شاخص PMI چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

شاخص PMI چیست✔ و چه اهمیتی در فارکس دارد؟

اگر یک معامله گر حرفه ای در بازار فارکس باشید ممکن است تا کنون با شاخصPMI یا مدیران خرید روبرو شده باشید. اما سوالی که، پیش می‌آید این است که، آیا می دانید PMI چیست و چه اهمیتی در بازار فارکس دارد؟

PMI مخفف واژه Purchase Managers Index و در فارسی به معنای فهرست مدیران خرید می باشد. و ما به طور معمول از آن تحت عنوان “شاخص مدیران” یاد می کنیم. این شاخص یکی از مهمترین مولفه ها نشان دادن وضعیت اقتصادی بازار فارکس از لحاظ رشد و یا انبساط شرایط می باشد که، معمولا از این شاخص برای بررسی گزارش‌های اقتصادی شرکت های بزرگی که به صورت ماهانه گزارش خود را ارائه می‌دهند استفاده می کنیم.

در این مقاله که بخشی از دوره آموزش فارکس در مشهد آکادمی پارسیان بورس می باشد قصد داریم ، اطلاعات کاملی را در ارتباط با این شاخص و نحوه عملکرد آن در اختیار شما قرار دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

شاخص PMI چیست؟

شاخص PMI یا به عبارت دیگر ” شاخص مدیران خرید “ در واقع محاسبات و داده های مرکبی می باشد که، اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با احساسات و همچنین شرایط اقتصادی که، در بازار فارکس حاکم است به ما می‌دهد.

 این مولفه را معمولاً به صورت ماهانه آماده و بررسی می کنیم که، تمامی فعالیت های مربوط به فرضیه آن به عهده تیم و موسسه مدیریت عرضه یعنی ISM می باشد.( ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که شاخص ISM چیست؟ در واقع می توانیم بگوییم که گزارش اقتصادی تهیه شده از ۲۵۰ کمپانی و صنعت مختلف در ایالات متحده آمریکا است که، به صورت ماهانه تولید و عرضه می‌شود)

شاخص PMI چیست و چه کاربردی دارد؟

علاوه بر شاخص هایی که، در بالا گفته شد برای محاسبات PMI شاخص های دیگری همچون شاخص پراکندگی نیز استفاده می شود. که، ما با استفاده از آنها می توانیم اطلاعات مهمی در ارتباط با روند صعودی و یا نزولی بودن بازار دست بیاوریم و بعد آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

یکی از اهداف اصلی شاخص پی ام آی که شما توضیحات کامل آن در کلاسهای آموزش فارکس پارسیان بورس می توانید فرا بگیرید را می توانیم تهیه اطلاعات در ارتباط با شرایط حاکم بر بازار اقتصادی برای زمان حال و آینده نام ببریم که، این شرایط میتواند برای تحلیلگران، سرمایه گذاران و مدیران و بسیاری دیگر از افرادی که به طور مستمر و مداوم در بازار فارکس فعالیت و از طریق آن کسب درآمد می کنند کمک کننده می باشد.

شاخص PMI جز آن دسته از شاخص های مهم در فارکس می باشد که، می‌تواند زمینه و همچنین مسیر اقتصادی و آینده بازار را پیش بینی کند. زیر با استفاده از این شاخص شما می‌توانید به گزارشات ماهانه مدیران زنجیره تامین در صنعت های بزرگ و ۱۹ صنعت جهانی را که، گردآوری و تهیه می شود دسترسی داشته باشید.

معرفی انواع شاخص PMI:

 شاخص های که، برای PMI مطرح می شود دارای ویژگی ها و شرایط مخصوص خود هستند که، ما  از این طریق آن را به دسته های زیر تقسیم می کنیم:

1.شاخص تولیدی

2.شاخص غیر تولیدی

الف)شاخص تولیدی(Manufacturing Pmi)

داده های مربوط به پی ام آی تولیدی عبارت است از؛ آمار مربوط به پنج بخش مختلف که، این پنج بخش شامل:

1. سفارش‌های جدید (نزدیک به ۳۰ درصد)

2. نرخ استخدام (۲۰ درصد)

3. نرخ تولید (۲۵ درصد)

4. موجودی انبار (۱۰ درصد)

5. زمان تحویل تامین کننده (۱۵ درصد)

ما برای محاسبه این شاخص باید زمان تحویل تامین کننده را معکوس کنیم. در این صورت شاهد خواهیم بود که، محاسبات در مسیر قابل مقایسه با سایر شاخص ها حرکت می کند.

در این شاخص ها به طور کلی مسیر اقتصادی و تولید را می توانیم شناسایی کنیم. چرا که تمامی محاسبات پی ام آی بر اساس گزارش ماهیانه مدیران و همچنین تمامی صنایع بزرگ و ۱۹ صنعت تاثیر گذار در اقتصاد دنیا تهیه و ارائه می شود.

انواع شاخص PMI

شاخص pmi تولیدی، عددی بین ۰ تا ۱۰۰ را محاسبه و بررسی می کند.  پس می توانیم نتیجه بگیریم که، زمانی که شاخص عدد ۵۰ را به ما نشان می دهد ما در یک شرایط ثابت و بدون تغییر قرار داریم و زمانی که شرایط رو به بهبود باشد، میزان باید عددی بالاتر از ۵۰ را نشان دهد و زمانی که شرایط با نزول همراه باشد، شاخص ما عددی کمتر از ۵۰ خواهد بود.

ب) شاخص pmi می تواند یک دیدگاه باز و همچنین وسیع تری را در رابطه با شرایط خاص در معامله در اختیار تمامی تحلیلگران و فعالان در حوزه فارکس قرار دهد. تا تحلیلگر بتواند که، با استفاده از این داده ها درک بهتری در ارتباط با شرایط معامله و همچنین وضعیت کنونی بازار پیدا کند و بتواند اطلاعات ارزشمندی را در موارد اقتصادی کسب کند.

یکی از مسائل بسیار مهم در ارتباط با این شاخص و همچنین در بخش خدماتی آن این است که می تواند به طور کامل سالم یا ناسالم بودن اقتصاد در گذر زمان را نشان داده و بیانگر تمامی جوانب بخش خدماتی باشد.

همچنین بخش غیر تولید این پتانسیل را دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم کنترل وضعیت تولید ناخالصی داخلی را برعهده بگیرد و همچنین شاخص آن می تواند جز یکی از شاخص های مهم در اقتصاد کل کشور آمریکا محسوب شود.

در اصطلاح برایpmi خدماتی اگر عدد بیش از ۵۰ چرا در برخورد با این شخص داشته باشیم می توانیم بگوییم که این شاخص نشان دهنده یک روند صعودی در بازار بوده و به اصطلاح آن را ” بازار گاوی” می نامیم و همچنین اگر روند کلی بازار به صورت نزولی باشد به ان” بازار خرسی ” می گوییم.

اهمیت شاخص pmi در فارکس

اهمیت شاخص pmi یا به عبارت دیگر شاخص مدیران خرید را می توان جز یکی از مهمترین جاده های نموداری در بازار فارکس محاسبه کرد که نشان دهنده تمامی عناوین مهم و همچنین اخبار اقتصادی در بازار می باشد و بدون شک تاثیر بسیار مهمی در اقتصاد های کلان دنیا دارد چرا که، این شاخص توانایی نشان دادن سطح رشد اقتصادی را در بازارهای مختلف دارد.

همچنین شاخص می تواند به طور کامل نشان دهنده روند صعودی و همچنین نزولی در بازار فارکس بوده و تمامی این گزارشات را بر پایه تحقیق ارائه داده که دقیق توسط معامله‌گران مورد مطالعه قرار می گیرد تمامی معامله گرانی که در بازار فارکس فعالیت می کند، وظیفه بررسی این شاخص و همچنین بررسی محاسبات به نسبت تغییرات و واکنش های بازار را برعهده دارند و با توجه به نتایج به دست آمده از این محاسبات می توانند تصمیم بگیرند که یک جفت ارز باید وارد چه پوزیشنی شود.

یکی از مهمترین دلایلی که شاخص مدیران برای ما اهمیت دارد این است که توانایی پوشش دهی بیش از ۲۵ شرکت بزرگ را در ایالت‌های مختلف آمریکا برعهده دارد و در واقع می‌تواند نشان دهنده فعالیت‌های اقتصادی مختلف در زمان باشد و این شخص میتواند تمامی اطلاعات خود را در اول هر ماه انتشار داده و نتیجه تحقیقات انجام شده بر روی شرکت ها را در اختیار معامله گران قرار دهد.

اهمیت شاخص pmi در فارکس

شایان ذکر است که بدانید این شخص می تواند دیدگاه بسیار مهم و ارزشمندی را در ارتباط با شرایط بازار در اختیار معامله گران قرار دهد و از آنجایی که تغییرات تمام این کمپانی ها، با توجه به اینکه آمریکا قدرتی برتر و پیشرو در تمامی زمینه های اقتصادی در کل دنیا می باشد، می تواند تاثیر بسیار زیادی در بازار های مالی داشته باشد.

بنابراین توصیه ما به شما این است که اگر کاربری مبتدی در بازارهای مالی هستید، سعی کنیم که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و با این مولفه به طور کامل آشنایی پیدا کنید و از آن برای بهبود و پیشرفت در معاملات خود استفاده کنید. شما قادر خواهید بود با استفاده از این مولفه نقاط و زمان مناسب برای ورود به معاملات را پیدا کنید.

 pmi چگونه محاسبه می شود؟

تا این قسمت مقاله در ارتباط با شاخص pmi اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم اما نکته دیگر که مهم است و باید آن را مورد توجه قرار دهید روش محاسبه آن است. در حالت کلی پایه اساسی محاسبه این شاخص اعداد بین صفر تا صد بوده. بدین معنا که اگر اعداد بالای ۵۰ را در مقایسه با اعداد ماه گذشته نشان دهد، نشان دهنده پیشرفت بازار در طی ماه اخیر بوده اما اگر اعداد نشان داده شده زیر ۵۰ باشد چرخه بازار نزولی به شمار می رود. اما اگر بازاری عدد ۵۰ را نشان دهد، نشان دهنده ثبات بازار در ماه گذشته بوده است.

فرمول محاسبه شاخص مدیران به شرح زیر می باشد:

PMI=(p1*1)+(p2*0.5)+(p3*0)

توضیحات:

P1: میزان درصد روند صعودی

P2: میزان درصدعدم تغییرات گزارش شده در روند

P3: میزان درصد روند نزولی بازار

تاثیر شاخص pmi بر طلا

طلا از دیرباز تاکنون یکی از نمادها در بازار فارکس به شمار می آید. طلا علاوه بر بازار فارکس در اقتصاد هر کشور نیز اهمیت بسیار بالایی دارد شاخص pmi  یکی از مهمترین مواردی بوده که همیشه بر کاهش و افزایش قیمت طلا تاثیر گذار بوده است. بنابراین پیشنهاد به ما به شما این است که اگر می خواهید بر روی طلا سرمایه گذاری کنید حتماً بررسی این شاخص را در دستور کار خود قرار دهید.

تاثیر شاخص pmi بر طلا

سخن آخر

همانطور که در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس برگزار کننده دوره های آموزش فارکس در اصفهان به طور کامل برای شما توضیح دادیم، شاخص pmi یکی از شاخص های مهم در بازار فارکس به شمار می‌آید که، تریدر ها و تحلیلگران بازار فارکس باید به طور کامل به آن توجه داشته باشند، چرا که با بررسی همه جانبه این شاخص قادر خواهید بود که معاملات را به نفع خود تمام کنید.

با توجه به شرایط بازار و با استفاده از تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال شرایط بازار را پیش بینی کند، می تواند معاملات را به نفع خود تمام کرده اما استفاده از تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال به اطلاعات اقتصادی بخش بسیار بزرگی از این اطلاعات را می توان با استفاده از شاخص PMI به دست آورد.

3.7/5 - (9 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

13 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی