فومو در بازار مالی
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

ترس از دست دادن یا فومو در ارز دیجیتال چیست؟

فومو عبارتی است که از کنار هم گذاشته شدن واژه‌های Fear Of Missing Out ساخته شده است. این عبارت معنای ترس از دست دادن چیزی را می‌دهد. یعنی فرد، ترسی موهوم از یک فرصت ذهنی دارد. بنابراین برای از دست ندادن فرصت، اقدام به انجام کارهایی می‌کند که ناشی از هیجان زیاد است و بر پایه تصمیم گیری عقلانی نیست. امروز در این مقاله قصد داریم فومو و مباحث پیرامون آن را به‌طورکامل مورد بحث قرار دهیم، پس تا انتها با پارسیان بورس همراه باشید!

برای درک بهتر فومو، فرض کنید شما در بورس سرمایه گذاری کرده‌اید و ترس از ضرر کردن دارید، یا اینکه می‌ترسید که سهام شما سود کند و شما دیر اقدام به فروش آن کنید بنابراین هر لحظه و هر ثانیه اخبار بورس را دنبال می‌کنید. تقریبا اغلب افراد، این ترس کاذب را در دیگر جوانب زندگی خود تجربه می‌کنند. این ترس در بازارهای مالی نیز افراد را درگیر خود می‌کند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

فومو (FOMO) در بازارهای مالی چیست؟

فومو در بازار مالی نیز وجود دارد و وقتی حرف از سرمایه گذاری می‌شود، مشاهده می‌کنید که افراد از اینکه فرصت‌هایی را که در سرمایه گذاری به وجود می‌آید را از دست بدهند، می‌ترسند. به این معنی که معامله‌گر این تصور را دارد که سایر معامله گران درحال سرمایه گذاری و سود کردن هستند درحالی که واقعیت چیز دیگری است. چنین افرادی فقط به دنبال نمودارِ سبز رنگِ رو به افزایشِ سهام هستند و نمی‌توانند وضعیت بازار را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند.

تصمیمات هیجانی جهت سرمایه گذاری در بازاری که دیگر معامله گران درحال سود کردن از آن هستند موجب می‌شود که معامله‌گران مبتدی یا خرد موقعیت پیش رو را به خوبی تجزیه و تحلیل نکنند و متوجه خوب یا بد بودن آن نشوند.

در بین معامله گران خرد، فومو زمانی به وجود می‌آید که یک فرصت سرمایه گذاری بسیار عالی را از دست داده باشند. بعد از آن این ترس را دارند که فرصت‌های خوبی در بازار پیش آید که از آنها هم غافل باشند. به همین دلیل، دست به انتخاب‌های نادرست می‌زنند. اصولا رفتارهای شتابزده در این گونه افراد به وفور زیاد دیده می‌شود.

فومو ارز دیجیتال

تاثیر فومو (FOMO) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند بازارهای سنتی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که باعث افزایش یا کاهش انواع ارزها می‌شود. اما عاملی که تاثیر زیادی در این بازار دارد، فومو است. شاید بی راه نباشد که بگوییم اثرات FOMO در رشد بازار ارز دیجیتال باور نکردنی است. بسیاری از رویدادهای عظیم این حوزه بر اثر فومو ارز دیجیتال صورت گرفته است.

ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و غیره همگی نمونه‌هایی از ارزهایی است که رشد چشمگیری داشته اند. درحال حاضر اکثر افراد فعال در این بازار، از فرصت‌های عظیم و باورنکردنی آن مطلع هستند و نمی‌خواهد هیچ فرصتی را از دست بدهند.

بدین منظور، به محض اطلاع از رشد احتمالی یک رمز ارز تعداد زیادی از مردم شروع به خریدن ارز مورد نظر می‌کنند. زیرا دچار فومو هستند و نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند. گفتیم که FOMO در بازار ازر دیجیتال بیشترین تاثیر را دارد. دلیل آن جدید بودن این بازار است و فناوری بلاکچین و رمز ارزها در مراحل ابتدایی هستند. بنابراین افراد فعال در این بازار اعتقاد شدیدی به رشد تصاعدی آن در آینده دارند. معمولاً کسانی که یک رمز ارز را زودتر از بقیه خریداری کرده باشند بیشترین سود را از رشد آن خواهند کرد.

این رشد عظیم در مورد شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، تسلا، اپل و … صدق می‌کند. کسانی در سال 2010  مقدار کمی بیت کوین (مثلا 50 یا 100 دلار) خریدند امروز درحال برداشت سرمایه چند میلیارد دلاری خود هستند. رشد یک رمز ارز در این بازار به رشد سایر ارزهای دیگر نیز کمک می‌کند و دلیل آن چیزی جز FOMO نیست. اکثر افراد مبتدی و تازه کار بین هیجانات موجود در بازار و پتانسیل‌ها نمی‌توانند تمایز قائل شوند. با این حال رشد انفجاری تعدادی از رمز ارزها باعث شده که (FOMO) در این افراد به وجود آید.

بازار ارزهای دیجیتال جذاب است و می‌توان از آن کسب درآمد دلاری داشت، اما این مسئله تنها برای افرادی صدق می‌کند که از قبل با تحلیل بازار آشنایی داشته و آن را به خوبی تحلیل کرده‌اند. اگر می‌خواهیم در زمینه کریپتوکارنسی خیلی حرفه‌ای فعالیت کنید، می‌توانید در دوره آموزش ارز دیجیتال پارسیان بورس شرکت کنید.

FOMO چیست؟

نشانه‌های فومو چیست؟

فومو دارای علائمی است که با داشتن آنها می‌توانید مطمئن شوید شما هم دچار این ترس هستید. در بازار ارزهای دیجیتال، FOMO بیشتر در افرادی ایجاد می‌شود که تجربه کمتری دارند و قدرت تجزیه و تحلیل بازار را ندارند. بنابراین چه بسا افرادی که سرمایه‌های کلان خود را در این بازار از دست داده‌اند. اما باید گفت ادامه دار بودن این ترس آثار مخربی بر روان فرد می‌گذارد. از جمله نشانه‌هایی که در افراد مبتلا به FOMO ارز دیجیتال مشاهده می‌شود شامل موارد زیر است.

مدام درحال چک کردن قیمت ارزهای دیجیتال هستند.

بررسی قیمت ارزها اولین نشانه فومو است که در افراد معامله‌گر به وفور مشاهده می‌شود. تکرار این عمل خیلی زود به زود است یعنی هر 5 دقیقه 1 بار به بررسی قیمت رمز ارزها می‌پردازند.

پیشنهاد ویژه: دوره‌های تخصصی آموزش ارز دیجیتال

وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

افراد درگیر فومو، بیشتر وقت خود را در طول شبانه روز در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و دائماً آخرین اخبار مربوط به کریپتوکارنسی‌ها را دنبال می‌‌کنند. دلیل این کار نگرانی آنها در مورد از دست دادن فرصت‌ها است. شبکه‌های اجتماعی عامل مهمی در ایجاد ترس در افراد است.

ذهن گله‌مندی دارند.

جامعه و گروه‌های مردم، قدرتمند و نفوذ پذیر هستند. وقتی شما به جامعه یا گروه متعلق به ارز دیجیتال ملحق می‌شوید خود به خود تحت تاثیر تصمیمات و رفتارهای آنها قرار می‌گیرید. مثلاً وقتی مشاهده می‌کنید که اکثریت افراد این گروه یا جامعه درحال سرمایه گذاری روی یک ارز خاص هستند و شایعه شده که در آینده رشد چشمگیری خواهد داشت ممکن است شما هم تحت تاثیر قرار بگیرید.

اگر تحت تاثیر جمع قرار بگیرید و بدون تحقیق، کار گروه را انجام دهید دچار سوء‌گیری ذهنی یا فومو هستید. این باعث بروز رفتارهای جانبدارانه از سمت شما می‌شود. طوری که بدون تحلیل و تجزیه دقیق و تحقیق، ریسک کنید و سرمایه گذاری را بر اساس اخبار شایعه انجام دهید. FOMO برای کسانی که در ارزهای دیجیتال به عنوان سرمایه گذار فعال هستند بسیار خطرناک است. زیرا ممکن است به سمت خرید ارزهای فیک بروند و برای فروش آنها ضررهای زیادی متحمل شوند. سرمایه گذاری به هیچ عنوان نباید از روی احساسات باشد.

فومو در بورس چیست؟

فومو چه نتایجی را به دنبال دارد؟

می‌توان گفت که فومو در بازار ارز دیجیتال پیامد مثبت و منفی را توام با هم دارد. از طرفی موجب رشد برخی از ارزها خواهد شد و از طرفی موجب از بین رفتن سرمایه تعداد زیادی از افراد می‌شود. بازار ارز دیجیتال مملو از افرادی است که برای سرمایه گذاری و خرید ارز عجله دارند. این باعث تاثیر در رشد بازار خواهد شد و از آنجایی که افراد، شتابزده و بدون تحقیق، سرمایه گذاری می‌کنند موجب اتلاف سرمایه و انرژی آنها خواهد شد. تا زمانی که FOMO وجود داشته باشد اخبار شایعه و فیک و کلاهبرداری در این بازار زیاد خواهد بود.

چطور فومو را کنترل کنیم؟

برای اینکه دچار فومو ارز دیجیتال نشوید و یا اگر دچار هستید آن را کنترل کنید، در ادامه روش‌هایی را ارائه می‌دهیم.

خودتان در مورد ارزها تحقیق کنید.

کورکورانه رفتارهای جمع را دنبال نکنید بلکه اطلاعاتی که بدست می‌آورید را مرجع قرار دهید. در کنار آن از منابع معتبری که اخبار مربوط به سرمایه گذاری ارز دیجیتال را نشر می‌دهد استفاده کنید. خبرهای مربوط به پروژه‌های بلاک چین را از کانال‌های رسمی آن دریافت کرده و با تجزیه و تحلیل آنها تصمیم درستی بگیرید. اطلاعاتی که به نظر درست نمی‌آید را بیشتر بررسی کنید.

معمولاً معامله‌گرها در مورد ارزهای خود تعصب دارند و در مورد آنها مثبت حرف می‌زنند. تا زمانی که درحال جمع آوری اطلاعات هستید سعی کنید دید کاملا بی‌طرفانه‌ای داشته باشید. در ادامه چک لیستی را ارائه می‌دهیم که قبل از تصمیم گیری باید ارزیابی کنید.

  • وایت پیپر
  • فعالیت‌های جامعه
  • موقعیت تجاری
  • تیم توسعه دهنده
  • عرضه کل

فومو (FOMO) چیست؟

مراقب باشید گیر کلاهبردارها نیفتید.

نیازی به گفتن نیست که کلاهبردارها از افراد درگیر فومو ارز دیجیتال برای اهداف خود سوء استفاده می‌کنند. زیرا قدرت تجزیه و تحلیل ندارند و اشتیاق زیادی برای سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی دارند در حالی که اطلاعات کاملی در مورد آن ندارند. بدین ترتیب احتمال دارد بارها و بارها مورد سوء استفاده کلاهبردارها قرار گیرند و زمانی متوجه می‌شوند که دیگر خیلی دیر شده است.

در یک دوره آموزشی خوب شرکت کنید.

یکی از بهترین کارها برای این‌که بتوانید در بازار ارزهای دیجیتال به‌طور قوی کار کنید، شرکت در یک دوره خوب می‌باشد. دوره‌ای که بالاتر به شما معرفی شد، صفر تا صد بازار کریپتوکارنسی را آموزش می‌دهد، اما برگزاری دوره به‌صورت آنلاین است. شما برای این‌که یادگیری قوی‌تری داشته باشید، می‌توانید در دوره حضوری آموزش ارز دیجیتال در مشهد پارسیان بورس نیز شرکت کنید!

بر تعصبات خود غلبه کنید.

ممکن است خودتان متوجه تعصباتی که دارید نباشید. این تعصبات شما را با فومو درگیر می‌کند. عمده‌ترین مواردی که موجب بروز تعصب می‌شود:

  • تایید طلبی: بسیاری از مردم اطلاعاتی را دریافت می‌کنند که نظر آنها را تایید می‌کنند بنابراین واکنش شدیدتری نشان می‌دهند. برای اینکه بر تعصبات خود غلبه کنید باید مداوم از خود سوالات انتقادی بپرسید تا تفکرات خود را رشد دهید. مثلاً چرا من آن را باور دارم؟ یا چه چیزی باعث می‌شود من آن را باور کنم؟
  • اعتماد به نفس بیش از حد: برخی از افراد اعتمادی زیادی به مهارت‌های سرمایه گذاری خود دارند. بی ثبات بودن بازار ارز دیجیتال باعث می‌شود در تصمیم گیری، به اشتباه بیفتید. برای مقابله با این مورد باید اطلاعات دریافتی خود را مجدداً بررسی کنید. زمانی که یک کارشناس می‌گوید که بازدهی بیشتری نسبت به بازار دارد باور نکنید.
  • چشم انداز بلند مدت داشته باشید: سرمایه گذاری ارز دیجیتال نیاز به پیگیری در مدت زمان طولانی دارد زیرا ثروت در طول زمان ساخته می‌شود. سرمایه گذار باید روی منابع مالی خود تمرکز کند و از تصمیم گیری فومویی دوری کند.
  • از خطاهای خود عبرت بگیرید: اگر قبلاً تحت تاثیر فومو در یک سرمایه گذاری ارز دیجیتال ضرر کرده‌اید اشتباه خود را بپذیرید و درس بگیرید. اعتراف کنید که اشتباه کرده‌اید تا در معاملات بعدی به عنوان تجربه از آن استفاده کنید. FOMO بسیار رایج است حتی در بین سرمایه گذاران کهنه کار، با این وجود با ثبت کردن تراکنش‌‌های خود می‌توانید اطلاعات ارزشمندی برای تجزیه و تحلیل شکست و عبرت گرفتن داشته باشید.

فومو در بازار مالی

مقالات مرتبط

سخن نهایی

در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا تمام اطلاعات موجود در زمینه فومو را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و به‌خوبی درک کرده باشید که فومو چیست. فراموش نکنید که در صورت تمایل می‌توانید سایر مقالات بلاگ پارسیان بورس را هم مطالعه کنید تا از آموزش‌های رایگان آکادمی استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی