الگوی تیک در تابلوخوانی چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

الگوی تیک در تابلو خوانی چیست؟ ✔الگوی تیک صعودی و نزولی

لازمه ورود و انجام معامله در بازارهای بورس، فارکس و ارز های دیجیتال انجام تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال میباشد. تحلیل های تکنیکال ترکیبی از تحلیل اندیکاتور های در دسترس، الگوهای قیمتی و اصول کندل شناسی سهم می باشد.

یکی از آسان ترین و کاربردی ترین ابزار ها در انجام تحلیل های تکنیکال الگوی قیمتی سهم می باشد که در این مقاله که جزویی از موضوعات اصلی آموزش تابلوخوانی  در آکادمی پارسیان بورس می باشد، به معرفی یکی از راحت ترین الگو های موجود در بازارهای مالی که می تواند توسط تمام تریدر های تازه کار و یا با تجربه مورد استفاده قرار بگیرند یعنی الگوی تیک صحبت کنیم.

الگوی تیک چیست؟

انجام معامله در بازارهای مالی همچون بازار بورس، ارز های دیجیتال و فارکس باید به وسیله تحلیل های تکنیکال صورت گرفته بر روی سهم ها، جفت ارزها و یا رمز ارزها با استفاده از اندیکاتور ها و وسایل و ابزار دیگر همچون اصول کندل شناسی الگو ها صورت بگیرد. استفاده از الگوی تغییرات قیمتی که هم در تابلو و درصد های سهم و هم در کندل های ثبت شده توسط ان سهم مشهود است یکی از ابزار های تحلیلی پرکاربرد است.

آشنایی با الگوی تیک در تابلو خوانی

همچنین می توانید با مطالعه پرایس اکشن (Price Action) و الگوهای مهم آن می توانید با سایر الگوها آشنا شود اما ما در این مقاله می خواهیم درباره ی یکی از الگوهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال روند قیمت سهم یعنی الگوی تیک صحبت کنیم.

الگوی تیک یکی از پرکاربردترین الگوهای مورد استفاده توسط معامله کنندگان بازار ارز ها و سهام می باشد که با استفاده از این الگو ما می توانیم اطلاعات بسیار مفید و تعیین‌کننده‌ای در مورد روند تغییرات قیمتی آینده سر به دست بیاوریم.

الگوی تیک چه انواعی دارد؟

الگوی تیک یکی از الگوهای پرکاربرد در تابلو خوانی می باشد خود به دو دسته تقسیم بندی می شود: الگوی تیک صعودی و الگوی تیک نزولی که در ادامه این مقاله به توصیف ویژگی ها و جزئیات هر کدام از الگوهای نامبرده شده می پردازیم.

الگوی تیک صعودی

الگوی تیک صعودی زمانی اتفاق می افتد که پس از شروع به کار بازار، قیمت سهم از قیمت اولین خود کاهش شدیدی پیدا کرده و  سپس در کف قیمتی روزانه سهم، تقاضای بازار برای خرید آن سهم و یا  جفت ارز افزایش پیدا میکند و پس از آن به دلیل ورود تعداد بسیار زیادی از معامله گران و همچنین پول زیاد به آن سهم، سهم دوباره روند صعودی خود را شروع میکند

پس از مدتی از گذشت این ورود پول و خریدار درصد سهم از درصد اولیه تایم فریم روزانه خود نیز بیشتر می شود و در نهایت ما شاهد این وضعیت در تابلوی سهم خواهیم بود که قیمت آخرین معامله از قیمت میانگین معاملات و قیمت اولیه سهم با اختلاف بسیار زیادی بیشتر می باشد و قیمت اولیه سهم نیز از قیمت کف سهم بیشتر خواهد بود.

تکنیک الگوی ساعت یا تیک صعودی چیست؟

این حالت بر روی کندل سهم در تایم فریم یک ساعت به این صورت مشاهده می شود که در ابتدا همانند نماد تیک یک افت قیمتی رخ داده و سپس همانند قسمت دوم نماد تیک یک خط رو به بالا که نشان دهنده صعود سهم میباشد ثبت شده است و در کندل شناسی سهم نمایی همچون تیک ایجاد میشود.

در به وجود آمدن تغییرات ذکر شده در روند قیمتی سهم می تواند بازیگران سهم و یا حقوقی های آن سهم دخالت داشته باشد، به گونه ای که در ابتدای بازار با ایجاد فشار فروش و عرضه ی مقدار بسیار زیادی برگه سهم، قیمت سهم مورد نظر دچار افت می شود و بازیگر و یا حقوقی سهم مقدار بسیار زیادی از سهام خود را در قیمت آغاز به کار می فروشند.

سپس با افت قیمتی سهم به کف قیمت معاملاتی روزانه و یا  نزدیک به یک حمایت معین بازیگر و یا حقوقی سهم دوباره شروع به خرید تعداد بیشتری از آن سهام می کنند و با کاهش فشار فروش و عرضه سهم در کف قیمتی باعث تغییر روند حرکت سهم از حرکت نزولی به حرکت صعودی میشود.

اگر الگوی نامبرده در نزدیک یک حمایت معتبر صورت بگیرد  و سهم با ورود مقدار بسیار زیادی از پول هوشمند و خریدار روبرو شود می تواند به عنوان نشانه ای برای شروع روند صعودی سهم در نظر گرفته شود و در واقع سیگنال خریدی برای خریداران می باشد و بسیاری از تحلیل کنندگان بازار سهام، تشکیل این الگو در چنین شرایطی را نشانه‌ای از حمایت سهم می‌دانند که در نهایت می‌تواند منجر به حفظ روند صعودی آن شود.

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش بورس در مشهد

الگوی تیک نزولی

یکی دیگر از انواع الگوهای تغییرات قیمتی الگوی تیک نزولی میباشد. در واقع روند تغییرات کندل های سهم در الگوی تیک نزولی دقیقاً برعکس الگوی تیک صعودی میباشد به این صورت که پس از آغاز به معامله یک سهم قیمت آن سهم از قیمت ابتدایی خود دچار یک رشد شدید شده و سپس در سقف قیمتی و یا در نزدیکی یک مقاومت مشخص، دارندگان آن سهم با فروش مقدار بسیار زیادی از سهام خود و ایجاد فشار فروش باعث تغییر روند قیمتی سهم و شروع روند نزولی آن می شوند.

اگر بخواهیم الگوی تیک نزولی را در تابلوی سهم مورد بحث و بررسی قرار دهیم تابلوی سهمی را می‌بینیم که قیمت آخرین معامله آن از قیمت ابتدای روز معاملاتی و همچنین قیمت معاملاتی ابتدای روز آن از قیمت میانگین معاملاتی کمتر میباشد.

الگوی تیک صعودی و نزولی

اگر بخواهیم رفتار بازیگر سهم و یا حقوقی آن را در الگوی تیک نزولی مورد بحث و بررسی قرار دهیم می‌توانیم بگوییم که در ابتدای روز در قیمت شروع به کار سهم بازیگر و یا حقوقی سهم شروع به خرید مقدار بسیار زیادی از آن سهم می کند که باعث کاهش فشار فروش و افزایش فشار خرید می شود.

پس از رسیدن به درصدی مشخص از سود و یا رسیدن به یک مقاومت تعیین شده توسط آنها حقوقی و یا بازیگر سهم، اقدام به فروش سهام خریداری شده در ابتدای بازار می کند سپس با ایجاد فشار فروش ناشی از عرضه تعداد بسیار زیادی برگه سهام روند نزولی تغییرات قیمتی خود را آغاز می‌کند.

اگر بخواهیم تغییرات کندلهای ثبت شده در تیک نزولی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم میتوانیم بببینیم که در تایم فریم ساعتی در یک روز معاملاتی ما شاهد تشکیل یک تیک برعکس در تغییرات کندل شناسی سهم می‌باشیم به گونه ای که پس از شروع به کار سهم همانند قسمت اول یک تیک برعکس دچار افزایش قیمت شده و سپس در نقطه معین روند سهم تغییر کرده و شروع به نزول می کند تا باعث شود که قیمت آخرین معامله از میانگین قیمتی در آن روز کمتر شود.

کدام گزینه اعتبار الگوی تیک را افزایش میدهد

همانطور که در مورد الگوی تیک صعودی نیز بیان کرده ایم اگر الگوی تیک نزولی در محدوده مقاومتی یک سهم شکل بگیرد و آن سهم خروج پول هوشمند و تعداد بسیار زیادی از دارندگان را تجربه کند می تواند نشان دهنده این مسئله باشد که، سهم قادر به شکست محدوده مقاومتی نیست و روند خود را از روند صعودی به روند نزولی تغییر داده.

این می تواند یا نشان دهنده پولبک به حمایت قبلی و یا شروع به ریزش قیمت آن سهم باشد و معامله گران بازار  می‌توانند هنگام تشکیل این الگو آن را برای خود به عنوان یک سیگنال فروش تلقی کرده و با فروش سهام خود جلوی وارد شدن ضرر به دارایی های خود در بازار مالی را بگیرند .

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم یکی از شیوه های مورد استفاده در انجام معاملات در بازارهای ارز دیجیتال، بازار بورس و فارکس استفاده از الگوهای تغییرات قیمتی سهم می باشد.

یکی از ساده ترین الگوهای مورد استفاده در این بازارها الگوی تیک می باشد که شما می توانید تنها با توجه به درصد های ثبت شده بر روی تابلوی سهم و یا نحوه تغییرات کندل های آن سهم در آن روز معاملاتی این الگوها را شناسایی کنید و آن را به عنوان سیگنالی برای خرید و یا فروش آن سهم برای خود در نظر بگیرید.

اما توجه کنید که محدود کردن معاملات فقط به این یک الگو کار درستی نمی باشد و شما باید به صورت همزمان این الگو را در کنار تحلیل‌های دیگر قرار داده و آن را به عنوان معیاری برای تصمیم گیری های خود استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی