هاوینگ بیت کوین چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

رویداد هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

منظور از هاوینگ بیت کوین چیست؟ این پرسش مهمی برای افرادی است که در ابتدای صعود به قله‌ی ترید در بازار کریپتوکارنسی ایستاده‌اند! برای اینکه بدانید هاوینگ چیست و همچنین برای آشنایی با تاثیر هاوینگ بر قیمت و آینده بیت کوین، زمان هاوینگ بعدی و اساسا فلسفه وجودی آن، تا انتهای این مقاله با آکادمی پارسیان بورس، فعال‌ترین مجموعه آموزش ارز دیجیتال، همراه باشید.

هاوینگ چیست؟ فلسفه وجودی هاوینگ

اصطلاح هاوینگ به رویدادی اطلاق می‌شود که طی آن پاداش استخراج هر بیت کوین برای ماینرها نصف می‌شود. اولین هاوینگ در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد. سازندگان بیت کوین با تنظیم هر رویداد هاوینگ باعث می‌شوند تا تورم موجود در بازار این ارز دیجیتال کاهش پیدا کند و شرایط بهتری برای سرمایه‌گذاران فراهم شود. پس درواقع هاوینگ سیستمی است که در نهایت منجر به ثبات در بازار بیت کوین می‌گردد.

همانطور که تا الان حدس زده‌اید، ایده هاوینگ بر پایه اصل عرضه و تقاضا شکل گرفته‌است. از نظر سازندگان بیت کوین، اینکه بانک مرکزی کشورها هرزمان که نیاز داشته‌باشند اقدام به چاپ پول می‌نمایند، در نهایت منجر به کاهش ارزش پول و افزایش تورم می‌گردد. جالب است بدانید که این ایده تنها منحصر به سازندگان بیت کوین نیست و ویتاریک بوترین به عنوان طراح اصلی ایده اتریوم، از برگذاری رویداد هاوینگ حمایت کرده‌ و آن را به راهی برای کنترل تورم و حفظ ارزش ارزهای دیجیتال معرفی کرده‌است.

فلسفه وجودی هاوینگ براساس اصل عرضه و تقاضا شکل گرفته‌است.

فلسفه وجودی هاوینگ براساس اصل عرضه و تقاضا شکل گرفته‌است.

رویداد هاوینگ منجر به محدودیت بیت کوین‌های موجود در بازار می‌گردد که از این جهت این ارز دیجیتال را شبیه به طلا و یا سایر سنگ‌های زینتی که امروزه به عنوان سرمایه به کار می‌روند، می‌کند. همانطور که می‌دانید منابع طلا در سراسر دنیا محدود هستند و پس از هر برداشت، سختی استخراج آن افزایش پیدا می‌کند چرا که منابع در دسترس رو به اتمام قرار می‌گیرند(جالب است بدانید در رویکرد هاوینگ نسبت به ماینرها نیز، پس از هر استخراج، سختی ماین(استخراج) کردن بیت کون افزایش پیدا می‌کند) که این عامل موجب حفظ ارزش بیت کوین و طلا در طولانی‌مدت می‌گردد.

هاوینگ چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟

بالاخره به بخش اصلی مقاله که مطمئنا منتظرش بودید رسیدیم؛ روی کاغد انتظار می‌رود که با کاهش عرضه بیت کوین در هاوینگ، شاهد افزایش قیمت آن، بر پایه اصل عرضه و تقاضا باشیم، اما باید بدانید که این اتفاق همواره رخ نمی‌دهد. درواقع کاهش عرضه تنها زمانی می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود که همپای آن تقاضا یا افزایش پیدا کند یا حداقل ثابت باقی بماند. پس به این سادگی‌ها نمی‌توان انتظار داشت که هر کاهش عرضه‌ای، افزایش قیمت را به دنبال داشته‌باشد.

برای درک بهتر تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین، نگاهی به نمودار زیر بیاندازید. تصویر مربوط به بررسی قیمت بیت کوین پس از هر هاوینگ است.

اگر در حوزه تحلیل و تفسیر نمودارهای ارزهای دیحیتال با مشکل مواجه هستید، حتما آموزش را جدی گرفته و از اساتید ماهر بخواهید تا به شما کمک نمایند. بهترین راه حل برای چنین مشکلاتی شرکت در دوره آموزش ارز دیجیتال در تهران است. در این دوره می‌توانید زیر نظر بهترین اساتید، به بهترین نتایج در بازارهای مالی دست پیدا کنید.

هاوینگ چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟

همانطور که از تفسیر نمودار مشخص می‌شود، در زمان اولین هاوینگ در نوامبر ۲۰۱۲ هر واحد بیت کوین تنها ۱۱ دلار قیمت داشت. در حالی که حدود یک سال پس از آن تاریخ، قیمت هر بیت کوین به ۱۱۰۰ دلار افزایش پیدا کرد.

حدود چهار سال بعد و در بازه قیمتی ۶۵۰ دلار، هاوینگ دوم آغاز شد و با گذشت یک سال و نیم از آن، بیت کوین سد قیمتی ۲۰هزار دلاری را پشت سر گذاشت.

تا این لحظه(آوریل ۲۰۲۳) آخرین هاوینگ در سال ۲۰۲۰ رخ داده‌است. همانطور که به‌خاطر دارید در آن زمان و به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، اقبال جهانی به ارزهای دیجیتال و در صدر آنها، بیت کوین، افزایش چشم‌گیری یافته‌بود. درثانی، برخلاف دو هاوینگ قبلی، بیت کوین تبدیل به ارزی شناخته شده و رسمی در سطح جهانی شده‌بود که نوسانات قیمتی‌اش برسایر ارزهای دیجیتال نیز تاثیر بسیاری داشت. در آن شرایط همزمان با کاهش عرضه بیت کوین شاهد شتاب‌گیری قیمت آن در بازار بیت‌المللی بودیم.

آنطور که پیداست هر هاوینگ باعث افزایش قیمت بیت کوین در بلندمدت گردیده‌است و می‌توان گفت که ورود به بازار بیت کوین بعد از هاوینگ می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد. به شرط اینکه برای در امان ماندن از نوسانات کوتاه مدت قیمت، با استراتژی پله‌ای(خرید در قیمت مناسب و در آستانه رشد قیمت و فروش در آستانه روند نزولی قیمت) سود مالی خود را تامین و تضمین نمایید. جالب است بدانید که براساس داده‌های منتشر شده از سمت گوگل، در روزهای نزدیک به هاوینگ، سرچ‌ عبارت‌های خرید یبت کوین، سرمایه‌گذاری در بیت کوین و موارد مشابه با رشد چشم‌گیری روبه‌رو می‌شود که خود نشان‌دهنده انتظار معامله‌گران برای افزایش قیمت بیت کوین پس از هاوینگ است.

بعد از هر هاوینگ زمان مناسبی برای ورود به بازار بیت کوین است.

هاوینگ بعدی چه زمانی رخ می‌دهد؟ نگاهی به جریان هاوینگ‌های بعدی

با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم که هر هاوینگ بیت کوین دقیقا ۱۳۸۲ روز پس از هاوینگ قبلی رخ می‌دهد، با این حساب باید انتظار داشته باشیم که هاوینگ بعدی در حدود ۱۷ مارس سال ۲۰۲۴(یعنی کمتر از یک سال از زمان نگارش این مقاله) برگذار شود. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای بازار بیت کوین نباید باید با در نظر گرفتن عوامل مختلف و پس از انجام تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، بهترین زمان مناسب را برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید. پس بهتر است قاعده‌ای که در بالا گفتیم را به این صورت اصلاح کنیم:

ماه‌های نزدیک به هر هاوینگ زمانی هستند که شما به عنوان سرمایه‌گذار با تحلیل دقیق بازار، بهترین نقطه برای ورود به بازار را شناسایی نمایید.

پنجمین هاوینگ بیت کوین

در هر هاوینگ نسبت به قبل، پاداش برداشت بیت کوین نصف می‌شود. در هاوینگ چهارم که به زودی برگذار خواهدشد پاداش هر بلوک استخراج به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش پیدا خواهدکرد. در حالی که در هاوینگ پنجم(که در سال ۲۰۲۸ رخ خواهدداد) این مقدار به ۱.۵۶۲۵ بیت کوین به ازای هر بلوک خواهدرسید.

آخرین بیت کوین چه زمانی استخراج می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال باید به آینده‌ای دور برویم، به سال ۲۱۴۰. حتما برای شما جالب است که بدانید چطور به این تاریخ رسیده‌ایم و سال ۲۱۴۰ را به عنوان سالی که در آن آخرین بیت کوین استخراج خواهدشد، در نظر گرفته‌ایم. تاکنون و تا سال ۲۰۲۳، حدود ۸۷ درصد از کل منابع بیت کوین مورد استخراج قرارگرفته‌اند(حدود ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار بیت کوین از کل ۲۱ میلیون بیت کوین موجود)؛ با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج شود.

از آنجایی که سال 2140 بسیار دور از دسترس است و هیچ تحلیل‌گری نمی‌تواند وضعیت بازار را تا آن زمان به‌طور دقیق بررسی نماید، نمی‌توانیم هیچ تصوری از قیمت بیت کوین و یا وضعیت کلی ارزهای دیجیتال در آن زمان داشته‌باشیم. نظریاتی مختلفی در این باره مطرح هستند که براساس یکی از آنها ممکن است تا آینده‌ای دور سقف برداشت ۲۱ میلیونی بیت کوین برداشته شود که البته امر به دلیل کاهش ارزش بیت کوین، چندان موردعلاقه معامله‌گران نیست. به نظر شما تا سال ۲۱۴۰ بیت کوین و ارزهای دیجیتال چه جایگاهی در جهان پیدا خواهندکرد؟

در تصویر زیر به بررسی وضعیت قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ خواهیم پرداخت:

وضعیت قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰

تاثیر هاوینگ بر تورم بیت کوین

اساسا هاوینگ بیت کوین سازوکاری برای مدیریت بهتر شرایط این ارز دیجیتال به شمار می‌رود و قاعدتا یکی از عناصر کلیدی این مدیریت، مدیریت تورم آن است. هاوینگ منجر به کاهش تورم در بازار بیت کوین خواهدشد. برای درک بهتر این موضوع، نگاهی به نمودار زیر که بررسی نرخ تورم بیت کوین در بازه‌های زمانی مختلف است بیاندازید:

تاثیر هاوینگ بر تورم بیت کوین چیست

همانطور که مشاهده می‌کنید بعد از هر هاوینگ و با کاهش عرضه، شاهد کاهش نرخ تورم در بازار بیت کوین هستیم. محدودیت منابع تعریف شده برای بیت کوین سبب شده تا این ارز دیجیتال نسبت به ارزهای فیات(همان اسکناس‌های رایج امروزی مانند دلار) از نرخ تورم بسیار کمتری برخوردار باشد و بتواند با ضریب اطمینان بیشتری سرمایه‌گذاران را به خود جلب نماید. در حال حاضر تورم بیت کوین چیزی در حدود ۱.۷۷ درصد پیش‌بینی می‌شود. انتظار می‌رود این رقم با توجه به نزدیک بودن جریان هاوینگ بعدی، در آینده با کاهش روبه‌رو شود.

ماینرها چگونه با وجود هاوینگ همچنان می‌توانند سود ببرند؟

همانطور  که می‌دانید ماینرها می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در اکوسیستم BTC بگذارند. به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی داشته و می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش یا افرایش هش ریت داشته باشند.

حالا سوالی که به وجود آمده این است که با وجود هاوینگ چگونه همچنان می‌توان به سود رسید. برای این موضوع شما باید بهینه‌سازی‌هایی را در کار خود در نظر بگیرید تا با کسب سود بیشتر در طی کار، زمان هاوینگ کمترین ضرر را داشته باشید. برای این کار می‌توانید از نرم افزارهایی مانند Antminer S17 و  Dragonmit T16 که مصرف خیلی کمی دارند استفاده نمایید. به این صورت ذخیره سازی بسیار خوبی در انرژی خواهید داشت.

نکته دیگر این است که به استخر استخراج بپیوندید. به این صورت ریسک کار خود را تا حد خیلی زیادی کاهش خواهید داد. به این صورت با استفاده از این ایسیک‌ها (ASIC) می‌توانید با قدرت پردازنده بسیار بالا و مصرف کم برق، به کار خود ادامه دهید.

چینی‌ها نیز ترفندهای بسیار جالبی برای این کار داشته و می‌توانید به آن‌ها نیز استناد کنید. آن‌ها تجهیزات کار خود را به ارتفاعات برده و از مزایای آن استفاده می‌کنند. در ارتفاع بالا هوا سردتر بوده و برق نیز قمت کمتری نسبت به اماکن دیگر دارد. به همین دلیل هزینه‌های جانبی برای شما کاهش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری

بازار ارزهای دیجیتال امروزه به چنان گستردگی رسیده‌اند که عوامل مختلفی بر وضعیت قیمتی آنها تاثیرگذار هستند. به همین دلیل تعریف سازوکارهایی از سمت سازندگان که به مدیریت بهتر وضعیت بازار منجر شود، ضروری می‌نماید. یکی از این سازوکارها که علاوه‌بر بیت کوین در ارزهایی مانند لایت کوین نیز دیده می‌شود، هاوینگ می‌باشد.

همانطور که در مقاله شرح دادیم متوجه شدید که هاوینگ بیت کوین چیست و فهمیدید که پس از هر هاوینگ و به دلیل کاهش عرضه بیت کوین، شاهد افزایش قیمت بیت کوین خواهیم بود که این خود سیگنال مناسبی برای ورود به بازار بیت کوین خواهدبود. هاوینگ شرایط را برای ماینرها دشوارتر می‌کند و اجازه نمی‌دهد آنها وضعیت بازار را از روند طبیعی خود خارج نمایند. چرا که سختی استخراج در کنار کاهش پاداش آن، در نهایت منجر به کاهش تمایل ماینرهای برای فعالیت در بازار خواهدشد.

3/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی