مد و فشن در متاورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بررسی مد و فشن در متاورس و آینده آن

دنیای جالب و جذاب متاورس یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که سر و صدای زیادی را بلند کرده است. متاورس به‌سرعت در حال رشد است و یکی از بهترین شیوه‌های درآمدزایی در دنیای امروز می‌باشد که نحوه کسب درآمد از آن در دوره آموزش متاورس به‌طورکامل تدریس می‌شود، اما امروز مد و فشن در متاورس موضوع این مقاله ما می‌باشد که در ادامه در مورد این مبحث و آینده آن در دنیای متاورس به‌طورکامل توضیح خواهیم داد، پس تا انتها همراه ما باشید.

متاورس از کجا شروع شد؟

قبل از اینکه درباره مد و فشن در متاورس صحبت کنیم، می خواهیم بگوییم که متاورس چیست؟ متاورس از دو کلمه “متا” و  “ورس” تشکیل شده است. که کلمه متا (meta) به معنای بیشتر و فراتر و ورس(vers) که از کلمه universe به معنی جهان گرفته شده است. این دو در کنار هم به معنای فراتر از جهان یا بیشتر و برتر از جهان نامیده می شوند.

در واقع متاورس، دنیایی سه بعدی است که از ترکیب دنیای واقعی و مجازی ایجاد می شود. این جهان به گونه ای می باشد که فرد آن را یک دنیای مجازی نمی‌داند بلکه فکر می‌کند که جهانی مشابه جهان واقعیت است.

نیل استیونسن (Neal Stephenson) در سال ۱۹۹۲ برای اولین بار از واژه متاورس در کتاب خود به نام سقوط برف(snow crash)استفاده کرد و متاورس را این‌گونه توصیف کرد: متاورس یک دنیای مجازی سه بعدی، تشکیل شده از آواتار مردم واقعی است و داستان کتاب نیز این گونه بود که دو راننده ای تحویل کالا برای نجات دادن مردم و شهر خود از یک ویرانه سرمایه‌داری، به دنیای متاورس سفر کردند.

مد و فشن در متاورس

نیاز به مد و فشن در متاورس

فقط از جنبه پوشا، به فشن و نحوه پوشش افراد نگاه نمی‌شود و لباس و پوشش هر شخص نشان دهنده بخشی از هویت و فرهنگ وی می باشد. برای مثال شما وقتی با بازی های کامپیوتری یا بازی های گوشی بازی می کنید همواره به دنبال انتخاب لباس های خاص برای شخصیت و یا آواتار خود در بازی می باشید و به  نحوه پوشش آن اهمیت می‌دهید. مد و فشن در متاورس نیز هم چنین نقشی دارد با این تفاوت که دنیای متاورس دنیای بسیار گسترده‌تری میباشد.

در چند سال گذشته به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش لباس به صورت اینترنتی و آنلاین گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است، همچنین در این مدت صنعت مد و فشن از رشد و پیشرفت تکنولوژی و اینترنت دور نمانده است و با موج پیشرفت این صنایع همراه شده است.  برای مثال از نمونه های این همراهی می توان به خرید و فروش آنلاین لباس و با اضافه شدن قطعات الکترونیک و دیجیتال به لباس اشاره کرد .

در چند سال گذشته با گسترش و پیشرفت خرید و فروش اینترنتی و دنیای متاورس لباس‌ها از واقعیت قابل لمس و واقعی خود دور شده و بیشتر به صورت آنلاین دست به دست می شود. متاورس در این پیشرفت های گذشته توانسته عملکرد قابل قبولی از خود ارائه دهد، از جمله امکاناتی که متاورس در زمینه مد و پوشاک ارائه داده می‌توان به اتاق پرو های مجازی و آنلاین اشاره کرد که در آن افراد می‌توانند آواتار مجازی خود را در لباس موردنظر مشاهده کنند و دقیقا مشابه اتاق های پرو واقعی درباره ی آن لباس برای خود نظر دهند.

یکی از ویژگی های اتاق های پرو مجازی در متاورس این است که افراد دیگر با مشکل سایز و اندازه لباس روبرو نیستند و می‌توانند با وارد کردن مشخصات کامل بدن خود از جمله قد و وزن و ویژگی های دیگر لباس خود را از نظر سایز و اندازه کاملاً بر اساس ویژگی‌های فیزیکی بدنی خود انتخاب کنند.

از جمله شرکت‌هایی که در زمینه ایجاد بوتیک ها و مغازه های مجازی در دنیای متاورس پیشرفت های چشمگیری کردند، می‌توان به برند های گوچی و ولنتینو اشاره کرد که با ایجاد مغازه‌ها و بوتیک های مجازی در دنیای متاورس، افراد می‌توانند با آواتارهای خود وارد این مغازه‌ها شوند، قدم بزند، محصولات آنها را مشاهده کنند و محصولات آنها را بر اساس آواتاری که برای خود در دنیای متاورس تشکیل داده‌اند انتخاب و خریداری کنند و در نهایت نسخه فیزیکی لباس را درب منزل خود تحویل بگیرند.

مد و فشن در متاورس

بالا رفتن تقاضای دارایی‌های دیجیتال در زمینه‌ی فشن

همه گیری ویروس کرونا در چند سال گذشته باعث شد که مردم با میل بیشتری به سمت دنیای متاورس و فشن‌شوهای لایو و خرید و فروش کالا به صورت آنلاین و غیر حضوری حرکت کنند. در واقع شیوع این ویروس زمینه را برای فعالیت های فیزیکی کاهش و زمینه انجام فعالیت های آنلاین را افزایش داد. همین باعث به وجود آمدن انقلاب جدیدی در زمینه فشن و مد در دنیای دیجیتال و آنلاین شد. درخواست برای دارایی های دیجیتال در حوزه فشن در سال ۲۰۲۱ به شکل عجیب و قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد و به همین سبب تقاضا برای NFT نیز افزایش یافت.

NFT  در واقع نوعی توکن ایجاد شده می باشد که قابل تکثیر نیست  و با استفاده از تکنولوژی خاص بلاک چین، گونه‌ای از دارای دیجیتال را ایجاد می کند.

NFTها در صنعت فشن مشابه کوتور ها در دنیای واقعی می باشند با این تفاوت که  در اینNFTها، مانند دنیای واقعی زمان و هزینه بسیار زیادی برای تشکیل و ساخت آنها صرف نشده است و معروفیت خاصی نیز مانند دنیای واقعی ندارند. البته این مسئله همیشه پابرجا نیست و بعضی از برندها تلاش کردند کیفیت خود را در این nftها همچون دنیای واقعی حفظ کنند.

fashioon metaversee

درک طراحان از جامعه دیجیتال

در دنیای دیجیتال، متاورس به عنوان جهانی می باشد که در قرن جدید همه به آن همگرا می شوند. متاورس از زمان به وجود آمدن وب 1.0 در سال ۱۹۹۱، به وجود آمد و اکنون کار و فعالیت خود را در وب 3.0 ادامه می دهد. مطالبی که در دنیای متاورس در سال ۱۹۹۱ در وب 1.0 ایجاد می‌شد، به گونه ای بود که  فقط تعداد کمی از افراد و شرکت‌ها توانایی تولید محتوا و فعالیت بر روی آن را دارا بودند و استفاده کننده های بسیار کمی داشت و بعد از آن با پیشرفت وب 2.0 توانایی شرکت ها و موسسات برای بارگذاری مطالب در دنیای متاورس و همچنین استفاده کننده های آن به طرز شگفت انگیزی افزایش پیدا کرد.

این پیشرفت ها در زمان ارائه وب 3.0 افزایش پیدا کرد و باعث شد که توسعه‌دهندگان متاورس بتوانند جهانی با شباهت بیشتر به جهان واقعیت ایجاد کنند و شبیه سازی بسیار بهتری در زندگی انسان ها صورت گرفت.

Sean Chiles یکی از موسسان گروه مد در دنیای دیجیتال می‌گوید که، روح زمانه اولین نقطه برای شروع هر طراحی در دنیای متاورس می باشد. که به وسیله آن فرد ویژگی های دوره زمانی خود را در زندگی واقعی به دست می‌آورد و با استفاده از آن دنیای مجازی را ایجاد می‌کند و همین باعث می شود که دنیای مجازی ایجاد شده عمل گرایان طرح و مورد قبول سلیقه و علایق مردم باشد.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که روح زمانه به چه معنی است؟ باید بگوییم که در واقع روح زمانه روش و طرز تفکر افراد و مردم آن می باشد که در یک دوره زمانی زندگی میکنند.

اگر بخواهیم مسئله روح زمانه را با یک مثال برای شما توضیح دهیم می توانیم به تغییراتی که در تاریخ زندگی مردم از گذشته تا به  حال رخ داده است اشاره کنیم. همچون انقلاب صنعتی، جنگ جهانی و مسائل دیگر که همه اینها باعث تغییر در مد و نوع پوشش افراد در دوره های زمانی مختلف شده است و شرکت های فعالیت کننده در زمینه مد و فشن و پوشاک محصولات تولیدی خود را با توجه به شرایط حاکم بر هر دوره تغییر می دهند و ما می‌بینیم که لباس های مورد استفاده در صده ۱۹۰۰، با صده ۲۰۰۰ کاملاً متفاوت بوده است و این از شرایط حاکم بر زندگی مردم در آن دوران نشأت گرفته است.

پیشنهاد ویژه:

متاورس در دانشگاه‌های فشن

اگر بخواهیم دنیای دیجیتال فشن را به صورت دسته بندی برای شما توضیح دهیم می‌توانیم آن را در سه گروه تقسیم بندی کنیم:

  • گروه اول: دیجیتال شامل دنیای مد دیجیتال به علاوه تولید قطعات فیزیکی به این وسیله انتظارات مشتریان را فراهم می‌کند
  • گروه دوم: گروه فیزیکی و دیجیتالی با استفاده از فناوری های AR و VR تصاویر دیجیتالی از فردی که می‌خواهد لباسی را خرید کند تهیه می‌شود و سپس با استفاده از فناوری‌های دیجیتال ارائه شده در این دسته لباس ها در تصویری که از فرد به صورت دیجیتال تهیه شده است نمایش داده میشود.
  • گروه سوم: دنیایی کاملا دیجیتال که در آن با تهیه آواتاری از فرد لباس انتخاب شده توسط فرد را در آواتار مورد نظر نمایش میدهد.

از جمله مطالبی که در دانشگاه‌های مد و فشن به دانشجویان ارائه می‌شود. می توان به انواع پارچه های مورد استفاده در تهیه لباس ها، انواع برش ها و موارد دیگر مرتبط با تهیه و دوخت و ساخت یک لباس اشاره کرد. اما وقتی که آموزش در دانشگاه‌های مد و فشن با چاشنی فناوری‌های دیجیتال و متاورس همراه می شود، خیلی از آموزش‌ها از جمله جنس پارچه ها برای افراد ضروری نیست، چون دنیای متاورس دنیایی فراتر از جهان مادی می باشد و هیچ محدودیتی از جمله فیزیکی انسان و قوانین موجود وجود ندارد و بیش از هر درس تئوری دیگری که در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموزش داده می‌شود برای ورود به دنیای متاورس فرد باید از خلاقیت بی حد و مرز برخوردار باشد.

mtv fsh

آینده مد و فشن در متاورس

تا قبل از همه گیری ویروس کرونا شاید به ذهن هیچ کس انسان ها خطور نمی‌کرد که روزی بتوانند لباس های خود را به صورت دیجیتال امتحان کنند و بر اساس ویژگی‌ها و اندازه‌های دقیق خود انتخاب کرده  و سفارش دهند. اما همه گیری ویروس کرونا باعث سوق دادن جمعیت بسیار زیادی از مردم به استفاده و سفارش دادن لباس ها به صورت دیجیتال شد.

قبل از این انقلاب، در مکان‌های مختلف همچون بازی‌های کامپیوتری، افراد تجربه خرید لباس و استفاده از آن‌ها برای آواتارهای خود در بازی را داشتند، اما هیچ وقت تصور نمی‌کردند که بتوانند یک لباس واقعی را به صورت آنلاین امتحان و خریداری کنند.

از جمله ویژگی‌هایی که دنیای متاورس می تواند برای سال‌های بعد در اختیار خریداران لباس آنلاین قرار دهد، این است که افراد ضمن اینکه می توانند یک لباس یا کفش را خریداری کنند، می‌توانند عکس خود را به صورت آواتار در آن لباس مورد نظر تهیه کنند، به گونه ای که برای داشتن یک عکس در فضای مجازی با یک لباس خاص از یک برند معروف، همچون برندی مثل گوچی، دیگر نیاز نیست که لباس را خریداری کنند و با پرداخت مقداری پول می توانند آواتاری که متناسب با ویژگی های فیزیکی آن ها طراحی شده است را در آن لباس مورد نظر به دست بیاورند.

این ویژگی هم اکنون نیز در برخی از برندها در حال امتحان می باشد که به دلیل وجود باگ‌ها و مشکلات مختلف نتوانسته به طرح نهایی و موفق تبدیل شود .یکی از ویژگی های مثبت این طرح، سرگرم کننده بودن آن برای مشتریان می‌باشد و این برنامه همچنین یک بازی برای افراد است که در عین اینکه این افراد می توانند با پرداخت هزینه کم عکس خود را در یک لباس خاص به دست بیاورند، سود بسیار زیادی را برای شرکت های ایجاد کننده آن به همراه دارد.

صنعت بازی با مد و فشن در متاورس چه ارتباطی دارد؟

رابطه غیر قابل انکاری در بین مد و فشن در دنیای دیجیتال و بازی‌های کامپیوتری وجود دارد. برای مثال می‌توان به ارتباط بین شرکت فورتنایت و Balenciaga اشاره  کرد که اگر شما در بازی بتوانید یکی از لباس های مربوط به این شرکت را برای آواتار خود تهیه کنید، به شما فرصت داده می‌شود که این لباس را به صورت فیزیکی در دنیای واقعی نیز خرید کنید.

هرچند که این کار یک سری معایب مخصوص به خود را دارد،.برای مثال، وقتی شما در این بازی لباس این شرکت را خریداری می‌کنید در بازی‌های دیگر این لباس را نخواهید داشت. اما همین کار ساده برای شرکت تولید کننده این برند سودهای بسیار کلانی را به همراه داشته است. به گونه‌ای که گیمرها میلیون‌ها دلار را صرف خرید درون برنامه ای کردند تا بتوانند برای آواتار بازی خود این لباس را تهیه کنند.

اقدام دیگری که شرکت انجام داده است این است که در یک مجموعه در بازی فورتنایت آواتارهایی را نشان داده که همه لباس های فصل آخر را به تن کردند، بدین صورت باعث شده است که مسئله زیبایی شناسی و انتخاب بهترین لباس و پیشرفته ترین لباس وارد دنیای مجازی و بازی‌ها شود و باعث پیوند خوردن بازی های دیجیتال با مد و فشن در دنیای متاورزش شده است. امروزه در بازی‌های دیجیتال خرید لباسهای مراحل بعد هر چند با پرداخت پول های گزاف به یکی از علایق غیرقابل انکار گیمر ها تبدیل شده است.

fashionn metaverse

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به‌طورکامل موضوع مد و فشن در متاورس را شرح دهیم. چنانچه گفتیم دنیای متاورس آینده وب خواهد بود و به احتمال زیاد روزی می‌رسد که بخش مهمی از زندگی ما خواهد بود، همانطور که امروز اینترنت چنین نقشی را دارد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و به‌خوبی با مد و فشن در متاورس آشنا شده باشید.

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی