آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/توزیع) 
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/توزیع) 

بسیاری از سرمایه‌گذاران برای بهتر عمل کردن در بازارهای مالی به دنبال آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/ توزیع) هستند. اندیکاتورها به عنوان مهم‌ترین ابزارهای تحلیل در بازارهای مالی شناخته می‌شوند. یک سرمایه‌گذاری اصولی در این بازارها نیازمند استفاده دقیق از ابزارهای تحلیلی است.

از جمله ابزارهای مهم در یک سرمایه‌گذاری اصولی اندیکاتور A/D می‌باشد که استفاده درست از این اندیکاتور از بخش‌های مهم در شناسایی سهام است. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/ توزیع) می‌پردازیم.

اندیکاتور A/D چیست؟

هنگامی که به آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/توزیع) پرداخته می‌شود، کاربرد این اندیکاتور و ماهیت اصلی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اندیکاتور تراکم و توزیع توسط فردی به نام مارک چایکین ساخته شده است. هدف او از استفاده این اندیکاتور تخمین زدن پول ورودی و خروجی بود، در واقع این اندیکاتور به دو عامل مهم قیمت و حجم وابسته است.

اندیکاتور A/D مخفف دو کلمه accumulation و distribution می‌باشد که با توجه به دو این فاکتور انباشته شدن یا توزیع دارایی را مشخص می‌کند. اندیکاتور تراکم و توزیع حرکت سهام و روند نزولی یا صعودی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. با استفاده از این اندیکاتور سرمایه‌گذاران از ورود یا خروج پول در سهام مطلع می‌شوند.

اندیکاتور تراکم و توزیع با توجه به کاربردی که دارد می‌تواند تغییر احتمالی حرکت سهم را در آینده پیش‌بینی کند. زمانی که این اندیکاتور تراکم را نشان می‌دهد به این معناست که سرمایه‌گذاران در سهم سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این سرمایه‌گذاری به معنای خرید بیشتر و افزایش قیمت است. در زمان توزیع، سرمایه‌گذاران پول خود را از سهام خارج می‌کنند و بازار حالت فروش را به خود می‌گیرد که به معنای افت قیمت دارایی می‌باشد. تغییرات حجم سهم نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن یا نبودن روند بازار است.

همانطور که گفته شد حجم، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری اندیکاتور A/D دارد، زیرا زمانی که قیمت سهم در یک محدوده بالا بسته شده و حجم بالایی دارد باعث ایجاد جهش در اندیکاتور است، اما اگر حجم کم باشد تغییر زیادی در نمودار اندیکاتور مشاهده نمی‌شود. در هر صورت حجم، نقش بسیاری در شکل‌گیری اندیکاتور تراکم و توزیع دارد و اگر قیمت در محدوده پایین دوره بسته شود، حجم و جایگاه بسته شدن سهم باعث مشخص شدن میزان نزول خط A/D می‌شود.

تحلیل اندیکاتور A/D

تحلیل اندیکاتور A/D

اندیکاتور A/D ( تراکم/توزیع) به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم چه المان‌هایی از عرضه و تقاضا بر قیمت سهم تاثیر داشته‌اند. اندیکاتور تراکم و توزیع می‌تواند در جهت موافق یا مخالف قیمت حرکت کند.

به صورت کلی باید این را بدانید که اندیکاتورها تاثیر خیلی زیادی بر تحلیل شما بر بازار مالی مورد نظر دارد. ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی بسیار معروف است که این روزها توانسته طرفداران زیادی پیدا نماید. برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را داشته و سود خوبی با فعالیت در این بازار به دست بیاورید، نیاز است تا با تمامی ابزارهای مورد نیاز خود آشنا شوید. می‌توانید تمامی این موضوعات را در دوره آموزش ارز دیجیتال بیاموزید.

در نظر گرفتن قیمت در بالاترین و پایین‌ترین حد و سپس ضرب آن در حجم، کاری است که اندیکاتور تراکم و توزیع انجام می‌دهد. این اندیکاتور به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا هم‌ راستا بودن جهت قیمت با تغییرات حجم معاملات را به طور کامل بررسی کنند.

تحلیل این اندیکاتور به این صورت است که با تغییر حجم معاملات روند قیمت نیز تغییر پیدا می‌کند. زمانی‌ که قیمت در حال کاهش باشد شیب خط A/D نزولی می‌شود و به معنی ادامه کاهش قیمت‌ها می‌باشد.

اگر قیمت پس از یک روند صعودی دچار کاهش شود اما اندیکاتور همچنان روند صعودی را به شما نشان دهد به این معناست که قیمت به زودی به حالت صعودی خود باز می‌گردد. به طور کلی زمانی که جهت حرکت قیمت تغییر پیدا می‌کند اما خط اندیکاتور A/D بدون تغییر باقی می‌ماند به معنی بازگشت احتمالی قیمت‌ها به روند قبلی می‌باشد.

توجه داشته باشید که آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/توزیع) به تنهایی برای موفقیت شما در سرمایه‌گذاری کافی نمی‌باشد و بهتر است با چند اندیکاتور دیگر ترکیب شود.

مزایای اندیکاتور A/D

آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/توزیع) و استفاده اصولی از آن در کنار آموزش بورس به سرمایه‌گذاران در شناسایی سهم و خرید و فروش کمک فراوانی می‌کند، در ادامه به مزایا استفاده از این اندیکاتور می‌پردازیم:

1. قابلیت رصد جریان پول عمومی

با استفاده از اندیکاتور تراکم و توزیع می‌توان جریان پول عمومی را مورد سنجش قرار داد. هنگامی که این اندیکاتور رو به بالا باشد نشان‌دهنده تمایل بیشتر و فشار خرید است. از طرفی پایین آمدن خط تراکم و توزیع نشان‌دهنده افزایش فروش است.

2. تایید قدرت با کمک اندیکاتور تراکم و توزیع

از اندیکاتور تراکم و توزیع به منزله تایید قدرت و تخمین پایداری روند فعلی نیز استفاده می‌شود.

محدودیت‌های اندیکاتور A/D

محدودیت‌های اندیکاتور A/D

در ادامه به بررسی محدودیت‌های این اندیکاتور می‌پردازیم:

1. دارا بودن گپ معاملاتی

اندیکاتور تراکم و توزیع به شکاف‌های مالی توجهی نداشته و همین موضوع باعث می‌شود که این شکاف‌های مالی در نمودارها قابل مشاهده نباشند. خط A/D بر اساس قیمت پایانی محاسبه می‌شود و اگر روند قیمتی رو به بالا باشد اما قیمت پایانی در میانه روند بسته شود، فاصله بین این دو شکاف نادیده‌ گرفته می‌شود.

2. عدم شناسایی تغییرات جزئی

در این اندیکاتور برخی از اوقات نمی‌توان به راحتی تغییرات اندک جریان حجم را شناسایی کرد. برای مثال امکان دارد در یک روند نزولی، نرخ تغییر کند اما شناسایی آن تا زمانی که خط تراکم/توزیع صعودی نشود دشوار است.

3. عدم توجه به تغییرات دوره‌ای قیمت

از جمله مشکلات دیگر این اندیکاتور این است که تغییرات قیمت را از یک دوره به دوره دیگر مدنظر قرار نمی‌دهد و تنها تمرکز آن بر روی محلی است که سهم در محدوده‌ بازه‌ زمانی کنونی بسته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود ناهنجاری و بی‌نظمی‌هایی در نمودار قابل مشاهده باشد.

آموزش محاسبه اندیکاتور A/D + فرمول

برای آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/توزیع) بهتر است با فرمول و نحوه رسم آن آشنایی داشته باشید. برای انجام محاسبات ابتدا باید ضریب فزاینده جریان پول بدست آید که برای انجام این کار از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

آموزش محاسبه اندیکاتور A/D + فرمول

متغییرهای تصویر به شرح زیر می‌باشد؛

  • کلمه MFM مخفف Money Flow Multiplier به معنی ضریب فزاینده جریان پول است.
  • کلمه Close: قیمت بسته شدن سهم
  • کلمه Low: قیمت پایین در دوره مدنظر
  • کلمه High: قیمت بالا در دوره مدنظر

بعد از انجام این محاسبات به حجم جریان پول نیاز دارید که از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

حجم جریان پول = حجم دوره × ضریب فزاینده جریان پول

بعد این مرحله می‌توانیم اندیکاتور تراکم و توزیع را با کمک این فرمول محاسبه کنیم:

اندیکاتور تراکم/توزیع = تراکم/توزیع قبلی + CMVF

CMVF به معنی حجم جریان پول در دوره‌ کنونی می‌باشد.

برای رسم و محاسبه خط اندیکاتور A/D باید مراحلی را طی کنید که به شرح زیر می‌باشد:

  • در مرحله اول باید ضریب فزاینده را به دست آورید. برای به دست آوردن آن  به قیمت بسته‌ شدن و هم‌چنین بیشترین و کمترین قیمت در دوره‌ی اخیر نیاز دارید.
  • در همین مرحله باید حجم جریان پول محاسبه شود. با ضرب حجم دوره‌ فعلی در ضریب فزاینده، می‌توان فاکتور مذکور را محاسبه کرد.
  • همچنین در ادامه باید حجم جریان پول را به آخرین ارزش محاسبه‌شده اندیکاتور تراکم/توزیع اضافه کرد. برای انجام محاسبات اولیه از حجم جریان پول به عنوان ارزش ابتدایی استفاده می‌شود.
  • بعد از انجام این مراحل با پایان هر بازه‌ زمانی، حجم جریان پول جدید را از مقدار پیشین، کم یا به آن اضافه کنید. این فرایند را تکرار کنید و به این ترتیب شما قادر هستید اندیکاتور تراکم/توزیع را مطابق این فرمول به صورت دقیق دست آورید.

سیگنال‌گیری با استفاده از اندیکاتور A/D

سیگنال‌گیری با استفاده از اندیکاتور A/D

برای استفاده درست از اندیکاتور تراکم و توزیع باید با نحوه سیگنال‌‌گیری آن آشنایی کامل داشت. در حالت کلی سیگنال‌ها به دو دسته گاوی و خرسی تبدیل می‌شوند، تمامی مباحث مانند سینگال‌گیری نیازمند آموزش اصولی بوده و با شرکت در دوره‌های آموزش فارکس و بازارهای مالی می‌توان با انواع سیگنا‌ل‌های بازار آشنایی پیدا کرد. سیگنال‌گیری با استفاده از اندیکاتور تراکم و توزیع به شرح زیر می‌باشد:

1. سیگنال گاوی

سیگنال‌های گاوی زمانی رخ می‌دهد که نمودار قیمت دارایی، شیب نزولی به خود بگیرد یا این که سهم در یک روند نزولی قرار داشته باشد اما با این حال خط اندیکاتور A/D به سمت بالا حرکت کند. سیگنال گاوی با افزایش فشار خرید همراه بوده و این امر نشان‌دهنده کاهش قدرت فروشنده‌ها می‌باشد. با مشاهده سیگنال گاوی معمولا تغییر روند سهم از نزولی به صعودی اتفاق می‌افتد.

2. سیگنال خرسی

سیگنال‌های خرسی زمانی اتفاق می‌افتد که اندیکاتور تراکم و توزیع به سمت پایین در حرکت باشد ولی نمودار قیمت در مسیری رو به بالا حرکت کند. در این شرایط فشار فروش افزایش پیدا کرده و شاهد تراکم دارایی خواهیم بود. معمولا با وقوع چنین اتفاقی می‌توان از نزولی شدن قیمت در آینده باخبر شد.

3. تشخیص واگرایی

برای تشخیص سیگنال‌های نزولی یا صعودی، باید روند حاکم بر دارایی‌ها به خوبی قابل تشخیص باشد. هنگامی که این روند به درستی انجام شد می‌توان به دنبال واگرایی گشت. پس از تشخیص واگرایی نزولی یا صعودی بهتر است که یک یا دو هفته صبر کرد تا سیگنال‌ها تشکیل شوند. در الگوهای نزولی، باید به سیگنال‌های مسطح یا سیگنال‌هایی که فاقد واگرایی آشکار هستند توجه کرد، زیرا در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که در آینده هیچ تغییری شکل نگیرد.

تفاوت اندیکاتور تراکم/توزیع (A/D) با اندیکاتور OBV

تفاوت اندیکاتور تراکم/توزیع (A/D) با اندیکاتور OBV

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که اندیکاتور تراکم توزیع چه تفاوتی با اندیکاتور OBV دارد؟ زیرا اندیکاتور OBV نیز بر حجم قیمت تکیه دارد.

به یاد داشته باشید که تنها شباهت این دو ابزار همان استفاده از حجم و قیمت می‌باشد که به آن اشاره شد. اندیکاتور OBV به دنبال کشف این است که آیا قیمت بسته‌شدن فعلی سهم بالاتر از قیمت بسته‌شدن قبلی می‌باشد یا خیر. اگر این قیمت بیشتر باشد، حجم دوره به آن اضافه شده و اگر این قیمت، کمتر از قیمت پیشین باشد، حجم دوره از اندیکاتور کم می‌شود. پس مبنای اندیکاتور OBV مقایسه‌ای بین قیمت فعلی و قیمت قبلی می‌باشد.

اما اگر به فرمول اندیکاتور A/D که در بخش‌های قبلی توضیح داده شد نگاه کنید، متوجه می‌شود که این اندیکاتور قیمت بسته شدن قبلی را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کند. بلکه به جای قیمت قبلی از یک ضریب استفاده کرده و بر اساس جایگاه قیمت بسته‌شدن در محدوده‌ی دوره‌ مدنظر قابل محاسبه می‌باشد.

این دو اندیکاتور هر یک دارای مبانی مشترکی هستند اما نحوه محاسبه آن‌ها متفاوت بوده و همین موضوع باعث می‌شود که سینگال‌های تولید شده از این دو اندیکاتور با یکدیگر متفاوت باشد.

نحوه اضافه کردن اندیکاتور A/D به چارت در متاتریدر

نحوه اضافه کردن اندیکاتور A/D به چارت در متاتریدر

اندیکاتور تراکم/توزیع به صورت پیش‌‌فرض در نرم‌افزار متاتریدر۴ قرار دارد. برای اضافه کردن این اندیکاتور به نمودار قیمتی تنها کافی است از منوی Insert به بخش indicators بروید و سپس گزینه volume را انتخاب کنید. در منوی باز شده اندیکاتور Accumulation/Distribution را انتخاب کنید.

تنظیمات اندیکاتور A/D

متاتریدر قبل از اضافه کردن اندیکاتور به نمودار قیمتی یک پنجره جدید باز می‌کند که این پنجره تنظیمات پیش‌فرض اندیکاتور را نمایش می‌دهد. شما می‌توانید در این بخش رنگ اسیلاتور را انتخاب کنید و سپس با کلیک روی گزینه OK، اندیکاتور به نمودار قیمتی شما اضافه می‌شود. از دکمه Reset نیز می‌توان برای بازگرداندن تنظیمات پیش‌فرض استفاده نمود.

نتیجه گیری

آموزش اندیکاتور A/D (تراکم/توزیع) به شما در شناسایی و تحلیل تکنیکال سهم‌ها در بازارهای مالی کمک فراوانی می‌کند. اندیکاتور تراکم و توزیع به دو فاکتور حجم و قیمت وابسته است و این اندیکاتور با تکیه بر همین دو عامل، می‌تواند سیگنال‌های سودمندی را در اختیار شما قرار دهد و هم‌چنین روند قیمت را در آینده پیش‌بینی کند.

از جمله کاربردهای اندیکاتور تراکم/توزیع این است که با در نظر گرفتن حرکات قیمت و حجم قادر است از تراکم یا انباشته شدن دارایی خبر دهد. استفاده همزمان از این اندیکاتور با اندیکاتورهای دیگر می‌تواند شناسایی سهم‌ها و زمان درست خرید و فروش آن‌ها را به سرمایه‌گذاران نشان‌ دهد، در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به بررسی کامل اندیکاتور A/D پرداختیم.

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی