اندیکاتور EMA
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش اندیکاتور EMA (میانگین متحرک‌ نمایی) در تحلیل تکنیکال

میانگین متحرک نمایی Exponential Moving Average معمولاً همراه با سایر شاخص‌ها برای تأیید حرکت‌های مهم بازار و سنجش اعتبار آن‌ها استفاده می‌شود. برای تریدرهایی که در بازارهای مالی به طور روزانه معامله می‌کنند، EMA کاربرد بسیار زیادی دارد. اغلب، معامله گران از EMA برای تعیین جهت‌گیری معاملاتی خود استفاده می‌کنند. در این مقاله به چیستی این اندیکاتور، نحوه محاسبه، کاربردها و معایب و نحوه تنظیمات آن می‌پردازیم.

اندیکاتور EMA (میانگین متحرک نمایی) چیست؟

میانگین متحرک نمایی (EMA)، جز اندیکاتور تحلیل تکنیکال می‌باشد که در شیوه‌های معاملاتی استفاده می‌شود و نشان دهنده تغییر قیمت یک دارایی، در یک دوره زمانی مشخص می باشد. این اندیکاتور برخلاف میانگین متحرک ساده SMA، تأکید بیشتری بر نقاط داده اخیر مانند آخرین قیمت‌ها دارد. ازاین‌رو، EMA به نسبت SMA به تغییر قیمت سریع‌تر پاسخ می‌دهد.

به‌عبارت‌دیگر وزن بیشتری را روی نقاط داده اخیر ( قیمت‌های اخیر) اعمال می‌کند. هدف همه میانگین‌های متحرک تعیین جهتی است که قیمت دارایی فعلی بر اساس قیمت‌های گذشته در حال حرکت به سمت آن است. میانگین‌های متحرک نمایی قیمت‌های آینده را پیش‌بینی نمی‌کنند ولی می‌توانند تأیید کنند که تغییراتی در روند سهام وجود داشته باشد.

نمودار زیر نشان می‌دهد که چگونه قیمت سهام اپل در یک دوره شش‌ماهه تغییر کرده است. هر کندل نشان می‌دهد که چگونه قیمت سهام طی یک روز معاملاتی تغییر کرده است (به‌طور متوسط 21 روز معاملاتی در ماه وجود دارد)، کندل های سبز نشان‌دهنده افزایش قیمت سهام و کندل های قرمز نشان‌دهنده افت قیمت هستند.

اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA

خط نارنجی زیر کندل ها خط EMA است که نشان می‌دهد قیمت در دوره جولای 2019 تا ژانویه 2020 روند صعودی را طی کرده است. خط متحرک نمایی 21 روزه نزدیک به قیمت سهام اپل حرکت می‌کند و به نوسانات حساس است. همین موضوع  EMA را به یک معیار مناسب برای تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذارانی تبدیل کرده تا به معاملات ورود یا خروج داشته باشند.

اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA

، همان‌طور که در تصویر بالا نشان داده‌شده است: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که EMA هایی که در دوره‌های زمانی کوتاه‌تری گرفته می‌شوند، نسبت به قیمت‌ها حساس‌تر هستند؛ بنابراین، یک خط EMA 21 روزه (نارنجی) در مقایسه با یک خط EMA 100 روزه (زرد)، از جهت قیمتی، بیشتر پیروی می‌کند.

فرمول اندیکاتور EMA چیست؟

EMA برای غلبه بر محدودیت‌های خاص اندیکاتور  SMA ایجاد شده است. سه مرحله در محاسبه EMA وجود دارد. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • اولین مرحله شامل محاسبه SMA است که فرآیندی نسبتاً ساده است با توجه به این روش محاسباتی متمایز، EMA ها می‌توانند قیمت یک ابزار مالی را با دقت بیشتری نسبت به SMA های مربوطه خود نشان دهند. برای انجام این محاسبه، مجموع تمام قیمت‌های بسته شدن یک سهم در یک بازه زمانی خاص باید بر تعداد کل مشاهدات در آن دوره معین تقسیم شود.
  • مرحله دوم شامل محاسبه ضریب است. فرمول موردنیاز برای محاسبه ضریب در زیر آورده شده است:

{2/ (تعداد کل مشاهدات + 1)}

  • در مرحله زیر به فرمول زیر نیاز داریم:

EMA = [قیمت بسته شدن سهام x ضریب] + [EMA روز قبل x (1ضریب)]

نگاهی دقیق‌تر به محاسبه EMA

فرض کنید که می‌خواهید از 20 روز به‌عنوان تعداد مشاهدات برای EMA استفاده کنید. برای دریافت SMA باید تا روز بیستم صبر کنید. در روز بیست و یکم، می‌توانید از SMA روز قبل به‌عنوان اولین EMA دیروز استفاده کنید.

اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA

محاسبه SMA ساده است. SMA صرفاً مجموع قیمت‌های بسته شدن سهام در یک دوره زمانی است که بر تعداد مشاهدات آن دوره تقسیم می‌شود. به‌عنوان‌مثال، SMA 20 روزه فقط مجموع قیمت‌های پایانی 20 روز معاملاتی گذشته تقسیم بر 20 است. در ادامه از فرمول قیدشده در مرحله دوم استفاده می‌کنیم. برای میانگین متحرک 20 روزه، ضریب برابر [2/(20+1)] = 0.0952 خواهد بود.

درنهایت از فرمول مرحله سوم برای محاسبه EMA استفاده می‌شود. وزن داده شده به قیمت اخیر برای EMA کوتاه‌مدت بیشتر از EMA دوره طولانی‌تر است. به‌عنوان‌مثال، یک ضریب 18.18٪ برای آخرین داده‌های قیمت برای EMA 10 دوره اعمال می‌شود، درحالی‌که وزن برای EMA 20 دوره فقط 9.52٪ است.

پیشنهاد ویژه:

تفاوت بین EMA و SMA

این دو میانگین متحرک، مشابه هم هستند زیرا به یک روش تفسیر می‌شوند و هر دو معمولاً توسط معامله گران فنی برای هموارسازی نوسانات قیمت استفاده می‌شوند. تفاوت عمده بین EMA و SMA حساسیتی است که هر یک نسبت به تغییرات داده‌های مورداستفاده در محاسبه خود نشان می‌دهد. به‌طور خاص، EMA وزن‌های بالاتری را به قیمت‌های اخیر می‌دهد، درحالی‌که SMA وزن‌های مساوی را به همه مقادیر اختصاص می‌دهد.

اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA

 نحوه تحلیل میانگین‌های متحرک نمایی EMA

اغلب تریدرها تمایل دارند افزایش EMA را به‌عنوان حمایت از قیمت و کاهش آن را به‌عنوان مقاومت تفسیر کنند. با این تفسیر، سرمایه‌گذاران زمانی به دنبال خرید هستند که قیمت در نزدیکی میانگین متحرک نمایی رو به رشد قرار دارد و زمانی که قیمت نزدیک به میانگین متحرک نمایی نزولی است، اقدام به فروش می‌کنند. معامله گران گاهی اوقات نوارهای میانگین متحرک را تماشا می‌کنند که تعداد زیادی میانگین متحرک را به‌جای یک میانگین متحرک روی نمودار قیمت نشان می‌دهد.

اگرچه به دلیل نمایش حجم زیاد خطوط به‌طور هم‌زمان، تحلیل نمودار پیچیده به نظر می‌رسد، اما تحلیلگران برای شناسایی نقاط عطف، تداوم و شرایط بیش‌ازحد خرید/فروش بیش‌ازحد، برای تعریف مناطق حمایت و مقاومت و اندازه‌گیری نقاط قوت روند قیمت، بر میانگین متحرک تکیه می‌کنند. هر زمان که خطوط میانگین متحرک در یک نقطه همگرا شوند، اندیکاتورها سیگنال‌های خریدوفروش را برای تحلیل تکنیکال ایجاد می‌کند.

در مواقعی که میانگین‌های متحرک کوتاه‌مدت از پایین، میانگین‌های متحرک بلندمدت قطع کند (زمانی که میانگین‌های متحرک کوتاه‌مدت از بالا به پایین‌ حرکت می‌کند)، بهترین فرصت برای پوزیشن خرید است. ولی اگر نمودار میانگین متحرک کوتاه‌مدت از بالا میانگین بلندمدت را قطع کند، این حالت بهترین فرصت برای فروش است. توجه داشته باشید که اگر میانگین‌های متحرک در حال افزایش و جدا شدن از یکدیگر باشند، نشان‌دهنده آن است که قیمت‌ها در نوسان هستند.

کاربردهای کلیدی اندیکاتور EMA

  • روند بازار را شناسایی و تأیید می‌کند: این مورد یکی از عملکردهای اساسی EMA است. هنگامی‌که یک خط EMA در جهت صعودی حرکت می‌کند، یک روند صعودی را نشان می‌دهد، درحالی‌که وقتی پایین می‌رود، نشان‌دهنده یک روند نزولی است. افزایش میانگین متحرک نمایی نشان می‌دهد که قیمت‌ها در یک روند صعودی هستند و بالعکس. زمانی که قیمت بالاتر از خط EMA باشد، احتمالاً قیمت افزایش می‌یابد و زمانی که پایین‌تر باشد، احتمالاً قیمت کاهش می‌یابد. EMA با شناسایی جهت‌های قیمت، به سرمایه‌گذاران و معامله گران این فرصت را می‌دهد تا سیگنال‌های خریدوفروش را بر اساس استراتژی معاملاتی خود شناسایی کنند.
  • به‌عنوان تعیین‌کننده سطح حمایت و مقاومت عمل می‌کند: مشابه سایر میانگین‌های متحرک، میانگین متحرک نمایی نیز به‌عنوان سطح مقاومتی و حمایتی برای قیمت‌های یک ابزار مالی عمل می‌کند. سطوح حمایتی که کف نیز گفته می‌شود، قیمت‌های از پیش تعیین شده ابزارهای مالی هستند که قیمت بیش از آن نمی‌توانند کاهش یابد. برعکس، سطح مقاومت یک حد قیمتی از پیش تعیین‌شده یک ابزار مالی است که بیش از آن، قیمت نمی‌تواند افزایش یابد. سطوح مقاومت سقف نیز گفته می‌شود. در نمودار زیر نشان داده‌شده است که عملکرد قیمت و متحرک نمایی 21 روزه سهام تسلا را در دوره اکتبر 2019 تا ژانویه 2020 نشان می‌دهد:
اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA

همان‌طور که گفتیم، سطوح مقاومت که مانند سقف هستند انتظار نمی‌رود قیمت‌ها در طول روند خود از این سطوح فراتر روند. در نمودار زیر عملکرد قیمت و متحرک نمایی 21 روزه سهام اسنپ چت را در دوره آگوست 2018 تا ژانویه 2019 نشان می‌دهد:

اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA
  • حساسیت به حرکت و روند قیمت: EMA در انعکاس نوسانات قیمت به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از SMA است؛ بنابراین، EMA ها همچنین می‌توانند روندها را سریع‌تر از SMA ها شناسایی کنند.
اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA

معایب میانگین متحرک نمایی

اگرچه EMA مزایای ذکرشده در بالا را در پی دارد، اما این نوع اندیکاتورها از محدودیت‌ها عاری نیستند. همان‌طور که قبلاً بحث شد، EMA وزن بیشتری را روی جدیدترین نقاط داده قرار می‌دهد. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که این بازتاب بهتری از روند فعلی یک ابزار مالی را ارائه می‌دهد؛ اما معامله گران دیگری بر این باورند که تأکید بیش‌ازحد بر آخرین نقاط داده می‌تواند هشدارها و سیگنال‌های نادرست بیشتری ایجاد کند.

تنظیمات اندیکاتور EMA و تعیین دوره

خوشبختانه، اعمال اندیکاتور EMA در پلتفرم‌ها آسان است. برای استفاده از میانگین متحرک نمایی ابتدا سهم موردنظر را انتخاب کنید، سپس در قسمت Navigator و فایل Trend اندیکاتور Moving average را پیدا کنید، همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده است:

اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA

بر روی فیلد Method  میانگین متحرک نمایی را به نمودار اضافه ‌کنید. برای افزودن EMA، باید « Exponential» را انتخاب کنید. دو تنظیم دیگر نشانگر EMA که باید پر شوند عبارت‌اند از “Period” و “Shift”.

عبارت period نان دهنده دوره مدنظر شما می‌باشد؛ هرچه دوره بزرگ‌تر باشد، خط صاف‌تر و برعکس، هر چه دوره کوچک‌تر باشد، اندیکاتور میانگین متحرک نمایی بیشتر در برابر تغییرات قیمت واکنش نشان می‌دهد. در مورد “Shift” ، با جابجایی نشانگر EMA در امتداد محور زمان با عددی که شما مشخص می‌کنید کار می‌کند. مقدار پیش‌فرض برای این تنظیم 0 است که بهترین مکان برای شروع کار مبتدیان است. تصویر زیر اندیکاتوری با دوره 25 روزه‌ای EMA فارکس را نشان می‌دهد که به نمودار روزانه GBP/USD اضافه شده است.

اندیکاتور EMA
اندیکاتور EMA

سخن آخر

انتخاب نوع میانگین متحرک به استراتژی‌های معاملاتی شما بستگی دارد؛ اما معمولاً روش میانگین متحرک نمایی ترجیح بیشتری نسبت به میانگین متحرک ساده دارد زیرا تأکید بیشتری بر قیمت‌های اخیر دارد. تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، میانگین‌های متحرک را هنگامی‌که به‌درستی اعمال می‌شوند، بسیار مفید می‌دانند. بااین‌حال، اما اگر این سیگنال‌ها به نادرست تفسیر شود می‌تواند اثرات زیان باری داشته باشد. شما هم می‌توانید مهارت‌های معاملاتی خود را با کمک آکادمی پارسیان بورس ارتقا دهید. مشاوران ما همراه شما هستند که در یک بستر امن، فرصت سودآوری را در بازارهای مالی به‌طور امن تجربه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی