شاخص داوجونز | آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

شاخص داوجونز (DJIA) چیست؟

نحوه محاسبه شاخص داوجونز

میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) یک شاخص بورس است. این شاخص عملکرد سهام 30 شرکت بزرگ را که در بورس اوراق بهادار در ایالات متحده هستند، اندازه گیری می‌کند. شاخص داوجونز نشان می‌‌دهد که چگونه این شرکت ‌ها در بازار سهام در زمان های مختلف معامله شده اند. داو یک شاخص اقتصادی برای بیش از یک قرن بوده ‌است. همچنین یکی از شاخص ‌هایی است که بیشترین استفاده را دارد و نقش اساسی در بازار بورس را ایفا می‌کند. با این شاخص، مردم درآمد و سرمایه ‌گذاری های خود را مدیریت می‌کنند. اغلب سرمایه گذاران از شاخص DJIA برای مقایسه عملکرد دارایی ‌های خود استفاده می‌کنند و حتی می‌توانند در همان DJIA سرمایه ‌گذاری کنند.

میانگین صنعتی داوجونز  همانطور که از نامش پیداست، میانگین قیمت 30 سهامی است که شاخص داوو جونز را تشکیل می دهند. در این حالت ارزش سهام ها باهم جمع و سپس بر عددی به نام مقسوم علیه تقسیم می شود. ادغام ارزش سهام ها و تقسیم آنها بر تعداد سهام داو  آن را را به یک میانگین مقیاس‌شده تبدیل کرده است.

اگر داو این چنین  محاسبه نمی شد، هر زمان که تقسیم سهام اتفاق می افتاد، ارزش شاخص کاهش می یافت. برای نشان دادن این موضوع، فرض کنید یک سهام به ارزش 100 دلار داریم که به دو سهم به ارزش 50 دلار تقسیم می شود. اگر مدیران این شرکت در نظر نمی گرفتند که یک سهام 100 دلاری تبدیل به دو سهام 50 دلاری شده است یا به عبارت دیگر دو برابر حجم قبلی سهامی با نصف قیمت قبل در شرکت وجود دارد، می توانستند بگویند ارزش سهام نسبت به قبل 50 دلار کمتر است. زیرا ارزش یک سهم به جای 100 دلار، اکنون 50 دلار است. در حالی که با تبدیل یک سهم 100 دلاری به دو سهم 50 دلاری ارزش سهام تغییر نیافته است.

تاریخچه شاخص داوجونز

میانگین صنعتی داو جونز در سال ۱۸۸۵ تاسیس شد. داو جونز یکی از شاخص‌ های متعددی بود که توسط چارلز داو، ادوارد جونز و چارلز برگستریسر ایجاد شد. داو ناشر روزنامه وال استریت بود. جونز متخصص آمار بود و برگستریسر یک روزنامه ‌نگار بود که نام ژورنال وال استریت را اختراع کرد. آن‌ ها DJIA را به منظور دستیابی به ابزاری برای ارزیابی سلامت عمومی بخش صنعتی ایجاد کردند. در ابتدا، شاخص شامل دوازده سهام صنعتی بود اما در طول زمان تمرکز شاخص تغییر یافته تا سایر صنایع نوظهور را به اقتصاد آمریکا وارد کند. در واقع، امروزه شامل تعداد بسیار کمی از شرکت ‌های صنعتی می‌شود.

شاخص داو جونز | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
شاخص داو جونز

شرکت های شاخص داوجونز

از سال 1982 داوجونز هر ساله لیست شرکت هایی را که با شاخص داو همراهی می کنند را در معرض عموم قرار می گیرد. فهرست بندی این شرکت ها از سال 2013 تا تا سال 2022 به شکل زیر می باشد:

شرکت نماد سال
Amgen AMGN 2020
Salesforce CRM 2020
Honeywell HON 2020
Dow Dow 2019
Walgreen Boots Alliance WBA 2018
Apple AAPL 2015
Goldman Sachs GS 2013
NIKE NKE 2013
Visa

 

V 2013

سهام موجود در داو جونز (DOW Jones)

شاخص داو جونز شاخص وزنی قیمتی است که این به این معناست که سهام دارای قیمت‌ های بالاتر تاثیر بیشتری بر ارزش شاخص دارند. این شرکت شامل ۳۰ سهام از بخش‌ های مختلف از جمله مواد، کالا های مصرفی، امور مالی، مراقبت ‌های بهداشتی، صنعت، نفت و گاز، فن‌آوری، مخابرات و خدمات عمومی است. با این حال، شاخص می‌تواند به شاخص ‌های فرعی تقسیم شود تا نظارت بر عملکرد را تسهیل کند. این ها براساس این حقیقت هستند که شرکت ‌ها دارای ارزش زیاد، ارزش متوسط یا ارزش کم در نظر گرفته می‌شوند. سهام دارای حجم و ارزش زیاد، ۷۰ درصد شاخص یعنی اکثریت آن را تشکیل می‌دهد.

شرکت ‌ها در داخل DJIA به طور مرتب تغییر می‌کنند. در حقیقت هیچ یک از ۱۲ نسخه اصلی هنوز نمایش داده نشده است. آخرین شرکتی که اضافه شد. شرکت سیسکو در ژوئن ۲۰۰۹ بود. علاوه بر سیسکو، تنها شش شرکت در ده سال گذشته اضافه شده ‌اند: بانک آمریکا (۲۰۰۸)، چورون (۲۰۰۸)، کرفت (2008)، پفیزر (۲۰۰۴)، وریزون (۲۰۰۴) و ترولز اینشورنس (2009). جنرال موتورز از سال ۱۹۰۷ یکی از طولانی ‌ترین شرکت‌ ها از نظر فعالیت بوده ‌است. با این حال، این دوره زمانی به پایان رسید که در طول بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ حذف شد. ویراستاران ژورنال وال استریت مسئول انتخاب و مرور شرکت‌ های DJIA برای ارایه دیدگاه گسترده از محیط شرکت های آمریکایی هستند.

حتما بازدید کنید:

استثناها

شرکت‌هایی مانند آلفابت شرکت مادر گوگل و آمازون و فیسبوک به دلیل وزن بالای تراکنش مالیشان امکان ادغامشان درون میانگین داوجونز نیست و در صورت ادغام وزن این شاخص به سمت شرکت‌های مذکور می‌رود.

قیمت لحظه‌ای داوجونز و پیش بینی آینده آن

با توجه به اینکه شاخص سهام داوجونز در ماه های اخیر کاهش یافته بود اما چند روزی است که شاهد حرکت اصلاحی آن هستیم. ارزش این سهام در زمان نگارش این مقاله به ۳۴٬۴۲۹ رسیده است.

آیا انتظار می رود قیمت شاخص صنعتی داوجونز افزایش یابد؟ ما نمی‌توانیم با قطعیت پیش‌بینی کنیم که قیمت داوجونز در 10 سال آینده چگونه خواهد بود اما می‌توانیم به روند تاریخی داو جونز نگاهی بیندازیم.

 اگر بخواهیم به طور تقریبی پیش‌بینی بلندمدتی برای شاخص داوجونز داشته باشیم، با توجه به اینکه شاخص داو جونز همچنان در بین سرمایه گذاران محبوب است. و شرکت‌های مشمول شاخص داو جونز، شرکت‌های پیشرویی در جهان هستند که سهام آن‌ها به صورت گسترده معامله می‌شود، بنابراین میتوان خوش‌بین بود که بازار به حالت صعودی ادامه خواهد داشت.

 برخی مشاوران بر این باورند که میانگین صنعتی داوجونز تا سال 2025 به بالای 45000 خواهد رسید.هم چنین برایان ایوانز – مالک موراندو فانددمی گوید در سال 2030، پیش بینی ها و روندها نشان می دهد که داو به 50000 خواهد رسید. توجه داشته باشید که چنین پیش‌بینی بلندمدت ارزش سهام، مبتنی بر حدس و گمان است و نمی‌توان آن را مبنای قطعی و قابل اتکا دانست.

نحوه استفاده از شاخص داوجونز (DJIA)

شاخص داوجونز (DJIA) چندین کاربرد دارد، از جمله:

  • نظارت بر شرایط بازار

DJIA احتمالا مهم‌ ترین شاخص برای اندازه ‌گیری سلامت بازار سهام است. شاخص‌ های اصلی مانند DJIA، درک فوری از بازار سهام به طور کلی فراهم می‌کنند چرا که روند کلی به راحتی قابل ‌شناسایی است.

  • شاخص عملکرد

DJIA همچنین می‌تواند عملکرد آینده سهام فردی، وجوه متقابل و ETF های مربوط به عملکرد DJIA را نشان دهد. به عنوان مثال، با نگاه به ضریب بتا، این امکان وجود دارد که یک ایده از این که چقدر ارزش بازار یک شرکت می‌تواند در رابطه با حرکت DJIA افزایش یا کاهش یابد، بدست آید. اگر DJIA تا ۱۰ % افزایش یابد و ضریب بتا یک سهام معین 0.5 باشد، به احتمال زیاد بازده آن ۵ درصد خواهد بود. بدیهی است، مانند هر استراتژی یا روش سرمایه‌گذاری، استفاده از ضریب بتا برای پیش‌بینی بازده آتی یک روش حساب‌ شده نیست.

  • عملکرد تاریخی

شاخص داو جونز یکی از قدیمی ‌ترین شاخص ها است. از آنجا که مدت طولانی است که فعالیت می‌کند، سرمایه گذاران می‌توانند بر عملکرد خود در طول سال ‌ها نظارت داشته باشند تا همبستگی را در طول زمان با چندین عامل، مانند دیگر شاخص‌ ها، رویداد های فرهنگی قابل‌ توجه و حتی نقاط خورشیدی مورد مطالعه قرار دهند.

  • سرمایه گذاری

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید و ریسک خود را کاهش دهید. می‌توانید به جای خریدن هر یک از ۳۰ شرکت به صورت داخلی، این شاخص را بخرید. با استفاده از این استراتژی می‌توانید موقعیت ‌های متعددی را بدون پرداخت حق معامله خریداری کنید. یا هزینه ‌های مدیریت سرمایه متقابل و سرمایه‌گذاری در تعدادی از شرکت‌های با نفوذ و مهم ایالات ‌متحده خریداری کنید.

  • معیار

DJIA می‌تواند یک نقطه موثر برای ارزیابی عملکرد پورتفولیو و سرمایه‌گذاری‌های فردی باشد. به عنوان مثال، اگر پورتفولیوی شما به طور مداوم از DJIA بهتر بازدهی ایجاد می‌کند، می‌توانید شرط ببندید که از یک استراتژی برنده استفاده می‌کنید. با این حال، اگر یک سهام خاص به طور مداوم DJIA ناکار آمد داشته باشد (به خصوص در بازار خرسی و گاوی)، ممکن است بخواهید آن را با سرمایه گذاری‌هایی که حداقل، DJIA را نظارت می‌کنند و یا حتی از DJIA فراتر هستند، جایگزین کنید.

انتقاد از شاخص داوجونز (DJIA)

بسیاری از افراد مشهور می‌توانند شهادت دهند که ممکن نیست همه را راضی نگه دارد. طی سال‌ها، شاخص داو جنز DJIA منتقدانی داشته است. برخی از قانع کننده ترین استدلال های آن‌ها شامل موارد زیر است:

1. نمایش کوچک تر

شاخص داو جنز DJIA نشان‌ دهنده درصد بسیار کمی از سهام در کل بازار سهام در مقایسه با بسیاری از دیگر شاخص ‌ها است. در حقیقت نزدیک به ۱۰۰۰۰ شرکت در آمریکا لیست شده اند. با این حال، داو جونز فقط ۳۰ مورد از اینها را ثبت می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه گذاران شاخص‌ هایی مانند S & P 500 را ترجیح می‌دهند که نمونه بزرگ‌ تری را اندازه‌ گیری می‌کنند.

2. متناسب با قیمت، نه درصد

یک مساله کلیدی با شاخص های مبتنی بر قیمت مثل DJIA وجود دارد؛ آن‌ها درصد تغییرات قیمت سهام را در نظر نمی‌گیرند که برای بسیاری از سرمایه گذاران بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر دو شرکت در DJIA با قیمت ۱۰۰ و ۱۰ دلار فعالیت می‌کنند و قیمت اولین سهام تا ۱ دلار افزایش می‌یابد در حالی که بقیه تا ۱ دلار کاهش می‌یابند، DJIA بدون تغییر باقی خواهد ماند. این مورد حتی صورت خواهد گرفت که سهام ۱۰۰ دلار، سود ۱ درصد داشته باشد، در حالی که ۱۰ سهم به میزان ۱۰ درصد افت داشته ‌است.

3. به وسیله تقسیمات و یا سود سهام تنظیم نشده است.

از آنجا که این شاخص دارای قیمت وزنی است، DJIA سهم تقسیم سهام یا سود سهام را تنظیم نمی‌کند. این بدان معنی است که اگر یک شرکت یک تقسیم یا یک سود سهام اعلام کند، شاخص سقوط خواهد کرد. حتی اگر سرمایه گذاران سهام را نگه نداشته باشند. هنگامی که DJIA به عنوان مرجع برای عملکرد بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع اثر می‌تواند آنچه واقعا اتفاق می‌افتد را توجیه کند.

نماد شاخص داوجونز در فارکس

داو جونز در فارکس به صورت کامل DOW JONES نمایش داده می شود که هر بروکر نماد آن را به اختصار ممکن است به صورت های متفاوتی ارائه دهد.

نماد داوجونز آلپاری

مشتریان بروکر آلپاری می توانند شاخص داوجونز را با نماد WALLST30 جستجو و به معامله آن بپردازند (نام کامل نماد WallSt30 Dow Jones Industrial Average است)

کلام آخر

اگرچه بسیاری از انتقادات معتبر هستند، شاخص داوجونز یک شاخص سهام مهم و تاثیرگذار است که به این زودی از بین نخواهد رفت. علاوه بر این، در طول سال‌ها ثابت شده ‌است که نقطه تاثیرگذار برای سرمایه گذاری و ابزاری برای سرمایه گذاران بوده ‌است. در حقیقت، این یک سرگرمی برای مرتبط کردن فعالیت جهانی با شاخص‌های بازار مانند DJIA است. باور کنید که شاخص داوجونز (DJIA) گنجینه ‌ای از داده را برای درک رفتارهای سرمایه‌گذاری و طیف گسترده‌ای از عواملی است که بر آن تاثیر می‌گذارند. اما همبستگی بازار تنها یکی از کاربردهای متعدد شاخص داوجونز (DJIA) است.

نویسنده: محمدحسین صفری

مقالات مرتبط:

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس‌های آموزش بورس در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با بورس، اولین گام‌های ورود به بازار بورس را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، می‌توانید از خدمات آموزش ارز دیجیتال در مشهد پارسیان  بورس استفاده کنید؛ شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در اصفهان استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد »
5/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی