بیت کوین (Bitcoin) چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟+ قیمت لحظه ای بیت کوین2022

ظهور و گسترش کامپیوتر و اینترنت پس از دهه ۱۹۸۰ میلادی، پول را وارد عصر جدیدی کرد؛ عصر پول‌های الکترونیکی، پول‌هایی که در بستر اینترنت جابه‌جا می‎‌شوند؛ حالا دیگر پول‌های کاغذی هم دوران‌شان رو به اتمام است.

همان‌طور که «يووال نوح هراری» در کتاب خود می‌نویسد، مجموع کل پول جهان به طور تقریبی 6۰ تریلیون دلار است. در همین راستا آکادمی پارسیان بورس دوره آموزش ارزهای دیجیتال در مشهد را بنا نهاده است که در این دوره صفر تا صد بازار ارزهای دیجیتال از صفر ارائه می‌شود. در این مقاله بنا شدیم که به مادر رمز ارز ها یعنی بیت کوین بپردازیم و برای شما این سوال مهم و اساسی بیت کوین (Bitcoin) چیست را توضیح دهیم.

قیمت لحظه ای بیت کوین

bitcoin
bitcoin

Bitcoin (BTC)

قیمت
ریال 2,797,169,843

درصورتی که می‌خواهید لیست کاملی از نرخ لحظه‌ای رمزارزها را مشاهده کنید، به صفحه قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال مراجعه نمایید.

بیت کوین (Bitcoin) به زبان ساده

با این وجود، مجموع کل سکه‌ها و اسکناس‌ها کمتر از شش تریلیون دلار است. بیش از ۹۰ درصد از تمام پول دنیا نیز، بیش از ۵۰ تریلیون دلاری که در حساب‌های ما به چشم می‌خورد، صرفاً در سرورهای رایانه‌ای وجود دارند. به همین شکل، بیشتر تراکنش‌های مربوط به کسب و کارها با انتقال داده‌های الکترونیکی از یک فایل رایانه‌ای به دیگری و بدون هیچ‌گونه مبادله پول نقد فیزیکی انجام می‌شوند.

فقط یک مجرم است که مثلاً یک خانه را با ارائه کیفی پر از اسکناس خریداری می‌کند. زمانی که با اینترنت یا خودپرداز از حساب خود به حساب دوستتان پول واریز می‌کنید، تنها عملی که رخ می‌دهد، این است که از رقم حساب شما مقداری کسر شده و به رقم حساب دوستتان مقداری اضافه می‌شود؛ بدون اینکه هیچ انتقال فیزیکی صورت بگیرد.

بیت کوین چیست؟

ظهور بیت کوین (Bitcoin)؛ عصر ارزهای دیجیتال

اندکی پس از آرام گرفتن بحران اقتصادی فاجعه بار در سال ۲۰۰۸، شکل جدیدی از دارایی و شاید پول که بشر تاکنون به خود ندیده بود، معرفی شد؛ بیت کوین، یک سیستم پولی که متعلق به هیچ دولت، نهاد یا شرکتی نیست. سیستمی که هیچ کس نمی‌تواند به تنهایی روی آن کنترلی داشته باشد. یک سیستم غیر متمرکز؛ پول مردم.

بحران مالی سال ۲۰۰۸، بدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ در سال ۱۹۲۹ است. در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸، ده‌ها بانک و شرکت با چند میلیارد دلار ارزش ورشکستی خود را اعلام کردند و روزی نبود که اخبار سقوط بورس تیتر اول رسانه‌ها نباشد.

با وجود تلاش‌های فراوان ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا و بریتانیا، جهان دو سال درگیر یک بحران بزرگ و موجی از بیکاری شد. برای این بحران دلايل زیادی ارائه شده است؛ برخی بازار آشفته مسکن را به آن ربط می‌دهند و برخی دیگر دولت‌های وقت را مقصر این بحران می‌دانند. اما ریشه تمام دلایل به یک چیز بازمی‌گردد؛ سیستم پولی فاسد.

بانک‌ها و مؤسسات مالی نه تنها در این بحران؛ بلکه در بحران‌های پیشین هم در صف متهمان اصلی قرار داشتند. دیگر کافی بود. سیستم پولی دارای خطا و نیازمند به اعتماد، دیگر نمی‌توانست کسی را راضی کند.

ما به یک سیستم پولی جدید نیاز داشتیم؛ سیستمی شفاف با سیاست‌های مشخص. در اواخر سال ۲۰۰۸، زمانی که جهان هنوز در شوک بحران مالی بود، فرد یا گروه ناشناسی که خود را «ساتوشی ناکاموتو» می‌خواند، بیت کوین را معرفی کرد.

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

بیت کوین پدیده‌ای انقلابی است که به عقیده بسیاری، جرقه تحول گسترده در نظام مالی دنیا را زده است و انقلاب ارزهای دیجیتال مثل یک بهمن هر چیزی را که سد راهش باشد، از میان برمی‌دارد. ظهور بیت کوین آغاز تلاشی برای رسیدن به یک هدف بود؛ حذف اعتماد متمرکز.

این ایده که مردم بتوانند بدون نیاز به اعتماد کردن به بانک‌ها و نهادهای متمرکز، به صورت مستقیم تبادلات مالی خود را انجام دهند، ایده توزیع غیر متمرکز پول که آن را تحت عنوان «استخراج» می‌شناسیم، ایده یک دفتر حسابداری جهانی و ایده یک ارز جهانی (ارزی که هیچ مرز و جغرافیایی را نمی شناسند) چیزهایی نیست که بتوان به سادگی از کنار آنها گذشت.

حالا که در زمان نگارش این مقاله حدود ۱۲ سال از ظهور بیت کوین می‌گذرد، دیگر این ارز دیجیتال تنها نیست. در حال حاضر چیزی بیش از ۸۰۰۰ ارز دیجیتال غیر متمرکز گوناگون وجود دارد و همچنان این رقم در حال افزایش است.

به عقیده بسیاری از صاحب نظران علوم اقتصاد، از جمله ((جیم ریکاردز))، حرکت دنیا به سمت حریم خصوصی و حذف اعتماد، نشان می‌دهد که حتی اگر بیت کوین از بین برود، ارزهای دیجیتال غیر متمرکز به راه خود ادامه می‌دهند. حالا که به درک درستی از چگونگی پیدایش و ذات پول رسیده‌اید، در ادامه وارد دنیای نامحدود ارزهای دیجیتال می‌شویم تا این پدیده پیچیده را با بیانی ساده تشریح کنیم.

بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیر متمرکز دنیاست. در زمان نوشتن این مقاله، بازار بیت کوین حدود ۷۰ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌ بود.

می‌توان گفت که آشنایی با بیت کوین کلید شناخت تمام دنیای کریپتو است، زیرا با شناختن درست آن، درک سایر مفاهیم برایتان بسیار راحت‌تر خواهد بود و بالعکس اگر بیت کوین را درست نشناسید، در درک سایر مفاهیم هم احتمالاً با مشکل مواجه خواهید شد. این مقاله را به طور کامل به بیت کوین و تمام جنبه‌های مرتبط با آن اختصاص می‌دهیم.

بیت کوین (Bitcoin) به زبان ساده

در ساده ترین تعریف،  Bitcoin یک ارز و پول دیجیتال و همچنین یک شبکه برای پرداخت‌های مستقیم و بدون واسطه است. چیزی که بیت کوین را از سایر پول‌ها و سیستم‌های پیش از خود متمایز می‌کند، غیر متمرکز بودن آن است. غیر متمرکز بودن یعنی اینکه قدرت کنترل یک سیستم، برنامه، شبکه، دولت یا هر چیز دیگری بین افراد مختلف تقسیم شود.

هیچ کس نمی‌تواند به تنهایی کنترل یک سیستم غیر متمرکز را در دست داشته باشد و هیچ کس مالک اصلی آن نیست. به همین ترتیب، هیچ بانک، مؤسسه، نهاد یا دولتی، بیت کوین را کنترل نمی‌کند.

در حقیقت می‌توان گفت کنترل این ارز به دست تمام جامعه آن است. در سیستم‌های سنتی، برای انتقال پول و ارزش مجبور هستید به سازمان‌های متمرکزی مانند بانک اعتماد کنید، اما با بیت کوین می‌توانید بدون نیاز به اعتماد به هیچ مؤسسه و نهادی، به تمام جهان به صورت مستقیم و همتا به همتا، پول (BTC) ارسال کنید.

در واقع در این ارز اعتماد از واسطه‌های متمرکز – که می‌توانند مرتکب اشتباه عمدی یا سهوی شوند – به ریاضیات منتقل شده؛ دو به علاوه دو، همیشه چهار می‌شود، حتی اگر یک قدرت متمرکز مخالف این حقیقت باشد.

از بیت می‌توان همانند پول‌های رایج برای خرید کالا، تبادل و انتقال پول استفاده کرد و همچنین مانند طلا آن را با هدف سرمایه گذاری ذخیره کرد. واحد اختصاری ارز بیت کوین، BTC است، مثل دلار که واحد اختصاری آن USD است.

ویژگی‌های بیت کوین (Bitcoin)

این نکته را فراموش نکنید که این ارز دیجیتال هیچ گونه شکل و فرم فیزیکی ندارد و فقط به شکل دیجیتالی منتقل می‌شود. امروزه هر کس به راحتی می‌تواند بیت بخرد و در نرم افزار کیف پولی که روی گوشی موبایل خود نصب کرده، آن را ذخیره کند.

سپس در عرض چند ساعت Bitecoin را برای فرد دیگری در هر نقطه کره زمین ارسال کند، بدون اینکه نیاز باشد از بانک یا هرگونه واسطه‌ای کمک بگیرد. این پدیده در واقع کنترل و مالکیت واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و هویت در آن با کلمه عبور ویژه ای که «کلید خصوصی» نام دارد، تعیین می‌شود.

بر خلاف آنچه در سیستم بانکداری می‌بینیم، بیت کوین به هیچ عنوان قابل مصادره یا قابل سانسور نیست، البته تا زمانی که آن را خودتان نگهداری کنید و در نگهداری آن به سیستم‌های متمرکز متکی نباشید.

1- غیرقابل کپی شدن

بیت کوین همچنین یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در اینترنت را برطرف کرد. پول‌های دیجیتال همواره با یک مشکل بزرگ روبه رو بوده اند که «دو بار خرج کردن» نام دارد. در دنیای دیجیتال خیلی راحت می‌توان از یک فایل یا متن هزاران کپی تهیه کرد، اما پول نباید کپی شود. این مشکل در اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود ندارد.

برای مثال، نمی‌توانید اسکناسی را که برای خرید یک غذا خرج کرده‌اید، دوباره برای خرید یک کالای دیگر استفاده کنید، اما در دنیای دیجیتال، اگر پول مانند یک فایل باشد، می‌توانید آن را همزمان در دو محل جداگانه خرج یا به عبارتی پول را کپی کنید.

به خاطر همین مسئله، تا قبل از ظهور ارزهای دیجیتال غیر متمرکز، همیشه یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی‌های اشخاص وجود داشت تا جلوی کپی شدن پول را بگیرد، اما با پیدایش بیت کوین این سازمان مرکزی از میان برداشته شد و مسئولیت بررسی این تراکنش ها به كل افراد شبکه محول شد. پس دیگر دستاورد مهم بیت کوین، حل مشکل دو بار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر بود.

2- ضدتورمی بودن

تعداد واحدهای این رمز ارز محدود بوده و این ارز ضدتورمی است. بر خلاف ارزهای رایج (فيات = بدون پشتوانه) که دولت‌ها به تعداد نامحدود آنها را چاپ و صادر می‌کنند، در پروتکل یا همان کد بیت کوین مشخص شده که بیت محدود باشند و تعداد آنها فقط ۲۱ میلیون واحد خواهد بود.

پس از رسیدن تعداد واحدها به رقم ۲۱ میلیون، دیگر هیچ کوینی تولید نخواهد شد. محدود بودن واحدهای بیت، شعار نیست و از آنجایی که همه می‌توانند در مالکیت شبکه نقش ایفا کنند، این مسئله کاملاً اثبات شده است.

3- غیرمتمرکز بودن

در مقابل پول‌های رایج که بانک‌های مرکزی تنها مرجع صدور پول هستند، واحدهای بیت کوین به دست سازمان خاصی تولید و صادر نمی‌شوند، بلکه افراد داوطلبی به نام استخراج کننده یا به اصطلاح «ماینر» این وظیفه را بر عهده می‌گیرند.

در شبکه bitcoin هر کسی می‌تواند با اختصاص دادن قدرت پردازش سخت افزارهای کامپیوتری خود به شبکه، ماینر شود. طی فرایند استخراج، علاوه بر تأیید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه، بیت تولید می‌شود و به عنوان پاداش به ماینرها تعلق می‌گیرد. این گونه است که واحدهای بیت  تولید شده و به گردش در می‌آیند. برای اولین بار در تاریخ، با بیت کوین حق توزیع پول از دولت به مردم واگذار شده است. در صفحات پیش رو درباره استخراج بیشتر می‌خوانید.

4- غیر قابل جعل بودن

Bit غیرقابل جعل و تراکنش های آن غیر قابل بازگشت است. کسی نمی‌تواند تراکنش ساختگی در شبکه ایجاد کند و ارزی خارج از قوانین موجود وارد شبکه کند یا بیت کوین‌های افراد دیگر را به سرقت ببرد.

اساس غیر قابل جعل بودن این کوین به خاطر تکنیک‌های رمزنگاری است که در آن استفاده شده است. همچنین زمانی که بیت ارسال می‌کنید، بر خلاف سیستم‌های سنتی، بانک یا نهاد خاصی نمی‌تواند مانع از تراکنش شما شود. زمانی هم که بیت کوین به دست گیرنده می‌رسد، هیچ کس قادر نیست که آن را برگشت بزند، مگر با خواست (یا کلید خصوصی) گیرنده.

بلاک چین چیست؟

این رمز ارز دیجیتال با کمک یک پایگاه داده و یک دفتر کل توزیع شده به نام «بلاک چین» فعالیت می‌کند. در مقالات بعد با بلاکچین و دفتر کل توزیع شده بیشتر آشنا می‌شوید، اما به طور خلاصه، بلاکچین مثل یک دفترچه یادداشت دیجیتالی است که می‌توان هر نوع اطلاعات را روی آن به صورت اشتراکی و غیر قابل تغییر، ثبت کرد.

زمانی که یک داده روی این دفترچه دیجیتالی ثبت شود، کسی نمی‌تواند آن را پاک کند یا تغییری در آن دهد. این داده هر چیزی می‌تواند باشد، اما در بیت کوین اطلاعاتی که روی بلاکچین ثبت می‌شود، تاریخچه تراکنش‌هاست.

بنابراین، تمام سوابق تراکنش‌های بیت روی یک دفتر دیجیتال به نام بلاکچین ثبت می‌شود و هر کسی که به شبکه BitCoin متصل می‌شود (که اصطلاحاً نود نام دارد)، یک کپی کامل از آن را دریافت می‌کند. کامپیوترهای متصل به شبکه یا همان نودها هر تراکنشی که به بیت کوین ارسال می‌شود را اعتبارسنجی می‌کنند و با رأی اکثریت مشخص خواهد شد که تراکنش معتبر است یا خیر.

بلاکچین باعث می‌شود که نتوان جلوی تراکنش‌های بیت کوین را گرفت، آن‌ها را برگشت زد یا در آن تغییری ایجاد کرد.

خالق بیت کوین کیست؟

بیت کوین را شخص (یا شاید گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو خلق کرده است. ساتوشی ناکاموتو نامی است که خالق بیت کوین پای مقاله معرفی شاهکار خود نوشته بود، هویت این نابغه، کسی که به عقیده صاحب نظران باید جایزه نوبل بگیرد، تاکنون ناشناس مانده و تنها چیزی که از هویت او در دست داریم، فقط حدس و گمان است.

یکی از نکات جالب درباره بیت کوین هم همین راز خالق آن است. بیت کوینرها (عاشقان بیت کوین) معتقدند مخفی بودن هویت ساتوشی نشان می‌دهد که این پدیده به هیچ کس وابسته نیست و راه خودش را طی می کند.

شاید در ابتدا با شنیدن نام مخترع بیت کوین گمان کنید که او اهل ژاپن یا یکی از کشورهای شرقی باشد، اما اسم او لزوماً شرقی بودنش را اثبات نمی‌کند و حتی طبق مدارک موجود از نوشته‌های او، احتمال غربی بودن ناکاموتو بیشتر است.

بیت کوین چطور ارزش گذاری می‌شود؟

در بحث بها و قیمت بیت کوین، ارزش این دارایی همان طوری تعیین می‌شود که ارزش طلا، دلار، ریال، یورو، پوند انگلیس یا هر ارز رایج دیگری تعیین می‌شود. در واقع عرضه و تقاضای بیت کوین در صرافی‌های آنلاین یا بازارهای غیررسمی، قیمت آن را مشخص می‌کند.

بدیهی است که هر چقدر تقاضا برای بیت کوین بیشتر باشد، قیمت آن هم افزایش می‌یابد. کمیابی و تعداد محدود واحدهای این ارز دیجیتال هم در بها و ارزش آن تأثیر بسزایی دارد؛ چرا که محدود بودن عرضه اگر با افزایش تقاضا همراه شود، موجب افزایش قیمت خواهد شد.

قیمت بیت کوین در روزهای اولیه معرفی این ارز دیجیتال کمتر از ۰٫۱ دلار بوده و اکنون که در حال نوشتن این مقاله هستیم، با چندصد هزار درصد افزایش طی ۱۱ سال، بیش از ۱۰ هزار دلار آمریکا قیمت دارد. قیمت بیت کوین لحظه‌ای تغییر می‌کند و شاید وقتی در حال خواندن این مقاله هستید، بیت کوین ارزشی متفاوت از آنچه که اکنون هست داشته باشد.

کسانی که کمتر از یک دهه پیش فقط ۱۰۰ دلار بیت کوین خریدند و نگهداری کردند، امروز در زمره میلیونرها قرار دارند. بیت کوین در سراسر جهان روی سایت‌های صرافی به ازای ارزهای رایج و همچنین ارزهای دیجیتال دیگر خرید و فروش می شود و به راحتی می‌توان از طریق صرافی‌های آنلاین بیت کوین خریداری کرد یا آن را به فروش رساند.

کیف پول چیست؟

برای ذخیره، ارسال یا دریافت بیت کوین به «کیف پول» نیاز دارید. اگر بخواهیم خیلی مختصر توضیح بدهیم، کیف پول بیت کوین ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید بیت کوین‌هایتان را ذخیره کنید، آنها را انتقال دهید یا از فرد دیگری بیت کوین دریافت کنید.

این ابزار می‌تواند نرم افزار رایگانی در گوشی و کامپیوتر شما باشد یا سخت افزار قابل حملی که در حد و اندازه یک فلش مموری است. تعداد نرم افزارهای کیف پول خیلی زیاد است و به صورت رایگان در نام‌های مختلف عرضه می‌شوند. بنابراین به سادگی می‌توانید در کمتر از چند دقیقه یک کیف پول بیت کوین رایگان روی کامپیوتر با تلفن همراه هوشمند خود نصب کرده و از آن استفاده کنید.

امروزه به لطف توسعه دهندگانی که شبانه روز روی بیت کوین کار می‌کنند، همه افراد با کمترین سطح از دانش فنی می‌توانند از بیت کوین استفاده کنند و ارسال و دریافت بیت کوین به سادگی ارسال و دریافت پیامک است.

منبع:
کتاب “یک ساتوشی”

بیت کوین چیست؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع حضوری، از  طریق صفحه آموزش ارز دیجیتال در مشهد اقدام کنید، شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری پارسیان بورس مثل آموزش ارز دیجیتال در تبریز نیز شرکت کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد
  • برای آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال مختلف، دسته مقالات معرفی ارز دیجیتال را از بلاگ پارسیان بورس مطالعه فرمایید.
5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی