استخر نقدینگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

استخر نقدینگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

عبور از معاملات سنتی به معاملات آنلاین به‌ ­­وسیله ارزهای دیجیتال با گذر زمان رخ داده است. دنیای کریپتوکارنسی‌ها روزبه‌روز با تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های جدیدی روبه‌رو می‌­شود. در این مقاله قصد داریم به یکی از تکنولوژی‌های نوپای این عرصه یعنی استخر نقدینگی بپردازیم. ما می‌­خواهیم بدانیم استخر نقدینگی چیست و انواع استخر نقدینگی کدام است و در کل چه کاربردی دارد؟ اگر به دنبال اخبار بازار سرمایه و ارزهای دیجیتال هستید، حتما همراه ما باشید.

انواع صرافی غیرمتمرکز

قبل از تعریف استخر نقدینگی یا استخر لیکوئیدیتی باید ابتدا بگوییم همان‌طور که می­‌دانید 2 نوع صرافی یا اکسچنج غیرمتمرکز (DEX) در بازار رمز ارزها وجود دارد، که عبارت‌اند از:

1. صرافی‌های همتابه همتا و مبتنی بر دفتر معاملات:

در این نوع صرافی‌ها به سبک و شیوه سنتی عمل می­‌شود، و صرافی‌ها واسطه بین خریدار و فروشنده در انجام معاملات هستند، و به عبارتی P2P هستند.

در این نوع صرافی‌ها خریدار و فروشنده ارز در تلاش هستند تا در بهترین و پرسودترین قیمت به انجام معامله بپردازند، فروشنده به دنبال فروش در بالاترین قیمت و خریدار نیز در پی خرید در کمترین قیمت بازاری است،  این ترجیح فروشندگان و خریداران تا جایی ادامه پیدا می­‌کند که در یک نقطه خاص به توافق قیمتی برسند، و معامله صورت گیرد، و گفتنی است که این نوع معامله از طریق دفتر معاملات و یا Order Book صورت می‌­پذیرد.

نکته: قابل ذکر است که این نوع صرافی مناسب و ویژه زمانی است که نقدینگی زیاد است.

2. صرافی استخر نقدینگی:

در این صرافی‌ها، واسطه‌ای برای انجام معاملات و سفارش‌ها وجود ندارد، و کلیه معاملات بر روی قراردادهای هوشمند و یا Defi قفل شده است و توسط استخرهای نقدینگی صورت می­‌گیرد، که در ازای قراردادن توکن در استخرهای نقدینگی امکان دریافت سود و کارمزد وجود دارد. شاید این سوال برایتان پیش آید، وقتی که واسطه‌ای وجود نداشته باشد، چگونه امنیت معاملات تامین می­‌شود؟

در جواب باید گفت که قراردادهای هوشمند تضمین‌کننده امنیت و دریافت سود و کارمزد هستند.

نکته: زمانی که میزان و حجم دارایی‌ها کم باشد، استفاده از استخر نقدینگی گزینه مناسبی است.

استخر نقدینگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
صرافی استخر نقدینگی

استخر نقدینگی یا همان (Liquidity Pool) چیست؟

اما در حقیقت استخر چیست؟ آیا مکان فیزیکی است یا مجازی؟! باید گفت منظور از استخر نقدینگی یک فضای غیرفیزیکی و مجازی در بستر اینترنت است که کاربران به طور آزادانه می‌­توانند در این استخر سهم و مشارکت داشته باشند و به کسب سود و یا معامله بپردازند.

اولین استخر نقدینگی معرفی شده در دنیای کریپتوکارنسی‌ها با استخر نقدینگی Bancor در دنیا مطرح شد. و به عبارتی با بنکور بود که استخر نقدینگی متولد شد. ولی با این‌ حال مهم‌ترین استخر نقدینگی که توانست به یکباره توجه همه را به سمت خود جلب کند استخر نقدینگی Uniswap بود.

کاربرد استخر نقدینگی چیست؟

شما در Pool Liqiudity بدون نیاز به‌ واسطه تنها با استفاده از سیستم قراردادهای هوشمند می‌­توانید توکن‌های خود را در این استخر قرار دهید، و در ازای قرار دادن توکن در استخر نقدینگی کارمزد معاملات را دریافت کنید، و یا خود مستقیم به معامله توکن‌های خود بپردازید. در حقیقت وظیفه استخر نقدینگی تامین سرمایه و دارایی لازم برای صرافی‌های غیرمتمرکز است.

روش کار استخر نقدینگی چیست؟

برای استفاده از کاربردهای Pool Liqiudity می‌­توانید توکن خود را وارد استخر نقدینگی کنید، و به‌ ازای انجام معاملات کارمزد دریافت کنید. از طرفی علاوه بر این می­‌توانید با انجام معامله در استخرهای نقدینگی، توکن‌های مختلف را با هم معامله کنید، گفتنی است برای انجام فعالیت و یا معامله در فضای استخر نقدینگی نیازی به استفاده از واسطه یا شخص سومی وجود ندارد، زیرا با روشی مطمئن و امن از طریق قراردادهای هوشمند کل پروسه معاملاتی شما در استخر نقدینگی انجام می­‌گیرد. به همین دلیل برای بسیاری از کاربران استفاده از استخر نقدینگی جذابیت خاص خودش را دارد.

6 مزیت مهم از استفاده از استخر نقدینگی چیست؟

1. استخر نقدینگی از یک قرارداد هوشمند استفاده می‌­کند.

2. Pool Liqiudity یک بازار ساز خودکار و یا همان (AMM) است.

3. در استخر نقدینگی سرمایه و دارایی لازم همیشه موجود است.

4. در استخر لیکوئیدیتی شما در هیچ زمانی نیاز به احراز هویت ندارید. (برخلاف معامله در صرافی‌های متمرکز که جهت معامله به احراز هویت نیاز دارید.)

5. موانعی که در معاملات صرافی‌های متمرکز و دفتر معاملات وجود دارد در استخر نقدینگی وجود ندارد.

6. Pool Liqiudity به طور خودکار به تطبیق خرید و فروش و معاملات می‌­پردازد.

معایب استفاده از استخر نقدینگی چیست؟

در کنار مزایای خوبی که Pool Liqiudity دارد، معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌­پردازیم:

1. تکنولوژی استخر نقدینگی یک اتفاق نوپا در بازار رمزارزها است.

2. امکان هک شدن در استخر نقدینگی بالا است.

3. اگر قیمت به یکباره تغیر کند استخر نقدینگی توانایی تطبیق با این شرایط را ندارد.

4. Pool Liqiudity تنها زمانی کارا و نتیجه‌بخش است که قیمت‌ها در بازار به طور تدریجی تغییر کند.

معروف‌ترین استخرهای نقدینگی کدامند؟

از جمله معروف ترین استخرهای نقدینگی می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

معروف‌ترین استخرهای نقدینگی که بر روی سیستم بلاک چین فعالیت می‌­کنند و قرارداد هوشمند ارائه می‌­کنند:

BNB: بایننس کوین

ETH: اتریوم

DOT: پولکدات

ADA: کاردانو

معروف‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز با فعالیت غیرمتمرکز:

یونی سواپ: Uniswap

وان اینچ: 1inch

مدکس: MDX

پنکیک سواپ: Cake

معروف‌ترین صرافی‌های غیر متمرکزی که از استخر نقدینگی اتریوم استفاده می­‌کنند:

سوشی: Sushiswap

کرو: Crurve

بالانسر: Balancer

نتیجه‌گیری:

باتوجه‌ به نقش و اهمیت استخر نقدینگی در تامین سرمایه برای انجام معاملات در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده کارکرد این تکنولوژی را برایتان شرح دهیم. گفتنی است استخر نقدینگی جز استانداردهای معامله است که امروزه بسیار مورد توجه واقع شده است، ولی با این‌ حال مانند هر حوزه و تخصص دیگر برای ورود به آن حتما بایستی با دانش و آگاهی لازم بایستی اقدام کنید، زیرا بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری با کوچکترین خطا و اشتباهی می­‌توانند ضرر بزرگی به شما وارد کنند.

اگر شما هم به دنبال آشنایی با طرز کار استخرهای نقدینگی و استفاده از آنها هستید، بهترین فرصت است تا با کارشناسان ما در آکادمی پارسیان بورس در تماس باشید تا بهترین تصمیم را برای ورود به بازارهای مالی اتخاذ کنید.

ما در مسیر سرمایه‌گذاری همراه شما هستیم.

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه‌ی ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در  اصفهان استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »
5/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی