اهمیت حجم معاملات | آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

اهمیت حجم معاملات در بازار های مالی چیست؟

در این قسمت توضیحاتی اجمالی درباره‌ی اهمیت حجم معاملات ارائه خواهیم کرد. میزان حجم معاملات می‌تواند شدت یا فوریت پنهان شده در حرکت قیمت را به ما نشان دهد. همچنین حجم معاملات سنگین‌تر نشان دهنده‌ی تمایل یا فشار بیشتر است.

تحلیل‌گران می‌توانند با بازنگری سطح معاملات همراه با حرکات قیمت، میزان تمایل یا فشار برای خرید یا فروش را در حرکت بازار بهتر ارزیابی کنند سپس می‌توانند از این اطلاعات برای تأیید حرکت قیمت یا هشدار مبنی بر اینکه حرکت قیمت ممکن است عوض شود یا این حرکت نامطمئن است، استفاده کنند.

به عنوان یک قانون کلی، حجم معاملات باید در جهت روند قیمت موجود، افزایش پیدا کند یا گسترده شود. در روندهای صعودی حجم معاملات همزمان با افزایش قیمت باید افزایش پیدا کند و در مواقع بوجود آمدن حفره‌ها نیز باید کاهش پیدا کند. تا وقتی که الگو ادامه دارد حجم هم باید روند قیمت را تأیید کند.

حجم معامله چیست؟

حجم معامله اشاره به مقدار از یک دارایی خاصی  دارد که در یک دوره زمانی معین معامله شده است.حجم معامله یک شاخص کلیدی از فعالیت بازار و نقدینگی است، به این معنی که وقتی یک بازار به عنوان بازار فعالی شناخته می شود، نشان دهنده آن است که حجم معاملات در آن بازار بیشتر بوده و اگر بازار در قالب بازار غیر فعال توصیف شود به این معنی است که حجم معاملات در آن کمتر خواهد بود.حجم معاملات معمولا زمانی بیشتر می شود که نوسانات قیمتی قابل توجهی در بازار وجود داشته باشد.

برای درک هر چه بهتر مفهوم حجم معامله به مثال زیر توجه کنید:

بازاری را در نظر بگیرید که از دو معامله گر تشکیل شده است. اولین معامله گر، 100 سهم سهام آلفا را خریداری می کند و 50 سهم از سهام بتا را می فروشد. معامله گر دوم، 200 سهم گاما می خرد و 100 سهم از آن را به معامله گر اول می فروشد. در چنین شرایطی حجم کل معاملات در بازار 350 خواهد بود. زیرا 100 سهم آلفا، 50 سهم بتا و 200 سهم گاما معامله شده است.

حساب دمو متاتریدر

اهمیت حجم معاملات

نظریه حجم معاملات به ما می‌گوید هر چقدر حجم معاملات بیشتر باشد نیروی بیشتری پشت حرکات قیمت وجود دارد.

همزمان با افزایش حجم معاملات، روند جاری باید به حرکت خود ادامه دهد. با این حال با دیدن کند شدن روند حرکت حجم معاملات، باز هم دلیل محکمی برای توقف روند وجود ندارد که این نکته می‌تواند به نوبه‌ی خود حائز اهمیت باشد.

همچنین حجم معاملات می‌تواند نشانگر این باشد که ما سقف یا کف داریم.

حجم معاملات کم، همزمان با برخورد قیمت با سطح حمایت می‌تواند نشانگر این باشد که فشار فروش بازار کاهش پیدا کرده است یا بنا به تعبیر دیگر قدرت فروشندگان در بازار کم شده است و باید منتظر خریداران تازه نفس در بازار باشیم.

وقتی ببینیم که نزدیک کف‌ها فشار فروش کاهش پیدا کرده است به طبع می‌توانیم احتمال افزایش قیمت را بدهیم. عکس این حالت هم در سقف‌های قیمتی کاملاً برقرار است.

به این معنا که در هنگامی که قیمت با سطوح بالایی یا همان مقاومت‌های ما برخورد می‌کند، اگر حجم معاملات ما کم باشد، می‌تواند نشان دهنده این باشد که قدرت خریداران رو به کاهش است و کم کم فروشندگان قدرت را از خریداران می‌گیرند و با این اتفاق باید منتظر کاهش قیمت‌ها در سقف‌ها باشیم.

در الگوهای قیمتی و الگوهای ادامه دهنده، حجم‌ها همیشه یک عامل تأیید کننده هستند و همیشه باید به آنها توجه داشته باشیم.

حجم معامله در فارکس چیست و چگونه محاسبه می شود؟

شاخص حجم فارکس یکی از مفیدترین ابزارها برای معامله گران فارکس می باشد. معامله گران از این شاخص برای افزودن عمق به معاملات خود و افزایش احتمال موفقیت خود  استفاده می کنند .موثرترین استراتژی برای استفاده از شاخص حجم فارکس، استفاده از آن در ارتباط با سطوح کلیدی معاملات و عملکرد قیمت است. حجم فارکس می تواند به ترسیم تصویر واضح تری از روند قیمت کمک کند.

 همانطور که در نمودار زیر می بینیم، قیمت در نمودار زیر 1.2500 پوند/دلار آمریکا معامله می شد.هنگامی که قیمت در نهایت از آن سطح کلیدی عبور کند و شاهد افزایش حجم معامله بودیم، میتوانیم حدس بزنیم که قیمت در این سطح باقی خواهد ماند.در حالت کلی اگر حجم معامله افزایش یابد.نشان دهنده علاقه معامله گران و در نتیجه افزایش قیمت را خواهیم دید.

حجم معاملات در فارکس
حجم معاملات در فارکس

حجم معامله در فارکس چگونه محاسبه می شود؟

یکی از ابزارهای مهم برای یک معامله گر مدیریت ریسک است. انتخاب حجم معامله مناسب  یک عامل کلیدی برای مدیریت ریسک و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه در یک معامله است. برای محاسبه حجم معامله در فارکس می توانید از ماشین حساب حجم در فارکس استفاده کنید.ماشین حساب حجم معامله مناسب را بر اساس اطلاعاتی که ارائه می دهید پیشنهاد می دهد.

  1. جفت ارز
  2. واحد ارزی حساب معاملاتی :واحد پولی که با آن در بروکر حساب باز کرده‌اید (بر روی USD یا EUR قرار دهید)
  3. درصد ریسک: بهتر است برای مدیریت ریسک از درصدهای پایین (1 تا 3 درصد) استفاده کنید
  4. حد ضرر:در این قسمت باید استاپ لاس خود را به پیپ وارد کنید.
حجم معاملات
حجم معاملات

حجم معامله در بازار سهام چیست و چگونه محاسبه می شود؟

یکی از راه های برآورد تغییر حجم معاملات هر سهم  بررسی همان سهم نسبت به گذشته همان سهم است بنابراین در نظر گرفتن یک عدد مطلق برای نمادها صحیح نیست. به طور مثال می‌توان از میانگین حجم معاملات 30 روزه سهم که در پنل آنلاین بروکر وجود دارد، استفاده کرد. اگر سهم در یک روز بیش از 2 برابر میانگین 30 روزه معامله شود، این افزایش حجم می‌تواند اولین نشانه از شروع تمایل معامله گران به حرکت در سهم باشد. روش دیگر برای تحلیل حجم معامله استفاده از اندیکاتور ها است:

اندیکاتورهای کاربردی در مورد حجم معاملات :

  1. اندیکاتور حجم معاملات (VOLUME)
  2. اندیکاتور حجم معاملات تعادلی (OBV)
  3. اندیکاتور شاخص جریان پول (MFI)

اندیکاتور حجم معاملات (VOLUME)

می‌توان گفت اصلی‌ترین اندیکاتوری که اطلاعات خالص حجم معاملات را در اختیار ما قرار می‌دهد، اندیکاتور حجم یا همان VOLUME است. این اندیکاتور تعداد معاملات یا حجم معاملات  را در یک رنج قیمتی  و در یک بازه زمانی مشخص نشان می دهد . حجم معاملات سهم بر روی نمودار و در قسمت پایین صفحه، به‌صورت میله‌هایی با رنگ سبز یا قرمز نمایش داده می سود. بلند بودن این میله‌ها نشان‌دهنده‌ی حجم معاملات بالا و کوتاه بودن آن نشان‌دهنده‌ی حجم معاملات کمتر است.

اندیکاتور حجم معاملات تعادلی (OBV)

جوزف گرانویل طراح این اندیکاتور بیان می کند حجم، عامل اصلی حرکت‌های بازار است. نحوه محاسبه این اندیکاتور  بر اساس مقایسه قیمت بسته شدن (Close) روز جاری و روز گذشته است. صعودی بودن این شاخص به معنی روند صعودی در سهم و روند نزولی آن نیز به معنی ادامه حرکت قیمت در جهت نزول می باشد.

اندیکاتور شاخص جریان پول (MFI)

 اندیکاتور شاخص جریان پول ، جهت حرکت نقدینگی را در سهم را نشان می‌دهد. با کمک این اندیکاتور می‌توان ورود نقدینگی در سهم را شناسایی کرد تا به هنگام روندهای نزولی از آن سیگنال خرید کرد.

حجم معامله در ارز دیجیتال چیست؟

حجم معاملات در دنیای رمزارزها به معنای ، تعداد واحدهای معامله شده یک رمز ارز در بازار در یک بازه زمانی معین است. به این معنی که چه تعداد تعداد سکه در یک بازه زمانی مشخص خرید و فروش شده اند.هر صرافی داده های حجم معاملات را در اختیار کاربران قرار  می دهد. عدد حجم معامله اغلب یک بار در طول روز جاری گزارش می شود. این حجم معاملات ساعتی گزارش شده تخمینی هستند. حجم معاملات گزارش شده در پایان روز نیز تخمینی است. ارقام واقعی نهایی روز بعد گزارش می شود.معامله گران از فاکتورهای معاملاتی دیگری نیز در تحلیل تکنیکال استفاده می کنند.

حجم معامله یکی از ساده ترین عوامل فنی است که توسط معامله گران هنگام بررسی معاملات بازار مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. زیرا که می تواند به معامله گران کمک کند تا در مورد زمان های مشخص برای یک تراکنش تصمیم بگیرند. یکی از روش های برآورد حجم معامله در ارز دیجیتال برآورد میانگین حجم معاملات روزانه استمیانگین حجم معاملات روزانه (ADTV) میانگین تعداد سهام معامله شده در یک روز از یک سهم معین است. افزایش حجم قابل توجه به این معنی است که اتفاقاتی درحال رخ دادن است که علاقه بیشتری را به خود جلب کرده است. به طور مثال وقتی حجم بسیار بالاتر از حد متوسط باشد، می تواند اوج حرکت قیمت را نشان دهد.

اهمیت حجم معاملات | آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد
آموزش بورس در مشهد – آکادمی پارسیان بورس

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس‌های آموزش بورس در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با بورس، اولین گام‌های ورود به بازار بورس را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام اینجا کلیک کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع آنلاین و حضوری از آموزش بورس در مشهد اقدام کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد »
5/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی