انوع بازارهای بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

انواع بازارهای بورس ایران

هر معامله‌گر برای اینکه بخواهد بهترین استراتژی را در بازار بورس مشخص نماید، باید انواع بازارهای بورس را بشناسد. به صورت کلی در بازار بورس می‌توانید اقلام متفاوتی را معامله نمایید که هر کدام از آن‌ها بازار مخصوص به خود را دارند. برای مثال جهت معاملات مسکن، نمی‎توانید فعالیت خود را در بازار بورس انرژی پیش ببرید.

انواع بازار بورس شامل بورس اوراق بهادار، بورس مسکن، بورس انرژی، بورس کالا، بورس ارز و فرابورس می‌باشد که در ادامه در رابطه با تمامی این موراد به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

انواع بازار‌های بورس در ایران

اگر بخواهیم شما را با انواع بازار‌های بورس ایران آشنا کنیم بهتر است به مواردی همچون بورس کالا، بورس اوراق بهادار، بورس انرژی، بورس مسکن و فرابورس اشاره کنیم. همچنین اگر نیاز به اطلاعاتی کلی در رابطه با این بازار خواهید داشت، می‌توانید به مقاله بورس چیست؟ مراجعه کرده و با بورس ایران به صورت کامل آشنا شوید.

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با هر کدام از این بازارها صحبت کنیم قصد داریم به نکته مهم‌تری اشاره نماییم. نکته مهمی که در رابطه با بازارهای مالی مانند بازار بورس وجود دارد، آموزش است. شما باید این آگاهی را داشته باشید که هر نوسانی که در بازار بورس اتفاق میوفتد، شاید به صورت قطعی قابل پیش بینی نباشد ولی تا حد بسیار زیادی می‎توانید آن را تحلیل کنید.

موضوع مهمی که وجود دارد این است که این تحلیل با استفاده از ابزارهای مختلف و روش‌هایی انجام می‌شود که افراد باتجربه در طی سالیان به آن دست پیدا کردند. برای اینکه بخواهید به معامله‌گری حرفه‌ای تبدیل شوید نیاز است تسلط کاملی به تمامی این روش‌ها داشته باشید و تنها راه تسلط این است که به خوبی آموزش ببینید. افراد حرفه‌ای می‌توانند راه و روش حرفه‌ای شدن را به شما بیاموزند.

شرکت در دوره‌های آموزش بورس می‌تواند در این حوزه به شما کمک نماید. طبیعتا شما با مطالعه چند مقاله ساده نمی‌توانید به آن میزان از دانشی که می‌خواهید دست پیدا کنید. تنها با شرکت در دوره‌های آموزشی حرفه‌ای، می‌توانید تبدیل به تریدر شوید.

بازار بورس اوراق بهادار

بازار بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار بازار‌ی هستند که در آن خرید و فروش سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه و سایر ابزار‌های مالی انجام می‌شود. بورس اوراق بهادار نقش مهمی در اقتصاد ایفا کرده و به تسهیل جریان سرمایه و تخصیص بهینه آن کمک می‌کنند.

در ادامه بهتر است ذکر کنیم بورس اوراق بهادار را می‌توان بر اساس معیار‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. یکی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها بر اساس نوع شرکت‌های پذیرفته‌شده است. بر این اساس، بورس اوراق بهادار را می‌توان به دو دسته اصلی بورس‌های اصلی و بورس‌های فرعی تقسیم کرد.

بورس‌های اصلی بازار‌هایی هستند که در آن شرکت‌های بزرگ و معتبر پذیرفته‌شده‌اند. این بورس‌ها معمولاً دارای مقررات سختگیرانه‌تری بوده و پذیرش شرکت‌ها در آن‌ها شرایط خاصی دارد. اما در نقطه مقابل، بورس‌های فرعی وجود دارند که در آن شرکت‌های کوچک‌تر و کم‌ریسک‌تر پذیرفته‌شده‌اند. شایان ذکر است بدانید در این بورس‌ها معمولاً مقررات کمتری وجود دارد و به همین دلیل پذیرش شرکت‌ها در این نوع از بورس اوراق بهادار آسان‌تر است.

برای آشنایی بیشتر با این بازار، می‌توانید مقاله بازار بورس اوراق بهادار را مطالعه نمایید.

بورس انرژی

بورس انرژی

در این بخش برای آشنایی بیشتر با انواع بازار‌های بورس، تصمیم داریم اطلاعاتی را در مورد بازار بورس انرژی، هدف بورس انرژی و تقسیم‌بندی بازار بورس انرژی در اختیار شما قرار دهیم. در ابتدا باید ذکر کنیم بازار بورس انرژی، بازاری است که در آن معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن‌ها انجام می‌شود.

حامل‌های انرژی شامل نفت، گاز، برق و سایر حامل‌های انرژی است. بورس انرژی نقش مهمی در تامین نقدینگی برای بازار انرژی و تسهیل تجارت جهانی آن دارد. در ادامه باید ذکر کنیم هدف بورس انرژی، ایجاد بازاری کارا، شفاف و عادلانه برای معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن‌ها است. این هدف از طریق مواردی مانند ایجاد مکانی یکپارچه برای انجام معاملات حامل‌های انرژی، فراهم کردن امکان تامین نقدینگی برای بازار انرژی، تسهیل تجارت جهانی انرژی، کاهش ریسک قیمت‌های انرژی و ایجاد شفافیت در بازار انرژی محقق می‌شود.

حال زمان آن فرا رسیده تا به سراغ تقسیم‌بندی بازار بورس انرژی برویم. بورس انرژی ایران دارای سه بازار فیزیکی، مشتقه و فرعی است. بازار فیزیکی به بازاری گفته می‌شود که در آن کالا‌های پذیرفته شده در آن مورد معامله قرار داده می‌شوند در ادامه باید به این نکته اشاره کنیم که این بازار دارای چهار تابلوی بازار فیزیکی (تابلوی برق، نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی) است.

بازار دوم بازار مشتقه بوده که دارای سه تابلو می‌باشد، سه تابلوی بازار مشتقه شامل تابلوی قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله است. در انتها هم باید به سراغ بازار فرعی برویم، در بازار فرعی بورس انرژی، کالا‌های تک محموله‌ای و خارج از گونه قابلیت معامله را دارند.

بازار فرابورس

سومین نوع از بازار بورس در ایران، فرابورس است. شایان ذکر است فرابورس به بازاری گفته می‌شود که در آن معاملات اوراق بهادار شرکت‌های کوچک‌تر و کم‌ریسک‌تر انجام می‌شود. این بازار در سال 1399 با مجوز شورای عالی بورس و اوراق بهادار و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در تهران تاسیس شد.

شما به سادگی می‌توانید از طریق کارگزاری بورس برای فعالیت در این بازار اقدام کنید. در ابن بازار انواع مختلفی از اوراق بهادار قابل معامله هستند و شما به سادگی می‌توانید با بستن سبد سهام در این بازار فعالیت کرده و سود چشمگیری به دست بیاورید.

بازار فرابورس مزایای زیادی برای اقتصاد دارد. از جمله مزایای فرابورس می‌توان به مواردی مانند فراهم کردن امکان تامین نقدینگی برای شرکت‌های کوچک‌تر و کم ‌ریسک‌تر، تسهیل ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با قوانین این بازار، مقاله بازار پایه فرابورس را مطالعه نمایید.

حال که با فرابورس آشنا شده‌اید امکان دارد برای شما سؤال پیش بیاید فرابورس و بورس در چه مواردی با یکدیگر تفاوت دارند؟ در پاسخ به این سؤال بهتر است ذکر کنیم این دو از نظر نوع شرکت‌های پذیرفته‌شده، محدودیت معاملات، هزینه معاملات و ریسک سرمایه‌گذاری با یکدیگر متفاوت هستند.

بورس کالا

بورس کالا

مطمئناً تا به امروز نام بازار بورس کالا را شنیده‌اید زیرا اگر علاقه‌ای به فعالیت در بازار بورس نداشته باشید، می‌دانید برای خرید خودرو از طریق بازار بورس باید به سراغ بازار بورس کالا بروید. البته باید ذکر کنیم خودرو یکی از کالا‌هایی است که در بورس کالا معامله می‌شود. این بازار نقش زیادی در شفافیت بازار کالا‌ها داشته و افرادی که حتی فقط برای خرید خودرو وارد بورس کالا شده‌اند از شفافیت این بازار رضایت زیادی داشته‌اند. در مقاله بورس کالا، اطلاعات بیشتری در رابطه با این بازار در اختیار شما قرار دادیم.

بورس مسکن

بورس مسکن

آیا میدانستید یکی از انواع بازار‌های بورس ایران، بورس مسکن است؟ لازم به ذکر است بدانید بورس مسکن با نام بورس املاک نیز شناخته می‌شود. ‌این بازار یک بستر برای خرید و فروش دارایی‌هایی همچون زمین، آپارتمان و … است. در نتیجه شما با سرمایه‌گذاری در بورس مسکن می‌توانید فعالیت مثبتی بازار در سرمایه داشته باشید.

بورس ارز

بورس ارز هم یک بازار سرمایه‌گذاری عالی به شمار می‌رود اما این بازار سهمی در بورس ایران نداشته و برای خرید و فروش ارز‌های خارجی است. البته باید بدانید نظرات زیادی توسط کارشناسان جهت فعال‌سازی بورس ارز در ایران ارائه شده است اما برخی از کارشناسان معتقدند که ایجاد بورس ارز در ایران ممکن است ریسک‌های زیادی مثل افزایش نوسانات ارز، احتمال سوء استفاده از بازار و … داشته باشد.

به نظر شما فعالیت در کدام نوع از انواع بازارهای بورس می‌تواند برای ما سودآوری بیشتری داشته باشد؟

در این محتوا اطلاعات دقیقی در رابطه با انواع بازار‌های بورس در اختیار شما قرار دادیم. شایان ذکر است شما در این محتوا با بورس مسکن، بورس کالا، بورس اوراق بهادار و … آشنا شده‌اید و مطمئناً می‌دانید با سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بازارها می‌توانید به سود مناسب خود دست پیدا کنید.

این سوال که کدام بازار بورس می‌تواند برای شما سودآوری بیشتری داشته باشد، اساساً اشتباه بوده و با توجه به اطلاعاتی که دریافتید، می‌دانید که کالای قابل معامله در هر بازار متفاوت بوده و شما فقط باید روش معاملات را بیاموزید. اگر بتوانید تحلیل درستی از بازار داشته باشید، می‌توانید با خرید و فروش هر کدام از این موارد، سود کسب کنید. مهم‌ترین اصل برای معامله در این بازار، حرفه‌ای شدن در تحلیل بوده و نهایتا همه چیز به شما برمی‌گردد.

همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، دیدن آموزش می‌تواند شما را به تریدری حرفه‌ای تبدیل نماید. دوره‌های بورس به صورت‌های مختلفی برگزار می‌گردد که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. برای مثال اگر فردی پرمشغله هستید، می‌توانید در دوره‌های آموزش آنلاین بورس شرکت نمایید. به این صورت در هر زمانی که بخواهید به این دوره دسترسی داشته و می‌توانید در زمان‌های خالی خود از آن استفاده کنید.

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی