درآمد سرانه چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

درآمد سرانه چیست؟

یکی از مفاهیم مالی و اقتصادی مهم، مفهوم درآمد سرانه است. درآمد سرانه به معنی درآمد هر فرد یک کشور در دوره زمانی مشخص است. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس به تعریف و محاسبه درآمد سرانه، عوامل تاثیرگذار برای آن و وضعیت این موضوع در ایران و جهان پرداخته خواهد شد.

تعریف و محاسبه درآمد سرانه

درآمد سرانه به مجموع درآمدهای تمامی افراد یک کشور یا شهرستان، نسبت داده می‌شود. برای محاسبه آن، مجموع درآمدهای تمامی افراد یک کشور در یک دوره زمانی، بر تعداد جمعیت آن کشور تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر، درآمد سرانه به میزان درآمدی گفته می‌شود که به ازای هر شخص یک کشور در یک دوره زمانی تولید می‌شود.

عوامل تاثیر گذار بر درآمد سرانه

درآمد سرانه کشور، به شدت تحت تاثیر عوامل اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی، ویدئویی و سیاسی قرار دارد. بنابراین، تحلیل بررسی این عوامل الزامی است. برخی از عوامل مهم شامل:

  1. تولید داخلی ناخالص در کشور (GDP): این عامل به دلیل تاثیر مستقیمی که بر درآمد سرانه دارد، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار برای دستیابی به درآمدهای بالاتر است.
  2. توزیع درآمد: این عامل نشان می‌دهد که چگونه دست‌اندرکاران اقتصادی، ثروت و مزیت‌های موجود در یک کشور را تقسیم می‌کنند. در کشورهایی که توزیع درآمد بی‌رویه و نامتناسبی دارد، درآمد سرانه نسبتاً پایین است.
  3. سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نیز بر میزان درآمد سرانه تأثیر می‌گذارد.
  4. کیفیت زندگی: نوع و کیفیت زندگی در کشورها بر درآمد سرانه تأثیرگذار است. در کشورهایی که محیط زندگی کیفیت بالایی دارد، افراد می‌توانند بهتر زندگی کنند و شانس برای دسترسی به منابع و ثروت بیشتر است.

رشد درآمد سرانه نشانه چیست؟

رشد درآمد سرانه نشان‌دهنده رشد اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی است. با افزایش درآمد سرانه، شاخص‌های اجتماعی مثل بهبود سطح زندگی، فقر، خدمات بهداشتی و توسعه سیاسی و اجتماعی در کشور تغییر خواهد کرد.

درآمد سرانه در ایران

در سال 2022، درآمد سرانه در ایران، با توجه به تعداد جمعیت آماری 88,550,570 نفر، تقریباً 4,387.8 دلار بوده و نسبت به سال 2021، 7.43% رشد کرده است. ایران در رتبه 115 جهان قرار دارد.

تصویر زیر درآمد سرانه ایران را از سال 1960 تا کنون نشان می‌دهد:

درآمد سرانه در ایران

بالاترین درآمد سرانه در جهان چقدر است؟

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، کشور لوکزامبورگ با بهره‌مندی از درآمد سرانه‌ای بالغ‌بر 126,426.1 دلار در سال، ثروتمندترین کشور جهان است.

جمع بندی

درآمد سرانه، معیار مهمی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب می‌شود. عوامل مختلف، از جمله تعداد جمعیت، توزیع درآمد، سرمایه‌گذاری، کیفیت زندگی و سیاست‌های دولتی می‌تواند به درآمد سرانه کشور تأثیر بگذارد.

به عنوان یک کشور در حال توسعه، درآمد سرانه ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان، که تازه شروع به رشد کردند، پایین است. با این حال، رشد درآمد سرانه می‌تواند به بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور کمک کند.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی