آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش کانسلیم ( فصل 2 کتاب کانسلیم )

آموزش کانسلیم ( فصل 2 کتاب کانسلیم ): در این مقاله آموزشی که به صورت اختصاصی توسط تیم تولید محتوای آکادمی پارسیان بورس تهیه و تنظیم شده است ، به بررسی خلاصه وار فصل دوم کتاب کانسلیم نوشته ویلیام جی اونیل می پردازیم . کانسلیم (CANSLIM) کوتاه شده یک روش درآمدزا در بازار سهام است که ویلیام اونیل آن را ابداع کرده است. فصل دوم این کتاب به بررسی پارامتر “رشد سالانه درآمد” { یا همان حرف A در عبارت کانسلیم } پرداخته است.

 

حتما بخوانید :

آموزش کانسلیم ( فصل 2 کتاب کانسلیم )

مولفه دوم : رشد سالانه درآمد | Annual Earning

  • بیشتر ما به دنبال کاری هستیم که به ظاهر سودده باشد. این مسئله در مورد سهام نیز دقیقا صدق می کند. سود سهام شرکت طی پنج سال گذشته باید هرسال نسبت به سال قبل افزایش یافته باشد. ممکن است طی این دوره یک سال نیز با افت سود همراه باشد ولی باید فورا در سال پس از آن، سود شرکت سریعا رشد یافته و به مقدار حداکثر جدیدی دست یافته باشد.
  • نکته:

ممکن است شما شرکتی را ببینید که سوددهی آن به این ترتیب باشد؛ سال اول ۱۰ تومان، سال دوم ۱۱ تومان، سال سوم ۱۲ تومان و سال چهارم ۵ تومان باشد. حال اگر سود سال بعد شرکت ۶،۵ تومان برای هر سهم باشد با وجود افزایش ۳۰ درصدی شرکت گزارش خوبی نداده است. تنها دلیلی که سهم را جذاب نشان می دهد این است که سود سهم در سال قبل به قدری بد بوده (۵ تومان) که هر پیشرفتی در آن با، نگاه مثبت دیده می شود. در این مورد، گزارشِ شرکت بد بوده و همچنان با مقدار حداکثری قبلی سود شرکت (۱۲ تومان برای هر سهم) فاصله زیادی دارد.

آموزش کانسلیم ( فصل 2 کتاب کانسلیم )

  • اصل یکم

سود سالانه

سهامی را انتخاب کنید که سود آن ها از رشد سالانه ۲۵ تا ۵۰ درصد برخوردار باشد. نرخ رشد ترکیبی سود سهام مورد نظر باید طی دوره ۴ تا ۵ سال گذشته بین ۲۵ تا ۵۰ درصد  و حتی ۱۰۰ درصد به بالا باشد. (منظور بررسی روند سودآوری TTM می‌باشد.)

  • نکات مهم:
  1. بیشتر دوره های افزایشی بازار بین ۲ تا ۵ سال طول کشیده و سپس یک دوره رکود یا کاهش می آید. دوباره پس از پایان رکود با بازار افزایشی دیگری روبرو خواهیم شد.
  2. اگر شرکتی برای دوسه ماهه متوالی از رشد بالایی برخوردار باشد، به احتمال زیاد سود دوازده ماهه گذشته آن به رکود جدیدی دست یافته است. اگر نمودار سود ۱۲ماهه گذشته آنرا رسم کنید، هر چقدر شیب نمودار بیشتر باشد بهتر است. برخی اوقات رشد سود در یک دوره سه ماهه به قدری زیاد است که سبب می شود سود ۱۲ماهه گذشته سهم به رکورد جدیدی دست پیدا کند.

آموزش کانسلیم ( فصل 2 کتاب کانسلیم )

  • اصل پایداری درآمد ۵ ساله

با اینکه میزان رشد سود در هر سال از بیشترین اهمیت برخوردار است، مسئله مهم دیگر پایداری و سازگاری درآمد شرکت طی ۵ سال گذشته است.

برای محاسبه میزان پایداری، سود سه ماهه شرکت در ۵ سال گذشته را رسم می کنیم و برای نمودار به دست آمده، یک خط روند تعیین می کنیم. سپس میزان انحراف نمودار اصلی از خط روند محاسبه می شود. سهام در حال رشدی که از پایداری مناسبی برخوردار است معمولا از رقم پایداری کمتر از ۲۰ تا ۲۵ برخوردارند.

  • اصل دوم

رشد سود ۵ ساله و سود سه ماهه جاری

سهام خوب و برنده سهامی است که از یک سو رشد خوبی طی سال های گذشته داشته و از سوی دیگر سود آن ها در چند دوره سه ماهه اخیر با رشد خوبی مواجه بوده است. با ترکیب دو عامل کلیدی فوق می توان سهام برتر و برنده را انتخاب کرد یا حداقل سهامی را خریداری کرد که شانس موفقیت بیشتری داشته باشد.

اهمیت P/E در بازار

تا کنون دو مولفه Cو A که یکی مربوط به سود سه ماهه شرکت و دیگری سود سالانه شرکت بود را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون با در دست داشتن سود شرکت و از طرفی قیمت سهم می خواهیم به نقش، نسبت قیمت به سود بپردازیم و اینکه ببینیم P/E چقدر در انتخاب سهام اهمیت دارد؟

آموزش کانسلیم ( فصل 2 کتاب کانسلیم )

سال ها است که که نسبت P/E توسط تحلیل گران برای ارزیابی سهام مورد استفاده شده. آن ها از نسبت فوق برای تعیین ارزش گذاری سهام و اینکه ارزش آن کمتر (P/E زیاد) یا بیشتر (P/E کم) از مقدار واقعی است استفاده می کنند. در واقع استفاده از P/E همانند یک چاقوی دو لبه عمل می کند و استفاده از این عامل به هنر معامله گر بستگی دارد.

  • تحلیل سهام برنده در هر دوره بازار نشان می‌دهد، نسبت P/E از ارزش بسیار کمی در تعیین خرید یا فروش سهام برخوردار است.
  • نکات مهم:
  1. معمولا P/E عامل تعیین کننده ای برای رشد سهام نیست. مدل های تحلیلی نشان می دهند که افزایش سود هر سهم از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به P/E برخوردار است.
  2. P/E بالا معمولا در بازارهای افزایشی (گاوی) رخ می دهد و P/E پایین برای بازارهای کاهشی (خرسی) است.
  • در یک روند نزولی مادامیکه قیمت سهم کاهش پیدا می کند، نسبت P/E نیز کم می شود. حال اگر سقوط قیمت مربوط به کل بازار باشد، در چنین وضعتی نمی توان گفت سهام شرکتی به دلیل اینکه قبلا P/E آن ۲۲ بوده و حال P/E ان ۱۵ است باید خریداری شود.
  • واقعیتی ساده است که در بیشتر مواقع سهام نزدیک به ارزش جاری خود معامله می شوند. اگر قیمت و P/E سهمی در آینده نزدیک تغییر کنند حتما به دلیل ارتقا یا افت شرایط شرکت، حوادث، مسائل روانی و درآمد شرکت است. در نهایت P/E سهم به بالاترین مقدار خود می رسد ولی دلیل آن معمولا افزایش میانگین بازار و آغاز افتی بزرگ و یا کاهش درآمد شرکت است.

آموزش کانسلیم ( فصل 2 کتاب کانسلیم )

  1. قیمت سهامی که P/E آن ها بالاست ممکن است به طور موقتی بیشتر از ارزش واقعی آن ها باشد و این مسئله برای سهام با P/E پایین نیز صدق می کند.
  2. شرکت های کوچک و نوآور که محصولاتی نوین با فناوری جدید عرضه می کنند، با وجود بالا بودن P/E قیمت سهم همچنان پایین بوده و سهم مورد نظر ارزنده است.
  3. در نظر سرمایه گذاری تازه کار P/E بالا بسیار زیاد است. ولی فراموش نکنید که نظریات شخصی سرمایه گذارن معولا اشتباه است در حالی که بازار به ندرت اشتباه می کند.
  • نتیجه گیری:

بر سهامی تمرکز کنید که طی پنج سال گذشته از عملکرد خوبی در زمینه ی سود سالانه برخوردار باشند. دو عامل رشد سود سالانه و سود سه ماهه را باهم در نظر بگیرید. و اینکه نرخ رشد سود هر سهم(EPS) به مراتب از اهمیت بیشتری نسبت به P/E برخوردار است.

آموزش بورس در مشهد – آکادمی تخصصی پارسیان بورس

 

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد میکنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس ، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید ، در صورت تمایل می توانید برای ثبت نام دوره های جامع حضوری به صفحه آموزش بورس مشهد مراجعه کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی