پول هوشمند
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

پول هوشمند چیست؟ چگونه آن را به‌راحتی شناسایی کنیم؟

در سال‌های اخیر هر چقدر که از بورس و سودهایی مردم رسانده بگوییم کم است. اما در کنار این فواید بسیاری از مردم ضرر های زیادی را متحمل شدند، که تمامی ضررها به دلیل نداشتن اطلاعات و آگاهی‌های کافی در زمینه بورس بوده است. یکی از اصطلاحات مهم در بازار بورس، که شناخت آن برای تمامی فعالان بورس ضروری است، پول هوشمند می‌باشد. ما در دوره آموزش تابلو خوانی به‌طور عملی و تصویری نحوه شناسایی پول هوشمند را آموزش می‌دهیم، اما در این مقاله نیز کامل بررسی خواهیم کرد که پول هوشمند چیست و چگونه می‌توان آن را شناسایی کرد. پس تا انتها همراه پارسیان بورس باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

پول هوشمند چیست؟

همان‌طور که بازار بورس و بازارهای مالی می‌تواند برای بسیاری از افراد جالب باشد و سود به دست آمده در آن بسیار شیرین است، اما عده‌ای از افراد هستند که اصلاً از اصطلاحات و قوانین موجود در این بازار آشنایی ندارند. سوالی که برای همه ما پیش می‌آید این است که آیا شما بدون دانستن این اصطلاحات و این قوانین قادر هستید که در زمان مناسب به بازار ورود کرده و سود مورد نظر خود را به دست بیاورید؟

 در اینجا مسئله که ما با آن روبرو هستیم فرضیه پول هوشمند است این فرضیه بیان می‌کند که با استفاده از بررسی رفتار سرمایه‌گذاران و همچنین با استفاده از میزان جابجایی سرمایه توسط آن‌ها بازار نسبت به گذشته هوشمندتر بوده است و به عبارت دیگر افرادی که در این بازارها فعالیت می‌کنند حرفه‌ای‌تر و آگاه‌تر هستند. همچنین این افراد می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه تر و هوشیارانه را انجام دهند. در ادامه مفهوم پول هوشمند را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

پول هوشمند چیست

منظور از پول هوشمند چیست و صاحبان این پول چه کسانی هستند؟

پول هوشمند یک پول با قدرت و تعیین کننده است. در واقع این پول در دست سرمایه گذاران عمده قرار دارد که می‌توانند تصمیمات افراد سرمایه گذار درباره بازار بورس را شناسایی و حتی روند کلی بازار را پیش بینی کنند.

پول هوشمند در دست سرمایه گذاران عمده، می‌تواند جریان ساز باشد و بازارهای مالی را به سمت و سویی که این سرمایه گذاران می‌خواهند هدایت کنند. این پول می‌تواند بسیار زیاد در روند قیمت گذاری نمادها تاثیرگذار باشد.

این پول یک روزه و به مقدار زیاد وارد بازار سرمایه نمی‌شود.  روند ورود این پول عموماً به صورت منسجم است و در طول مدت حجم و ارزش معاملات را افزایش و بازدهی بالا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. توجه به چگونگی ورود پول هوشمند یکی از روش‌های سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری است.

جریان پول هوشمند

زمانی که یک پول هوشمند وارد بازار می‌شود عموماً به ۴ صورت قابل مشاهده است که عبارت است از:

  • خاموشی
  • آگاهی
  • شیدایی
  • سقوط

معمولاً پول هوشمند در یکی از این چهار فاز به تحرکات خود در بازارهای ارز دیجیتال می‌پردازد.

مرحله‌ی اول: مرحله خاموشی

در این مرحله پول هوشمند دارایی و سهم فعالان بازار را تصاحب می کند. ما زمانی که بازار در رکود قرار دارد یا نمی‌توانیم جذابیت خاصی را برای آن در نظر بگیریم این موضوع را مشاهده می‌کنیم.

در این زمان عرضه و تقاضا به این صورت است که شرکت‌ها میزان زیادی ارز دارند اما میزان خرید و تقاضای افراد حقوقی بسیار پایین و گاهاً منفی است. در این زمان سرمایه‌گذاران پول هوشمند، این پول را وارد بازار کرده و تعداد زیادی سهم را در قیمت‌های پایین می‌خرند. اما  سوالی که پیش می‌آید این است که روند انجام این کار چگونه است.

در این مرحله صاحبان اصلی حساب‌های پول هوشمند با اطلاعات و آگاهی که درباره بنیاد اصلی شرکت‌ها دارند دست به اقدام می‌زنند. آن‌ها برای اینکه اطمینان حاصل کنند یک نماد در پایین‌ترین قیمت خود قرار دارد در تعداد زیاد اقدام به خرید یک سهم می‌کنند و هیچ‌گاه در یک مرحله اقدام به خرید نمی‌کنند زیرا در این صورت قیمت سهم به یکباره افزایش زیادی خواهد داشت.

گاهی اوقات ما این کار را حتی از صاحبان اصلی شرکت‌ها و درباره سهم خودشان مشاهده می‌کنیم. آن‌ها با ترفندهایی مانند خریداری سهم در زمان بازگشایی در منفی و فروش آن در زمان پایانی، قیمت را منفی نگه می‌دارند.

ورود پول هوشمند چیست

مرحله دوم: مرحله‌ی آگاهی

هدف دوم در این مرحله بالا بردن قیمت سهام است. ما می‌توانیم در آینده آن را با قیمتی بالاتر و سود بیشتر به فروش برسانیم. در این مرحله صاحبان پول هوشمند وارد عمل شده و با وارد کردن سرمایه خود سبب حرکت پول هوشمند می‌شوند. زمانی که یک فرد مقدار زیادی سهم را در قیمت پایین می‌خرد، سبب می‌شود که تقاضای بازار نسبت به آن سهم زیاد شود. این زمانی است که پول هوشمند سبب افزایش تقاضای مردم می‌شود. در این زمان حرکات هیجانی سبب می‌شود که بقیه سرمایه‌گذاران هم خرید سهام را در برنامه کار خود قرار دهند.

مرحله سوم: مرحله شیدایی

در این مرحله صاحبان پول هوشمند توانسته‌اند که اعتماد مردم را نسبت به سهم خریداری شده به دست بیاورند و قیمت نماد در آن زمان چندین برابر زمانی است که پول هوشمند وارد شده  است. به این مرحله، مرحله شیدایی گفته می‌شود. در هر لحظه نسبت به لحظه قبل با افزایش تقاضا قیمت سهم بالاتر می‌رود.

اگر شما یک سرمایه‌گذار مبتدی و نا آگاه باشید ممکن است مایل باشید که سهم را با هر قیمت و با هر شرایطی شده به دست بیاورید، در این صورت است که ممکن است شما لطمه و ضربه‌های جبران ناپذیری را بخورید. در این زمان است که صاحبان پول هوشمند می‌توانند از چرخه‌ی خرید و فروش خارج شده و سهام را به طور کلی به سرمایه‌گذاران خرد واگذار کنند.

اما فروش ناگهانی صاحبان  پول هوشمند سبب ایجاد نگرانی در سرمایه گذاران می‌شود به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران پول هوشمند به صورت متناوب میزان فروش خود را بیشتر از میزان خرید می‌کنند و در این حالت است که سهم به مرور زمان از صاحبان پول هوشمند خالی می‌شود. اما شما می‌توانید مشاهده کنید که مقدار قیمت یک سهم در طول زمانی ثابت است و دیگر افزایش پیدا نمی‌کند. در این زمان اگر شما متوجه این مسئله نباشید ممکن است تصور کنید که قیمت سهم پله پله در حال افزایش است در صورتی که اینگونه نیست و اگر شما یک معامله‌گر حرفه‌ای باشید بعد از خروج پول هوشمند شما هم از سهم مورد نظر خارج می‌شوید.

پول هوشمند در بورس

مرحله چهارم: مرحله سقوط

در این مرحله و مرحله آخر صاحبان پول هوشمند که بخشی از سهام  یک شرکت را خریداری کردند و به مقدار زیاد هم بوده است، دست به ریزش قیمت‌ها می‌زنند و ریزش قیمت‌ها به گونه‌ای است که حجم فروش را در بازار زیاد می‌کند. مقدار کمی از افراد هستند که می‌توانند در قیمت‌های بالا از سهم خارج شوند به همین دلیل است که آنها دچار وحشت می‌شود و با تمام وجود سعی می‌کنند به هر قیمتی شده از این سهم خارج شده و در مقابل پول گنگ یا نادان قرار می‌گیرند.

نشانه‌های ورود و خروج پول هوشمند

یکی از روش‌های تابلو خوانی برای مشخص کردن زمان ورود و خروج پول هوشمند در بازار بورس انجام می‌پذیرد. با این روش شما می‌توانید قیمت یک سهم را با سایر روش‌های تحلیلی پیش‌بینی کنید و این کار می‌تواند از ضرر های پی در پی شما جلوگیری کند. در زیر چند نشانه که نشان دهنده ورود یا خروج پول هوشمند است را بیان می‌کنیم.

افزایش قابل ملاحظه حجم و ارزش معاملات

اگر شما حجم و ارزش معاملات یک سهم را در هفته‌ی قبل و چند روز گذشته آن مقایسه کنید و بیش از ۴ برابر حجم و ارزش معاملات افزایش داشته باشد می‌توانیم آن را به ورود پول هوشمند در نظر بگیریم. هر چقدر که میزان این تغییرات بیشتر باشد اتفاق‌های بزرگتری در حال رخ دادن است.

پول هوشمند در بورس چیست

 

افزایش کاهش نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده

 مقدار سهمی که یک فرد در یک روز می‌خرد یا می‌فروشد نشان دهنده قدرت خریدار و قدرت فروشنده است. هر چقدر که سهم حقیقی که در یک روز به ترتیب فروخته یا خریداری می‌شود بزرگتر از عدد ۲ باشد نشان دهنده این است که ما در بازار ورود پول هوشمند داشته‌ایم و قوانین به ما می‌گویند که اگر نسبت برعکس این قضیه کوچکتر از عدد 5 / . باشد نشان دهنده خروج پول هوشمند است. ما با روش‌های تابلو خوانی و فیلتر نویسی می توانیم ورود و خروج پول هوشمند را پیش بینی کنیم.

در روش تابلوخوانی شما به صورت دستی و با ورود به سایت TSETMC این کار را انجام دهید و اطلاعات یک نماد را بررسی می‌کنید در تابلو در بازار بورس با ورود به گزینه حقیقی و حقوقی می‌توانید تمام اطلاعات لازم درباره یک سال آن و همچنین خرید و فروش آن را مشاهده کرده و با داده ها و تحلیل های خود از آن نماد ورود و خروج پول هوشمند را پیش بینی کنید.

روش دوم استفاده از فیلتر نویسی در تشخیص ورود و خروج پول هوشمند است

فیلتر نویسی روشی سریع تر و جامع تر در بررسی نماد ها است در این صورت شما باید علم و آگاهی فیلترنویسی را با استفاده از مقالات موجود ،ویدوئو های آموزشی و یا پکیج ها به دست بیاورید.

این روش گونه است که شما یک معادله یا فیلتر برای سیستم خود می نویسید و سیستم برحسب آن معادله‌ی شما تمامی نمادهای موجود در بازار را به صورت روزانه و پیوسته تحت نظر قرار گرفته و سهمی را که شرایط تعریف شده برای آن را دارد و مد نظر شما می باشد به شما پیشنهاد می کند در واقع فیلتر نویسی کار شما را بسیار سریع‌تر انجام داده و شما سهمی را از دست نخواهید داد.

منظور از پول هوشمند در بورس

فیلترهای کاربردی در بورس و کارایی آنها در تشخیص پول هوشمند

ابزارهایی هستند که به تمامی سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا یک سهم با بازدهی بالا را  شناسایی و در آن سرمایه‌گذاری کند و فرصت و بستر مناسبی را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران به سوددهی برسند.

یکی از این فیلترها که سبب می شود یک سرمایه گذار از ورود پول هوشمند خبردار شده و در زمان مناسب در آن سرمایه‌گذاری کند فیلتر حجم است. قیمت سهم تصویر روشن و واضحی از روند سهم ارائه نمی دهد و لازم است شما حجم معاملات را به به خوبی رصد کنید. زیرا اعتقاد بر این است یک سهم به طور کلی باید روند مثبتی را در حجم داشته باشه و اگر غالباً قیمت‌ها به‌طرف بالا بود باید در روزهای آتی روند رو به مثبتی را داشته باشد.

آشنایی با فیلترهای کاربردی بورس تمام دانش های لازم از تحلیل تکنیکال گرفته تا تحلیل بنیادی و تابلوخوانی باید به شما کمک کند و سیر حرکتی پول هوشمند را تشخیص بدهید در این زمان است که شما می توانید به دارایی خود افزوده کنید.

استراتژی معاملاتی مبتنی بر ورود پول هوشمند:

یکی از استراتژی های معاملاتی تعقیب پول هوشمند یا استراتژی مبتنی بر حجم است که در بازار سهام ایران بیش از ۷۷ درصد جواب میدهد و می تواند شما را به سود دلخواه خود برساند روش های ذکر شده در زیر یکی از  بهترین استراتژی های معاملاتی است. همانطور که می دانید وقتی که فعالیت و حجم زیادی در بازار وجود دارد می توانیم نوسانات و حرکات زیادی را از سرمایه‌گذاران ببینیم. در این استراتژی ما از دو تکنیک بسیار قدرتمند استفاده می‌کنیم:

شاخص chaikin در اندیکاتورCMF

این شاخص به طور چشمگیری سبب می شود که شما در زمان خود صرفه جویی کنید یک سری از معاملات دفاعی را به شما نشان می دهد. این معاملات سبب می‌شود که شما بتوانید سودهایی را که کسب کرده اید برای خود حفظ کنید اما این استراتژی قوانین خواصی دارد که عبارتند از:

اهمیت حجم خرید و فروش

شما باید به قدرت عرضه و تقاضا توجه کافی داشته باشید یک معامله گر حرفه‌ای باید تمامی سفارشات خرید و فروش را بررسی کند و همچنین روند قیمت ها را برای معامله در آنها در نظر بگیرد. شما باید بدانید که هر چقدر حجم معاملات افزایش پیدا کند بازار به سمت خرید سهام پیش می رود، همین سبب می‌شود که معامله‌گران سعی کنند موقعیت جدیدی را برای خرید باز کنند. با یادگیری نحوه استفاده از CFM می توانید تشخیص دهید که خریدار و فروشنده در چه نقطه‌ای از بازار قرار دارند و چه قدرتی دارند.

پول هوشمند بورس چیست

مرحله ۱: حرکت شاخصCFM در یک خط مستقیم از زیر صفر تا بالای صفر

وقتی که این شاخص از روند منفی به سمت مثبت پیش می‌رود یعنی یک خرید بزرگ را در دست دارد و این در واقع یک نشانه مهم می‌تواند برای ما باشد که پول هوشمند وارد بازار شده و سفارشات آنقدر زیاد است که به نحوی پنهان کردن آنها غیرممکن شده است این حجم سفارش سبب شده که منحنی از زیر صفر به بالای صفر و حتی فراتر از آن برود.

مرحله دوم :صبر کنید تا شاخص CMFبه آرامی به زیر خط صفر برگردد.

در این جمله یک کلمه بسیار مهم وجود دارد که آن “به آرامی “است اگر شاخه است به سرعت به پایین بیاید انباشت پول هوشمند زیادتر شده و حجم کاهش پیدا میکند.

مرحله سوم :خرید هنگامی که نشانگرCMF به بالای صفر برمیگردد.

این هنگام زمانی است که شما می توانید با اعتماد کامل وارد سهم شوید البته باید صبر کنید تا کندل بسته شود و سهم دوباره به بالای صفر ورود کند در این صورت شما پول هوشمند را شناسایی کرده اید و نشانه آن وجود یک کندل سبز در تابلو است.

منظور از پول هوشمند در بورس

مرحله چهارم :تعیین حد ضرر

تعیین حد ضرر یا sl بسیار مهم است زیرا اگر از آن قیمت پایین بیاید شما در قسمت ضرر قرار دارید و سعی کنید همیشه این کار را انجام داده و آن را ثبت کنید نباید این کار به صورت ذهنی انجام شود.

مرحله پنجم: سیو سود

در هر معامله باید مشخص کنیم که چه زمانی بهترین موقع برای خارج شدن و سیو سود است. در این زمان شاخصchaikin  به زیر _0.15 می رسد.

مقالات مرتبط:

  • اسمارت مانی چیست؟

سخن آخر

با خواندن این مقاله ما سعی کردیم که شما را با نحوه چگونگی تشخیص ورود پول هوشمند و چگونگی برخورد با این واقعه آشنا کنیم. امیدوارم که بتوانید در زمان مناسب ورود پول هوشمند را تشخیص داده و از سود های آن بهره مند شوید. حال که به‌خوبی متوجه شدید پول هوشمند چیست و با استراتژی‌های مرتبط با آن آشنا شدید، می‌توانید با شرکت در دوره جامع آموزش بورس در مشهد، دانش خود را در زمینه این بازار افزایش دهید.

5/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی