الگوی وج نزولی
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آشنایی با الگوی وج نزولی و صعودی در تحلیل تکنیکال

قصد یادگیری الگوی وج نزولی و صعودی را دارید؟ جای خوبی آمده‌اید! در معاملات ارزهای دیجیتال، خرید دارایی در یک موقعیت منطقی بیشتر از خرید تصادفی یک دارایی و بدون اعمال تحلیل تکنیکال، موفقیت را به همراه دارد؛ بنابراین، شناسایی الگوهای کنج به‌عنوان یک الگوی اصلی در چک‌لیست معاملاتی، راهی عالی برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال است. در این مقاله از پارسیان بورس الگوهای وج را در نمودارهای ارز دیجیتال بررسی می‌کنیم و در ادامه به سودآوری از طریق الگوی وج می‌پردازیم.

وج چیست؟

وج یا کنج یک الگوی نموداری است که با خطوط روند همگرا در نمودار قیمت مشخص می‌شود. این خطوط روند، در جهتی حرکت می‌کنند که کانال باریک‌تر می‌شود تا زمانی که یکی از خطوط روند شکسته شود. الگوی وج، یک باریک شدن تدریجی را نشان می‌دهد که روند بالا به‌عنوان مقاومت عمل کرده و خط روند پایین به‌عنوان حمایت در نظر گرفته می‌شود. ازآنجایی‌که یک الگوی وج دارای خطوط روند همگرا است که در یک رأس به هم می‌رسند، شبیه یک مثلث متقارن به نظر می‌رسد. الگوهای وج که معمولاً با خطوط روند همگرا در 10 تا 50 دوره معاملاتی مشخص می‌شوند، ازنظر تحلیلگران تکنیکال، شاخص‌ موثری برای تغییر بالقوه قیمت هستند.

یکی از شباهت‌هایی که الگوی های وج دارند آن است که شیب قابل‌توجهی دارند، چه به سمت بالا یا چه به سمت پایین حرکت کنند. از دیگر اشتراکات الگوی کنج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطوط روند همگرا است
  • با پیشروی قیمت از طریق الگو، حجم کاهش می‌یابد.
  • خروج از یکی از خطوط روند رخ می‌دهد

انواع الگوهای کنج

دو نوع الگوی نمودار وج وجود دارد

  • وج در حال افزایش (که نشانه بازگشت نزولی است)
  • وج در حال کاهش (که نشانه برگشت صعودی است)

وج یا کنج صعودی

الگوی وج یا کنج صعودی زمانی تشکیل می‌شود که دو خط روند شیب‌دار به سمت بالا حرکت کنند یا یک کانال باریک توسط مجموعه‌ای از قله‌ها و دره‌های قیمتی، به سمت بالا ایجاد می‌شود. کنج صعودی معمولاً در روندهای نزولی یافت می‌شود. در کنج صعودی زمانی که خطوط روند با همگرایی به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند، رخ دادن فروش، باعث سقوط قیمت می‌شود.

الگوی وج صعودی

وج یا کنج نزولی

وج یا کنج نزولی زمانی تشکیل می‌شود که دو خط روند به سمت پایین شیب داشته باشند و یک کانال باریک توسط مجموعه‌ای از بالاترین و پایین‌ترین سطوح قیمت ایجاد شود. کنج نزولی به‌طورکلی در روندهای صعودی یافت می‌شود. با نزدیک شدن خطوط روند به همدیگر و همگرایی آن‌ها، یک جهش شدید در قیمت رخ می‌دهد که قیمت از خط روند بالایی شکسته می‌شود. این شکست باعث می‌شود فروشندگان از موقعیت‌های فروش خود خارج شوند که به‌نوبه خود باعث افزایش بیشتر قیمت خواهد بود. در این حالت بهتر است فروشندگان از موقعیت شورت short خارج شوند.

الگوی فالینگ وج

چگونه از الگوی کنج نزولی سود ببریم؟

قیمت ارز به‌ندرت در یک خط مستقیم حرکت می‌کند و مانند بسیاری از دارایی‌ها دیگر، تمایل به حرکت نوسانی و زیگزاگی دارد. کنج نزولی یک الگوی قیمت صعودی است که نشان‌دهنده بازار گاوی است؛ بنابراین، سرمایه‌گذاران اغلب تصحیح نزولی موقت را در روندهای صعودی تجربه می‌کنند که باعث ایجاد الگوهایی مانند وج، مثلث، یا کانال می‌شود. این‌ها نشانه‌هایی از کاهش فشار خرید به دلیل سود گرفتن است. منحصربه‌فرد بودن الگوی وج در حال نزول این است که می‌تواند دقت معاملاتی بالاتری نسبت به کانال نزولی داشته باشد.

چگونه از الگوی وج نزولی کسب درامد کنیم

اگرچه هر دو کانال نزولی و وج نزولی الگوی بازگشتی صعودی دارند، اما وج نزولی دقت بیشتری نسبت به کانال نزولی دارد که قیمت آن با حفظ فاصله مساوی بین اوج و پایین‌های نوسانی اصلاح می‌شود. از سوی دیگر، با نزول وج یا کنج، سطوح نوسان به سمت یکدیگر فشرده می‌شوند که نشانه اصلاح عمیق‌تر است. قبل از تصمیم‌گیری در مورد معاملات، سرمایه‌گذاران باید بر روی اینکه روند اصلی به کدام سمت می رود و حجم‌ها چگونه خواهد بود، تمرکز کنند.

مزایا و معایب کنج نزولی

در این قسمت به مزایا و معایب الگوی کنج یا وج نزولی می‌پردازیم:

مزایا:

  • الگوی نزولی وج اغلب در بازارهای مالی رخ می‌دهد.
  • الگوی وج نزولی هم به‌عنوان الگوی معکوس روند و هم الگوی ادامه روند عمل می‌کند.
  • یافتن سطوح توقف ضرر و سود بردن از آن آسان است.
  • این الگو نسبت ریسک به پاداش خوبی را ارائه می‌دهد.

معایب

  • هنگام باز کردن یک موقعیت، وج در حال نزول نیاز به تأیید بیشتری دارد.
  • این الگو در بازه‌های زمانی کمتر از میزان دقت ضعیف‌تری برخوردار است.
  • معامله گران مبتدی معمولاً هنگام تمایز بین وج نزولی و سایر الگوهای قیمت سردرگم می‌شوند.

نحوه معامله در الگوی وج نزولی

همان‌طور که گفته شد قیمت یک ارز دیجیتال با ایجاد نوسانات پایین و بالا حرکت می‌کند. درنتیجه، سرمایه‌گذاران نوسانات نزولی را جزئی از یک روند صعودی می‌دانند؛ بنابراین، برگشت از سطح نوسان جزئی مهم در ادامه روند اصلی است.

بیایید نگاهی به تصویر زیر بیندازیم:

الگوی wedge

در تصویر بالا، روند صعودی اصلی با رنگ سبز مشخص شده است که در آن قیمت با ایجاد اوج‌های بالاتر در حال افزایش است. بااین‌حال، وقتی به قسمت اصلاح و برگشت نزولی تمرکز می‌کنیم، می‌بینیم که الگوی وج نزولی شروع به شکل‌گیری می‌کند و روند اصلی پس از شکست دوباره از سر گرفته می‌شود؛ بنابراین، اگرچه الگوی وج نزولی پس از یک روند نزولی ظاهر می‌شود، اما همچنان در روند صعودی بلندمدت قرار دارد.

its wege pattern

تصویر بالا یک مثال عملی از الگوی وج را به‌عنوان ادامه روند صعودی در نمودار واقعی نشان می‌دهد. در اینجا، روند بازار BTC/USDT صعودی است، زمانی که یک شکست نزولی از نوسان نزولی روند را از سر گرفته و به اوج‌های جدید و بالاتر می‌رسد، ادامه روند زمانی تائید می‌شود که قیمت با یک کندل صعودی به بالای کنج نزولی حرکت کند.

the wedgee

تصویر بالا نشان می‌دهد که چگونه می‌توان یک موقعیت معامله خرید را به هنگام شکست کنج باز کرد. در این روش، تنظیم خرید تا زمانی معتبر است که قیمت بالاتر از الگوی کنج باقی بماند. ازآنجایی‌که الگوی وج نزولی یک الگوی ادامه صعودی قوی است، اغلب سود بیشتری ایجاد می‌کند؛ بنابراین، معامله گران می‌توانند موقعیت خرید را تا زمانی که قیمت به هر سطح مقاومت قابل‌توجهی برسد، حفظ کنند.

درصد خطای وج نزولی

برای ارزیابی درصد خطای این الگو، بسته به اینکه الگو را به سمت بالا یا پایین بشکند، درصد خطا متفاوت خواهد بود. یک شکست رو به بالا، میانگین خطای 12٪ دارد و یک شکست رو به پایین ،میانگین خطای 20٪ دارد.

سخن آخر

وج یا کنج الگویی است که یک محدوده قیمتی باریک را در طول زمان نشان می‌دهد، جایی که اوج قیمت در یک وج صعودی به‌تدریج کاهش می‌یابد، یا در یک وج نزولی، میزان کاهش قیمت به‌طور تدریجی کمتر و کوچک‌تر می‌شود. وج های افزایشی معمولاً با شکست نزولی پایان می‌یابند و وج های نزولی معمولاً با شکست صعودی به پایان می‌رسند. در این مقاله به الگوی وج نزولی و صعودی پرداختیم و نحوه سودآوری از طریق وج نزولی را بررسی کردیم. آکادمی پارسیان بورس با چندین سال تجربه درزمینهٔ بورس همراه شما است تا با آموزش و به کارگیری تجربه های مالی مشاوران، سودآوری موفقی داشته باشید.

اگر می‌خواهید با شرکت در کلاس های آموزشی ارز دیجیتال تکنیک های درآمدزایی در این حوزه را یاد بگیرید، به شما دوره پارسیان بورس را پیشنهاد می‌کنیم. این دوره توسط اساتید مجرب تدریس می‌شود و با شرکت در آن گواهینامه معتبر نیز دریافت خواهید کرد. همچنین اگر شرکت در کلاس حضوری را ترجیح می‌دهید می‌توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

3.2/5 - (5 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی