قرارداد آتی نقره
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

قرارداد آتی نقره | منظور از قرارداد آتی نقره چیست؟

برخی از سرمایه‌گذاران به دنبال کسب سرمایه و یا پوشش ریسک از طریق خرید فلزات گران‌بها مثل نقره هستند که این کار از طریق قراردادهای‌ آتی نقره انجام می‌پذیرد. در این مقاله در تلاش هستیم که به این موضوع بپردازیم که قراردادهای آتی چیست و به طور اختصاصی در خصوص این موضوع که قرارداد آتی نقره چیست صحبت کنیم. در ابتدا به طور مختصر راجع به نحوه دریافت کد بورسی و چگونگی فعالت بازار آتی صحبت کردیم و در ادامه به تفاوت‌های بازار نقره با سایر بازارها پرداختیم.

اگر به دنبال معامله در بورس کالا و خرید فلزات گران‌بها مثل نقره برای پوشش ریسک هستید این مقاله مناسب شماست. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید. گفتنی است این مطلب بخش کوچکی از دوره آموزش بورس در مشهد آکادمی پارسیان بورس می‌باشد.

چگونگی اخذ کد معاملاتی مشتقه (آتی و اختیار معامله)

برخی از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازارهای آتی و بورس کالا هستند که قرارداد‌ آتی نقره نیز از این نوع بازارها به شمار می‌آید. برای سرمایه‌گذاری در این نوع بازارها باید ابتدا کد بورسی دریافت کنید. برای فهمیدن چگونگی اخذ کد معاملاتی مشتقه (آتی و اختیار معامله) باید گفت که اولین مرحله ثبت‌نام در سامانه سجاد است. پس از آن باتوجه به کارگزاری که قصد سرمایه‌گذاری در آن دارید می‌توانید مراحل ثبت‌نام در آن را طی کرده و کد بورسی را دریافت کنید.

پس از دریافت کد بورسی می‌توانید در بازار معاملاتی مشتقه شروع به سرمایه‌گذاری و کسب سود کنید. ثبت‌نام و دریافت کد بورسی در برخی از کارگذاری‌ها به صورت غیرحضوری نیز انجام می‌پذیرد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند کد بورسی دریافت کنند و نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر نیست.

قرارداد آتی نقره
قرارداد آتی نقره

بازار آتی کا‌لا چگونه بازاری است؟

در این بخش قصد داریم قبل از معرفی قراردادهای آتی نقره، به این بپردازیم که بازار آتی کالا که قرارداد‌ آتی نقره  نیز شامل این نوع بازار می‌شود؛ چگونه بازاری است و سرمایه‌گذاران در این نوع بازارها چگونه سرمایه‌گذاری می‌کنند. در بازارهای آتی کالا فروشنده و خریدار متعهد می‌شوند که در یک تاریخ معین در آینده، به قیمتی معین که از قبل تعیین شده است به فروش رسانند. به بیان ساده امروز توافق می‌کنند که در یک تاریخی در آینده کالایی را با قیمتی معین بخرند و یا بفروشند.

مزایای بازار آتی کالا

در سال ۱۳۷۲ بود که معاملات آتی مالی به بازار سهام راه یافتند و در آن زمان سرمایه‌گذاران زیادی به این نوع بازار جذب شدند. اما در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مزایای بازار آتی کالا قرارداد‌ آتی نقره  نیز جز این بازار به حساب می‌آید؛ چه چیزی است که سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بازارها کرده است.

  • یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این نوع بازار امکان هج کردن و پوشش ریسک است که این موضوع در بازارهای دیگر وجود ندارد.
  • از دیگر مزایای این نوع بازار می‌توان امکان کسب سود در بازار نزولی اشاره کرد.
  • در این بازارهای مالی می‌توان به کمک اهرم شدت و میزان سود معاملات را افزایش داد. (باید توجه داشت که اهرم‌ها ریسک زیادی ایجاد می‌کنند که این کار ممکن است به سرمایه‌گذار ضرر زیادی برساند.)

مشخصات قرارداد آتی نقره

در این بخش قصد داریم راجع مشخصات قرارداد آتی نقره صحبت کنیم. همان‌طور که از اسم این نوع قرارداد مشخص است؛ دارایی پایه نقره است و اندازه قرارداد معادل 100 گرم تعیین می‌شود. باید در نظر داشت که ساعت معاملات بازار کالا در ایران از ساعت 10 صبح تا ساعت 15 است و بازار نقره نیز از این موضوع مستثنی نیست.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در خصوص این نوع بازار دامنه نوسان است. دامنه نوسان بازارهای آتی کالا نیز همانند بازار سهام است و این میزان برابر 5 درصد است. (5+ تا 5-)

همان‌طور که از اسم این بازار مشخص است؛ در این بازار نقره معامله شده و شخص خریدار نقره‌ها را در قالب ساچمه با خلوص 99 درصد دریافت می‌کند. شخص خریدار می‌تواند نقره‌های خود را در انبارهای تحت نظارت سازمان بورس تحویل بگیرد.

برای انجام معاملات و ایجاد قرارداد آتی نقره این نکته ضروری است که شخص خریدار حتماً وجه موردنظر را پرداخت کند؛ از این رو قبل از انجام معامله وی باید مبلغی را تحت عنوان وجه تضمین اولیه در حساب خود نگه دارد. این میزان نسبت به نوع کالا متفاوت است؛ ولی معمولاً 70 درصد قیمت خریداری شده است.

قرارداد آتی نقره
قرارداد آتی نقره

جرایم عدم اعلام آمادگی تحویل و نکول

ممکن است که اعلام عدم آمادگی از هر یک از طرفین قرارداد رخ دهد که جرایم عدم اعلام آمادگی تحویل و نکول شامل سرمایه‌گذار می‌شود. جریمه بازار آتی نقره، بسیار سنگین است و این جریمه شامل ده درصد ارزش معامله انجام شده است و به نسبت کالاهای کشاورزی که جریمه یک درصدی دارد این میزان قابل توجه است. همچنین سرمایه‌گذاری که اعلام عدم آمادگی کرده است باید کارمزد بورس کالا را بپردازد.

سررسید اول قرارداد آتی نقره

باید توجه داشت که سررسید اول قرارداد آتی نقره در ابتدا به صورت کوتاه مدت است تا سرمایه‌گذاران با نحوه معاملات، نحوه تسویه آشنایی پیدا کنند. سپس از آن مدت قراردادهای آتی نقره نیز همانند دیگر قراردادهای آتی می‌شود.

تابلوی بازار قرارداد آتی نقره

در تاریخ نوشتن این مقاله نقره با نماد SILS01 معامله می‌شود. اطلاعات مربوط به قیمت و نمودار این بازار در سایت https://cdn.ime.co.ir/ موجود است و سرمایه‌گذاران با مراجعه به این سایت می‌توانند از قیمت معاملات اطلاع یابند.

قرارداد آتی نقره
قرارداد آتی نقره

تفاوت‌های قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای فعال

قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای فعال تفاوت‌هایی دارد که در این بخش قصد داریم به چند تا از مهم‌ترین تفاوت‌های آنها بپردازیم.

  • یکی از بزرگ‌ترین تفاوت قراردادهای آتی نقره با سایر قراردادها تحویل فیزیکی آن است.
  • باید توجه کنید که قرارداد آتی نقره شامل مالیات می‌شود و شخص خریدار باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.
  • قیمت تسویه شده در آخرین روز معامله تعیین می‌شود.
  • میزان جریمه قراردادهای آتی نقره خیلی بیشتر از قراردادهای آتی کالاهای کشاورزی است. در قرارداده آتی نقره میزان جریمه 10 درصد و در قراردادهای آتی کشاورزی این میزان 1 درصد است.
  • از دیگر تقاوت‌های قراردادهای آتی نقره تفاوت در زمان معاملات است که البته این تفاوت در روز آخر معاملات رخ می‌دهد.

فعالان قراردادهای آتی نقره در شركت بورس کالای ایران

از آنجایی که نقره نیز همانند طلا جز فلزات ارزشمند به‌حساب می‌آید و تأثیرات نوسانات قیمت بر روی این فلز گران‌بها نیز اثر می‌گذارد افراد زیادی برای پوشش ریسک به خرید نقره روی می‌آورند. همچنین متوقف شدن قراردادهای آتی بر روی طلا، سرمایه‌گذاران برای پوشش ریسک ترغیب به خرید این فلز شده‌اند.

از دیگر خریداران این فلز گران‌بها فعالان صنف طلا و جواهرات هستند که از طریق این قرارداد آتی نقره ریسک خود را پوشش داده و به میزان دلخواه نقره تهیه می‌کنند. غیر از این صنف سرمایه‌گذاران حقیقی خرد نیز برای پوشش ریسک خود این فلز را تهیه می‌کنند.

به جز سرمایه‌گذارانی که به آن اشاره شد برخی از سرمایه‌گذاران که به سفته‌بازان معروف هستند؛ صرفاً به دنبال کسب سود از معاملات هستند. این افراد با بررسی بازار و قیمت‌های پیشین بازار، در تلاش هستند که روند بازار را پیش‌بینی کنند. سپس موقعیت خرید یا فروش را با توجه به تحلیل و پیش‌بینی‌هایشان ایجاد کرده و کسب سود می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزارکننده دوره آموزش بورس درباره قرارداد آتی نقره صحبت کردیم. فلزات گران‌بها مثل نقره در بازارهای آتی بورس ایران نیز معامله می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با ثبت‌نام و دریافت کد بورسی در این نوع بازارها سرمایه‌گذاری کرده و به کمک قرارداد آتی نقره، آن را خریداری کنند. خریداران نقره، آن را به صورت فیزیکی و به شکل ساچمه، دریافت می‌کنند. سرمایه‌گذاران برای پوشش ریسک این فلز گران‌بها را نگهداری و معامله می‌کنند. نکته قابل توجه این است که باید در این نوع بازارها با دانش فنی وارد عمل شد؛ زیرا این بازارها به دلیل استفاده از اهرم ریسک به‌خصوص خود را دارند و معامله در این بازارها نیازمند تجربه و دانش است.

5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی