تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟

اگر از افراد فعال در حوضه بازارهای مالی هستید، بدون شک تاکنون دو اصطلاح‌ اسیلاتور و اندیکاتور را شنیده‌اید. اسیلاتور و اندیکاتور از جمله ابزارهایی هستند که تریدرها به کمک آن‌ها نقاط ورود و خروج معاملات را تشخیص می‌دهند. یکی از اشتباهات رایج میان کسانی که تازه پا به دنیای ارز دیجیتال گذاشته‌اند این است که تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور را نمی‌دانند و از همین رو ممکن است به اشتباه آن‌ها را یکسان فرض کرده و به جای یکدیگر به کار ببرند و با شکست رو به رو شوند.

باید گفت شما زمانی می‌توانید در بازارهای مالی به موفقیت دست یابید که بدانید هر ابزار در متاتریدر چه کمکی به شما کرده و از آن به درستی استفاده کنید. ما در این نوشتار از آکادمی پارسیان بورس ضمن بررسی نکات کاربردی در زمینه آموزش ارز دیجیتال، به بررسی این دو ابزار و بیان تشابه و تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور می‌پردازیم تا بتوانید به درک درستی از پتانسیل‌های این دو دست یافته و سیگنال‌های دقیق‌تری از بازار به دست آورید.

تفاوت بین اندیکاتور و اسیلاتور

تفاوت بین اندیکاتور و اسیلاتور

اندیکاتورها مجموعه‌ای از توابع و اطلاعات قیمتی هستند که میزان حجم معاملات و تغییرات قیمت‌ها را در یک بازه زمانی پیش‌فرض می‌سنجند. این ابزار اطلاعاتی در زمینه شتاب قیمت، روند و سرعت حرکت سهام برای ما فراهم کرده و در تشخیص نقاط ورود و خروج معاملات نیز کمک شایانی می‌کند.

از سوی دیگر اسیلاتورها یکی از زیرشاخه‌ها و زیرمجموعه‌های اندیکاتورها هستند که با سنجش میزان هیجان بین خریداران و فروشندگان، سطوح پیش‌خرید و پیش‌فروش را تعیین می‌کنند. در واقع اسیلاتورها، اندیکاتورهای نوسانی هستند که در یک بازه‌ی خاص و بین دو مقدار ثابت (کرانه بالایی و کرانه پایینی) نوسان داشته و سیگنال‌های خرید و فروش را مشخص می‌کنند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین نکات این است که بدانیم نه تنها اندیکاتور و اسیلاتور هم‌معنی و مترادف نیستند بلکه اسیلاتورها به نوعی زیر مجموعه اندیکاتورها به شمار می‌روند، اما این دو ابزار تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه مقاله به بیان سه تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور خواهیم پرداخت:

جایگاه اسیلاتور و اندیکاتورها (نحوه قرار گرفتن در نمودار قیمت)

جایگاه اسیلاتور و اندیکاتورها (نحوه قرار گرفتن در نمودار قیمت)

اولین تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور نحوه قرارگیری آن‌ها بر روی نمودار قیمت می‌باشد. اسیلاتورها در پنجره‌ای جداگانه و در پایین نمودار ظاهر می‌شوند مانند اسیلاتورهای Stochastic، MACD، RSI و Cci.

این در حالی است که اندیکاتورها به صورت پس‌زمینه به نمودار قیمتی سهام افزوده می‌شوند و معمولاً بر روی نمودار حرکت می‌کنند مانند اندیکاتورهای MA و Ichimuko. به عبارت دیگر، تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور در این است که اندیکاتورها در نمودار اصلی سهام ترسیم می‌شوند ولی اسیلاتورها خود دارای یک پنجره مجزا می‌باشند.

آشنایی با محدوده‌ها

آشنایی با محدوده‌ها

دومین تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور مربوط به محدوده هریک از آن‌هاست. اسیلاتورها دارای دو محدوده اشباع خرید و اشباع فروش هستند که معمولا عددی بین 0 تا 100 را شامل می‌شود درصورتی که در اندیکاتورها این محدوده‌ نمایش داده نمی‌شود و تنها اسیلاتورها از این قابلیت برخوردارند.

منظور از منطقه اشباع خرید منطقه‌ای است که قدرت خریداران کم و قدرت فروشندگان بیشتر می‌شود .در اکثر اسیلاتورها اشباع خرید در محدوده بیش از 70 قرار داشته و اوج هیجان خریداران را نشان می‌دهد. منظور از منطقه اشباع فروش نیز منطقه‌ای می‌باشد که قدرت فروشندگان کم شده‌ و در مقابل قدرت خریداران افزایش می‌یابد. در بیشتر اسیلاتورها اشباع فروش در محدوده کمتر از 30 قرار دارد و نشان‌دهنده‌ اوج هیجان در فروشندگان است.

واگرایی

سومین و آخرین تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور در تشخیص دادن واگرایی‌ها است. باید گفت که تنها با استفاده از اسیلاتورها می‌توان واگرایی را تشخیص داد. اسیلاتورهایی مثل مکدی و Cci بهترین اسیلاتورها برای گرفتن واگرایی هستند.

در واقع به زبانی دیگر، کاربرد واگرایی‌ها تنها در اسیلاتورهاست و اندیکاتورها از این ویژگی محروم هستند و به دلیل ماهیت و فرمول اندیکاتورهایی مانند اندیکاتور حجم و اندیکاتور Williams %R، واگرایی گرفتن با استفاده از اندیکاتورها رایج و قابل قبول نیست.

اسیلاتور بهتر است یا اندیکاتور؟

اسیلاتور بهتر است یا اندیکاتور؟

یکی از مهم‌ترین نکات در دنیای ترید و بازارهای مالی این است که بدانیم هیج ابزاری نسبت به دیگری برتری ندارد و هریک بسته به نیاز تریدر مورد استفاده قرار می‌گیرند. هریک از ابزارهای تحلیل تکنیکال به نوبه خود کارآمد بوده و در عین حال هیچ یک نیز به تنهایی پاسخگوی نیاز تریدر نیست و همواره باید از چندین ابزار برای رسیدن به یک تحلیل جامع استفاده کرد.

تریدری موفق است که بتواند با استفاده درست از ابزارهای تحلیل تکنیکال، سیستم معاملاتی شخصی‌سازی شده‌ی خود را ایجاد کند و نسبت سود به زیان مناسبی را در خود به وجود آورد. البته باید بدانید که هیچ کسی نمی‌تواند به راحتی این مهارت را فراگرفته و به عنوان تریدری حرفه‌ای عمل کند. شما نیاز دارید تا در ابتدا با تمامی نکات در حوزه بازارهای مالی آشنا شده و سپس به صورت عملی این نکات را پیاده کنید تا تجربه به دست آورید.

اولین قدمی که باید بردارید، دریافت آموزشی عملی و کاربردی است. برای مثال اگر تصمیم دارید وارد بازار بورس جهانی شوید، باید آموزش فارکس را جدی بگیرید.

درنهایت باید گفت که هر دو ابزار اسیلاتور و اندیکاتور برای پیش‌بینی نقاط ورود و خروج معاملات و تأیید صحت سیگنال‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در واقع یکی از آن‌ها جهت حرکت و دیگری قدرت حرکت و نقاط اشباع خرید و اشباع فروش را مشخص کرده و تنها تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور در نحوه کارکردن متفاوت آن‌هاست.

نتیجه گیری

اندیکاتورها و اسیلاتورها از جمله مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که با تعیین زمان مناسب خرید و فروش ارزهای دیجیتال به تریدرها کمک می‌کنند. اندیکاتور مسیر بالقوه روند را مشخص می‌کند و شما می‌توانید با دنبال کردن مسیر حرکت روی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال، روند حرکت سهام را مشخص کنید. اسیلاتور نیز با نوسان بین دو محدوده که در پایین نمودار نمایش داده می‌شود، سیگنال‌های خرید و فروش را صادر می‌کند.

شما می‌توانید در تحلیل‌های خود از آن‌ها در کنار هم استفاده نمایید تا نتایج بهتری دریافت کنید و تحلیل بهتری داشته باشید. تشخیص اینکه کدام اندیکاتور و کدام اسیلاتور در کنار یکدیگر بازدهی بالایی دارد، نیازمند کسب تجربه و دانش کافی است. ما در پارسیان بورس تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شما را با همه نکات لازم برای موفقیت در این مسیر آشنا سازیم.

سوالات متداول

اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟

هر دو از ابزارهای مفید در تحلیل تکنیکال هستند. اندیکاتور جهت احتمالی روند را به ما نشان می‌دهد در حالی که اسیلاتور با نوسان بین دو محدوده ثابت، در مورد قدرت حرکت بازار اطلاعات می‌دهد.

کاربردهای اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟

اندیکاتورها و اسیلاتورها با تعیین جهت روند کمک زیادی به تریدرها می‌کنند. این ابزارها نقش بسیار مهمی در تجزیه و تحلیل بازارهای مالی دارند و اطلاعات مهمی در مورد قیمت و حجم بازار در اختیار تریدر می‌گذارند.

تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟

معمولاً از اندیکاتورها برای تائید و اعتبارسنجی روند سهام استفاده می‌کنند و در نهایت با به‌کارگیری اسیلاتورها سیگنال‌های خرید و فروش دریافت می‌گردد.

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی