الگوی پین بار (Pin bar) چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

معرفی الگوی پین بار ⭐ و بهترین استراتژی معاملاتی Pin bar

در این مقاله از سرفصل های مهم آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس می‌خواهیم درباره یکی از پرکاربرد ترین الگو های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال در بازارهای سرمایه به نام الگوی پین بار صحبت کنیم. الگوی پین بار یکی از قویترین الگوها در استراتژی های معاملاتی می باشد. بعضی از تریدر ها همه معاملات خود را صرفا بر اساس الگوی پین بار انجام می دهد بدون اینکه ضرری متحمل شود و بعضی اوقات می‌بینیم که، این تریدرها یکی از موفق ترین معامله گران بازارهای سرمایه می باشد.

درواقع الگوی پین بار تغییر توان بین خریداران و فروشندگان یک سهم یا جفت ارز را برای ما مشخص می کند. مشخص کننده تغییرات تمایلات و انتظارات تریدرها در بازارهای سرمایه می باشد که، این امر می‌تواند به عنوان یک سیگنال برای خرید و فروش صحرای جفت ارز برای ما محسوب شود.

کلمه پین بار کوچک شدن کندل پینوکیو می باشد. در واقع ماهیت این کندل به  این صورت می باشد که، بازار باستین کندل به تمام معامله گران دروغ می گوید آنها را فریب می دهد و همین دلیل است که به آن چندین پینوکیو می گویند منظور از این صحبت این میباشد که قیمت یک سهم پس از رسیدن به یک سطح خاص تمام مسیر پیموده شده را باز می گردد و همین مسئله باعث می شود که تحلیل های معامله گران بر اساس تغییرات قیمتی تایید نشود و بازار روندی مخالف آنچه که، آنها فکر میکردند طی کند.

همانطور که در عکس روبرو می توانید مشاهده کنید کندل پین بار از یک تنه کوچک و یک سایه بسیار بزرگ تشکیل شده است.

الگوی پین بار چطور تشکیل می‌شود؟

حال ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که کندل پین بار چگونه تشکیل میشود؟

همانطور که گفتیم کندل پین بار از یک تنه بسیار کوچک و سایه بسیار بزرگ تشکیل شده است. این کندل ذکر شده تحت تاثیر قیمت باز و بسته شدن یک سهم یا جفت ارز از نظر نحوه شکل گیری تنه کندل و اندازه و سایز سایه تشکیل شده آن متفاوت می باشد به گونه‌ای که در نهایت از ما شاهد نوعی از کندل می باشیم که در آن تنه کندل نسبت به سایر تشکیل شده آن بسیار کوتاه تر و کوچکتر می باشد.

الگوی پین بار چطور تشکیل می‌شود؟

 کندل های پین بار ثبت شده در روند تغییرات قیمتی یک سهم می تواند پیش بینی کننده روند صعودی و نزولی در ادامه تغییرات قیمتی سهم  باشد. در واقع این الگو می تواند تعیین کند که قدرت خریداران و فروشندگان سهنغ یا جفت ارز به چه صورت تغییر می کند و این تغییرات قدرت خریداران و فروشندگان باعث روند نزولی یا صعودی سهم میشود. به همین دلیل ویژگی های نشان داده شده توسط کندل پین بار میتواند الگوی بسیار خوبی برای تعیین استراتژی های ما در انجام معاملات باشد.

چگونه به کمک پین بارها می‌توان معاملات را انجام داد؟

در قسمت های قبل اشاره کردیم که کندل پین بار یکی از پر استفاده نوع کندل ها برای تمام تریدر ها می باشد به گونه ای که برخی از معامله‌گران بازار سرمایه تنها با استفاده از این نوع از  کندل و روند های ثبت شده توسط آن معاملات خود را انجام می دهد در ادامه در مورد نحوه استفاده از این کندل در انجام معاملات بیشتر صحبت می کنیم.

ابتدا می خواهیم توضیح دهیم که چه موقع یک کندل را کندل پین بار می نامیم.

زمانی که در یک کندل ثبت شده سایه یا شدو Shadow کندل در حدود سه برابر یا بیشتر تنه کندل باشد الگوی پین بار در کندل مشاهده می شود. نکته مهم و قابل توجهی که در این کندل میتوانید مشاهده کنید اندازه بسیار بیشتر سایه یا شدو کندل نسبت به تنه کندل می باشد که این امر به راحتی در این کندل ها قابل مشاهده و تشخیص است.

چگونه به کمک پین بارها می‌توان معاملات را انجام داد؟

نکته دیگری که باید در تشخیص کندل پین بار به آن توجه کنیم این است که کندل پس از بسته شدن باید مورد تشخیص قرار بگیرد و ما نمی توانید تعیین کنید که یک کندل که هنوز در حال معامله شدن است و به صورت کامل بسته نشده الگوی پین بار دارد یا خیر.

به زبان ساده تر می توانیم بگوییم که برای مثال اگر ما از تایم فریم روزانه در معاملات خود استفاده می کنیم پس از بسته شدن کندل در پایان یک روز می توانید تعیین کنید که الگوی پین بار ثبت شده است یا خیر و در قبل از آن باید درباره پین بار بودن یک کندل قضاوت کنیم.

نحوه استفاده از این الگو برای خرید و فروش سهم به این صورت است که نقطه ورود ما زمانی است که سهم اصلاح ۵۰ درصدی و در این نقطه ما پس از تشخیص کندل پین بار صعودی میتوانیم با خرید سهم و یا جفت است در روند صعودی آینده سهم شرکت کنیم و یا با تشخیص کندل پین بار نزولی با فروش سهام یا جفت ارز خود جلوی ضرر محتمل در معامله خود را می گیریم در واقع باید توجه داشته باشیم که محل تشکیل شدن کندل پین بار در نحوه ورود و خروج ما به یک سهم و معامله صورت گرفته تاثیر گذار است.

 هرچند که گفتیم برخی از تریدر ها و معامله گران بازار سرمایه فقط از الگوی پین بار برای انجام معاملات خود استفاده می کنند اما باید بدانیم که هیچ وقت نباید با اتکا به یک الگو و یا اندیکاتور اقدام به انجام معامله در بازارهای سرمایه کنیم و هر کدام از الگوهای اندیکاتور ها نیاز به تاییدیه های بیشتر دارند پس بهتر است که در کنار استفاده از الگوی پین بار از اندیکاتور ها و خطوط روند یک سهم نیز استفاده کنیم تا معامله مطمئن تر داشته باشیم.

نقش سایه در کندل پین بار

هر کندل پین بار از دو جز اصلی و تعیین کننده تشکیل شده است: یکی تنه کندل پین بار و دیگری سایه کندل پین بار می باشد.

 گفتیم که کندلی را تحت عنوان کندل پین بار می‌شناسیم که سایه آن حداقل سه برابر تنه ی آن باشد. در واقع هرچقدر که سایز سایه یا شدو Shadow تشکیل شده در کندل پین بار بزرگتر باشد نشان دهنده قدرت بیشتر سهم در تغییر و بازگشت روند خود می باشد،

یعنی زمانی که یک کندل پین بار سایه اش در ناحیه مقاومتی تشکیل شود می توان پیش بینی کرد که آن سهم با تغییر روند خود به سمت روند نزولی حرکت می کند و بر عکس اگر کندل پین بار و سایه آن در نقاط حمایتی یک سهم صورت تشکیل شود.

نشان دهنده این مسئله است که سهم با قدرت زیاد می تواند تغییر روند دهد و وارد فاز صعودی خود شود پس به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که نقش سایه کندل پین بار در تغییر جهت روند حرکتی مشخص می شود.اگر علاقمند به یادگیری بازار های مالی و همچنین شناخت بهتر الگو ها و کندل ها، پیشنهاد ما شرکت در کلاس آموزش فارکس در مشهد پارسیان بورس است.

تشخیص ضعف و قدرت روند با کندل  pin bar

در این قسمت می خواهیم درباره نحوه تشخیص ضعف و قدرت یک کندل در الگوی پین بار و ارتباط آن با تغییر روند قیمتی سهم صحبت کنیم. در واقع مکان و موقعیتی که یک کندل پین بار و سایه آن تشکیل می شود در تشخیص میزان قدرت و ضعف این کندل موثر می باشد. همانطور که گفتیم کندل پین بار با میزان قدرت و تمایل و استقبال خریداران و فروشندگان به خرید یا فروختن سهم یا  جفت ارز مرتبط است.

زمانی که یک سهم یا جفت ارز پس از ریزش قیمتی به سطوح حمایتی خود نزدیک می‌شود مشاهده کندل با سایه بلند در قسمت پایین و تنه کوچک در قسمت بالا می تواند نشان دهنده این مسئله باشد که قدرت خریداران باعث شده است که سهم در سقف قیمتی خود، معامله شود و مانع از افت قیمتی سهم شود.

و زمانی که این کندل پین بار تشکیل میشود می‌تواند نشان دهنده شروع روند صعودی سهم در نقطه حمایتی مذکور باشد و برعکس ثبت یک کندل با سایه بلند در قسمت بالا و تنه کوتاه در قسمت پایین در سهم و جفت ارزی که مدتی است.

در حال طی کردن روند صعودی می باشد و به سطوح مقاومتی خود رسیده می تواند نشان دهنده این مسئله باشد که قدرت فروشندگان باعث افت قیمت سهم در یک کندل شده است و خریداران نتوانستند کندل مربوطه قیمت سهم را بالا ببرد و میزان عرضه ها در این کندل ذکر شده افزایش پیدا کرده است که می تواند نشان دهنده شروع روند نزولی تغییرات قیمت یک سهم باشد.

کندل پین بار صعودی یا بولیش (bullish pin bar candle)

در این قسمت می خواهیم درباره انواع مختلف کندل پین بار صحبت کنیم. یکی از انواع مختلف کندل الگوی پین بار، کندل پین بار صعودی یا بولیش می باشد.

در این کندل سایه آن تشکیل شده در زیر قسمت تنه قرار می گیرد که این نوع قرار گرفتن سایه در کندل به این معنی است که قدرت خریداران بیشتر از قدرت فروشندگان می باشد به گونه ای که باعث شده است قسمت عمده معاملات در درصد های بالاتر صورت بگیرد و خریداران مانع از افت قیمتی بیشتر سهم شده اند و می توانند موید این موضوع باشد که روند قیمتی سهم از فاز نزولی به فاز صعودی تغییر پیدا می کند و میتوان روند رشد قیمتی را برای سهم متصور شد.

پین بار چیست؟

کندل پین بار نزولی یا بیریش (bearish pin bar candle)

نوع دیگر الگوی پین بار ، کندل پین بار نزولی یا بیریش می باشد. نحوه تشکیل و قرار گرفتن سایه و تنه این کندل با کندل پین بار صعودی کاملاً عکس یکدیگر می باشد، به این صورت که سایه کندل به سمت بالا و تنه کندل در قسمت پایین قرار میگیرد.

این نحوه قرار گیری به این معنی است که عرضه بیش از حد فروشندگان باعث شده است که تغییرات قیمتی سهم رو به پایین باشد و مانع از رشد قیمت سهم شده‌اند با مشاهده این نوع کندل ما می‌توانیم انتظار روند نزولی در تغییرات قیمتی سهم داشته باشیم.

ویژگی های معاملاتی پین بار چیست؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم کندل های پین بار در کل برای مشخص کردن تغییرات روند قیمتی سهم مورد استفاده قرار می گیرد و معیار بسیار خوبی برای تعیین تغییرات و روند قیمتی سهم به صورت کوتاه مدت می باشد در واقع ما میتوانیم با مشاهده این نوع از کندل در نقاط سقف قیمت و کف قیمتی انتظار برگشت قیمت سهم را داشته باشیم.

نحوه استفاده از این کندل ها به این صورت می باشد که پس از دیده شدن و تشخیص این کندل ها در روند تغییرات قیمتی سهم مشاهده تغییر قدرت خریدار و فروشنده خواهیم بود که این تغییرات همراه با ثبت کندل پین بار میتواند به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش سهم مورد استفاده قرار بگیرد.

نحوه معامله و استراتژی پین بار چگونه است؟

همانطور که میدانید یکی از شروط اصلی وارد شدن به بازار سرمایه داشتن اطلاعات کافی است نحوه انجام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال میباشد یکی از مواردی که ما می‌توانیم در تحلیل های تکنیکال از آن استفاده کنیم همین الگوی پین بار می باشد و این الگو از از قدرت زیادی برخوردار است .

اگر ما این کنده را در سقف قیمتی سهم مشاهده کنیم به صورتی که سایه تشکیل شده در این کندل در بالای تنها قرار بگیرد نشان دهنده افزایش قدرت فروشندگان می باشد و به احتمال زیاد روند قیمت سهم از آن نقطه تغییر می کند و وارد فاز نزولی میشود.

 اگر این کنده را در کف قیمتی و یا سطوح حمایتی یک سهم مشاهده کنیم به صورتی که سایه باشد و ثبت شده توسط کندل در زیر تنه آن قرار بگیرد می تواند نشان دهنده تغییر روند قیمتی بروند صعودی باشد و سیگنال خریدی برای تمام تحلیلگران بازار سرمایه می باش.

یکی از موارد استفاده این کندل در تحلیل های صورت گرفته در تایم فریم های بلند مدت می باشد که بر اساس نحوه شکل گیری کندل و محل قرارگیری شدو آن نشان دهنده روند آینده آن سهم می باشد.

فرق الگوی پین بار و چکش (Hammer)

یکی دیگر از کندل های مورد استفاده در تحلیل های صورت گرفته در بازارهای سرمایه کندل چکش می باشد این کندل از لحاظ داشتن سایه یا شدو در شمایل ظاهری خود بسیار شبیه کندل پین بار می باشد و تشکیل سایه یا شدو در کندل های چکش به معنای قدرت خریدار یا فروشنده است.

فرق الگوی پین بار و چکش (Hammer)

برخلاف  شکل ظاهری مشابه که در بین این دو کندل وجود دارد اما این دو کندل با یکدیگر تفاوت دارد. تفاوت اصلی که در بین کندل پین بار و چکش وجود دارد این است که در کندل پین بار ما سایه یا شدو را فقط در یک طرفه تن مشاهده می‌کنیم اما کندل چکش از یک تنه یک سایه بلند به یک سایه نسبتا کوتاه در طرف دیگر خود تشکیل شده است و وجود این سایه یا شدو برای تشکیل کندل چکش ضروری محسوب می شود.

فیلترنویسی الگوی پین بار چگونه است؟

یکی از قسمت های جالب و بسیار کاربردی سازمان بورس ایران در سایت tsetmc.ir پخش فیلتر نویسی می باشد فیلترها مجموعه از کدها به حروف باشد، که هنگامی که در کنار یکدیگر قرار می گیرد باعث جدا شدن یک سری از سهم ها دارای ویژگی های خاص از بقیه سهم ها می شود. در مورد الگوی پین بار نیز ما می توانیم با وارد کردن فیلتر مربوط به این الگو در قسمت مربوطه در سایت tsetmc.ir سهم هایی که این الگو را در در کندل های خود ثبت کردند را به راحتی از بقیه سهم ها جدا کنیم.

 پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش بورس در مشهد

پین بار کامبو  (combo)

 الگوی پین بار کامبو در واقع ترکیبی از دو کندل متفاوت که یکی از آنها کندل پین بار می باشد تشکیل شده است است که این کندل دوم که با کندل الگوی پین بار ترکیب می شود تاییدی بر کندل پین بار می باشد.

هنگامی که بعد از یک کندل پین بار یک الگوی اینساید بار قرار می گیرد می گوییم که الگوی پین بار کامبو تشکیل شده است الگوی اینساید بار یک کندل است که دارای تنه بزرگتر از  الگوی پین بار اصلی میباشد و قرار گرفتن کندل اینساید بار در کنار کندل پین بار تایید کننده روند نزولی و یا صعودی بسیار پر قدرت خواهد بود.

فیلترنویسی الگوی پین بار

پین بار دو قلو

نحوه برخورد و رفتار با الگوی پین بار دو قلو کاملاً مشابه الگوی پین بار ساده می باشد در واقع الگوی پین بار دوقلو ۲ کندل پین بار ثبت شده پشت سر یکدیگر می باشد که از نظر قدرت، قدرت بیشتری را یک کندل پین بار تکی دارد و نشان دهنده این است که یک سطح حمایتی یا مقاومتی دو بار ریجکت شده است.

4.3/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • برعکس وقتی قیمت از یک سطح دوبار ریجکت شود تقاضای بیشتری را جمع آوری کرده و مقدار تقاضا در آن سطح کاهش یافته و ارزش سطح کاسته میشود
    مانند مقاومت و حمایتی که با حمله اول شکسته نمیشود و با حملات بعدی شکسته میشود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی