انواع nft
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

مهمترین انواع nft که حتما باید بشناسید!

آیا با انواع nft موجود در بازار آشنا هستید؟ اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید حتماً با نام NFTها که به توکن‌های غیر قابل تعویض مشهورند آشنا شده‌اید. این توکن‌ها در طول مدت کوتاه رشد خیلی زیادی کرده و افراد زیاد از فروش توکن‌های غیر قابل تعویض سود کلان کرده‌اند. از این رو بسیاری از سرمایه‌گذاران مجذوب این توکن‌ها شده‌اند. اگر قصد دارید در خصوص توکن‌های ان اف تی و انواع nftها اطلاعات کسب کنید این مقاله به شما کمک شایانی می‌کند.

ما در این مقاله تلاش کردیم هشت نوع از مهم‌ترین NFTهای موجود در بازار که در بین سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان این حوزه محبوب‌تر هستند در این مقاله بیاوریم پس با ما همراه باشید.

Nft چیست؟

Nftها نیز همانند سایر توکن‌ها در ارزهای دیجیتال بسیار محبوب شده‌اند و اگر علاقه‌مند به بازار ارزهای دیجیتال باشید حتماً نام آن‌ها را شنیده‌اید. از این رو در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که Nft چیست و در ادامه در خصوص انواع nftها صحبت کنیم.

کلمه Nft از لغت Non-Fungible Token گرفته شده است و به معنای توکن‌های غیر قابل تعویض است. به بیان ساده اگر شما پول‌های کاغذی را در نظر بگیرید با یکدیگر قابلیت تعویض دارند؛ زیرا عملاً اسکناس‌های با ارزش یکسان با یکدیگر تفاوت ندارند. اما جنس‌های غیر قابل تعویض همانند یک نقاشی خاص، مشابهی ندارند و منحصر به فرد محسوب می‌شوند.

در خصوص ارزهای دیجیتال نیز این موضوع صادق است. برای مثال توکن‌های بیت‌کوین یا اتریوم و… با یکدیگر تفاوتی ندارند و کاملاً مشابه هستند. اما توکن‌های NFT مشابه نیستند و کاملاً منحصر به فرد هستند و به تعداد نادر منتشر می‌شوند. این توکن‌ها انواع مختلفی دارد و در قالب‌های مختلف تولید می‌شود. ممکن است در قالب یک آواتار در یک متاورس باشد و در قالب یک نقاشی منحصر به فرد مثل نقاشی مونالیزا. از این رو در این بخش قصد داریم در خصوص انواع nft صحبت کنیم.

در ادامه انواع nft را معرفی می‌کنیم، اما برای آشنایی کامل و جامع با مبحث nft، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله جامع nft چیست را مطالعه کنید.

انواع nft

طبق تعاریفی که در بخش‌ قبل ارائه شد هر چیزی می‌تواند یک NFT باشد. هر نقاشی، بازی و یا حتی زمین‌ها را می‌توان به صورت NFT فروخت. در این بخش قصد داریم انواع ان اف تی‌ که در بازار معامله‌ می‌شوند و در بین سرمایه‌گذاران محبوب است نام ببریم.

nftهای هنری

nftهای هنری

می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین انواع nft، نقاشی‌ها هنری است. nftهای هنری یکی از محبوب‌ترین NFTها هستند و هنرمندان می‌توانند نقاشی‌های خود را در قالب NFT و به صورت آنلاین به فروش رسانند. یکی از گران‌ترین nftهای فروخته شده “EVERYDAY’S: THE FIRST 5000 DAYS” است که توسط هنرمند مشهور Beeple به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد.

این نوع NFTها شامل آثار ویدئویی، گیف‌ها، عکس‌ها و… نیز می‌شود. ممکن است ویدئوهای کوتاه نیز به صورت NFT با قیمت‌های باورنکردنی میلیون‌دلاری به فروش برسند. یک NFT ویدئویی 10 ثانیه‌ای به نام Crossroad که ترامپ دراز کشیده بر روی زمین را نشان می‌دهد به قیمت 6.6 میلیون دلار به فروش رسید.

اخیراً، NFTهای هنری مولد به‌عنوان یک دسته جدید از دارایی‌های دیجیتال و در دسته NFTهای هنری به وجود آمده‌اند که این نوع NFT توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. همین اتفاقات موجب شده است که هنرمندان آثار هنری خود را به راحتی به یک NFT تبدیل کرده و از طریق بازارهای NFT موجود مثل بازار OpenSea و Rarible آزادانه آن را بفروشند و از آن کسب درآمد کنند.

تصاویر نمایه PFP

PFPها یکی از انواع nftها و مخفف کلمه Picture For Proof است و به عنوان تصویر نمایه شناخته می‌شوند. این تصاویر می‌توانند تصویر پروفایل افراد باشد که در حال حاضر در توییتر استفاده می‌شود. معروف‌ترین PFP، مجموعه کریپتوپانک است که مجموعه‌ای از شخصیت‌های پیکسلی است که در حال حاضر هر یک ارزش بسیار زیادی دارد. ویژگی مهم این توکن‌ها، کارت‌های عضویتی است که برای یک جامعه‌ای مشخص برای شما درست می‌کند.

کاربرد این عکس‌ها بسیار فراتر از تصویر پروفایل در توییتر است. این عکس‌ها نماد جایگزین منحصر به فرد شما در متاورس است. درست است که در حال حاضر این نوع توکن‌ها در مراحل اولیه رشد و توسعه خود هستند؛ اما در آینده شهرت منحصر به فردی به دست خواهند آورد.

Nftهای موزیک

nftهای موزیک

یکی از انواع nft، ان اف تی‌ها موزیک است. درگذشته هنرمندان آثار خود را در قالب محصولاتی قابل تعویض به فروش می‌رسانند. در این بین سود کلانی به دلال‌های این حوزه می‌رسید و هنرمندان آن طور که باید سود کافی نمی‌بردند. اما امروزه هنرمندان می‌توانند آثار خود را بر روی پلتفرم‌هایی مثل راکی (Rocki)، آدیوز (Audius) یا رَریبل (Rarible) به NFT تبدیل کنند و آن را به تعداد دلخواه تقسیم کرده و به فروش برسانند.

درواقع این هنرمند است که برای کالای خود تصمیم می‌گیرد. او می‌تواند آن را به چند قسمت تبدیل کند و یا کاری کند که چند نفر بتوانند آن کالا را بخرند. NFT برای هنرمندان بسیار باارزش است؛ زیرا این افراد می‌توانند هنر خود را به‌راحتی به فروش گذاشته و قابلیت سو استفاده از آن وجود ندارد و به‌نوعی قانون کپی‌رایت در خصوص آثار هنری رعایت می‌شود. همچنین هنرمندان می‌توانند از باز فروش آثار هنری خود کسب سود کنند به این صورت پس از فروش دوباره آثار، چیزی حدود 10 تا 40 درصد تراکنش به این افراد تعلق می‌گیرد.

زمین‌های مجازی

انواع nft - دیسنترالند

زمین یا لند مجازی از انواع nftها به شمار می‌آید و قطعه‌ای از فضای مجازی در متاورس است که شما می‌توانید با پرداخت هزینه آن زمین آن را خریداری کنید. برخی از سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش و افزایش قیمت زمین آن را خریداری می‌کنند. بسته به نوع پروژة متاورسی که در آن فعالیت می‌کنید نوع زمین و کارهایی که با آن زمین می‌توانید انجام دهید متفاوت است.

برای مثال زمانی که در یک بازی یک لند خریداری می‌کنید از مزایایی که آن بازی در قبال خرید آن زمین در اختیار شما قرار داده است بهره‌مند خواهید شد. همچنین برخی از متاورس‌ها از زمین‌ها برای تشکیل کنفرانس‌ها، میزبانی رویدادها و… استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید زمین برای ایجاد تبلیغات دیگر شرکت‌ها خریداری کنید.

شما می‌توانید زمین‌های متاورس را در پلتفرم‌های مختلف مثل سندباکس و دیسنترالند خریداری کنید. باید در نظر داشته باشید که اغلب زمین‌ها موجود در متاورس به‌وسیله اتریوم خریداری می‌شوند. همچنین این زمین‌ها را در سایت Opensea نیز می‌توانید خریداری کنید. پس از خرید این زمین‌ها به‌صورت NFT به کیف پول شما اضافه خواهند شد و به طور منحصر به فرد به شما تعلق دارند.

NFTهای بازی

انواع nft - بازی ها

یکی از انواع nft، بازی‌ها هستند. صنعت بازی یکی از اولین حوزه‌هایی بوده است که فناوری بلاک‌چین را در اکوسیستم خود پذیرفته است. یکی از حوزه‌های جذاب که سرمایه‌گذاران را به بازی‌های دیجیتال جذب کرده است بازی‌های Play-to-Earn، است. درواقع در این نوع بازی‌ها با بازی کردن می‌توانید کسب سود کنید. در این بازی‌ها آیتم‌هایی هستند که در قالب NFT می‌توانید این آیتم‌ها را به فروش برسانید.

در بازی‌های حوزه بلاک‌چین، NFTها می‌توانند نقش سکه درون بازی را ایفا کنند. سکه‌ها، دارایی‌های کاربردان داخل بازی را نشان می‌دهند. NFTها عضو اصلی بازی است که از طریق این توکن‌ها می‌توان کسب سود کرد. NFTها شامل شخصیت یا آواتار، گاردها، تجهیزات داخل بازی، افزونه‌ها و طیف گسترده‌ای از لوازم داخل بازی است. دارندگان NFT می‌توانند این توکن‌ها را هم در داخل و هم در خارج از بازی مبادله کرده و فرصتی را برای مزایای کسب درآمد در دنیای واقعی ایجاد کنند.

NFT در فشن و مد

همان‌طور که تاکنون متوجه ‌آن شده‌اید کاربرد‌های بسیار زیادی دارد و هنرمندان به‌راحتی می‌توانند با ایجاد NFT هنر خود را به فروش برسانند. یکی از انواع nft، فشن و مد است. این NFTها شامل لباس‌ها، جواهرات و تمامی اجناس پوشیدنی می‌شود و انواع برند‌های تولید لباس و اقلام پوشیدنی مثل نایک، آدیداس و… وارد این بازار شده‌اند.

کاربران می‌توانند آواتار‌های خود را در متاورس با این لباس‌ها بپوشانند که این لباس‌ها ممکن است فراتر از لباس‌های فیزیکی باشند و یا شاید نمونه این لباس‌ها در دنیای فیزیکی نباشد. می‌توان دید که در آینده کیف پول‌های دیجیتال مردم شامل کمدهای لباس آواتارهای کاربران باشد.

کلکسیون‌ها

انواع nft

یکی از انواع nft، کلکسیون‌ها هستند. پس از آثار هنری، می‌توان گفت که یکی از محبوب‌ترین NFTها کلکسیون‌ها هستند. دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی مجموعه‌ای از دارایی‌های دیجیتال هستند که تمامی این مجموعه یک ایده خاص و یا شکل خاصی دارند. این نوع NFTها شامل کلکسیونی از یک یادگاری ورزشی و یا مجموعه‌ای از کاراکترهای یک انیمیشن و یا یک فیلم می‌شود.

یکی از NFTهای کلکسیونی که در حال حاضر معروف شده‌اند، نشان دهنده مجموعه‌‌ای از لحظات ورزشی به یاد ماندنی است که با قیمت‌های بالا به فروش رفته‌اند. هرچه این لحظات ورزشی در بازی‌های NBA خاص‌تر باشد قیمت آن NFT بالاتر است. NFT‌های کلکسیون‌ها، مانند کلکسیون‌ها در دنیای واقعی است و به اندازه‌ای که نادر و کمیاب هستند؛ ارزشمند هستند. کلکسیون‌های ورزشی از محبوب‌ترین نوع کلکسیون‌ها هستند. این نوع NFTها را می‌توان در موارد دیگری مانند موسیقی، میم‌ها، هنرهای دیجیتال، بلیت و.. دید.

NFTهای بلیت

صنعت فروش بلیت یک صنعت چند میلیارد دلاری است؛ اما فروش بلیت هنوز به روش‌های سنتی انجام می‌پذیرد. از آنجایی که خرید بلیت برای طرف‌داران آن نمایش، یا کنسرت و… خیلی سریع انجام می‌شود یک بازار سیاه بزرگ به وجود می‌آید که بلیت را به قیمت‌های خیلی بالاتر از قیمت اصلی به فروش می‌رسانند. در این بین افرادی هستند که با جعل بلیت و فروش آن خیلی از طرف‌داران یک رویداد را فریب می‌دهند.

یکی از انواع nft، بلیت است که هنرمندان می‌توانند بلیت‌هایشان را به NFT تبدیل کرده و بین طرف‌داران خود به فروش برسانند. هر بلیت که به‌صورت ان اف تی منتشر می‌شود کاملاً منحصر به فرد بوده و جعل آن کار بسیار مشکل و به نوعی نشدنی است و تمامی معاملات انجام شده در دسترس عموم است.

همچنین بلیط‌های NFT فراتر از یک تکه کاغذ هستند که به صورت سنتی در بین افراد به فروش می‌رسد. افراد می‌توانند بعدها NFT بلیت خود را به قیمت‌های بالا به کلکسیونرها بفروشند و یا در قالب یادگاری برای همیشه حفظ کنند.

چگونه توکن NFT بخریم؟

در این مقاله به طور مفصل راجع به انواع nft صحبت کردیم اما شاید برای شما سؤال شده باشد که چه‌طور می‌توان NFTها را خریداری کرد. NFTها را معمولاً می‌توان به کمک ارز دیجیتال اتریوم خریداری کرد. مراحل کار به این صورت است که شما باید ابتدا اتریوم خریداری کنید و سپس کیف پول خود را به سایت‌های خرید NFT متصل کرده و در نهایت آن NFT را خریداری کنید.

برای مثال کیف پول خوب و سازگار با اتریوم متامسک است. پس از نصب متامسک مرحله بعد انتقال اتریوم به کیف پول متامسک است. سپس می‌توانید پس از اتصال این کیف پول به سایت خرید NFT به کمک اتریوم موجود در کیف پول خرید انجام دهید. از معروف‌ترین سایت‌هایی که می‌توان از آنها NFT خرید، موارد زیر است:

  • اپن‌سی (OpenSea): در حال حاظر بزرگ‌ترین بازار فروش NFT به حساب می‌آید
  • رریبل (Rarible)
  • لوکز ریر (LooksRare)
  • سوپر ریر (SuperRare)

نتیجه‌گیری

در این مقاله در خصوص انواع nft صحبت کردیم و هشت نوع NFT پرطرف‌دار را نام برده و در خصوص آنها صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم NFTها را می‌توان در دسته‌های هنری، موسیقی، ورزش و حتی بازی‌های رایانه‌ای طبقه‌بندی کرد. حتی برخی از افراد با بازی‌ کردن و دریافت NFT کسب سود می‌کنند. اما باید در نظر داشت که برای سرمایه‌گذاری در این بازار یا هر بازار دیگر نیازمند کسب دانش و تجربه کافی است و نمی‌توان بدون دانش در این بازارها سرمایه‌گذاری کرد.

4/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی