نحوه قیمت گذاری nft
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

نحوه قیمت گذاری NFT در 2022✔ ارزش NFT

بازار ارز دیجیتال یک بازار روبه‌رشد است و مداوم در حال تغییر است و هرچند وقت یک بار نوع جدیدی از دارایی‌های رمزنگاری شده معرفی و معروف می‌شوند. بازار NFT هم از این قاعده مستثنی نبود و رشد زیادی را در سال 2021 تجربه کرد از این رو نحوه قیمت گذاری NFT نیز اهمیت پیدا کرده است. در این مقاله که بخشی از دوره جامع آموزش ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس می باشد قصد داریم به این موضوع جذاب بپردازیم.

برخی از شرکت‌های بزرگ (مثل نایک، آدیداس، مایکروسافت، دیزنی و …)، هنرمندان و افراد معروف با دنیای NFTها آشنا شدند و طرف‌دارهای این افراد در حال جمع‌آوری NFTهای باارزش هستند. همان‌طور که از اسم NFTها مشخص است آنها دارایی‌های غیر قابل تعویض هستند و مانند پلی بین دنیای دیجیتال و فیزیکی عمل می‌کنند. پس این‌ها توکن‌های منحصر به فردی هستند که ممکن است به یک اثر هنری و یا یک بازی ویدئویی و… مربوط باشد که در نهایت به دارندگان حق مالکیت غیر قابل تغییر اعطا می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات مفید و تکمیلی در مورد توکن های غیرقابل تعویض، مقاله‌ای که تحت عنوان nft چیست در بلاگ پارسیان بورس منتشر شده را هم بخوانید!

ارزش‌گذاری توکن NFT با فاکتور امنیت بلاک‌چین

در این بخش قصد داریم راجع به ارزش‌گذاری توکن ان اف تی با فاکتور امنیت بلاک‌چین صحبت کنیم. اولین نکته‌ای که در نحوه قیمت‌گذاری NFT مطرح می‌شود، امینت بلاک‌چین است. اولین سؤالی که باید از خودتان بپرسید این است که این توکن بر روی چه بلاک‌چینی قرار دارد؟ و آیا آن بلاک‌چین امن است؟

این موضوع در خصوص توکن هایی است که بر روی زنجیره (chain) قرار دارند. تا زمانی که بلاک‌چینی که ان اف تی بر روی آن قرار دارد به کار خود ادامه دهد، NFT نیز می‌تواند وجود داشته باشد. به بیان دیگر وجود یا عدم وجود آن به بلاک‌چینی که روی آن قرار دارد بستگی دارد. از این رو بیشتر NFTها بر روی بلاک‌چین اتریوم قرار دارند زیرا این بلاک‌چین امنیت زیادی دارد. در واقع ان اف تی ‌های بر روی بستر اتریوم با تکیه بر قرارداد هوشمند اتریوم می‌توانند مدت زیادی وجود داشته باشند.

پس توکن هایی که بر روی بستر اتریوم قرار دارند قیمت بیشتری دارند زیرا Ethereum امن‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند در جهان است و با وجود این قدرت می‌تواند بستر امنی برای شبکه‌های NFT باشد.

نحوه قیمت گذاری nft

ارزشگذاری بر اساس قرارگیری یا عدم قرارگیری توکن NFT روی زنجیره (CHAIN)

یکی از روش‌های ارزش‌گذاری، بر اساس قرارگیری یا عدم قرارگیری توکن NFT روی زنجیره (CHAIN) است، که نحوه قیمت‌گذاری NFT بر اساس همین موضوع مشخص می‌شود. همان‌طور که در پاراگراف قبل به آن اشاره کردیم توکن‌های NFT که بر روی بلاک‌چین قرار دارند زندگی‌شان به آن بلاک‌چین وابسته است. البته این نوع NFTها به علت وابستگی که به بلاک‌چین دارند معمولاً عمر و قیمت بالاتری نیز دارند.

برخی از NFTها خارج از بلاک‌چین هستند. ممکن است از خودتان بپرسید اگر خارج از بلاک‌چین هستند پس کجا قرار دارند؟ این NFTها بر روی حافظه‌های ابری مثل Google Cloud و iCloud و یا از طریق سرورهای سخت‌افزاری متمرکز مثل IPFS مستقر می‌شوند. پس تا زمانی که سرورهای این NFTها کار می‌کنند می‌توانند زنده باشند ولی این نوع NFTها معمولاً عمر کمتری دارند.

ارزشگذاری بر اساس سن توکن NFT

از آنجایی که مدت زیادی از عمر NFTها نمی‌گذرد نمی‌توان به ارزش‌گذاری بر اساس سن توکن NFT خیلی اعتماد کرد و این معیار خیلی خوبی برای نحوه قیمت‌گذاری NFT نیست. بازار توکن‌های NFT امسال (سال 2022) خیلی داغ شده هست و برای در نظر گرفتن سن به‌عنوان معیار کمی زود است. باگذشت حدود پنج یا 6 سال می‌توان از سن به‌عنوان معیار برای NFTهای قدیمی‌تر یادکرد.

به طور کلی سن اکنون معیار تأثیرگذاری بر روی قیمت NFTها نیست و علت آن جوان بودن این نوع توکن‌هاست اما در چند سال آینده این معیار نیز به یکی از معیارهای تأثیرگذار تبدیل خواهد شد. پس سرمایه‌گذاری بر روی توکن‌های خوب می‌تواند در آینده با افزایش سن آن توکن سودآوری کند.

تأثیر خالق و جامعه روی ارزش ان اف تی‌ها

همان‌طور که از اسم NFT مشخص است، تأثیر خالق و جامعه روی ارزش ان اف تی‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود. پس تبلیغات، هویت صاحبان فعلی و قبلی NFTها و جمعیت جامعه‌ای که خالق این توکن را دنبال می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. پس هرچه دنبال‌کننده و طرف‌داران سازنده NFT در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام و … بیشتر باشد، مشارکت همین جامعه باعث ایجاد تقاضا شده و بر روی نحوه قیمت‌گذاری NFT  بسیار مؤثر است.

توکن‌های NFT که توسط افراد معروف، هنرمندان و یا شرکت و برندهای معروف به وجود آمده‌اند به دلیل پشتوانه طرف‌دارهای آن‌ها از ارزش زیادی برخوردار هستند. به عنوان مثال یکی از اولین NFTها که نشان‌دهنده یکی از ماشین‌های فرمول یک بود به 113 هزار دلار فروخته شد.

هزینه ساخت nft

تأثیر کمیابی روی ارزش ان اف تی

عامل کمیابی به این معنی است که یک توکن خاص چقدر نادر و کمیاب است و این که چقدر سخت به دست می‌آید. پس تأثیر کمیابی روی ارزش ان اف تی را نمی‌توان نادیده گرفت. حال این سؤال پیش می‌آید که چه نوع NFT کمیاب به‌حساب می‌آید؟ یک مثال خوب برای نمونه‌های کمیاب می‌توان به NFT آثار هنری که توسط یک هنرمند معروف به وجود آمده، یا توکن‌هایی که توسط افراد مشهور به وجود می‌آید اشاره کرد. حتی آیتم‌های برخی از بازی‌ها که خیلی کمیاب هستند می‌توان به‌عنوان یک توکن NFT فروخت.

یک مثال عینی خوب برای نشان‌دادن این موضوع که کمیابی چقدر بر نحوه قیمت‌گذاری NFT تأثیر می‌گذارد می‌توان به The First 5000 Days که توسط Beeple به وجود آمد اشاره کرد. او 13 سال از عمر خود هر روز یک اثر خلق می‌کرد که در نهایت این آثار 70 میلیون دلار به فروش رفت.

موزه لوور (Louvre) فقط یک NFT از اثر مونالیزا به وجود آورد که کمیابی این اثر و معروف بودن تابلو مونالیزا و خالق NFT که موزه لوور است، NFT مونالیزا را منحصر به فرد و گران کرده است.

پیشنهاد ویژه: دوره‌های تخصصی آموزش ارز دیجیتال

تأثیر نرخ انتشار روی ارزش توکن NFT

هرچه تعداد توکن‌های منتشر شده توسط هر هنرمند کمتر باشد و یا به بیان دیگر نرخ انتشار پایین‌تر باشد آن توکن ارزشمندتر است. مسلماً هنرمندی تعداد محدودی NFT تولید کند از کسی که تعداد خیلی زیادی تولید می‌کند ارزشمندتر است و این نکته تأثیر نرخ انتشار روی ارزش توکن NFT نشان می‌دهد.

برای درک این موضوع مثالی مطرح می‌کنم که بیشتر به اهمیت نرخ انتشار بر روی نحوه قیمت‌گذاری NFT آشنا شوید. در یک بازی ویدئویی آیتم‌های وجود دارد که می‌توانید آنها را به‌صورت NFT به فروش برسانید. اگر آیتمی در دسترس باشد مسلماً قیمت آن نیز کم است و آیتم‌هایی که نرخ انتشار پایینی در بازی دارند، ارزش بالاتری دارند.

ارزش NFT توسط چه عواملی تعیین می شود؟

تأثیر متمایز بودن (به‌عنوان مثال داشتن صدا)

هنرمندان خواننده زیادی وجود دارند که این افراد با ایجاد یک تجربه ملموس از شنیدن آهنگ همراه با خریدن NFT می‌توانند ارزش برای خریداران ایجاد کنند. به طور مشابه افرادی هم برای ایجاد ارزش و تأثیر متمایز، دست به ایجاد دارایی‌های ملموس زدند. به‌عنوان مثال Golden State Warriors به درست‌کردن NFT از حلقه‌های قهرمانی‌اش پرداخت و خریداران را از مزیت دیدن بازی در جایگاه VIP نیز بهره‌مند ساخت که این کار موجب شد این NFTها به قیمت 800 هزار دلار به فروش روند.

تجربه شنیدن صدای خواننده، باعث ارزش‌افزوده حسی در طرف‌داران آن خواننده است که در نهایت این ملموسی باعث می‌شود بر روی نحوه قیمت‌گذاری NFT تأثیر بگذارد و افراد را به خریدن آنها تشویق کند. حتی برخی با اعطای بلیت VIP در ازای خرید NFT علاقه‌مندان را به خریدن مجاب می‌کنند.

نادر بودن موارد خاص

در بخش‌های قبل چندین ویژگی بیان شد که داشتن این ویژگی‌ها NFTها را منحصر به فرد می‌کند. طرح‌های جذاب و منحصر به فرد مثل نقاشی‌های معروف که به‌صورت NFT منتشر می‌شوند می‌توانند یکی از نمونه‌های خاص و کمیاب معرفی کرد. همچنین نمونه‌های ملموس باعث خاص شدن یک NFT می‌شود. مثلاً با خریدن NFT جام‌های یک تیم می‌توان یک بلیت VIP یکی از بازی‌های آن تیم هم برنده شد که این ویژگی باعث خاص شدن آن NFT می‌شود.

تأثیر قیمت بیت‌کوین روی ارزش ان اف تی‌ها

بیت‌کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال تاریخ است و رابطه قیمتی بین بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر با NFTها وجود داشته است به بیان دیگر نحوه قیمت‌گذاری NFT تحت‌تأثیر بیت‌کوین بود. حدود یک یا دو سال پیش که بازار NFTها مثل الان داغ نبود تأثیر قیمت بیت‌کوین روی ارزش ان اف تی‌ها هنوز وجود داشت و دلیل آن کوچک بودن این بازار بود. اما اکنون با شناخته شدن NFTها بازار آن‌ها نیز داغ شده است و رابطه بین قیمت بیت‌کوین و NFTها در حال فروپاشی است.

هنوز ارتباط بین بیت‌‌کوین و NFTها موجود است ولی این رابطه خیلی ضعیف‌تر از قبل شده است و در خیلی از موارد اگرچه بازار رمزارزها منفی است اما بازار NFTها مثبت است. این موضوع نشان می‌دهد که با بزرگ‌شدن این بازار شاهد جداشدن این دو بازار خواهیم بود و هرچه این بازار بزرگ‌تر شود این رابطه ضعیف‌تر خواهد شد.

چرا NFTها اخیراً از بیت کوین و ارزهای دیجیتال بهتر عمل کرده‌اند

نتیجه‌گیری

در ارزش‌گذاری NFTها هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد اما یک درک همه‌جانبه که در این مقاله به آن پرداختیم ما را در نحوه قیمت‌گذاری NFT راهنمایی می‌کند. موارد یاد شده درک صحیحی از قیمت و نحوه ‌ارزش‌گذاری NFTها به سرمایه‌گذار می‌دهند که برای افزایش دقت در خرید بهتر است تمامی موارد یاد شده را در نظر بگیرید.

درواقع NFTها جنبه کلکسیونی یا نمایش دیجیتالی از یک شیء خارجی هستند که بررسی و تحقیق درباره مالکیت قبلی NFT و یا میزان نقدشوندگی آن قبل از خرید از ملزومات به‌حساب می‌آید که این کار از ضررهای احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی