معاملات طلا در فارکس

معاملات طلا در فارکس یکی از موضوعاتی است که ذهن خیلی از معامله‌گران را در بازار فارکس به خود مشغول کرده است.  امروزه بخش زیادی از معاملات طلا در فارکس و بازارهای مالی دیگر انجام می‌پذیرد. در این مقاله قصد داریم راجع به معاملات طلا در بازارهای مالی مثل فارکس صحبت کنیم. ابتدا در رابطه با ساختار طلا و معاملات آن صحبت می‌کنیم، سپس بررسی خواهیم کرد که آیا معامله طلا در فارکس درست است، در ادامه نیز نکاتی را پیرامون بهترین زمان و بهترین استراتژی معامله این فلز ذکر خواهیم کرد و به آموزش معامله طلا در فارکس خواهیم پرداخت!

ساختار طلا

طلا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پول‌هایی است. در زمان‌های قدیم مردم از آن به‌عنوان ابزاری برای داد و ستد استفاده می‌کردند. این فلز ارزشمند به علت واکنش‌پذیری کم و کمیاب بودن آن ارزشمند شناخته شده است و تاکنون ارزش خود را از دست نداده است. در طول تاریخ، از طلا برای ضرب سکه، جواهرات و هنر استفاده شده است. طلا به‌عنوان یک ذخیره ارزشمند و نماد قدرت و ثروت در نظر گرفته می‌شود. اما امروزه این نوع استفاده طلا خیلی کمتر شده است و از این فلز گران‌بها بیشتر در زیورآلات و یا برای سرمایه‌گذاری و یا معاملات طلا در فارکس استفاده می‌شود.

در قدیم از طلا و نقره بیشتر برای تولید سکه به‌منظور داد و ستد استفاده می‌شد؛ اما امروز از طلا در صنایع مختلف، جواهرسازی، سلامت و… استفاده می‌شود و به شکل قدیم به‌صورت سکه برای داد و ستد وجود ندارد. در اوایل قرن بیستم، آمریکایی‌ها از خرید یا تجارت طلا منع شدند.

در سال 1946، در طی قراردادی قیمت طلا را 35 دلار به‌ازای هر اونس تعیین کردند و یک استاندارد برای طلا ایجاد شد همچنین از این سکه به‌عنوان پشتیبان دلار آمریکا (USD) استفاده شد. امروزه با زیادشدن ارزش این فلز، برای سرمایه‌گذاری نیز، گزینه مناسب و جذابی به نظر می‌آید. از این رو داد و ستد این فلز باارزش در بازارهای بزگی مثل فارکس جریان دارد.

آموزش معامله طلا در فارکس

ساختار بازار طلا

همان‌طور که در بخش قبل به آن پرداختیم خیلی قبل از این که معاملات طلا در فارکس به‌صورت امروزی انجام شود؛ در سال 1946 طی توافق‌نامه‌ای تجارت طلا متوقف و نرخ طلا ثابت شد. دلیل این کار، مبارزه با افزایش تورم و از بین بردن آن بود که به دنبال آن نابسامانی‌های اقتصادی و بی‌ثباتی ارز که پس از جنگ جهانی اول و دوم پدیدار شد؛ از بین می‌رفت. بلافاصله پس از امضای قرارداد، دلار به ارز ذخیره جهانی و پشتوانه دلار تبدیل شد.

پس از آن در سال 1971 تجارت با پول دلار در تمامی کشورها رواج یافت از این رو طلای کافی برای قراردادن پشتوانه دلار وجود نداشت. سپس پشتوانه طلا برای دلار در این سال برداشته شد و دلار به‌عنوان پول فیات شناخته شد و ارزش دلار بسته به پارامترهای اقتصادی امریکا تغییر می‌کرد و پس از آن مبادله طلا به‌صورت شمش یا سکه در بین مردم گسترش یافت.

در نهایت نرخ ثابتی که برای طلا در نظر گرفته بودند از بین رفت و در سال 1972، بورس کالای شیکاگو (CME) معاملات آتی یا فیوچرز را برای هفت ارز راه‌اندازی کرد. سپس در سال 1974 اولین قرارداد آتی طلا در بورس COMEX در نیویورک معامله شد. امروزه نیز طلا در بازارهای بزرگ جهانی معامله می‌شود و ما امروزه شاهد معاملات طلا در فارکس نیز هستیم. امروزه با  افزایش شدید نرخ طلا، سرمایه‌گذاران با تبدیل پول خود به طلا، به‌عنوان پوششی برای جلوگیری از تورم استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: فیوچرز چیست؟

معامله طلا یا Gold Trading در فارکس چیست؟

در بخش‌های قبل راجع به ساختار و تاریخچه طلا و این که طلا چگونه توانست به جایگاه کنونی برسد صحبت کردیم و متوجه شدیم که طلا به‌عنوان یک فلز گران‌بها در بازارهای جهانی در بخش بورس کالا معامله می‌شود. در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که معامله طلا یا Gold Trading در فارکس چیست و چرا معامله گران به‌جای خرید مستقیم این فلز آن را از بازارهایی مثل فارکس خریداری می‌کنند.

درواقع معاملات طلا در فارکس، در محیطی بسیار ساده انجام می‌شود. در این بازار قیمت‌ها مشخص‌اند و چانه‌زنی برای کاهش یا افزایش قیمت وجود ندارد. از این رو معامله گران تمایل دارند در این بازار معاملات خود را انجام دهند. در ضمن بازار فارکس به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که با استفاده از اهرم سرمایه اولیه خود را چندبرابر کرده و با پول بیشتر معامله کنند. همچنین در این بازار می‌توانند پوزیشن‌های خریدوفروش باز کرده و با باز کردن پوزیشن فروش می‌توانند در نزول بازار نیز کسب سود کنند.

طلا در فارکس به نام XAU شناخته می‌شود و شما می‌توانید این فلز را با جفت ارزهایی که با طلا جفت شده‌اند معامله کنید. معاملات طلا در فارکس می‌تواند راهی عالی برای معامله‌گران باشد تا با خرید آن سبد خود را متنوع کنند. ثبات آن در مقایسه با سایر دارایی‌ها در طول بحران‌های اقتصادی جهانی موجب شده است که یک محافظ محبوب در برابر تورم به‌حساب آید. از این رو زمانی که سرمایه‌گذاران در خصوص شرایط اقتصادی وحشت‌زده می‌شوند (مثل شرایطی که در کرونا به وجود آمد) از طلا به‌عنوان یک پناهگاه امن استفاده می‌کنند.

معامله طلا در بازار فارکس یکی از مباحث اصلی دوره آموزش فارکس آکادمی پارسیان بورس می باشد.

نکات ترید طلا در فارکس

نماد طلا در فارکس چیست ؟

نماد طلا در فارکس شامل سه حرف ( XAU ) می شود که (X) مخفف index و (AU) بیان گر نماد شیمیایی طلا است که خود برگرفته از کلمه لاتین aurum است.

آیا معامله طلا خوب است؟

با تمام مواردی که در بخش‌های قبل راجع به طلا گفتیم حال این سؤال پیش می‌آید که آیا معاملات طلا در فارکس خوب است یا خیر؟ نمی‌توان به این سؤال جواب قطعی دارد؛ زیرا این موضوع به نوع سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد. اگر در طول زمان این موضوع را بسنجیم؛ زمانی ارزش یک اونس طلا 50 یورو بود. اما الان هیچ‌کس یک اونس طلا را 50 یورو نمی‌فروشد این نشان می‌دهد که ارزش طلا به نسبت یورو افزایش یافته است و پول‌های فیات در اثر تورم ارزش خود را از دست می‌دهد.

دولت‌ها برای افزایش نقدینگی گاهی مجبور به چاپ پول می‌شوند این کار باعث می‌شود که ارزش پول فیات کم شده و دچار تورم شود؛ اما طلا را نمی‌توان تولید کرد از این رو میزان طلا ثابت است و در طول زمان دچار تورم نخواهد شد. در نتیجه می‌توان از طلا به‌عنوان پوشش برای جلوگیری از تورم استفاده کرد.

فرانک سویس به‌عنوان یک پول ثابت در نظر گرفته می‌شود که ارزش آن ثابت است و با گذشت سال تغییری در ارزش آن ایجاد نمی‌شود. درواقع ثابت‌ترین پول جهان را به فرانس سویس نسبت می‌کنند. اگر نمودار معاملات طلا در فارکس را به نسب فرانک سویس ببینید متوجه خواهید شد که طلا در رکود‌های مالی نه‌تنها ارزش خود را از دست نداده؛ بلکه توانست به‌عنوان پوششی برای جلوگیری از ازبین‌رفتن ارزش پول و دارایی باشد. اما این بحث‌ها راجع به نگهداری طولانی‌مدت طلا است. اگر بخواهید طلا را طولانی‌مدت نگهداری کنید؛ می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

آیا ترید طلا همانند نگهداری طولانی مدت آن است؟

سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی طلا با ترید کوتاه‌مدت در بازارهای جهانی مثل فارکس متفاوت است. معامله طلا در این بازارها به‌صورت ساعتی و روزانه انجام می‌شود. از آنجایی که معاملات طلا در فارکس و ترید در آن معمولاً در بازه کوتاهی از زمان صورت می‌گیرد و شاید این تأثیر طولانی‌مدتی که طلا بر روی دارایی دارد را نداشته باشد. معامله‌گران حرفه‌ای از ترید کردن در کوتاه‌مدت می‌توانند سود خیلی بیشتری به دست آورند؛ اما کسب سود این ‌چنینی نیاز به کسب آموزش و تجربه در این بازار دارد.

معامله‌گران با توجه به میزان ریسکی که متحمل می‌شوند احتمال از دست رفتن سرمایه‌شان زیادتر می‌شود. باید در نظر داشت که بازارهای مالی مثل فارکس، بازارهای پرنوسانی هستند  و ممکن است تریدرها با اهرم‌های زیاد در عرض چند دقیقه کال مارجین شوند و یا کل سرمایه خود را از دست دهند. در این نوع معامله‌ها تأثیر بلندمدت طلا به چشم نمی‌آید و با توجه به ریسکی که معامله‌گران متحمل می‌شوند، میزان آموزش معامله طلا در فارکس که دیده‌اند و میزان دانش و آگاهی آنها از بازار در میزان سودی که کسب می‌کنند موثر است.

نکات ترید طلا در فارکس

ریسک معاملات طلا

برای تکمیل بخش قبلی بهتر است که درباره ریسکی که معاملات طلا در فارکس برای تریدرها به وجود می‌آورد صحبت کنیم:

  • نقدینگی: حجم معاملاتی که روزانه در طلا به وجود می‌آید از بیشتر جفت ارزهای بازار بیشتر است از این رو این حجم زیاد معامله باعث ایجاد نوسانات شدیدتری در طول روز می‌شود. آشنایی نداشتن با نحوه رفتار طلا ممکن است موجب از دست رفتن سرمایه شما شود.
  • عرضه و تقاضا: مانند هر بازار دیگری اگر عرضه در بازار زیاد شود در نتیجه تقاضا کم شده و قیمت پایین می‌آید؛ ولی اگر عرضه کم شود تقاضا به نسبت زیاد شده و قیمت بالا می‌رود. بازار طلا نیز از این موضوع مستثنی نیست.
  • نوسانات طلا: به دلیل این که مردم از طلا به‌عنوان پوشش برای کم کردن ریسک استفاده می‌کنند اگر اقتصاد کشورهای دارنده ارز فیات ضعیف شود یا جهان دچار رکود یا تورم شود مردم به طلا هجوم می‌آورند و در صورتی که بازار دیگر ارزهای فیات خوب باشد مردم از طلا خارج می‌شوند. از این رو طلا نوسانات ناگهانی زیادی را تجربه می‌کند.

چگونه می شود طلا را ترید کرد؟

در این بخش قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم که چگونه می‌شود طلا را ترید کرد. برای معاملات طلا در فارکس باید به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا باید یک بروکر مناسب انتخاب کنید. حتما در انتخاب بروکر دقت کنید زیرا بروکرهای کلاهبردار زیاد هستند. پس از اطمینان از بروکر باید پول را به بروکر واریز کنید. قبل از واریز از این موضوع مطلع شوید که بروکر از معاملات طلا پشتیبانی کند. سپس روش ترید طلا را انتخاب کنید شما می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • معاملات آتی یا فیوچرز
  • معاملات آپشن

در این لحظه باید نقطه ورود را انتخاب کنید حتماً قبل از معاملات طلا در فارکس خبرهای فاندامنتال را چک کنید؛ زیرا یک خبر ممکن است روند بازار را عکس چیزی کند که پیش‌بینی می‌کردید. سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال نقطه ورود مناسب را پیدا کرده و خرید خود را انجام دهید.

پس از ورود باید به بازار باید با توجه به استراتژی خودتان عمل کنید در نقطه‌ای که از قبل مشخص کردید خارج شوید. اگر به سود رسیدید طمع به خرج ندهید و اگر ضرر کردید در صورت برخورد به حد ضرر خارج شوید. شما می‌توانید با انجام این موارد خیلی اصولی معامله کنید و ریسک را تا حد ممکن کاهش دهید.

به‌طورکلی پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به ترید در بازار فارکس، در یک دوره خوب آموزش فارکس شرکت کنید،درصورتی که ساکن مشهد یا اصفهان هستید، پیشنهاد ما به‌عنوان مجموعه‌ای که سابقه فراوان در این زمینه دارد، شرکت در دوره حضوری آموزش فارکس در مشهد یا آموزش فارکس در اصفهان می‌باشد. این دوره‌ها صفر تا صد فارکس را به شما آموزش خواهد داد و معامله‌گری پرایس اکشن به سبک سم سایدن را به شما آموزش می‌دهد.

آموزش معامله طلا در فارکس مشهد

ارتباط بین طلا و دلار امریکا

به طور کلی رابطه طلا با دلار یک رابطه عکس است. زیرا مردم زمانی که ازرش پول فیات مثل دلار آمریکا کم می‌شود، تورم زیاد می‌شود و یا اوضاع اقتصادی آمریکا خراب می‌شود؛ وحشت‌زده شده و تصمیم میگیرند برای جلوگیری از ازبین رفتن ارزش دارایی‌هایشان طلا بخرند. به همین علت در این زمان‌ها حجم معاملات طلا در فارکس افزایش می‌یابد.

اما این تعریف دلیل نمی‌شود علت کم یا زیاد شدن قیمت طلا فقط به دلار مربوط داشته باشد. عوامل زیادی روی قیمت طلا مؤثر هستند. پس تنها دلیل افزایش قیمت طلا فقط نمی‌تواند ریزش ارزش دلار باشد و برعکس. پس نمی‌توان این موضوع را ساده دید. درواقع یکی از عواملی که روی طلا تأثیرگذار است ارزش دلار است نه همه عوامل.

ارتباط بین طلا و دلار استرالیا

از آنجایی که کشور استرالیا یکی از منابع بزرگ طلا در جهان را دارد و اقتصاد این کشور به طلا وابسته است؛ همبستگی مثبتی بین طلا و دلار استرالیا به وجود می‌آید. این ویژگی استرالیا موجب شده است که طلا با جفت ارز AUD/USD همبستگی مثبت داشته باشد. وقتی طلا بالا می‌رود، ارزش جفت ارز AUD/USD نیز تمایل به بالا رفتن دارد. وقتی طلا نزول می‌کند، قیمت جفت ارز AUD/USD نیز تمایل به نزول پیدا می‌کند.

درواقع، در معاملات طلا در فارکس اگر به طور نسبی تخمین بزنیم، افزایش 1 درصدی قیمت اسمی طلا منجر به افزایش 0.5 درصدی نرخ ارز اسمی AUD/USD می‌شود. اما این محاسبات دقیق نیست و احتمال عملکردی خلاف آن نیز می‌توان شاهد بود.

معاملات طلا در فارکس

ارتباط بین طلا و راند افریقای جنوبی

راند آفریقای جنوبی هم همانند دلار استرالیا است و با طلا همبستگی مثبت دارد. دلیل آن این است که آفریقای جنوبی یکی از صادر کننده‌های بزرگ طلاست. پس همانند دلار استرالیا، وقتی قیمت طلا بالا می‌رود، باید انتظار داشت که قیمت ارز راند آفریقای جنوبی (ZAR) هم، افزایش یابد. این ویژگی زمانی که راند برای اولین‌بار وارد بازار شد تا الان وجود دارد؛ زیرا این فلز گران‌بها حدود 15 درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

بهترین زمان معامله طلا در فارکس

معاملات طلا در فارکس در زمان‌های خاصی از روز تمایل بیشتری به حرکت دارد. معامله‌گران روزانه باید سعی کنند طلا را در زمان‌های پرنوسان‌تر معامله کنند تا از نوسانات حرکت قیمت طلا سود ببرند. قیمت طلا بین ساعات ظهر تا 8 شب به وقت لندن بیشترین نوسان ممکن را دارد؛ زیرا در این زمان‌ها بیشترین بازار جهانی طلا باز می‌شود در نتیجه بیشترین حجم معاملات ممکن در این زمان‌ها صورت می‌گیرد. ما در مقاله بهترین ساعت معاملات طلا در فارکس، کامل به این موضوع پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

بهترین استراتژی برای ترید طلا

برای پیداکردن بهترین استراتژی برای ترید طلا باید اول ببینید چه طور قصد دارید طلا را معامله کنید. به‌صورت کلی دو استراتژی برای خریدوفروش طلا وجود دارد. اولین استراتژی، استراتژی بلندمدت است که طلا را خارج از بازارهایی مثل فارکس خریداری کرده و چندین سال نگهداری کنید و سپس آن را بفروشید که این موضوع بحث ما نیست. دومین استراتژی معاملات طلا در فارکس و دیگر بازارهای مالی انجام می‌شود.

با داشتن استراتژی مناسب معاملات طلا به شما امکان می‌دهد تا از نوسانات قیمت طلا استفاده کرده و کسب سود کنید. در این بخش راجع به بهترین استراتژی برای ترید طلا صحبت می‌کنیم. بهتر است این استراتژی‌ها را ابتدا در محیط دمو تست کنید تا طرز استفاده از آن را یاد بگیرید. تصمیم‌گیری در مورد بهترین استراتژی معاملاتی طلا مستلزم این است که آشنایی با تحلیل فاندامنتال و یا بنیادی مربوط به طلا داشته باشید. همچنین باید مفاهیم مربوط به تحلیل تکنیکال را بلد باشید.

در خصوص تحلیل بنیادی باید موارد زیر را در نظر داشته باشید که این موارد ممکن است قیمت طلا را دستخوش تغییر کند:

  • بحران اقتصادی و یا بی‌ثباتی بازار
  • سقوط ارزش دلار
  • نرخ بهره حقیقی منفی

تحلیل تکنیکال، استراتژی تشخیص روند بازار از روی حرکت گذشته آن است. یک استراتژی پرکاربرد اما ساده در معاملات طلا در فارکس، استراتژی خطوط روند است. زمانی که خطوط روندهای بلندمدت شکسته می‌شود موقعیت خوبی برای خرید و یا فروش بسته به موقعیت ایجاد خواهد شد. یک استراتژی دیگر برای خرید، زمانی رخ می‌دهد که کندل قیمت طلا در بالاترین قیمت 6 ماه گذشته بسته شود. در این صورت ما باید پوزیشن خرید باز کنیم و اگر برعکس آن رخ دهد باید پوزیشن فروش باز کنیم.

توجه کنید که هیچ یک از این استراتژی‌ها قطعی نیستند و باید قبل از آن استراتژی را روی حساب دمو تست کنید تا با آن آشنا شوید.

آموزش معامله طلا در فارکس

نتیجه‌گیری

در این مقاله راجع به طلا در فارکس صحبت کردیم و مهمترین نکات ترید طلا در فارکس را گفتیم. باید در نظر داشته باشید که معاملات طلا در فارکس نوسانات زیادی دارد و ترید در این بازار مستلزم دانش تکنیکال و فاندامنتال راجع به طلا است. از این رو نباید بدون آموزش معامله طلا در فارکس خریدوفروش و یا ترید انجام دهید. در زمان خریدوفروش طلا باید به شکست روند‌های بلندمدت توجه کرد و همچنین رفتار جفت ارزهایی که با طلا همبستگی مثبت و یا منفی دارند را چک کرد. همیشه بعد از معامله میزانی حد ضرر برای خود در نظر بگیرید که در صورت ضرر مبلغ زیادی از سرمایه شما نابود نشود.

3.5/5 - (33 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

20 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بهزاد اناری
    23 آذر 1401 11:27

    بهترین بروکر برای معاملات طلا کدام است ؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      23 آذر 1401 21:52

      سلام
      در تمامی بروکرهایی که رگوله های معتبر را دارا باشند می توانید معاملات طلا را انجام دهید.

      پاسخ
  • سلام، شما آموزش ترید طلا در فارکس هم دارید ؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      23 آذر 1401 21:49

      سلام
      بله در دوره جامع آموزش فارکس در مشهد، آموزش معامله گری به سبک پرایس اکشن اسمارت مانی و ICT آموزش داده می شود و شما با استفاده از این سبک می توانید ترید طلا هم انجام دهید.

      پاسخ
  • سلام.ما استان کرمان هستیم چجوری میتونیم از دوره ی آموزشی شما استفاده کنیم؟و هزینه اش چقدره؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      8 دی 1401 12:19

      با سلام دوست عزیز
      در حال حاضر می‌تونید از دوره های غیرحضوری ما استفاده کنید.
      این دوره ها از لحاظ پشتیبانی و خدمات پس از آموزش هیچ تفاوتی با دوره های حضوری ندارد.

      پاسخ
  • سلام ساعت شروع و پایان بازار طلا در متا تریدر چه ساعتی (ایران) است؟ تعطیلی آخر هفته از کی و چه ساعتی شروع و خاتمه میابد(ایران)؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      26 دی 1401 12:07

      سلام دوست عزیز
      بازار فارکس (شامل انس جهانی) در 5 روز هفته و به صورت 24 ساعته هست.
      فقط شنبه و یک شنبه ها تعطیله.
      شروع و پایان هفته هم به وقت بین الملل یعنی ساعت UTC هست ولی برای متاتریدر بستگی به ناحیه زمانی خود بروکر داره. معمولاً بین 11 تا 12 شب جمعه به وقت تهران بازار بسته میشه و شنبه حدود 1 تا 2 صبح باز میشه.

      پاسخ
  • سلام
    منتظر آموزش ترید طلا هستم
    ممنون

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      مهاجران تو ایران هم میتونن معامله طلا کنن؟
      چون شنبدم کد ملی میخواد و…

      پاسخ
      • مدیر سایت
        11 شهریور 1402 09:46

        سلام دوست بزرگوار
        خیر مهاجران قادر به معاملات طلا در ایران نیستن

        پاسخ
  • حسین کدخدا
    1 اردیبهشت 1402 13:46

    سلام
    من منتظر آموزش ترید طلا هستم چه وقت ثبت نام میکنید به صورت غیر حضوری

    پاسخ
    • مدیر سایت
      4 اردیبهشت 1402 16:50

      سلام دوست بزرگوار
      به زودی دوره غیر حضوری آموزش بازار فارکس آماده خواهد شد.

      پاسخ
  • سلام سرمایه اولی و کلی برای یک ایرانی چقدره؟

    پاسخ
  • عالیست به سوالات مورد نیاز عموم بطور دقیق پاسخ می دهید

    پاسخ
  • سلام ببخشید استاد شما آموزش مجازی هم دارید من از استان فارس هستم باید چکار کنم تا با فارکس آشنا بشم ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی