آیا ماینینگ بیت کوین سودآور است؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آیا ماینینگ بیت کوین سودآور است؟

به احتمال زیاد وقتی اولین‌بار عبارت ماینینگ بیت کوین را می‌شنویم ذهنمان شروع به پرسه زدن در دنیای کلنگ و خاک می‌کند که البته همان‌طور که در مورد آن صحبت خواهیم کرد این قیاس چندان هم دور از ذهن نیست.

یک دهه پیش اولین پیشروها در مسیر ماینینگ این شانس رو پیدا کردند که با یک لپ‌تاپ ساده با حداقل میزان دشواری  از اتاق‌خواب خود در هر ده دقیقه 50 بیت کوین رو استخراج کنند اما امروزه با پیشرفت‌هایی اخیر در فناوری و ایجاد مراکز استخراج حرفه‌ای با قدرت محاسباتی بالا بسیاری از ماینرها را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است؛ اینکه با توجه به شرایط فعلی استخراج بیت کوین همچنان سودآور است؟

در این مقاله می‌خواهیم بعد از آشنایی مختصر با اصطلاح ماینینگ, صرفه آن بررسی کنیم.

ماینینگ بیت کوین چیست؟

 اصطلاح ماینینگ فرآیند ایجاد بیت کوین با حل یک مسئله یا معمای پیچیده ریاضی است. شاید شنیده باشید که این روش به قدری پیچیده است که با انجام چند عمل جمع و تفریق دستی قابل‌حل نیست! بله درست است ولی این تمام ماجرا نیست چرا که اساس استخراج بیت کوین تنها حل یک معمای پیچیده نیست بلکه متغیر مهم دیگر به نام شانس در دستیابی به بیت کوین هم نقش دارد. به عبارت دیگر ماینرها در واقعیت در پی آن هستند تا اولین شخصی باشند که به پاسخ صحیح دست یابد. در واقع پاسخ صحیح نیز یک عدد 64 رقمی تحت عنوان هش  می‌باشد، که دستیابی بر آن مبتنی بر حدس و گمان است. از آنجایی که حدس زدن یک عدد 64 رقمی دشوارتر و زمان بر از حد تصور تر یک شخص است،  بنابراین این عمل توسط سیستم‌ها و دستگاه‌های پیشرفته و تخصصی انجام می‌شود.

در ماینینگ بیت کوین چه مواردی مهم است؟

در پاسخ باید گفت اگر ده سال پیش بود، بیت کوین در واحد پردازش‌های مرکزی cpu توسط لپ‌تاپ استخراج می‌شد اما با ورود ASIC نتیجه بازی را برای ماینرها تغییر داد. ASIC با داشتن ظرفیت بالای محاسبه توانست از cpu پیشی بگیرد. در سال 2013 هنگامی که سخت‌افزارهای اولیه در استخراج در تنگنا قرار گرفتند ماینرهای ASIC توانستند پیشتاز بودن خود را در عرصه ماینینگ حفظ کنند. ناگفته نماند علاوه بر قدرت محاسباتی دستگاه ماینر یکی از دیگر عناصر چالش‌برانگیز در مقیاس جهانی در استخراج سرعت کامپیوتری است که برای انجام محاسبات (تولید هش) مورداستفاده قرار می‌گیرد. بدین صورت که با زدن اعداد تصادفی و حدس‌های درست در حداقل زمان ممکن، بلوک‌های بیت کوین مورد استخراج قرار می‌گیرد و پاداش‌ها توسط ماینر دریافت می‌شود.

آیا ماینینگ بیت کوین سودآور است؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
ماینینگ بیت کوین

آیا در سال 2021 استخراج بیت کوین همچنان صرفه دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت عوامل متعددی تعیین می‌کند که استخراج بیت کوین همچنان موتور سودآوری را برای ماینرها روشن نگه دارد یا نه!

با ما همراه باشید تا در ادامه به برخی از این عوامل بپردازیم:

  • هزینه انرژی مصرفی

یکی از جنبه‌های اصلی در استخراج بیت کوین هزینه برق موردنیاز برای تغذیه سخت‌افزارهای سیستم‌ها است، این سیستم‌ها معمولاً برق زیادی مصرف می‌کنند. با این‌ حال برخی از سخت‌افزار این فرصت را به ماینرها و کاربران فراهم کرده است تا تنظیمات سیستم را به سمت کاهش نیاز به انرژی تغییر دهند. ضروری است که قبل از اقدام به استخراج نرخ برق مورد استفاده خود را محاسبه کنید. به یاد داشته باشید که این نرخ بسته به فصل، موقعیت جغرافیایی و حتی زمان روز متفاوت است.

  • تجهیزات پیشرفته

همان‌طور که می‌­دانید در استخراج بیت کوین استفاده از کامپیوتر شخصی منسوخ شده است. در نتیجه امروزه تنها کسانی می‌توانند سود قابل‌ توجهی کسب کنند که مجهز به سخت‌افزارهای محاسباتی با فناوری پیشرفته باشند این دستگاه‌ها به افراد این اجازه را می‌دهند که مشکلات هش را بسیار سریع‌تر حل کنند. چرا که در سال‌های اخیر نرخ دشواری ماینینگ افزایش ‌یافته است در نتیجه ماینرها باید برای به دست آوردن سود بایستی با سیستم‌های پیچیده‌تر و با سرعت بیشتر کار کنند. کارایی یک دستگاه را می‌توانید با مقدار نیروی مصرفی و مدت زمان مورد انتظار برای استخراج را بسنجید.

  • حجم بالای صدای تولید شده توسط دستگاه ماینر

یکی از مهم‌ترین مشکلات در رابطه با استخراج ارزهای دیجیتالی ایجاد آلودگی صوتی دستگاه‌ها است که ممکن است سلامتی فرد را به خطر بیندازد. اهمیت این موضوع زمانی دو چندان می‌شود که تصمیم داشته باشید از دستگاه‌های ماینر در محیط خانگی استفاده کنید. در این صورت برای مقابله با این مشکل بهتر است یکی از روش‌های مقرون به صرفه از جمله استفاده از عایق کننده‌های دیوار را امتحان کنید.

  • خنک‌کننده محیط

می­‌دانیم دستگاه‌های ماینر به طور شبانه‌روز روشن می‌باشند و به طور 24 ساعته در حال استخراج هستند. همین موضوع باعث می‌شود تا دمای دستگاه ماینر افزایش یابد که نتیجه آن آسیب‌دیدن سخت‌افزار و کاهش راندمان دستگاه ماینینگ می‌شود، به سبب همین امر نصب یک خنک‌کننده مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلام آخر

وقتی قیمت بیت کوین و میزان دشواری استخراج کاهش می‌یابد، معمولا تعداد ماینرها کمتر و سهولت بیشتری در دریافت بیت کوین وجود دارد. بدیهی است که اگر قیمت بیت کوین و دشواری استخراج افزایش یابد برعکس آن را می توان انتظار داشت به عبارت دیگر ماینر های بیشتری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در حالت کلی برای پاسخ به این سوال که ماینینگ همچنان برای ماینرها صرفه اقتصادی دارد یا نه؛ می‌توانید از یک ماشین‌حساب سودآوری مبتنی بر وب برای تجزیه تحلیل استفاده کنید. تعیین کنید که با توجه به سرمایه‌گذاری اولیه لازم با در نظر گرفتن ارزش آینده بیت کوین و همچنین میزان دشواری استخراج آن چه میزان سود قابل دسترس خواهد بود.

لازم به ذکر است با توجه به تحریم‌های کشور ما و هزینه‌های انرژی مصرفی, ممکن است استخراج کنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند در این صورت خرید بیت کوین راه‌حل معقول‌تر و آسان‌تری به نظر می‌رسد. اگر قصد ورود به دنیای سرمایه‌گذاری را دارید آکادمی پارسیان بورس با برگزاری کلاس‌های آموزش و مشاوره اصولی، تجربیات چندین ساله خود را با شما به اشتراک می‌گذارد.

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام اینجا کلیک کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع حضوری، از  طریق صفحه آموزش ارز دیجیتال در مشهد اقدام کنید، شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری پارسیان بورس مثل آموزش ارز دیجیتال در رشت نیز شرکت کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »
5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی