بیمه ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بیمه ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

بیمه، خسارت ناشی از رویدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی را پوشش می‌دهد. بیمه ارزهای دیجیتال cryptocurrency insurance نیز از این قاعده مستثنا نیست. ارز دیجیتال با خاصیت نوسان شدید، اغلب به‌عنوان هدف هک‌های چند میلیون دلاری قرار می‌گیرد که منجر به از دست دادن میلیاردها دلار سرمایه می‌شود.

همانطور که محبوبیت ارزهای دیجیتال افزایش یافته، سرقت این حوزه نیز به میزان 14 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافته است. از طرفی، بر خلاف ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و یورو، ارزهای رمزنگاری‌شده توسط دولت‌ها پشتیبانی نمی‌شوند و هیچ حفاظتی برای جلوگیری از سرقت یا از دست دادن سرمایه آن‌ها وجود ندارد.

همین موضوع نیاز به بیمه ارز دیجیتال را ضروری می‌سازد. شما باید به صورت دقیق بدانید چگونه می‌توانید در برابر هک و حملاتی که به کیف پول می‌شود، مقاومت کنید.  این موارد تماما در آموزش ارز دیجیتال وجود داشته و این دوره آموزشی می‌تواند شما را به فردی حرفه‌ای در بازارهای مالی تبدیل نماید.

ما در این مقاله نحوه عملکرد بیمه ارز دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

مروری بر تاریخچه بیمه ارز دیجیتال و نحوه کارکرد آن

برای محافظت از سرمایه کاربران، در سال 2018 بایننس، صندوق دارایی امن (SAFU) را برای کاربران تأسیس کرد. در سال 2019، بایننس 40 میلیون دلار در هک امنیتی از دست داد. در ادامه این صرافی ادعا کرد که این مورد سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار نداده و بایننسSAFU  آن خسارت را پرداخت کرده است.

برای جبران بخشی از موجودی به سرقت رفته، بخش نوپای شرکت‌های بیمه ارزهای دیجیتال ممکن است برخی از ضررهای مربوط به نقض امنیت سایبری و سرقت را پوشش دهد، اما نه سرمایه‌گذاران و نه صرافی‌ها تمام سرمایه خود را پس نمی‌گیرند.

همچنین موردی که سیاست‌های بیمه معمولاً پوشش نمی‌دهند، ضررهای ناشی از نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال یا درگیر شدن یک سرمایه‌گذار در معامله‌ای است که در آن تمام یا بخشی از سرمایه‌ تریدر از بین می‌رود.

علاوه بر آن بیمه خسارت ناشی از دست دادن مستقیم سرمایه در سخت افزار، آسیب و انتقال ارز دیجیتال به شخص ثالث یا اختلال در بلاک چین را پوشش نمی دهد.

شرکت هایی مانند Lloyd’s و Relm Insurance در حال ورود به بازی بیمه ارز دیجیتال هستند. برخی از بیمه‌گران فقط صرافی‌های رمزنگاری را پوشش می‌دهند، زیرا موجودی‌های گسترده‌ای در این قسمت قرار دارند.

اگرچه Coincover به‌خودی‌خود یک شرکت بیمه نیست، اما یک فناوری محافظت از فرد و راه حل نرم افزاری ارائه می‌دهد که تلاش می کند از دست دادن رمزارزهای کسب‌وکارها به دلیل سرقت یا خطای انسانی را جلوگیری کند. بیمه دارایی‌های دیجیتال در برابر هک، فیشینگ، بدافزار، سرقت دستگاه و نرم افزار تروجان را پوشش می‌دهد.

ابتکارات اخیر بیمه ارز دیجیتال از سوی Lloyd’s و راه‌اندازی یک بیمه نامه جدید به نام Lloyd’s Product Launchpad  در سال 2021 باعث حفاظت از ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول‌های آنلاین در برابر سرقت یا هک مخرب شده است.

از 20 ژوئن 2022، شرکت BitGo یک سیاست 250 میلیون دلاری ارائه داده که دارایی‌های دیجیتال را پوشش می دهد. این خط‌مشی شامل خسارات در صورت کپی و سرقت کلیدهای خصوصی، سرقت اطلاعات داخلی، اقدامات غیراخلاقی توسط کارمندان شرکت یا گم کردن کلیدها توسط مدیران می‌شود.

چرا شرکت های ارزهای دیجیتال به بیمه نیاز دارند؟

چرا شرکت های ارزهای دیجیتال به بیمه نیاز دارند؟

هر کسب‌وکاری برای محافظت از دارایی‌ها و منافع مالی خود در برابر هر رویداد پیش‌بینی‌نشده‌ای که می‌تواند آینده آن را به خطر بیندازد، به بیمه نیاز دارد. همین امر در مورد صاحبان ارائه‌دهنده ارز دیجیتال نیز صدق می‌کند.

اکثر شرکت‌های ارزهای دیجیتال استارت‌آپ هستند و به همین دلیل، وقتی به دنبال رشد کسب‌وکار خود هستند، ایده‌های زیادی در ذهن دارند. اکوسیستم استارت‌آپ بسیار سریع است و شرکت‌ها باید برای بقای خود این مسیر را ادامه دهند.

تمرکز بر روی امور مالی، استخدام و توسعه عملیات تجاری اغلب ذهن صاحبان مشاغل را از مدیریت ریسک و بیمه دور می‌کند که این مورد به نوبه خود می‌تواند ریسک شغل را بالا ببرد. مانند هر کسب‌وکار دیگری، شرکت‌های ارز دیجیتال در فعالیت‌های روزانه خود با خطرات متعددی روبرو هستند.

نوسانات و بی‌ثباتی بازار ارز، ریسک قابل توجهی را به همراه دارد و صنعت ارزهای دیجیتال هنوز برای دنیای تجارت، از جمله صنف ارائه‌دهنده بیمه، هنوز مبهم هستند. باوجودزاینکه این شرکت‌ها مدتی کمی نیست که فعالیت دارند اما شرکت‌های بیمه همچنان تمایلی به ارائه پوشش‌های لازم به آن‌ها ندارند، زیرا در معرض خطر بسیار منحصربه‌فرد هستند.

این یک واقعیت است که شرکت‌های رمز ارزها نمی‌توانند به‌تنهایی از عهده تمام ریسک‌ها برآیند و باید بخشی از آن را به بیمه ارز دیجیتال منتقل کنند تا یک شبکه امن برای کاربران فراهم کند. بیمه ارز دیجیتال برای شرکت‌های ارز دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا سرمایه‌گذاران به تمام مواردی که می‌توانند از دارایی‌های دیجیتال محافظت کنند، نیاز دارند.

انواع پوشش های بیمه ارز دیجیتال

برای رفع نگرانی‌های ذکرشده، برخی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال شروع به ارائه بیمه برای محافظت از سرمایه مشتریان خود در صورت وقوع هک، کرده اند. صرافی‌ها معمولاً دو نوع پوشش بیمه ای ارائه می‌دهند: بیمه صرافی و بیمه مشتری.

در صورت هک شدن، بیمه صرافی از خود صرافی محافظت می‌کند. این نوع بیمه معمولاً خسارات ناشی از هک، مانند سرمایه از دست رفته و هزینه‌های عملیاتی را پوشش می دهد. با این حال، ممکن است خسارات متحمل شده توسط مشتریانی که وجوه آن‌ها به سرقت رفته است را پوشش ندهد.

بیمه مشتری، نیز از مشتریانی محافظت می‌کند که سرمایه آن‌ها در نتیجه هک به سرقت رفته است. مشتریان ممکن است ملزم به پرداخت حق بیمه برای این نوع بیمه شوند که معمولاً خسارت‌ها را تا مقدار معینی پوشش می‌دهد.

انواع سیاست‌های بیمه ارز دیجیتال

انواع سیاست‌های بیمه ارز دیجیتال

  • مدیران

بیمه نامه مدیران(D&O)  سیاستی است که از شما در برابر خطرات ناشی از رفتار غیر صادقانه مدیریت شرکت محافظت می‌کند. این ادعاها معمولاً شامل نقض وظیفه امانت‌داری، سوء استفاده از وجوه شرکت، عدم رعایت قوانین محل کار و غیره است.

  • خطاها و حذفیات

هر حرفه‌ای در کسب‌وکار ارائه خدمات یا مشاوره به مردم باید به شدت به دریافت بیمه نامه خطاها و اشتباهات (E&O) فکر کند که در غیر این صورت به عنوان بیمه مسئولیت حرفه‌ای یا غرامت حرفه‌ای شناخته می‌شود. بیمه مسئولیت حرفه‌ای به گونه ای طراحی‌شده است که شما را در برابر ادعاهای قصور، سهل‌انگاری یا خطای حرفه‌ای و غیره محافظت می‌کند.

  • بیمه مسئولیت سایبری

اگر نقض داده‌ها رخ دهد و هکرها به داده‌های محرمانه شما دسترسی پیدا کنند یا ارز دیجیتال را از کیف پول‌های آنلاین شما به سرقت ببرند، بیمه نامه مسئولیت سایبری وارد عمل می‌شود و به شما کمک می‌کند تا داده‌های خود را بازیابی کنید و از دست دادن درآمد ناشی از نقض داده را پوشش دهید.

  • بیمه جرایم تجاری

دزدی و کلاه‌برداری در دنیای دیجیتال رایج است و صنعت ارزهای دیجیتال در امان نیست. اگر دزدی اتفاق بیفتد، بیمه‌گر شما یک شبکه ایمنی مالی برای کمک به شما فراهم خواهد کرد تا خسارت خود را جبران کرده و فعالیت خود را ادامه دهید.

آیا بیمه ارز دیجیتال، همه خسارات را پوشش میدهد؟

بیمه همه انواع خسارت را پوشش نمیدهد. به عنوان مثال، برخی از سیاست ها خسارات ناشی از خطای انسانی، مانند ارسال سرمایه به آدرس اشتباه را پوشش نمیدهند. از طرفی میزان پوشش بیمه با میزان سرمایه از دست رفته لزوما مطابقت ندارد.

به طور مثال بیمه ممکن است خسارات بزرگ‌تر را به طور کامل پوشش ندهد. عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت این است که ممکن است بیمه برای همه صرافی‌های ارزهای دیجیتال در دسترس نباشد. صرافی‌های کوچک‌تر ممکن است منابع یا توانایی لازم برای ارائه پوشش بیمه را نداشته باشند و مشتریان خود را در معرض ضرر قرار دهند.

مهم ترین ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند

مهم ترین ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند

ماهیت انحصاری ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که بیشتر ریسک‌هایی که این شرکت‌ها با آن مواجه هستند مربوط به دنیای آنلاین است. رمز ارز در نهایت یک ارز دیجیتال است که شکل فیزیکی خود را ندارد و تمام معاملات، سرمایه‌گذاری‌ها و پرداخت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود.

به همین دلیل است که مهم‌ترین خطر برای شرکت‌های رمزنگاری، خطر حمله سایبری است. مجرمان سایبری شرکت‌های رمزنگاری را هدف قرار می‌دهند، زیرا ردیابی ارزهای دیجیتال زمانی که شروع به جابجایی سرمایه می‌کنند بسیار سخت است.

حتی اگر یک شرکت اقدامات امنیتی سایبری قوی داشته باشد، هکرها دائماً به دنبال راه‌های جدید برای حمله هستند و فعالیت‌های آن‌ها به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود. هنگامی که هکرها به سیستم شما دسترسی پیدا می کنند، هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع از سرقت کوین‌ها شود. ممکن است چند روز طول بکشد تا متوجه این شکاف شوید و تا آن زمان آسیب زیادی به‌حساب شما واردشده باشد.

آیا حساب‌های ارزهای دیجیتال توسط FDIC بیمه می‌شوند؟

خیر. اگرچه شرکت سپرده بیمه فدرال ایالات متحده (FDIC) از حساب‌های چک و پس‌انداز منظم در برابر ضررهای تا 250,000 دلار محافظت می‌کند، اما چنین محافظتی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

آیا امکان خرید بیمه ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

برخی از شرکت‌های بیمه سیاست‌هایی را ارائه می‌کنند که پوشش محدودی در برابر سرقت وجوه ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند. با این حال، بیمه نامه‌هایی که در دسترس هستند، بازپرداخت وجوه ارزهای رمزنگاری‌شده سرقت شده را فقط در شرایط خاص ارائه می‌کنند.

این سیاست‌ها معمولاً ضررهای ناشی از نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال را پوشش نمی دهند. آن‌ها اغلب در برابر از دست دادن مستقیم سخت افزار و آسیب، انتقال ارز دیجیتال به شخص ثالث، یا اختلال یا شکست بلاک چین زیربنای دارایی محافظت نمی‌کنند.

برای به دست آوردن پوشش کامل‌تر، سرمایه‌گذاران رمز ارز احتمالاً باید چندین بیمه نامه بخرند؛ اما باید بدانید که بیشترین بخش از بازار بیمه ارزهای دیجیتال بیشتر در اختیار صرافی‌هایی است که با ارزهای دیجیتال معامله می‌کنند؛ بنابراین، باید مستقیماً با پلتفرم خود بررسی کنید تا ببینید آیا هنگام معامله در آن پلتفرم خاص، به عنوان خریدار رمز ارز تحت پوشش بیمه هستید یا خیر.

نتیجه گیری

هک در صرافی‌های ارزهای دیجیتال خطرات قابل توجهی را هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای صرافی‌ها به همراه دارد و احتمال زیان‌های مالی قابل‌توجهی را در پی دارد. در حالی که بیمه ارز دیجیتال می‌تواند محافظت در برابر این خطرات را فراهم کند، بسیار مهم است که محدودیت‌های چنین پوششی را به‌دقت در نظر بگیرید و صرافی را انتخاب کنید که امنیت قوی و انطباق با مقررات را فراهم کند.

با رشد و تکامل صنعت کریپتوکارنسی، می‌توان انتظار تلاش‌های بیشتری برای بهبود امنیت و کاهش خطر هک داشت. با این حال، سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند و اقدامات احتیاطی مانند استفاده از کیف پول های سخت افزاری و احراز هویت دو مرحله‌ای را برای محافظت از وجوه خود انجام دهند. سرمایه‌گذاران می‌توانند خطرات هک صرافی ارزهای دیجیتال را کاهش دهند و با اطلاع‌رسانی و انجام اقدامات احتیاطی مناسب، از سرمایه‌گذاری‌های خود در درازمدت محافظت کنند.

در آکادمی پارسیان بورس نه‌تنها، اصول اولیه و اصلی سرمایه‌گذاری را آموزش می‌دهیم، بلکه همراه شما هستیم تا بازارهای مالی را کاوش کنید و در این راه سودآوری عالی داشته باشید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی