Parabolic Sar3
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش اندیکاتور پارابولیک سار  (Parabolic SAR)

یکی از فاکتورهای موفقیت معامله‌گران حرفه‌ای در دنیای رمزارزها استفاده از ابزارهایی است که به داشتن تحلیلی جامع از یک دارایی در این بازار منجر می‌شوند. از جمله این ابزراهای کاربردی، می‌توان به اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR)  اشاره کرد که هدف آن شناسایی روند قیمت یک رمز ارز و پیروی از آن می‌باشد.

همان طور که می‌دانید اندیکاتورها از ابزارهای کارآمد در حوزه تحلیل تکنیکال بوده و انواع مختلفی را شامل می‌شوند. ما در این نوشتار از آکادمی پارسیان بورس به معرفی و آموزش اندیکاتور پارابولیک سار خواهیم پرداخت.

بنابراین اگر سوالاتی همچون نحوه استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار، کاربردهای این اندیکاتور، روش معامله با استفاده از این اندیکاتور و … ذهن شما را به خود مشغول ساخته است، در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با این ابزار کاربردی، با نکات بسیار دیگری در زمینه آموزش ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.

اندیکاتور پارابولیک سار چیست؟

اندیکاتور پارابولیک سار چیست؟

اندیکاتور پارابولیک سار یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورها در انواع بازارها از جمله ارز دیجیتال است. در این اندیکاتور از از یک سیستم معاملاتی مبتنی بر قیمت و زمان استفاده می‌شود که تحت عنوان روش توقف و بازگشت “Stop and Reverse” یا به اختصار “SAR” شناخته می‌شود، به‌ همین دلیل آن را Parabolic SAR (پارابولیک سار) می‌نامند.

اندیکاتور Parabolic SAR به صورت نقطه‌هایی بر روی چارت نمایان می‌شود. از این ابزار به منظور شناسایی روند بازار و تشخیص نقاط بالقوه بازگشت استفاده می‌شود. به بیان دیگر این اندیکاتور حین ادامه روند و طی گذر زمان قیمت را دنبال می‌کند و خطوط نقطه‌چین سهمی را در بالا و پایین قیمت تشکیل می‌دهد.

به دلیل آنکه پیش‌فرض اندیکاتور Parabolic SAR تنها بر اساس افزایش یا کاهش قیمت است، یک اسیلاتور دنبال‌کننده روند نیز محسوب می‌شود و می‌توان آن را ساده‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال به شمار آورد. از همین رو باید گفت که از این اندیکاتور باید تنها در بازارهایی که دارای روند است استفاده شود زیرا زمانی که روند خاصی در بازار وجود ندارد، خطاهای این اندیکاتور افزایش یافته و از همین رو سیگنال‌های معتبری نیز صادر نخواهد شد.

آشنایی با گذشته و تاریخچه اندیکاتور پارابولیک سار

اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR) توسط ولز وایلدر (Welles Wilder) مهندس مکانیک آمریکایی در سال 1987 میلادی ابداع شد. او در کتاب خود به نام “مفاهیم جدید در سیستم‌های معاملاتی تکنیکال” اندیکاتورParabolic SAR  را به عنوان یک سیستم معاملاتی مبتنی بر قیمت و زمان مطرح کرد و از آن تحت عنوان “سیستم پارابولیکِ زمان-قیمت” نیز نام برد.

او در کتاب خود همچنین از اندیکاتورهای دیگری نظیر شاخص قدرت نسبی (RSI)، رنج واقعی متوسط (ATR) و حرکت جهت‌دار (ADX) نیز نام برده و به معرفی و آموزش آن‌ها پرداخته است. با وجود اینکه این سیستم پیش از دوران ظهور کامپیوترها توسعه یافته، اما هم اکنون نیز از مجبوبیت بالایی برخوردار بوده و توسط معامله‌گران استفاده می‌شود.

آموزش روش محاسبه اندیکاتور پارابولیک سار

آموزش روش محاسبه اندیکاتور پارابولیک سار

محاسبه اندیکاتور Parabolic SAR نسبتاً پیچیده است. البته باید گفت که در نرم‌افزارهای معاملاتی، این محاسبات به طور خودکار انجام می‌شود و به محاسبه دستی نقاط نیازی نیست. به طور کلی برای محاسبه این اندیکاتور در دو شرایط مختلف صعودی و نزولی، دو فرمول مختلف وجود دارد.

فرمول محاسبه SAR در اندیکاتوری که روند صعودی داشته باشد به شکل زیر است:

(SAR قبلی – EP قبلی) * AF قبلی + SAR قبلی = پارابولیک سار فعلی در روند صعودی

در اندیکاتوری که روند نزولی داشته باشد به شکل زیر محاسبه می‌شود:

(EP قبلی – SAR قبلی) * AF قبلی – SAR قبلی = پارابولیک سار فعلی در روند نزولی

در این فرمول‌ها، هریک از متغیرها به صورت زیر هستند:

  1. EP: نقطه اکستریم یا بحرانی (Extreme Point) که بالاترین نقطه در یک روند صعودی و پایین‌ترین نقطه در یک روند نزولی روی نمودار قیمت است و نقطه بی‌نهایت در یک روند محسوب می‌شود.
  2. AF: فاکتور شتاب (Acceleration Factor) است که ابتدا روی 0.02 تنظیم شده و با هر صعود و نزول قیمت، یعنی هر بار که EP جدیدی ثبت می‌شود، 0.02 دیگر به آن اضافه می‌شود. حداکثر مقدار این عامل نیز 0.2 است.

نتایج به‌ دست‌ آمده از محاسبات، نقطه‌ای ایجاد می‌کند که در برابر قیمت دارایی، در زیر یا بالای آن رسم می‌شود. همچنین نقطه‌‌ها به تعیین جهت فعلی قیمت کمک می‌کنند.

همانطور که احتمالا در فرمول‌ها متوجه شدید، برای محاسبه سار فعلی، باید از سار قبلی کمک بگیریم. اولین سار، بر اساس آخرین EP  ثبت‌شده قبل از بازگشت روند بازار مورد ارزیابی قرار می‎‌گیرد. برای یافتن روند بازگشتی، به نمودار قیمت رمز ارز مورد نظر مراجعه کرده و سپس از EP یا همان نقطه بحرانی آن به عنوان اولین سار استفاده کنید.

کاربردی‌ترین تنظیمات اندیکاتور پارابولیک سار

کاربردی‌ترین تنظیمات اندیکاتور پارابولیک سار

در تنظیم اندیکاتور پارابولیک سار دو متغیر مهم وجود دارد که عبارتند از گام و گام بیشینه. زمانی که این اندیکاتور توسط وایلدر مطرح شد، او برای این دو پارامتر مقادیر مناسبی پیشنهاد داد. این مقادیر به ترتیب ۰٫۰۲ و ۰/۲ بود. امروزه در اکثر نرم‌افزارهای معاملاتی، هنگام تنظیم اندیکاتور پارابولیک‌سار، دو پارامتر گام و گام بیشینه به طور پیش‌فرض روی همین اعداد قرار می‌گیرند که بهترین تنظیمات برای این اندیکاتور است.

حال اگر بسته به شرایط تمایل دارید حساسیت اندیکاتور را افزایش دهید، می‌توانید مقدار گام را کاهش دهید. مثلا مقدار آن را از ۰٫۰۲ به ۰٫۰۱ تغییر دهید. اعمال این تغییر باعث می‌شود تا نقطه‌چین‌هایی که اندیکاتور را تشکیل می‌دهند با فاصله کمتری روی نمودار قرار گرفته و اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهند.

زمانی که به صورت حرفه‌ای در بازارهای مالی فعالیت نمایید، کاربرد و استفاده هر کدام از اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال را خواهید دانست. ولی برای رسیدن به این مرحله نیاز است تا به خوبی آموزش ببینید. برای مثال اگر تصمیم دارید وارد بازار بورس شده و با سرمایه گذاری در این بازار به سود بیشتر دست پیدا کنید، نیاز است تا آموزش بورس را جدی گرفته و بهترین دوره آموزشی را تهیه نمایید.

کاربردهای اندیکاتور پارابولیک سار

در حالت کلی، سه کاربرد اصلی این اندیکاتور عبات است از:

  • تشخیص روند: این اندیکاتور در تشخیص روند نزولی یا صعودی بازار به شما کمک می‌کند.
  • تعیین نقاط ورود و خروج: با استفاده از این اندیکاتور، می‌توانید نقاط بازگشت روند را شناسایی کرده و قیمت ورود و خروج ترید خود را تعیین کنید.
  • تعیین استاپ لاس (حد ضرر): از آنجایی که این ابزار نقاط بازگشت روند را مشخص می‌کند، می‌توان از آن به‌عنوان روشی برای تعیین استاپ لاس و حد ضرر معاملات با استفاده از نقاط روی نمودار نیز یاد کرد.

علاوه بر این، باید گفت که بهترین کاربرد اندیکاتور پارابولیک سار برای استفاده در بازارهای روندداری است که دارای بازگشت‌های بلندمدت هستند. بنابراین همانطور که ذکر شد، نباید از این شاخص در بازاری که روند خاصی ندارد استفاده کرد. در واقع پیش‌فرض اولیه این اندیکاتور این است که قیمت روند مشخص صعودی یا نزولی دارد و شما برای ورود به معاملات، منتظر بازگشت و معکوس شدن آن هستید.

بهترین استراتژی معاملاتی با اندیکاتور  Parabolic SAR

بهترین استراتژی معاملاتی با اندیکاتور  Parabolic SAR

پارابولیک سار یکی از کاربردی‌ترین اندیکاتورهای مورد استفاده در میان معامله‌گران است که با استفاده صحیح از آن و رعایت مدیریت ریسک و سرمایه می‌توان به سود مطلوبی دست یافت. در ادامه یک استراتژی کم‌نظیر بر پایه اندیکاتور PSAR را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن می‌توانید به موقعیت‌های معاملاتی فوق العاده‌ای دست یابید.

استراتژی فارکس و باینری آپشن از ترکیب MACD، EMA و Parabolic Sar

این استراتژی بر اساس ادعای برخی از تریدرها و کارشناسان فارکس از اعتبار بالایی برخوردار بوده و در بسیاری از مواقع با سوددهی زیادی همراه است. اگر قصد دارید در باینری آپشن از این استراتژی استفاده کنید ، پیشنهاد ما این است که اکسپایر تایم معامله در این استراتژی 30 دقیقه یا بیشتر باشد تا بازار فرصت ایجاد حرکت اصلی خود را داشته باشد.

در ابتدا سه اندیکاتور MACD، EMA و Parabolic Sar را به نمودار خود اضافه کنید. تنظیمات این اندیکاتورها به تایم فریم نمودار شما بستگی دارد. در صورتی که به منظور ایجاد معاملاتی با اکسپایر تایم 30 دقیقه و یا بیشتر، نمودار در تایم فریم 5 دقیقه‌ای مشاهده شود، بهتر است تنظیمات اندیکاتورهای ذکرشده در همان مقادیر پیش‌فرض باقی بماند یعنی اندیکاتور پارابولیک سار در 0.02، EMA  بر روی دوره 10 و MACD بر روی 12 و 26 و 9 تنظیم گردد.

این استراتژی از نوع روش‌های بازگشتی است. یعنی معامله‌گر منتظر است تا در بازگشت روند وارد معامله شود. پیشنهاد می‌شود که در پایان اصلاحات و در ادامه روند اصلی وارد شوید.

شما با استفاده از بهترین دوره‌های آموزش فارکس می‌توانید به صورت شخصی کارآمدترین استراتژی‌ها را برای معاملات خود تدوین کرده و به بهترین سود ممکن دست پیدا کنید.

روش رسم اندیکاتور پارابولیک سار در نمودار سهام

نمودار زیر سهام بانک صادرات ایران را در تایم روزانه، به همراه اندیکاتور پارابولیک‌سار با تنظیمات (۰.۰۲،۰.۰۲،۰.۰۲) نشان می‌دهد. همزمان با گسترش روند در طول زمان، اندیکاتور پارابولیک‌سار قیمت را دنبال می‌کند. با صعودی شدن روند قیمت‌ها، اندیکاتور در زیر آن‌ها قرار گرفته و زمانی که قیمت‌ها کاهش یابند، اندیکاتور در بالای آن‌ها قرار می‌گیرد.

روش رسم اندیکاتور پارابولیک سار در نمودار سهام

همانطور که ملاحظه می‌کنید همزمان با بازگشت قیمت در نقطه A و شروع روند نزولی، جهت اندکاتور پارابولیک‌سار تغییر کرده و روند را به صورت نزولی دنبال می‌کند. همچنین، با بازگشت دوباره قیمت به روند صعودی در نقطه B، جهت این اندیکاتور به سمت روند صعودی تغییر کرده و از پایین قیمت را دنبال می‌‌کند.

روش رسم اندیکاتور پارابولیک سار در نمودار ارز دیجیتال

نمودار زیر ارز دیجیتال بیت کوین را در تایم روزانه به همراه اندیکاتور پارابولیک‌سار (۰.۰۲،۰.۰۲،۰.۰۲)  نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌کنید زمانی که قیمت در روند صعودی قرار دارد، اندیکاتور از پایین، قیمت‌ها را دنبال می‌کند و زمانی که در روند نزولی قرار دارد، این اندیکاتور در بالای کندل‌ها قرار می‌گیرد.

روش رسم اندیکاتور پارابولیک سار در نمودار ارز دیجیتال

دقت کنید روند کلی، صعودی بوده و زمانی معاملات با بیشترین موفقیت همراه خواهند بود که در جهت روند اصلی صورت گیرند. یعنی زمانی که اندیکاتور پارابولیک‌سار در پایین قیمت‌ها قرار داشته باشد.

اندیکاتور پارابولیک SAR و حد ضرر و حد سود

اگرچه اندیکاتور Parabolic SAR ظاهری ساده دارد، اما می‌توان آن را متناسب با استراتژی‌های مختلف اصلاح کرد و از آن برای تشخیص جهت روند، نقطه ورود و خروج از معامله و حد ضرر استفاده کرد. تعیین حد ضرر تا بخش زیادی به شرایط بازار بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است در کنار این عامل، عوامل دیگری نظیر روانشناسی فردی و قدرت استراتژی فرد نیز نقش داشته باشند.

تریل کردن یا جابجایی حد ضرر باید در فواصل کم نسبت به نقطه باز شدن معامله انجام گیرد و حد سود می‌تواند 1.5 برابر حد ضرر در نظر گرفته شود. پس از استفاده از این استراتژی، باید از طریق تنظیم یک حد ضرر مناسب سرمایه خود را به درستی مدیریت کنید تا در صورتی که قیمت مطابق با پیش‌بینی‌های شما حرکت نکرد اتفاق ناگواری برای حساب معاملاتی شما رخ ندهد.

مزایا و معایب اندیکاتور پارابولیک سار

مشابه هر اندیکاتور دیگری، اندیکاتور پارابولیک سار نیز مزایا و معایب خود را دارد. از جمله مزایای اندیکاتور Parabolic SAR این است که به دلیل واکنش سریع خود نسبت به قیمت‌ها و تشخیص تغییر احتمالی جهت قیمت و تعیین نقطه ورود و خروج معاملات، می‌تواند کمک بزرگی به سرمایه‌گذاران کرده و شانس آن‌ها را برای به دست ‌آوردن فرصت‌های خوب افزایش دهد.

از سوی دیگر مشکل عمده اندیکاتور SAR این است که در بازارهای خنثی و بدون روند سیگنال‌های نادرست صادر می‌کند. بنابراین در صورت عدم وجود یک روند واضح و مشخص، احتمال خطا توسط این اندیکاتور بیشتر می‌شود و ممکن است ضررهای قابل توجهی به‌ بار آورد.

علاوه بر این، یکی دیگر از مشکلات اندیکاتور Parabolic SAR این است که از آن جایی که حجم معاملات را در نظر نمی‌گیرد، درباره قدرت یک روند نیز اطلاعات چندانی ارائه نمی‌دهد. بنابراین همواره باید پارابولیک سار را در ترکیب با دیگر اندیکاتورهای نشان‌دهنده قدرت روند مثل ADX و TSI  استفاده کرد.

نتیجه گیری

اندیکاتور پارابولیک سار یکی از اندیکاتورهای کاربردی در تحلیل تکنیکال می‌باشد. استفاده از این اندیکاتور برای دریافت سیگنال‌های ورود و خروج و همچنین شناسایی نقاط برگشت قیمت توصیه می‌شود. این اندیکاتور در بازارهای رونددار بهترین عملکرد را از خود نشان می‌‌دهد و هنگامی که بازار از روند مشخصی پیروی نمی‌کند، سیگنال‌های درستی صادر نمی‌کند.

از آنجایی که خطرات و ریسک‌ها همواره جزئی از بازارهای مالی هستند، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطمینان خاطر بیشتر از تحلیل‌های خود، در کنار این اندیکاتور از سایر ابزارهای تکنیکال نیز استفاده کنید. در اندیکاتور پارابولیک ‌سار نیز مانند دیگر اندیکاتورها، کیفیت سیگنال، به تنظیمات و ویژگی‌های سهام بستگی دارد. تنظیمات درست همراه با روندهای مناسب و قابل قبول، یک سیستم معاملاتی فوق‌العاده برای شما به ارمغان خواهد آورد و مسیر موفقیت را برای شما هموار خواهد کرد.

سوالات متداول

  1. آیا اندیکاتور پارابولیک سار اندیکاتور خوبی است؟
    اندیکاتور Parabolic SAR یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای شناسایی جهت فعلی روند قیمت در بازارهای مالی است. همچنین به عنوان یک سیستم تشخیص برگشت روند، در نشان دادن نقاط احتمالی برگشت قیمت بسیار کارآمد است.
  1. چگونه می‌توانیم از اندیکاتور Parabolic SAR به طور موثر استفاده کنیم؟
    برای استفاده از این اندیکاتور تشخیص جایگاه نقطه‌ها ضرورت دارد. هنگامی که نقطه‌ها زیر نمودار قیمت باشند، حاکی از وجود روند صعودی است، اما لحظه‌ای که نقطه‌ها به بالای قیمت می‌روند، حاکی از وجود یک روند نزولی است.
  1. کدام اندیکاتور با Parabolic Sar بهتر جواب می‌دهد؟
    اگرچه اندیکاتور Parabolic Sar بسیار کارآمد است، اما ترکیب آن با اندیکاتورهای دیگر مانند ADX، میانگین متحرک یا Stochastic علاوه بر افزایش کارایی، احتمال خطا را نیز کاهش می‌دهد.
امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی