آموزش اندیکاتور Williams %R
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش اندیکاتور Williams %R

اگر از آن دسته افراد فعال در حوزه بازار‌های مالی باشید، حتما می‌دانید که امروزه همه به دنبال ابزارها و روش‌هایی برای پیش‌‌بینی آینده قیمت‌ها هستند. از جمله این ابزارها که به تحلیل بازارهای مالی و پیش‌بینی درست‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کنند، اندیکاتور‌ها (Indicator) می‌باشند. یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین اندیکاتورها، اندیکاتور Williams %R است که به تشخیص روند قیمت در بازارهای مالی کمک شایانی می‌کند.

در این نوشتار از آکادمی پارسیان بورس در رابطه با اینکه اندیکاتور Williams %R چیست و چگونه می‌توانیم آن را محاسبه کنیم صحبت خواهیم کرد. بنابراین اگر سوالاتی مانند نحوه استفاده از این اندیکاتور به منظور پیش‌بینی قیمت، روش معامله و سیگنال‌یابی با اندیکاتور Williams %R و … ذهن شما را به خود مشغول ساخته است، در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

البته قبل از اینکه بخواهیم این اندیکاتور را به صورت کامل معرفی نماییم باید این موضوع را بیان کنیم که مطالعه مطالب مرتبط با بازارهای مالی می‌تواند کمک بسیار زیادی در این حوزه به شما کند ولی بدون استفاده از آموزش عملی نمی‌توانید ترید و معامله خود در این حوزه را آغاز نمایید.

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی بسیار پرطرفدار است که می‌توانید با استفاده از آموزش ارز دیجیتال پارسیان بورس، به خوبی با این بازار آشنایی پیدا کرده و خیلی راحت به سود دست پیدا کنید.

در ادامه به صورت دقیق اندیکاتور Williams %R را به شما معرفی خواهیم کرد.

اندیکاتور Williams %R چیست؟

اندیکاتور Williams %R چیست؟

اندیکاتور Williams %R که تحت عنوان بازه درصدی ویلیامز (Williams Percent Range) نیز شناخته می‌شود، نوعی اندیکاتور است که برای نخستین بار توسط لری ویلیامز، مؤلف و تاجر بازار کالا اهل ایالات متحده آمریکا به کار گرفته شد. بازه این اندیکاتور بین 0 تا 100- بوده و میزان خرید بیش از حد (اشباع خرید) و فروش بیش از حد (اشباع فروش) را اندازه‌گیری می‌کند.

در تحلیل تکنیکال از این اندیکاتور به منظور پیدا کردن نقاط ورود و خروج معاملات در بازارهای مالی استفاده می‌شود. اندیکاتور Williams %R بسیار مشابه به اندیکاتور Stochastic بوده و به همان شیوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع می‌توان این اندیکاتور را به عنوان نسخه کمتر محبوب Stochastic دانست که حساسیت بیشتری نسبت به قیمت دارد. یکی از کاربردهای اساسی اندیکاتور ویلیامز این است که به مقایسه قیمت بسته شدن سهام یا ارز دیجیتال در طول یک بازه زمانی خاص که به طور معمول 14 روز است می‌پردازد.

نحوه استفاده از اندیکاتور Williams %R

هدف کلی اندیکاتور ویلیامز تعیین مناطقی است که در حالت اشباع خرید یا اشباع فروش قرار دارند. همان طور که ذکر شد، محدوده اندیکاتور Williams %R بین 0 تا 100- است؛ زمانی که اندیکاتور بازه‌ای بین 0 تا 20- را نشان دهد، یعنی قیمت در محدوده خرید اشباع شده بوده و زمانی که این اندیکاتور در بازه بین 80- تا 100- باشد، یعنی قیمت در محدوده فروش در حالت اشباع قرار گرفته است.

تریدرهای بازار ارز با استفاده از این اندیکاتور در بازه‌‌ای که قیمت یک روند صعودی را طی می‌کند، منتظر می‌مانند تا اندیکاتور به زیر 80- حرکت کند، سپس نمودار را زیر نظر می‌گیرند و زمانی که حرکت صعودی برای بار دیگر شروع شد و قیمت شروع به بالا رفتن کرد و اندیکاتور به بالای 80- برگشت، سیگنالی مبنی بر اینکه روند صعودی قیمت دوباره از سر گرفته شده است دریافت می‌کنند.

این مفهوم برای معاملات نزولی هم صادق است، یعنی زمانی که اندیکاتور  به 20- یا بالاتر می‌رسد، تریدرها نمودار را زیر نظر می‌گیرند. اگر قیمت شروع به ریزش مجدد کند و همزمان شاخص اندیکاتور در حال حرکت به زیر 20- باشد، در این هنگام سیگنالی برای تمدید بالقوه از روند نزولی در بازار بورس دریافت می‌شود.

کاربردهای اندیکاتور  Williams %R

کاربردهای اندیکاتور  Williams %R

مهم‌ترین نکته در کار با اندیکاتور Williams %R این است که بدانیم کاربرد اصلی این شاخص چیست. اگر بتوانید به درستی از این اندیکاتور در معاملات خود استفاده کنید، نمودارها را بسیار راحت تحلیل خواهید کرد.

نکته بسیار مهم در استفاده از این اندیکاتور این است که سطوح اشباع خرید و فروش اندیکاتور %R به معنای بازگشت روند در آینده نزدیک نیست. در واقع با استفاده از سطوح اشباع خرید و فروش تنها می‌توان قدرت روند بازار را مشخص کرد.

به عنوان مثال وقتی بازار روند صعودی دارد، رسیدن اندیکاتور به محدوده اشباع خرید مهر تاییدی بر ادامه این روند صعودی می‌زند. علاوه بر این از آنجایی که سیگنال‌های این اندیکاتور تنها نوسانات مربوط به یک دوره ۱۴ روزه را مورد بررسی قرار می‌دهند و اکثرا کاذب هستند، نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند.

آموزش محاسبه اندیکاتور Williams %R

اگر قصد دارید از این پس از اندیکاتور ویلیامز برای پیش‌بینی قیمت‌ها استفاده کنید، نخستین گام این است که یاد بگیرید چطور آن را محاسبه کنید. اندیکاتور ویلیامز بر اساس قیمت محاسبه می‌شود و معمولا در بازه زمانی 14 روز گذشته اندازه‌گیری شده و در تحلیل تکنیکال بازار بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در محاسبه این اندیکاتور، قیمت پایانی ارز مورد نظر با یک محدوده بالا و پایین در یک دوره خاص، که به طور معمول 14 روز است، در طی 14 دوره پیاپی در نظر گرفته می‌شود.

اولین قدم به منظور محاسبه اندیکاتور ویلیامز این است که بالاترین و پایین‌­ترین رقم قیمت را برای هر دوره و برای 14 دوره متوالی یادداشت کنید. در دوره چهاردهم می‌بایست قیمت فعلی، بالاترین قیمت و پایین­ترین قیمت را یادداشت کنید. حال شما تمامی متغیرهای لازم برای استفاده از فرمول محاسبه اندیکاتور ویلیامز R% را در اختیار دارید.

فرمول محاسبه اندیکاتور  Williams %R

فرمول محاسبه اندیکاتور  Williams %R

تا اینجا آموختیم اندیکاتور ویلیامز بر اساس قیمت محاسبه شده و برای تحلیل تکنیکال بر اساس آن، دانستن فرمول محاسبه آن الزامی است.

برای محاسبه اندیکاتور Williams %R از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

Williams % R=(H-C)/(H-L)

در فرمول یادشده هریک از مفاهیم به کاررفته به شرح زیر می‌باشند:

H : بالاترین قیمت در بازه زمانی مشخص (14 روز)

C : آخرین قیمت بسته‌شده

L : پایین‌ترین قیمت در بازه زمانی مشخص (14 روز)

با جایگذاری متغیرهای ذکرشده در فرمول بالا می‌توانید مقدار اندیکاتور ویلیامز را محاسبه کنید. نکته قابل توجه این است که فرمول محاسبه اندیکاتور Williams %R بسیار مشابه اندیکاتور Stochastic است. تنها تفاوت این دو این است که در محاسبهStochastic  پایین‌ترین قیمت در طول بازه زمانی استفاده می‌شود، در حالیکه در Williams %R بالاترین قیمت لحاظ می‌شود.

روش معامله با اندیکاتور Williams %R

روش معامله با اندیکاتور Williams %R

اکنون که با اندیکاتور ویلیامز و نحوه محاسبه آن آشنا شدید، شاید از خود بپرسید که چگونه می‌توانیم با استفاده از اندیکاتور ویلیامز معامله کنیم. در پاسخ باید گفت که شما می‌توانید از اندیکاتور ویلیامز برای یافتن نقاط خرید و فروش سهم در بازارهای مالی استفاده کرده و با استفاده از نکاتی که ما در آکادمی پارسیان بورس در زمینه آموزش فارکس در اختیار شما قرار می‌دهیم، به راحتی در این دنیای بزرگ معامله کنید.

زمانی که اندیکاتور از 50- عبور کند یا زمانی که نمودار قیمت واگرایی داشته باشد همگی از جمله نقاطی هستند که باید نسبت به ‌آن‌ها دقت کافی را داشت. به طور کلی تریدرها زمانی که اندیکاتور از 80- به سمت بالا و ناحیه اشباع خرید در حال حرکت است خرید خود را انجام می‌دهند.

به طور مشابه نیز زمانی که اندیکاتور 20- را رد کرده و به سمت ناحبه اشباع فروش در حرکت است، بهترین زمان برای اقدام به فروش سهام است.

در واقع اساس نظریه لری ویلیامز این است که خرید باید زمانی انجام شود که اندیکاتور پایین‌تر از 901 قرار داشته و روند کلی صعودی است. فروش هم باید زمانی صورت گیرد که اندیکاتور روند کلی نزولی در پیش گرفته و در بازه 0 تا 10- در حرکت است.

تنظیمات اندیکاتور Williams %R

در تنظیمات اندیکاتور ویلیامز پارامترها و متغیرهای بسیاری نقش دارند. یکی از مهم‌ترین این پارارمترها دوره زمانی است که با تغییر دادن آن می‌توان حساسیت و میزان واکنش آن را به قیمت تعیین کرد.

به صورت کلی اکثر تریدرها از عدد پیش‌فرض یعنی 14 استفاده می‌کنند و بازه زمانی 14 روزه را برای محاسبه اندیکاتور در نظر می‌گیرند، اما باید گفت که این عدد قابل‌تغییر است و می‌توان مقدار آن را برای معاملات کوتاه مدت کاهش داد و دوره زمانی را بین عدد 5 تا 13 تنظیم کرد.

اگر تریدری قصد تمرکز بر روی معاملات بلند مدت و سرمایه‌گذاری‌های قدرتمندتری را دارد، پیشنهاد ما این است که دوره زمانی را افزایش دهد و آن را بین 15 تا 35 تنظیم کند. البته لازم به ذکر است که در صورت افزایش بیش از اندازه دوره زمانی، امکان تاخیر در اندیکاتور نیز پیش می‌آید.

آموزش اضافه کردن اندیکاتور ویلیامز %R به چارت متاتریدر

اولین گام به منظور اضافه کردن Williams % R به چارت متاتریدر این است که در منوی بالای متاتریدر (MT4) بر روی گزینه Insert کلیک کنید. سپس در منوی بازشده گزینه Indicators را انتخاب نموده و در گام بعدی بر روی گزینه Oscillators کلیک کرده و در نهایت گزینه مربوط به Williams Percent Range را انتخاب کنید تا اندیکاتور ویلیامز بر روی چارت شما قرار گیرد. مراحل مربوطه را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

آموزش اضافه کردن اندیکاتور ویلیامز %R به چارت متاتریدر

پس از انتخاب گزینه Williams Percent Range پنجره دیگری باز می‌شود که از طریق آن می‌توانید بازه زمانی اندیکاتور (معمولا 14 روز) و رنگ آن را مشخص کنید.

روش سیگنال‌یابی با اندیکاتور Williams %R

در این بخش می‌خواهیم یاد بگیریم که چطور با استفاده از اندیکاتور ویلیامز سیگنال‌یابی کنیم. برای این کار باید به سه مسئله‌ی مهم توجه کنیم:

  • اشباع خرید:

اشباع خرید زمانی اتفاق میوفتد که اندیکاتور در نواحی بالاتر از ۲۰- قرار می‌گیرد. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت زمانی که اندیکاتور درحال خروج از این ناحیه بوده و خط اندیکاتور از بالا به پایین سطح ۲۰- را قطع کند، سیگنال فروش صادر می‌شود. نکته قابل توجه این است که ورود به این ناحیه به منزله سیگنال فروش نیست و تنها خروج از این محدوده برای تریدر حائز اهمیت است.

  • اشباع فروش:

منظور از اشباع فروش زمانی است که اندیکاتور در سطح ۸۰- قرار می‌گیرد و همزمان با این امر سیگنال فروش نیز صادر می‌شود. به بیان دیگر تریدر با ورود اندیکاتور به این محدوده، سیگنالی مبنی بر فروش سهام توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دریافت می‌کند. بنابراین باید منتظر ماند تا خط اندیکاتور، سطح ۸۰- را از پایین به سمت بالا قطع کند. برعکس آن چه در اشباع خرید داشتیم، در اشباع فروش چیزی که برای تریدر حائز اهمیت است خروج از این ناحیه است و نه ورود به آن.

  • واگرایی:

واگرایی شرایطی است که در آن نمودار قیمت و اندیکاتور، در دو جهت مخالف یکدیگر در حرکت هستند. یعنی اگر روند یکی صعودی باشد، روند دیگری نزولی است و بالعکس. زمانی شاهد صعود خواهیم بود که واگرایی مثبت اتفاق بیفتد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اندیکاتور کف‌های بالا می‌سازد ولی قیمت کف‌های پایین‌تر از قبلی ساخته می‌شود.

به شکل معکوس نیز زمانی شاهد نزول و ریزش قیمت خواهیم بود که واگرایی منفی رخ دهد. یعنی در شرایطی که سقف جدید اندیکاتور از سقف قبلی پایین‌تر بوه و در مقابل در نمودار قیمت سقف جدید بالاتر از سقف قبلی تشکیل می‌شود.

نتیجه گیری

اندیکاتور Williams %R یک اندیکاتور حساس به قیمت است که در بازارهای نوسانی و بازارهای روندی بسیار کارآمد و مفید بوده و معمولا قیمت‌ها را در دوره‌های زمانی مختلف مورد بررسی قرار داده و یک عدد در محدوده بین 0 تا 100- ارائه می‌دهد تا با استفاده از آن به پیش‌بینی بازار ارز بپردازیم.

با اسفاده از این اندیکاتور ‌می‌توان متوجه شد که آیا بازار در شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش قرار دارد یا خیر. این اندیکاتور قابلیت استفاده در هر بازاری را دارد اما به منظور جلوگیری از خطا و نتیجه کاذب در تحلیل تکنیکال بهتر است که علاوه بر اندیکاتور Williams %R از یک اندیکاتور دیگر نیز استفاده شود تا از نتیجه حاصل اطمینان خاطر بیشتری داشته باشیم.

به طور کلی اندیکاتور ویلیامز و سایر اندیکاتور‌ها به ما کمک می‌کنند که نگاه کامل‌تری به بازار ارز داشته باشیم و میزان خطای تحلیل خود را کاهش دهیم. اما باید دانست که بازار ارزهای دیجیتال هیچگاه به شکلی دقیق مطابق با پیش‌بینی اندیکاتورها جلو نمی‌رود و همواره احتمال سیگنال غلط وجود دارد.

بازار فارکس، بازار خطرناکی است و اگر اشتباه کنید ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. ما در پارسیان بورس تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با ساده‌ترین روش‌ها شما را با این دنیای گسترده آشنا سازیم تا با آگاهی‌ کامل قدم در این مسیر بگذارید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی