دریافت کد بورس کالا
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

دریافت کد بورس کالا

این روز‌ها نام بورس کالا زیاد به گوش می‌خورد. این بازار یکی مهمترین بازار‌های مالی ایران محسوب می‌شود، شایان ذکر است بدانید بورس کالا یک بازار سازمان‌یافته و قانون‌مند است که در آن کالا‌های مختلف، از جمله محصولات کشاورزی، فلزات، نفت و گاز و اوراق بهادار مبتنی بر کالا، معامله می‌شوند.

در این بازار، کالا‌ها بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری و عرضه می‌شوند. این بازار دارای مزایای زیادی است. برای مثال باعث ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری کالا‌ها می‌گردد، کاهش هزینه‌های معاملات را به همراه دارد و امکان دسترسی آسان‌تر به کالا‌ها را برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌نماید.

توجه داشته باشید کالا‌هایی که در بورس کالا معامله می‌شوند در دو دسته کالا‌های فیزیکی و کالا‌های مشتقه قرار دارند. در نهایت بهتر است بدانید ما در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس تصمیم داریم مراحل دریافت کد بورس کالا را به صورت گام به گام در اختیار شما قرار دهیم.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست کد بورس کالا

این را می‌دانید که بورس کالا یکی از انواع بورس است و زیر مجموعه بازار بورس ایران محسوب می‌شود. کد بورسی همان چیزی است که شما برای فعالیت در این بازار مالی به آن نیاز خواهید داشت. ما در مقاله نحوه دریافت کد بورسی به صورت کامل مراحل دریافت آن را توضیح دادیم و شما می‌توانید در این مطلب با نحوه دریافت کد بورس کالا آشنا شوید.

قبل از این که بخواهیم مراحل دریافت کد بورس کالا را آغاز کنیم باید بدانیم که برای ثبت نام در بورس کالا به چه مدارکی نیاز داریم. در گام اول بهتر است بدانید بین مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورس کالا بازار فیزیکی و بازار مشتقه تفاوت وجود دارد.

از سوی دیگر در هنگام تکمیل مدارک به بخش مشتری حقیقی و مشتری حقوقی توجه کنید زیرا مدارکی که مشتری حقیقی در سایت بورس بارگذاری می‌کند با مدارک که مشتری حقوقی باید در سایت بارگذاری نماید با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه لیست مدارک مورد نیاز را درج خواهیم کرد.

مشتریان حقیقی ایرانی برای دریافت کد معاملاتی باید مدارک زیر را ارائه دهند

  • اصل فرم درخواست کد معاملاتی حقیقی ایرانی
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه (صفحه توضیحات در صورت لزوم)
  • ثبت نام در سامانه امور مالیاتی به عنوان مودی مالیاتی
  • سایر مدارک مورد نیاز در صورت تشخیص کمیته

مشتریان حقوقی ایرانی برای دریافت کد معاملاتی باید مدارک زیر را ارائه دهند

  • اصل فرم درخواست کد معاملاتی حقوقی ایرانی
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و تمام اعضای هیئت مدیره
  • اساسنامه شرکت
  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات اعضای هیئت مدیره و سایر روزنامه‌های رسمی مهم (تغییر نام و…)
  • صورت‌های مالی حسابرسی شده آخرین دوره (در صورت عدم شمول برای حسابرسی، اظهارنامه مالیاتی)
  • پروانه بهره‌برداری و سایر مجوز‌های فعالیت معتبر
  • سایر مدارک مورد نیاز در صورت تشخیص کمیته

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی مشتریان حقیقی خارجی

  • اصل فرم درخواست کد معاملاتی حقیقی خارجی
  • کپی برابر اصل شده گذرنامه معتبر متقاضی
  • مجوز فعالیت در کشور مبدا یا ایران
  • مدارک مثبت مالی به تشخیص بورس

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی مشتریان حقوقی خارجی

  • اصل فرم درخواست کد معاملاتی حقوقی خارجی
  • کپی برابر اصل شده مدارک شناسایی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره
  • مدارک ثبت شرکت در کشور مبدا
  • مدارک مثبت مالی به تشخیص بورس

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی مشتریان حقوقی خارجی

  • اصل فرم درخواست کد معاملاتی حقوقی خارجی
  • کپی برابر اصل شده مدارک شناسایی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره
  • مدارک ثبت شرکت در کشور مبدا (گواهی تاسیس، اساسنامه، مدارک مثبت هویت، حدود اختیارات صاحبان امضای مجاز و مجوز فعالیت در کشور متبوع)
  • مدارک مثبت مالی به تشخیص بورس

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی در بازار مشتقه مشتریان حقیقی

  • اصل فرم درخواست کد با تاییدیه بانک و کارگزار
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه
  • فرم معرفی اطلاعات حساب بانکی
  • اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات آتی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی در بازار مشتقه مشتریان حقوقی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی در بازار مشتقه مشتریان حقوقی

  • اصل فرم درخواست کد با تاییدیه بانک و کارگزار
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره و نماینده شرکت
  • فرم مشخصات نماینده
  • فرم معرفی اطلاعات حساب بانکی
  • اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات آتی
  • آخرین تغییرات روزنامه رسمی شرکت
  • اساسنامه

مراحل دریافت کد بورس کالا

در این بخش از محتوا تصمیم داریم تمام مراحل دریافت کد بورس کالا را به صورت گام به گام آموزش دهیم. این یکی از مراحلی است که باید برای ورود به بازار بورس انجام دهید. موضوع مهمی که وجود دارد این است که بورس یکی از بازارهای مالی بسیار مهم در ایران است که خیلی از افراد نسبت به سرمایه گذاری در آن علاقه دارند. باید این را بدانید که این کار بدون داشتن دانش کافی امکان پذیر نیست.

در واقع تجربه ثابت کرده است که افراد مبتدی که بدون آموزش وارد این بازار می‌شوند، در 90% مواقع با ضرر مواجه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است قبل از هر سرمایه گذاری در این بازار، دوره آموزش بورس را بگذرانید.

در ادامه باید به این مسأله اشاره کنیم که مراحل دریافت کد بورس کالا از ۶ گام تشکیل می‌شود در نتیجه برای این که بتوانید کد بورس را دریافت کنید باید تمام مراحل با دقت انجام دهید.

1. ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورس کالا

ثبت نام در بورس کالا مستلزم ثبت نام در سامانه سجام است. شایان ذکر است بدانید سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران طراحی شده است و سهامداران می‌توانند با ورود به این سامانه، دارایی‌های خود را مشاهده و از سود‌های دریافتی نیز آگاه شوند. همچنین ما در مقاله دیگری به آموزش احراز هویت غیر حضوری سجام پرداختیم.

2. وارد وب‌سایت Ebgo شوید

پس از دریافت کد سجام، لازم است تا کد آنلاین بورس کالا نیز دریافت شود. این کد مخصوص معاملات در بورس کالا است و با کد معاملاتی بازار سهام متفاوت است. افرادی که کد معاملاتی بازار سهام دارند نیز باید کد آنلاین بورس کالا را دریافت کنند.

در ادامه برای دریافت کد آنلاین بورس کالا، ابتدا باید به سامانه خرید آنلاین بورس کالا مراجعه کنید. پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک کنید. توجه داشته باشید کد آنلاین بورس کالا به صورت رایگان صادر می‌شود.

از سوی دیگر این کد پس از احراز هویت صادر می‌گردد در نهایت بهتر است به این مسأله هم اشاره کنیم که برای احراز هویت باید مدارک شناسایی خود را به کارگزاری ارائه دهید.

مراحل دریافت کد بورس کالا

صفحه‌ای که در قسمت زیر مشاهده می‌کنید بعد از کلیک بر روی گزینه اخذ کد آنلاین بورس کالا برای شما به نمایش در می‌آید. همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در بخش‌های مربوطه وارد نمایید. شایان ذکر است بدانید یک کد امنیتی وجود دارد که باید آن را به درستی وارد کرده و در نهایت هم بر روی دکمه سبز رنگ (ادامه) کلیک نمایید.

وارد وب‌سایت Ebgo شوید

حال که بر روی گزینه ادامه کلیک کرده‌اید باید کد ۵ رقمی که برای شما پیامک شده است را در کادر (کد ارسالی سامانه سجام را وارد نمایید.) درج کنید و در ادامه با کلیک بر روی دکمه تأیید به مرحله بعد بروید.

مراحل دریافت کد بورس کالا

بعد از این که کد ارسالی را در سامانه سجام وارد کردید شاهد نمایش تمام اطلاعات خود در قالب یک فرم خواهید بود که این فرم در تصویر زیر قابل مشاهده است. این نکته را در نظر داشته باشید قبل از کلیک بر روی دکمه ادامه، حتماً تمام اطلاعات را چک کنید و از درست بودن آن‌ها اطمینان حاصل فرمایید.

مراحل دریافت کد بورس کالا

در این مرحله باید اطلاعات مربوط به نشانی شخص حقیقی را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید با بررسی خانه‌های ضروری و درست کردن اطلاعات نادرست می‌توانید به ادامه مراحل دریافت کد بورس کالا بپردازید.

مراحل دریافت کد بورس کالا

کادری که در قسمت زیر مشاهده می‌کنید مربوط به اطلاعات شغلی شما است. این نکته را در نظر داشته باشید در این قسمت باید گزینه نوع فعالیت را بر روی گزینه خرید خودرو تنظیم کنید.

مراحل دریافت کد بورس کالا

این بخش از مراحل دریافت کد بورس کالا مربوط به اطلاعات مالی می‌باشد در این بخش باید اطلاعات مالی خود را به صورت دقیق وارد نمایید.

مراحل دریافت کد بورس کالا

در این قسمت به پایان بخش اول دریافت کد بورس کالا شدیم. بعد از وارد کردن اطلاعات مالی، اطلاعات حساب شما به نمایش در می‌آید، توجه داشته باشید این اطلاعات از سجام گرفته می‌شود.

دریافت کد بورس کالا

3. افتتاح حساب در بانک‌های عامل

در این مرحله از دریافت کد بورس کالا، باید حساب بانکی مخصوص بورس کالا افتتاح کنید. این حساب برای انجام معاملات در بورس کالا ضروری است. نوع حساب بانکی مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی بورس کالا، به نوع معاملاتی که قصد انجام آن را دارید، بستگی دارد.

  1. بازار فیزیکی: برای معاملات در بازار فیزیکی، باید حساب بانکی وکالتی افتتاح کنید. این حساب به شما امکان می‌دهد تا کالا‌های خریداری شده از بورس کالا را به صورت فیزیکی تحویل بگیرید.
  2. بازار مالی: برای معاملات در بازار مالی، باید حساب بانکی در اختیار افتتاح کنید. این حساب به شما امکان می‌دهد تا قرارداد‌های مالی را در بورس کالا خریداری یا بفروشید.

4. باز کردن حساب وکالتی

در ابتدا بهتر است شما را با حساب وکالتی آشنا کنیم. شایان ذکر است بدانید حساب وکالتی یک نوع حساب بانکی است که برای انجام معاملات در بورس کالا استفاده می‌شود. این حساب به منظور واریز وجوه پیش‌پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود.

در ادامه بهتر است ذکر کنیم برای افتتاح حساب وکالتی برای دریافت کد بورس کالا، باید به یکی از شعب بانک‌های عامل بورس کالا مراجعه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید برای بازکردن حساب وکالتی مدارک (کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی کد معاملاتی بورس کالا و کپی معرفی‌نامه کارگزاری) نیاز است. در ادامه مراحل افتتاح حساب وکالتی را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد.

  • درخواست معرفی‌نامه از کارگزاری
    برای دریافت معرفی‌نامه از کارگزاری، باید با کارگزاری خود تماس بگیرید و درخواست معرفی‌نامه برای افتتاح حساب وکالتی کنید.
  • پر کردن فرم معرفی‌نامه
    فرم معرفی‌نامه را از کارگزاری خود دریافت کنید و آن را به طور کامل پر کنید.
  • مراجعه به بانک عامل
    با مدارک مورد نیاز به یکی از شعب بانک عامل مراجعه کنید و درخواست افتتاح حساب وکالتی کنید.
  • پرداخت وجه افتتاح حساب
    پس از افتتاح حساب، باید مبلغی را به عنوان وجه افتتاح حساب به حساب واریز کنید.

5. دریافت کد بورس کالا

پس از تکمیل اطلاعات حساب بانکی برای دریافت کد بورس کالا، باید مدارک مورد نیاز را آپلود کنید. در این مرحله، صرفاً نیاز است عکس نمونه امضا خود را آپلود کنید. البته برای اطمینان بیشتر، توصیه می‌شود عکس کارت ملی و شناسنامه خود را نیز آپلود کنید.

در مرحله بعد، باید تعهدات مشتری را بپذیرید. برای این کار، باید دو گزینه را تیک بزنید و قوانین و مقررات را قبول کنید. پس از تایید نهایی، یک پیام حاوی اینکه کد بورسی بازار‌های فیزیکی شما نزد کارگزاری کاریزما با موفقیت ثبت گردید، به موبایل شما ارسال می‌شود. نام کاربری و رمز عبور نیز پس از حدود ۲ روز کاری برای شما پیامک می‌شود.

دریافت کد بورس کالا

6. وارد کردن حساب وکالتی برای دریافت کد بورس کالا

در این مرحله از محتوا نحوه دریافت کد بورس کالا، باید شماره حساب وکالتی خود را که در بانک ملت افتتاح کرده‌اید، وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا کنید. برای این کار، به سامانه خرید آنلاین بورس کالا مراجعه کنید و گزینه \”اعلام شماره حساب وکالتی\” را انتخاب کنید. سپس، شماره حساب وکالتی خود را در کادر مربوطه وارد کنید و بر روی دکمه \”ارسال\” کلیک کنید.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد دریافت کد بورس کالا به شما ارائه کردیم و تمام مراحل را به صورت گام به گام آموزش دادیم. این نکته را در نظر داشته باشید ۶ مرحله‌ای که در این مقاله آموزش داده شد را باید به صورت دقیق اجرا کنید زیرا در غیر این صورت ممکن است در انجام مراحل دیگر با مشکل مواجه شوید.

در صورتی که در حین انجام مراحل دریافت کد بورس کالا با چالش مواجه شدید می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های همین صفحه با کارشناسان ما در پارسیان بورس در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

  • آیا برای معامله افراد باید حساب وکالتی داشته باشند؟
    بله، برای معامله در بازار فیزیکی بورس کالا، افراد باید حساب وکالتی داشته باشند.
  • کد بورس کالا چیست؟
    کد بورس کالا یک کد شناسایی است که به افراد حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد تا در بورس کالا معامله کنند. این کد توسط بورس کالا صادر می‌شود و برای انجام معاملات در بورس کالا ضروری است.
  • برای دریافت کد بورس کالا در چه بانک‌هایی می‌توانیم حساب باز کنیم؟
    شما می‌توانید در یکی از بانک‌های ملت، صادرات، ملی، کشاورزی و تجارت حساب باز کنید.
امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی