Ichimoku Indicator4
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (ichimoku)

یکی از روش‌های افزایش شانس موفقیت در بازارهای مالی استفاده از ابزراهایی است که در تجزیه و تحلیل دقیق‌تر و درست‌تر بازار به ما کمک می‌کنند. از جمله این ابزارها می‌توان به اندیکاتور ایچیموکو اشاره کرد که یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود و به منظور بهبود دقت در پیش‌بینی حرکت بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر از تازه‌واردان دنیای رمزارزها باشید، شاید در نگاه اول این اندیکاتور کمی پیچیده به نظر برسد اما باید گفت روش استفاده از ایچیموکو بسیار ساده بوده و سیگنال‌هایی که از آن به دست می‌آید به خوبی تعریف شده است.

در این نوشتار از آکادمی پارسیان بورس قصد داریم به معرفی و آموزش اندیکاتور ایچیموکو بپردازیم. بنابراین اگر هنوز با این اندیکاتور پرکاربرد در دنیای ارز دیجیتال آشنایی ندارید با ما همراه باشید تا علاوه بر یادگیری نکات مفید در زمینه آموزش بورس و سایر بازارهای مالی، با پتانسیل‌های این ابزار بیشتر آشنا شوید و بتوانید آن را به خوبی به کار گیرید.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

ایچیموکو کینکو هایو (Ichimoku Kinko Hyu) یا به اختصار Ichimoku یک ابزار تحلیلی قدرتمند در بازار سرمایه است که توسط تریدرهای حرفه‌ای استفاده می‌شود. این اندیکاتور در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط هوسودا گوئیچی، یک روزنامه‌نگار ژاپنی، ابداع شد. در زبان ژاپنی ایچیموکو به معنای «در یک نگاه» است؛ یعنی شما با یک نگاه می‌توانید بفهمید نمودارها چه رفتاری دارند.

اندیکاتور ایچیموکو از ترکیب چندین ابزار متفاوت تشکیل شده و تحت عنوان نمودار ابری نیز شناخته می‌شود. ایچیکومو یک سیستم معاملاتی قوی است که با اندازه‌گیری حرکت و دنبال کردن روند نمودار، به منظور شناسایی مناطق حمایت و مقاومت در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع اندیکاتور Ichimoku با شناسایی پشتیبانی و مقاومت، تحلیلی درباره تغییرات قیمتی بیشتری ارائه می‌دهد. با استفاده از محاسبه نواحی پشتیبانی و مقاومت، می‌توان نقاط ورود و خروج بهتری را برای معاملات مشخص کرد. ایچیموکو در تحلیل و پیش‌بینی روند بازار در بازه‌های زمانی مختلف از هفتگی تا یک دقیقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی ساختار اندیکاتور ایچیموکو

معرفی ساختار اندیکاتور ایچیموکو

ایچیموکو از چندین بخش مهم تشکیل شده است که هریک از آن‌ها اطلاعات مختلفی را در بازه‌های زمانی متفاوت نشان می‌دهند. در ادامه به معرفی اجزای ایچیموکو می‌پردازیم:

1. خط قرمز  (Tenkan Sen)

تنکان سن، اغلب با یک خط قرمز در نمودار نشان داده می‌شود و به خط برگشت نیز معروف است. Tenkan Sen به عنوان میانگین متحرک، با استفاده از میانگین بیشترین و کمترین قیمت در بازه زمانی 9 روزه محاسبه می‌شود. اگر این خط به سمت بالا در حال حرکت باشد، نشان می‌دهد که بازار روند صعودی دارد اما اگر به صورت افقی حرکت کند، نشان‌دهنده تغییر بازار است.

2. خط آبی  (Kijun Sen)

کیجون سن، اغلب با رنگ آبی در نمودار نشان داده می‌شود و به خط استاندارد نیز معروف است. این خط به عنوان یک خط حمایت و مقاومت در اندیکاتور Ichimoku عمل کرده و تحت عنوان شاخص حرکت قیمت آینده شناخته می‌شود. عملکرد کیجون سن شبیه به تنکان سن است؛ تنها تفاوت این دو در این است که دوره‌های اندازه‌گیری کیجون سن معمولا 26 روزه بوده و میانگین بیشترین قیمت و کمترین قیمت در یک بازه زمانی 26 روزه محاسبه می‌شود.

3. خط سبز  (Chikou Span)

محدوده چیکو، اغلب با رنگ سبز در نمودار نشان داده می‌شود و به خط تاخیری نیز معروف است. عملکرد محدوده چیکو به این صورت است که اگر خط آن از پایین به بالا از قیمت عبور کند، سیگنال خرید صادر شده و اگر خط از بالا به پایین از قیمت عبور کند، سیگنال فروش صادر خواهد شد. علاوه بر این می‌توان گفت که قیمت بسته شدن امروز توسط این خط، نمایانگر قیمت 26 روز گذشته است.

4. خط نارنجی  (Senkou Span A)

محدوده سنکو A، اغلب با خط نارنجی در نمودار قیمت نشان داده شده و میانگین پستی و بلندی‌های خط قرمز یعنی تنکان سن و خط آبی، کیجون سن است. در نمودار اندیکاتور ایچیموکو، اگر قیمت بالاتر از محدوده سنکو A به رنگ نارنجی باشد، خطوط بالا به سطح اول و خطوط پایین به سطح دوم مقاومتی تبدیل می‌شوند. در مقابل، هنگامی که قیمت به پایین‌تر از محدوده سنکو A حرکت کند، خطوط پایین به سطح مقاومت اول و خطوط بالا به سطح مقاومتی دوم تبدیل می‌شوند.

5. خط صاف  (Senkou Span B)

محدوده سنکو B باتوجه به نقطه میانی 56 دوره گذشته محاسبه می‌شود. می‌توان گفت که محاسبه یک دوره طولانی کمی مشکل است و در بیشتر مواقع به شکل یک خط صاف نشان داده می‌شود. هنگامی که قیمت‌ها بالاتر از مقدار آن هستند، می‌توان این خط را به عنوان یک خط حمایت در نظر گرفت و هنگامی که قیمت‌ها زیر آن هستند، می‌توان آن را یک خط مقاومت دانست.

6. کومو  (Kumo)

در اصطلاح ژاپنی، Kumo به معنای ابر است و در نمودار اندیکاتور Ichimoku به منطقه ابر ایچیموکو معروف است و فضای بین خط نارنجی (Senkou Span A) و خط صاف (Senkou Span B) را شامل می‌شود. اگر خط نارنجی بالاتر از خط صاف باشد، کومو نزولی است.

نمودار شاخص اندیکاتور ایچیموکو چگونه تحلیل می‌شود؟

نمودار شاخص اندیکاتور ایچیموکو چگونه تحلیل می‌شود؟

هر نمودار در شاخص ایچیموکو می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما بگذارد که نیازمند تجزیه و تحلیل خواهد بود. یکی از نکات کلیدی که در آموزش آنلاین فارکس نیز به افراد آموزش داده می‌شود این است که با استفاده از ابزارهای تکنیکال بتوانند به تحلیل درستی از بازار دست پیدا کنند. از آنجا که ایچیموکو یکی از پرکاربردترین این ابزراها است، در این بخش به تجزیه و تحلیل نمودار شاخص اندیکاتور ichimoku می‌پردازیم.

شاخص ایچیموکو به دلیل عناصر متعددی که دارد، انواع مختلفی از سیگنال‌ها را تولید کرده و از همین رو شاید کمی گمراه‌کننده به نظر برسد و تحلیل نمودار آن برای معامله‌گران تازه وارد اندکی دشوار به نظر برسد. اما باید گفت که با آموزش درست می‌توانید به راحتی نمودار این اندیکاتور را تحلیل کنید.

در تحلیل نمودار ایچیموکو باید به دو سیگنال مهم این اندیکاتور یعنی سیگنال حرکتی (مومنتوم) و سیگنال دنبال‌کننده توجه داشت. سیگنال‌های حرکتی بر اساس رابطه بین قیمت بازار، حجم مبنا و خط تبدیل تولید شده و خود به دو سیگنال صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند. سیگنال‌های حرکت صعودی زمانی تولید می‌شوند که یک یا هر دو خط تبدیل و قیمت بازار بالاتر از خط پایه حرکت کنند. سیگنال‌های حرکت نزولی نیز زمانی تولید می‌شوند که هر دو خط تبدیل و قیمت بازار به زیر خط مبنا حرکت کنند.

سیگنال‌های دنبال‌کننده با توجه به رنگ کومو و موقعیت قیمت بازار نسبت به آن تولید می‌شوند. در واقع زمانی که قیمت‌ها به طور مداوم بالای کومو قرار دارند، احتمال صعودی بودن حرکت بازار بیشتر است. در مقابل، زمانی که قیمت‌ها به زیر کومو حرکت کنند ممکن است یک علامت نزولی باشد که نشان دهنده یک روند نزولی است.

سیگنال‌های معاملاتی با اندیکاتور ایچیموکو

سیگنال‌های اندیکاتورichimoku  را می‌توان در سه بخش مورد بررسی قرار داد:

1. سیگنال خرید در اندیکاتور ichimoku

هنگامی که خط قرمز (Tenkan Sen) بالاتر از خط آبی (Kijun Sen) قرار گرفته و همزمان نیز هر دو خط بالای ابر کومو باشند، نشان‌دهنده صعودی شدن روند ارز است و سیگنال خرید صادر می‌شود. بسیاری از کاربرانی که به دنبال خرید بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال هستند، از این سیگنال استفاده می‌کنند.

2. سیگنال فروش در اندیکاتور ichimoku

هنگامی که خط آبی (Kijun Sen) بالاتر از خط قرمز (Tenkan Sen) قرار بگیرد و همزمان نیز هر دوی این خطوط در پایین ابر کومو باشند، نشان‌دهنده روند نزولی ارز بوده و سیگنال فروش دریافت می‌شود. اگر برای خرید و فروش تتر یا سایر ارزهای دیجیتال شک دارید، توصیه می‌کنیم از این سیگنال استفاده کنید.

3. سیگنال خنثی در اندیکاتور ichimoku

هنگامی که قیمت داخل ابر کومو قرار بگیرد، نباید جهت خرید یا فروش ارز اقدام کنید؛ زیرا در این شرایط، روند ارز به خوبی مشخص نیست و نمی‌توان سیگنال خرید یا فروش دقیقی را تعیین کرد. اگر قصد خرید اتریوم، بیت کوین و سایر دارایی‌های ارزی خود را دارید؛ اما سیگنال اندیکاتورichimoku  در حالت خنثی دارد، توصیه ما به شما این است که صبر کنید تا وضعیت بازار تغییر کند و سپس اقدام به خرید و فروش کنید.

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت با اندیکاتور ایچیموکو

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت با اندیکاتور ایچیموکو

نمودار ichimoku می‌تواند به منظور شناسایی مناطق حمایت و مقاومت نیز مورد استفاده قرار گیرد. محدوده حرکتی ایچیموکو روی نمودار قیمت معمولاً به رنگ سبز نمایش داده می‌شود. این خط سبز به عنوان نقطه حمایت قیمتی در روندهای صعودی در نظر گرفته شده و در روندهای نزولی به عنوان خط مقاومت عمل می‌کند.

نکته حائز اهمیت این است که این محدوده یک دوره ۲۶ روزه را در بر می‌گیرد که به معامله‌گران امکان پیش بینی قیمت بازار را می‌دهد تا به راحتی بتوانند نقاط حمایت و مقاومت قیمتی را در بازار شناسایی کنند.

آموزش بهترین استراتژی‌های معاملاتی با اندیکاتور ایچیموکو

اکنون که با ساختار و بخش‌های مختلف اندیکاتور ichimoku آشنا شدید، قادر خواهید بود استراتژی‌های مختلفی را بررسی کرده و با به کارگیری آن‌ها به رهیافت‌های بسیاری در بازار بورس دست یابید. داشتن یک استراتژی در بازارهای مالی مخصوصا بازار کریپتو یکی از اولویت‌های هر معامله‌گر است.

همانطور که می‌دانید استراتژی‌های زیادی بر پایه این اندیکاتور ژاپنی وجود دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با یک استراتژی پربازده و معتبر بر پایه تمامی اجزای این اندیکاتور آشنا کنیم که با رعایت مدیریت ریسک و سرمایه می‌توانید به سود فوق العاده‌ای توسط آن دست یابید. از این استراتژی می‌توانید در بازارهای مختلف از جمله فارکس، سهام و کریپتو کارنسی استفاده کنید.

در این استراتژی از محل قرارگیری قیمت نسبت به ابر ایچیموکو، رنگ ابر، محل قرار گیری خط چیکو اسپن و برخورد خطوط تنکان سن و کیجون استفاده می‌شود و موقعیت‌های معاملاتی کم‌نظیری در اختیار ما قرار داده می‌شود.

در این استراتژی از اندیکاتور ایچیموکو از تنظیمات پیش‌فرض استفاده می‌کنیم. برای معامله خرید، ابتدا باید قیمت در بالای ابر ایچیموکو بسته شود، سپس رنگ ابر ایچیموکو به رنگ سبز تغییر کرده و در ادامه خط چیکو اسپن در بالای ابر ایچیموکو قرار بگیرد و در انتها، خط تنکان سن خط کیجون سن را رو به بالا قطع کند.

برای معامله فروش، ابتدا باید قیمت در زیر ابر ایچیموکو بسته شود سپس رنگ ابر ایچیموکو به رنگ قرمز تغییر کرده و در ادامه خط چیکو اسپن در زیر ابر ایچیموکو قرار بگیرد و در انتها خط تنکان سن خط کیجون سن را رو به پایین قطع کند. لازم به ذکر است رعایت تمامی شروط یادشده الزامی است و در صورت برقرار نبودن هر یک از شروط، باید صبر کنید تا آن شرط برقرار شود و سپس وارد معامله شوید.

البته باید این را بدانید که شما می‌توانید استراتژی مناسب خود را به صورت شخصی تدوین کنید ولی باید قبل از هر چیزی به خوبی آموزش دیده باشید. زمانی که تمامی نکات بازارهای مالی را بدانید می‌توانید این کار را به خوبی انجام بدهید. مطمئن باشید با تهیه دوره آموزش ارز دیجیتال می‌توانید بهترین استراتژی‌ها را در این بازار داشته باشید.

کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو

کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو

از جمله کاربردهای این اندیکاتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی روند سهام
  • بررسی نقاط حمایت و مقاومت
  • به دست آوردن اطلاعات مهم از ارزها در بازه زمانی کوتاه مدت
  • ارائه سیگنال‌های ورود و خروج از سهم
  • مشخص کردن حد ضرر
  • تعیین نقاط برگشت قیمت ارز
  • شناسایی جهت و قدرت روند

روش‌های افزودن اندیکاتور ایچیموکو به نمودار

به منظور افزودن اندیکاتور Ichimoku به نمودار قیمت، پس از انتخاب نماد سهام مورد نظر، روی گزینه اندیکاتور (Indicator) کلیک کنید. سپس در پنجره باز شده عبارت Ichimoku Cloud را تایپ کنید. پس از انجام مراحل فوق، اندیکاتور ایچیموکو روی نمودار قیمتی شما ظاهر خواهد شد. مراحل مربوطه را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

روش‌های افزودن اندیکاتور ایچیموکو به نمودار

نتیجه گیری

استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال در میان معامله‌گران بازارهای مالی از محبوبیت بالایی برخوردار است. یکی از این ابزارها اندیکاتور Ichimoku است که عصای دست یک معامله‌گر حرفه‌ای بوده و روند آینده سهام را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و برای تشخیص روند پیش‌رو از آن استفاده می‌شود.

ممکن است هنگام بررسی نمودار اندیکاتور ایچیموکو، به دلیل شلوغی آن سردرگم شوید اما باید گفت که همانند سایر ابزارهای تکنیکال با آموزش درست می‌توانید به سیگنال‌های بسیار سودمندی برسید و از ضرر و زیان احتمالی در معاملات خود جلوگیری کنید. ما در آکادمی پارسیان بورس تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با معرفی و آموزش اندیکاتورها و الگوها، بتوانید به تحلیلات پرسود و کم‌ریسک‌تر دسترسی پیدا کنید.

سوالات متداول

  1. اندیکاتور ایچیموکو چیست؟
    اندیکاتور ایچیموکو با گرفتن میانگین‌های متعدد و رسم آن‌ها بر روی نمودار، سطوح حمایتی و مقاومتی و حرکت و جهت روند را مشخص می‌کند و به شناسایی روند و یافتن سیگنال‌های خرید و فروش کمک می‌کنند.
  1. اندیکاتور ایچیموکو چه کاربردی دارد؟
    بررسی نقاط حمایت و مقاومت، ارائه سیگنال‌های ورود و خروج، تعیین نقاط برگشت قیمت ارز، شناسایی جهت و قدرت روند و مشخص کردن حد ضرر، از جمله کاربردهای این اندیکاتور هستند.
  1. مزایای اندیکاتور ایچیموکو چیست؟
    ارائه نمای کلی از بازار، استفاده از استراتژی‌های مختلف به ‌صورت همزمان و قابلیت سفارشی‌سازی از مزایای این اندیکاتور هستند.
امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی