ادعای بلومبرگ در رابطه با توافق ایران و آمریکا بر سر نفت
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

ادعای بلومبرگ در رابطه با توافق ایران و آمریکا بر سر نفت

به نوشته بلومبرگ، ظاهراً تهران و واشینگتن به نوعی از توافقات غیررسمی در مورد جریان نفت دست یافته‌اند.

در حالی که ایران و آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک محتاطانه‌ای انجام می‌دهند، بازگشت به توافق هسته‌ای از دست رفته آن‌ها همچنان دور از انتظار است. اما برای بازارهای جهانی نفت، یک پیمان هم اکنون در حال اجرا است.

ماه‌ها دیپلماسی محرمانه میان دو کشور منجر به پیشرفت در زمینه تبادل زندانیان، مسدود کردن دارایی‌های بلوکه شده و احتمالا حتی غنی سازی اورانیوم توسط ایران شده است. همچنین به نظر می‌رسد که آن‌ها یک توافق غیررسمی در مورد جریان نفت ایجاد کرده‌اند.

مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان دارند که به تدریج برخی از اعمال تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را کاهش داده‌اند. تهران تولید خود را به بالاترین سطح از زمان آغاز تحریم در پنج سال گذشته رسانده و در حال ارسال نفت خام خود به چین در یک دهه گذشته است. مقامات ایرانی اطمینان دارند که به زودی پول بیشتری دریافت خواهند کرد.

سیل عرضه به قیمت متوسط نفت که این هفته در لندن به کمتر از ۸۵ دلار در هر بشکه رسید کمک می‌کند و به مصرف کنندگان و بانک‌های مرکزی پس از سال‌ها تورم شایع کمک می‌کند. کنترل هزینه بنزین – که اکنون نزدیک به ۴ دلار در هر گالن است – نیز ممکن است به کمپین انتخاب مجدد رئیس جمهور جو بایدن در سال ۲۰۲۴ کمک کند.

هلیما کرافت، رئیس استراتژی جهانی کالا در شرکت RBC Capital Markets در نیویورک گفت: “این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است: کاهش معاملات برای به دست آوردن بشکه‌های بیشتر. منافع اقتصادی آمریکا و ایران در مورد بشکه‌های بیشتر در بازار همسو است.”

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که آمریکا به اجرای دقیق چارچوب قوی نفت و تحریم‌های دیگر علیه ایران ادامه می‌دهد و اشاره کرد که سطح صادرات به طور منظم در واکنش به قیمت‌ها و سایر عوامل نوسان می‌کند. هیچ یک از این دو کشور انتظار ندارند که توافق سال ۲۰۱۵ – که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا رها شده بود – که به جمهوری اسلامی اجازه می‌داد در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود آزادانه نفت بفروشد را احیا کنند.

با این حال در هفته‌های اخیر آن‌ها در مورد تبادل زندانیان احتمالی و انتقال ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در کره جنوبی به تفاهم رسیده‌اند. تحولاتی که دولت بایدن اصرار دارد به آن‌ها ارتباطی ندارد. حتی گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران به طور قابل توجهی انباشت اورانیوم غنی شده با عیار نزدیک به سلاح را کاهش داده است.

ادعای بلومبرگ در رابطه با توافق ایران و آمریکا بر سر نفت

براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی در پاریس، تولید ایران در ژوییه به ۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ بود. فرناندو فریرا، مدیر ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان که مقر آن در واشنگتن است، گفت: بایدن مایل است در ازای دریافت این ذخایر اورانیوم از سوی ایران، راه دیگری را در پیش بگیرد. علاوه بر این، کاخ سفید خوشحال خواهد شد که بشکه‌های بیشتری را در بازار ببیند تا به کنترل قیمت‌ها کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی شانا، جواد اوجی، وزیر نفت اخیرا در کمیته انرژی مجلس ایران گفته است که تهران انتظار دارد تولید خود را در هفته‌های آینده به ۳.۴ میلیون بشکه افزایش دهد. به گفته افرادی که اطلاع مستقیمی از این موضوع دارند، این رقم ممکن است تا پایان سال به ۳.۶ میلیون بشکه افزایش یابد.

اگر این کشور به این هدف دست یابد – تنها چند صد هزار بشکه کمتر از ظرفیت پیش از تحریم ۳.۸ میلیون بشکه – حتی اگر توافق رسمی با آمریکا نهایی شود، نفت بیشتری برای جریان وجود نخواهد داشت.

کرافت گفت: “آن‌ها در حال نزدیک شدن به سطح پیش از ترامپ هستند؛ این سوال وجود دارد که چقدر بیشتر می‌توانند انجام دهند.”

فروش مجدد یکی از ملموس‌ترین نشانه‌ها است که نشان می‌دهد ایران – که از سال‌ها انزوا به لحاظ مالی در مضیقه است – پس از آغاز ترمیم روابط با رقبای منطقه‌ای و تقویت روابط با قدرت برتر آسیا، دوباره خود را در صحنه جهانی مطرح می‌کند.

اینکه آیا جمهوری اسلامی می‌تواند صادرات را حفظ کند یا حتی افزایش دهد، در ابتدا بستگی به این دارد که چه مقدار نفت بیشتری می‌تواند از انبار خارج کند. به گزارش کیکر، این کشور در ماه جاری میلادی مجموعا ۱۶ میلیون بشکه نفت را که در ساحل و درون تانکرها نگهداری می‌شد، کاهش داده و ۸۰ میلیون بشکه دیگر از آن را به حال خود رها کرده است.

اما باتوجه به اینکه اکثر خریداران بالقوه هنوز خارج از محدوده هستند، ایران در نهایت به اشتیاق چین تکیه خواهد کرد. پکن برای پر کردن ذخایر استراتژیک خود، بشکه های نفت ایران را جمع آوری می‌کند و با تخفیف‌های سنگین تهران برای رقابت با ذخایر روسیه که توسط اروپا تحریک شده است، تشویق می‌شود. معامله گران می‌گویند در حال حاضر دو گرید اصلی نفت ایران با تخفیف بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

منبع

3.7/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی