اوراق بهادار چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

اوراق بهادار چیست؟ انواع اوراق بهادار از صفر تا 100

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و حوزه‌های مختلف امروزه در میان مردم از محبوبیت زیادی برخوردار است. بازارهای سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند، تا به الان حتما اسم بازار بورس را شنیده‌اید و می‌دانید بسیاری از افراد در این بازار سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند. بازار بورس از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است که یکی از بخش‌های آن بورس اوراق بهادار می‌باشد. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اوراق بهادار چیست؟ در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزارکننده دوره آموزش بورس در مشهد ما به معرفی اوراق بهادار و انواع آن در بازار سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار به ورقه‌ای گفته می‌شود که از اعتبار برخوردار است و در معاملات بورسی به منظور نقل و انتقال مورد معامله قرار می‌گیرد. اوراق بهادار یک ورقه یا به عبارتی سند می‌باشد که این سند نشان‌دهنده حقوق مالی دارنده می‌باشد و این ورقه قابل نقل و انتقال است. از اوراق بهادار به عنوان یک ابزار مالی یاد می‌شود که قابلیت انواع نقل و انتقالات را دارد. اوراق بهادار و معامله آن همواره از ریسک زیادی برخوردار می‌باشد. اوراق بهادار انواع مختلفی دارد که کاربرد اوراق بهادار براساس نوع آن تعیین می‌شود. اوراق بهادار یک نوع ابزار مالی می‌باشد که موقعیت و مالکیت فرد را در بخش‌های مختلف مشخص می‌کند و قابل نقل و انتقال می‌باشد.

اوراق بهادار چیست؟
اوراق بهادار چیست؟

انواع اوراق بهادار

اوراق بهادار همانطور که گفته شد انواع مختلفی دارد و کاربرد آن‌ها براساس نوع مشخص می‌شود. اوراق بهادار در حالت کلی به سه دسته تقسیم می‌شود و

هرکدام از این دسته‌ها دارای یکسری زیر مجموعه‌ها می‌باشند، سه دسته اصلی اوراق بهادار به شرح زیر می‌باشد:

  • اوراق صاحبان سهام
  • اوراق بدهی
  • اوراق مشتقه

هرکدام از این دسته‌های کلی اوراق بهادار به یکسری دسته‌های جزئی‌تر تقسیم می‌شوند که کاربردهای مختلفی دارند و در مسیر توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس در ابتدا باید با انواع این اوراق بهادار و زیرمجموعه‌های آن آشنایی پیدا کنید.

اوراق صاحبان سهام

همانطور که از اسم این اوراق پیداست مربوط به زمانی می‌باشد که یک شرکت سهام خود را به چند بخش مساوی تقسیم می‌کند و مقداری از این سهام را به فروش می‌گذارد، شما اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار بخشی از سهام را خریداری کنید به عنوان یکی از صاحبان شرکت شناخته می‌شوید و به عبارتی سهامدار آن شرکت می‌باشید، این ورقه نشان دهنده سهم شما از شرکت می‌باشد که قابلیت نقل و انتقال را دارد و به این معنا می‌باشد که شما در شرکت حق ‌و حقوق خاص خود را دارید.

اوراق بدهی

در حال حاضر در بازارهای سرمایه‌گذاری یک راه جهت تامین مالی پروژه‌های در دست اجرا وجود دارد که از آن به عنوان اوراق بدهی یا اوراق عرضه یاد می‌شود. بسیاری از پروژه‌ها و شرکت‌های نوظهور در برنامه‌های خود به دلیل کمبود منابع مالی با مشکل رو به رو می‌باشتد و اوراق بدهی روشی ساده برای تامین مالی پروژه‌ها محسوب می‌شود، اوراق بدهی به دوسته تقسیم می‌شود که اوراق بدهی شرکتی و اوراق بدهی دولتی می‌باشد که هرکدام از این راه‌ها انواع مختلف اوراق بدهی را در خود جای داده است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها اوراق صکوک شرکتی، اوراق منفعت، اوراق خزانه دولتی و … می‌باشد.

اوراق مشتقه

اواراق بهادار مشتقه نوعی دیگر از اوراق بهادار محسوب می‌شود که دارای یکسری ویژگی‌ها می‌باسد برای مثال اوراق مشتقه به تنهایی ارزشی ندارد و ارزش اوراق بهادار مشتقه در معاملات با کالای فیزیکی که در معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد مشخص ‌و تعیین می‌شود. اوراق بهادار مشتقه به چهار دسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر می‌باشد؛

  • قرارداد سلف
  • قرارداد آتی
  • قرارداد اختیار معامله
  • قرارداد معاوضه
اوراق بهادار چیست؟
اوراق بهادار چیست؟

اوراق قرضه

اوراق قرضه به اسناد مالی گفته می‌شود که با امضای آن‌ها شرکت معتهد می‌شود یک مبلغ مشخص را به عنوان بهره سالانه در زمان از پیش تعیین شده به دارنده اوراق قرضه اهدا کند. با داشتن اوراق قرضه طبق قانون صادره کننده آن به دارنده آن بدهکار می‌شود و بر اساس سررسیدهای مشخص شده در زمان معین به دارنده پرداخت می‌شود. اوراق قرضه خود به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود.

سررسید اوراق قرضه کوتاه مدت یک الی پنج سال می‌باشد و سررسید اوراق قرضه میان مدت پنج الی ده سال می‌باشد و سررسید نوع اخر یعنی اوراق قرضه بلند مدت بیش از ۱۰ سال می‌باشد. اوراق قرضه دارای یکسری مشخصات می‌باشد که شما باید در هنگام معامله در مورد آن‌ها آگاهی داشته باشید، اوراق قرضه دارای ارزش اسمی، نرخ بهره، تاریخ کوپن، تاریخ سررسید اوراق و قیمت اوراق قرضه می‌باشد.

اوراق بهادار اسلامی

یکی دیگر از اوراق بهاداری که در بازار بورسی منتشر شده است اوراق بهادار اسلامی می‌باشد و نام دیگر آن صکوک نیز می‌باشد. اوراق بهادار اسلامی یا به عبارتی صکوک برای تامین مالی دولت و سازمان‌های وابسته به دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بنگاه‌های اقتصادی دولت منتشر و عرضه می‌شود.

بعد از معرفی انواع بورس اوراق بهادار باید بدانید که این یک  بازار معتبر می‌باشد که به صورت رسمی شناخته می‌شود و سرمایه‌گذار قادر است با سرمایه کوچک و کم در این بازار سهیم باشد، به یاد داشته باشید بورس اوراق بهادار همواره از ریسک برخوردار می‌باشد. بورس اوراق بهادار همواره اقتصاد هر کشوری را پویا می‌کند و در مسیر توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارد. در واقع بورس اوراق بهادار سرمایه‌‌های‌ راکد را جذب می‌کند و آن‌ها را در راستای توسعه اقتصاد کشور استفاده می‌کند.

مقالات مرتبط

کلام نهایی

بازارهای سرمایه‌گذاری امروزه به منظور توسعه اقتصاد کشور ایجاد می‌شوند و همچنین بازاری پر از فرصت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بازار بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری می‌باشد که در آن بخش‌های متعددی وجود دارد و بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. بورس اوراق بهادار بخشی از بازار بورسی می‌باشد که دارای انواع مختلفی می‌باشد، اوراق بهادار به یکسری ورقه دارای بها گفته می‌شود که ارزش مشخصی دارد و قابلیت نقل و انتقال را دارند.

این اوراق به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که کاربرد آن­ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی می‌باشد، اواراق بهادار و انواع مختلف آن به طور کلی سعی دارد که سرمایه راکد را از سرمایه­‌گذاران مختلف جذب کند و به نحوی از آن در توسعه اقتصاد کشور بهره بگیرد و به همین دلیل این اوراق برای اقتصاد هر کشوری از اهمیت زیادی برخوردار می‌­باشند. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به معرفی اوراق بهادار و انواع آن پرداختیم.

سوالات متداول

  • اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار به ورقه‌ای گفته می‌شود که از اعتبار برخوردار است و در معاملات بورسی به منظور نقل و انتقال مورد معامله قرار می‌گیرد.

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی