آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس

بر اساس تعریفی که در پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت، مشاهده می‌کنیم، منظور، فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه است. به زبان دیگر، می‌توان آن را نوعی یارانه، تلقی کرد. این طرح در دولت نهم اجرایی شد و در میان طرح‌های اقتصادی دولتی در جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، بیشتر موردتوجه بوده و به دفعات مورد حمایت قرارگرفته است.

سهام عدالت چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، سهام عدالت در حقیقت نوعی یارانه محسوب می‌شود که به‌منظور برقراری عدالت اجتماعی، از بین برد فقر در جامعه، و  افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور ایجاد شده است.

اهداف دولت از اجرای طرح سهام عدالت چه بود؟

  • مستقل کردن خانوارهای نیازمند به خود و کاهش حمایت‌های مالی مستقیم دولتی به آن‌ها؛
  • سرعت بخشیدن به روند خصوصی‌سازی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی؛
  • به کارگیری روش‌هایی سالم و شفاف برای واگذاری سهام شرکت‌ها؛
  • کوچک کردن دولت و افزایش تصدی‌گری مردمی؛
  • گسترش سهم بخش تعاون در کشور؛
  • توزیع متعادل ثروت و درآمد در کشور.

فرایند شکل‌گیری سهام عدالت

تا پیش از اجرای این طرح، خصوصی‌سازی به کندی پیش می‌رفت و حدود سه هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی تا آن زمان واگذارشده بود ولی ارزش سهام عدالت در همان مرحله اول دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۳۸۵ پس از شکل‌گیری تفسیر جدیدی از اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت توانست تا ۸۰ درصد سهام کارخانه‌ها، بنگاه‌های بزرگ دولتی را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار نماید. این سهام شامل شرکت‌های بزرگ نظیر خودروسازی‌ها، فولاد، معادن، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، نیروگاه‌ها، مخابرات و نفت گاز بود. برای شروع فرآیند، نخست باید افراد مشمول را مشخص می‌کردند. بنابراین شروع به دهک بندی کرده و ۶ دهک جمعیتی کشور از پایین‌ترین درآمد به بالا (در حدود ۴۲ میلیون نفر) مشخص شدند. پس از این مرحله، اقدام به انتقال یک شرکت دولتی به زیرمجموعه سازمان خصوصی‌سازی تحت عنوان شرکت کارگزاری سهام عدالت کردند.

بدین ترتیب شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی در کلیه شهرستان‌های کشور به تعداد ۳۳۷ شرکت و شرکت سرمایه‌گذاری استانی در هر استان متشکل از شرکت های تعاونی در کلیه استان‌های کشور درمجموع به تعداد ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری، تأسیس شد. آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و پس از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیئت‌وزیران شده بود، به تصویب این هیئت رسید.

در مرحله اول واگذاری این سهام به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان این طرح داده شد. ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک‌ میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم‌درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد.

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ در ادامه متن به شرح این سوال می‌پردازیم.

  • مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی: گروه تخفیف‌دار محسوب می‌شوند و همه اعضای این گروه سود سهام برای عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ خود را دریافت کرده‌اند.
  • روستاییان و عشایر: سود عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ سهام خود را دریافت کرده‌اند.
  • کارگران فصلی ساختمانی: آن‌ها هم‌سود مربوط به عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ را گرفته‌اند.
  • گروه سایر اقشار: گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد هستند که آن‌ها هم‌سود عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ را به طور کامل دریافت کرده‌اند.
  • گروه کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.

در سال 1402 نیز شما می‌توانید برای ثبت نام سهام عدالت اقدام نمایید. در واقع زمینه‌ای فراهم شده است تا افراد جا مانده از این سهام، بتوانند ثبت نام خود را تکمیل نمایند. برای آشنایی با روش این کار می‌توانید به مقاله ثبت نام سهام عدالت 1402 مراجعه کنید.

نحوه استعلام سهام عدالت

برای استعلام ، لازم است وارد سامانه سهام عدالت به آدرس زیر شوید:

www.samanese.ir

برای مشاهده سهام عدالت با واردکردن کد ملی و پر کردن اطلاعات شخصی، در صورت تعلق، برگه سهام نمایش داده می‌شود: در این برگه سهام، ۷ ردیف مشاهده می‌گردد که شامل ارزش سهام تخصیصی اولیه با توجه به بعد خانوار، مجموع مبالغ دریافت شده توسط دولت از محل سود سهام، سود پرداخت‌شده نقدی، ارزش اقساط تسویه شده، بهره‌مندی از تخفیف دو دهک اول، باقی‌مانده ارزش اولیه سهام تخصیصی، دارایی مشمول (ارزش اسمی سهام متعلق به مشمول) است. حال به توضیح هر یک از موارد فوق می‌پردازیم:

  • ارزش سهام تخصیصی اولیه با توجه به بعد خانوار: ارزش سهام اختصاص‌یافته باملاحظه تعداد اعضای خانواده
  • مجموع مبالغ دریافت شده توسط دولت از محل سود سهام: کل مبلغ سودی که سهام اختصاص‌یافته به شما تا تاریخ صدور این صورت‌وضعیت (صورت‌حساب) ایجاد کرده است.
  • سود پرداخت‌شده نقدی: مبلغ سودی که سهام اختصاص‌یافته به شما ایجاد کرده و در سنوات قبلی، به صورت نقدی به شما پرداخت‌شده است.
  • ارزش اقساط تسویه شده: مبلغ خالص سودی که به عنوان اقساط شما محاسبه‌شده و بابت اقساط سهام پرداخت‌شده است. به عبارتی اگر از مجموع مبالغ دریافت شده توسط دولت از محل سود سهام، سود پرداخت‌شده نقدی را کسر کنیم به ارزش اقساط تسویه می‌رسیم.
  • بهره‌مندی از تخفیف دو دهک اول: مبلغی که شما از تخفیف دو دهک اول برخوردار شده‌اید و به همان میزان از پرداخت اقساط معاف هستید.
  • باقی‌مانده ارزش اولیه سهام تخصیصی: مبلغی از ارزش اولیه سهام شما که قسط آن از محل سود دریافتی پرداخت‌نشده و می‌تواند توسط شما پرداخت شود تا به دارایی شما افزوده شود.
  • دارایی مشمول (ارزش اسمی سهام متعلق به مشمول): مبلغی از سهام شما که اقساط آن پرداخت‌شده و اکنون متعلق به شماست.

سامانه پشتیبانی سهام عدالت

شماره مرکز پشتیبانی مرکز سهام عدالت ۸۳۳۳۸ می‌باشد که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات مردم است. آمار و داده‌های موجود حاکی از رشد ۱۶ درصدی پرداخت سود از سال ۹۵ به ۹۶ است. به طوری که این سود به ۱۷۵ هزار تومان برای هر مشمول، ارتقا یافته است.

حتما بازدید کنید: دوره جامع آموزش تابلو خوانی

سود سهام عدالت چگونه پرداخت می‌شود؟

این سهام متشکل از یک سبد سرمایه‌گذاری است و سهامداران در سود و زیان شرکت‌ها سهیم هستند. سود سهام برای هر یک از افراد خانوار به حساب خود آن فرد واریز می‌شود و مانند یارانه‌ها، تمام سود به حساب سرپرست خانوار منتقل نمی‌شود. هر فرد از خانواده در هنگام ثبت‌نام این طرح به طور جداگانه، شماره شبای حساب خود را در سیستم به ثبت رسانده است و درنتیجه برای دریافت سود هم نیازی به دریافت سهم خود از سرپرست خانوار ندارد. افراد می‌توانند وضعیت سهام خود را ازسایت سهام عدالت پیگیری و مشاهده کنند. دوره مجازاین سهام به پایان رسیده است. اکنون به دلیل نبود مجوز و ظرفیت‌های قانونی، ثبت و توزیع سهام به افراد جدید صورت نمی‌گیرد.

اگر وضعیت جدیدی برای ثبت‌نام افراد تازه در سامانه شکل بگیرد، اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق مراجع و پایگاه‌های عمومی دولتی انجام خواهد گرفت. مرحله اول واریز سود این سهام در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ پیگیری انجام شد و واریز سود مرحله سوم هم در مردادماه ۱۳۹۸ صورت گرفت. بر اساس مصوبه دولت، مشمولان نهادهای حمایتی دو برابر افراد دیگر، سهام دریافت کرده‌اند و به همین میزان واریز سود سهام کمیته امداد و بهزیستی بیشتر از گروه‌های دیگر است.

عرضه سهام عدالت در بورس

چالش هایی پیرامون عرضه این سهام در بورس وجود دارد. نخست آنکه این موضوع نیاز به تصویب توسط مجلس شورای اسلامی دارد. همچنین در شرایطی که مالکیت آن در اختیار شرکت های تعاونی سهام عدالت استانی است، امکان عرضه آن در بورس وجود ندارد و باید از ساختار قبلی خود جدا شود. باید به این نکته توجه داشت که حضور همه سهامداران در بورس، سیستم پاسخ‌گویی بورس را مختل خواهد کرد و نیاز به بسترسازی مناسب است. این عرضه می‌تواند به طرق مختلفی از جمله مستقیم و صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به ETF باشد. قطعا هر روش معایبی دارد و بهتر است روش عرضه را نمایندگان مجلس با همکاری دولت مشخص کنند. با توجه به عدم اقبال در روش عرضه بلوکی دولت باید روش‌های واگذاری را متفاوت کند، به گونه‌ای که برای واگذاری سهام دولت و این شرکت‌های بورسی و فرابورسی تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

ارزش سهام عدالت امروز چقدر رشد کرده است؟

باگذشت حدود ۱۲ سال از اجرای این طرح، ارزش سهام شرکت‌هایی موجود در سبد این سهام دستخوش تغییرات زیادی شده است. با نگاه اجمالی به پورتفوی آن، می‌بینیم که از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد ۳۵ عدد بورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آن‌ها ۲۲۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال و ارزش روز آن‌ها به ۱۵۸۸ هزار و ۹۴۴ میلیارد ریال افزایش‌ یافته است. به علاوه اینکه در این پرتفوی، ۱۴ شرکت غیربورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آن‌ها ۳۸ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال و ارزش روز آن‌ها همین مبلغ برآورد شده است. سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی اجرای این طرح، در آخرین اطلاعاتی که منتشر کرده به ارزش ۵ میلیون تومانی هر برگه سهام عدالت اشاره کرده است.

ارزش سهام عدالت بر مبنای چه چیزی محاسبه می شود؟

ارزش سهام شرکت‌های موجود در سبد سهام حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که با تقسیم این عدد بر تعداد سهامداران حدود ۵ میلیون تومان برای هر سهامدار به دست می‌آید. این رشد ۶ برابری از زمان اجرای طرح، بواسطه نوسانات نرخ ارز و رشد ارزش سهام شرکت‌های موجود در سبد سهام‌ ایجاد شده است. البته لازم است این نکته را بدانیم که سهام‌عدالت قابلیت خرید و فروش در بازار سرمایه را ندارد. ولی به منظور برآورد این طرح و هزینه‌های آن لازم است معیاری تعریف شود و باارزش تقریبی سهام این مهم محقق شده است.

پیشنهاد

  • اگر در مورد آزادسازی سهام عدالت می‌خواهید بیشتر بخوانید به مقاله تحت همین عنوان در سایت مراجعه کنید.
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد میکنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس ، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت نام دوره های جامع آنلاین و حضوری اقدام کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد

سوالات متداول

ارزش سهام عدالت بر چه مبنایی مشخص می‌شود؟

ارزش سهام عدالت از تقسیم کل ارزش سبد سهام بر کل تعداد سهام‌داران مشخص می‌شود.

آیا پرداخت سود سهام عدالت هم مانند یارانه است؟

خیر، سود سهام عدالت برای هریک از افراد خانوار، به حساب خود آن فرد واریز شده و مثل یارانه به حساب سرپرست خانوار  واریز می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • فرحناز جوانبخت
    14 اسفند 1401 18:21

    درود بر شما من با توجه به اینکه خودم سرپرست خانواده هستم و همسرم فوت شدند و ی خانم خانه دار و مستمری بگیر هستم دو ساله که برا دریافت یارانه و سهام عدالت به مشکل برخوردم و هیچ اطلاعی ندارم و هیچ کس هم پاسخ‌گوی مشکل من نیست من شمارمو براتون میگذارم در صورت امکان لطفا لطفا لطفا منو راهنمایی کنید و بهم کمک کنید یک دنیا ممنون سپاسگزارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی