الگوی الماس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

الگوی الماس (Diamond) یا لوزی در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی الماس یا لوزی diamond pattern یک الگوی نمودار پیشرفته است که در بازارهای مالی رخ می‌دهد. این الگو از مواردی است در میان تریدرها و سرمایه‌گذاران کمتر شناخته‌شده است. به‌این‌ترتیب، بسیاری از تریدر با ساختار یا کاربرد تجاری آن آشنایی چندانی ندارند. در این مقاله به جزئیات الگوی الماس خواهیم پرداخت. پس همراه پارسیان بورس باشید.

الگوی نمودار الماس

الگوی الماس بخشی از خانواده الگوهای نمودار کلاسیک است؛ اما برخلاف الگوهای رایج، در نمودار قیمت کمتر دیده می‌شود. به‌این‌ترتیب تریدرها برای استفاده از این الگو و بهره‌وری از مزایای آن فرصت زیادی ندارند. بااین‌وجود، هر معامله‌گری باید با این الگو آشنایی داشته باشد؛ چراکه زمانی که این الگو در زمان طلایی یا به‌اصطلاح golden time خود تشخیص داده شود، فرصت‌های معاملاتی پرسودی را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.

الگوی نمودار الماسی اغلب با الگوی نمودار head & shoulders اشتباه گرفته می‌شود. اگرچه شباهت‌هایی بین هر دو این نمودارها وجود دارد، اما تفاوت‌های مشخصی بین این دو نیز مشهود است.

الگوی الماس یک الگوی نمودار پیشرفته است که ویژگی‌های معکوس داشته و اغلب پس از یک مرحله روند طولانی رخ می‌دهد. هنگامی‌که در یک بازار صعودی رخ می‌دهد، به آن الگوی الماس نزولی (به دلیل مفهوم نزولی آن) گفته می‌شود. برعکس، زمانی که در بازار نزولی رخ می‌دهد، به این الگو به‌عنوان الگوی الماس صعودی (به‌دلیل معنای صعودی آن) نامیده می‌شود.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به تصویر زیر بیندازیم که ساختار الگوی الماس را نشان می‌دهد.

الگوی لوزی

 

در تصویر بالا می‌توانیم ببینیم که بازار به نقطه اوج صعود می‌کند و سپس به سمت پایین نزول می‌کند. سپس بازار به بالاترین حد خود می‌رسد. پس‌ازآن قیمت‌ها به پایین‌تر از نوسان قبلی کاهش می‌یابد و یک نقطه پایین نوسان جدید ایجاد می‌کند. سپس قیمت‌ها یک‌بار دیگر بالاتر می‌روند و اوج را در ساختار خود ایجاد می‌کند. به دنبال آن، قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند، درنهایت قیمت‌ها یک‌بار دیگر بالاتر می‌روند و در زیر نقطه اوج قبلی قرار می‌گیرند. قیمت دوباره کاهش می‌یابد و بالاتر از نقطه پایین نوسان قبلی باقی می‌ماند.

هنگامی‌که این عمل قیمت کامل شد، می‌توانیم چهار خط روند با اندازه نسبتاً مساوی ترسیم کنیم که نوسانات را به هم متصل می‌کند. ظاهر این نمودار ظاهر الماسی شکل ایجاد می‌کند به همین علت به آن الگوی الماسی شکل میگویند. در الگوی الماسی یا لوزی، آنچه که بسیار مهم است این است که می‌توانیم چهار خط روند را در اطراف ساختار رسم کنیم که طول نسبتاً مشابهی دارند.

الگوی الماس نزولی

این الگو را می‌توان به‌عنوان یک سری نوسانات قیمتی بالا و پایین مشاهده کرد که شبیه ساختار head & shoulders است. در این حالت شانه چپ و سر به هم متصل می‌شوند تا خط روند را شکل دهند، همچنین سر و شانه راست نیز به هم متصل می‌شوند تا خط روند دوم ساخته شود. این خطوط روند بخش بالایی الگو الماس نزولی را تکمیل می‌کند. سپس، برای قسمت پایین، نقاط پایین نوسان را در دره‌ها به هم وصل می‌کنیم که شکل V را تشکیل دهند.

الگوی الماس نزولی

 

با مراجعه به تصویر بالا، می‌توانیم الگوی الماس نزولی را یک‌بار دیگر مشاهده کنیم. در این نمودار، سیگنال ورود شکست برای ساختار، همراه با سطح تارگت را، برای الگو نشان داده‌ایم. در مورد سیگنال ورود (شورت)، این سیگنال در هنگام شکست فعال می‌شود و در زیرخط پایین سمت راست که به سمت بالا شیب دارد بسته می‌شود. برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند فقط برای شکست در زیر این خط بدون نیاز به بسته شدن آن منتظر بمانند؛ بنابراین این نقطه برای نقطه ورود مناسب است.

قیمت هدف(target price) با استفاده از تکنیکال حرکت اندازه‌گیری شده محاسبه می‌شود. درواقع ما می‌خواهیم فاصله قله تا دره را در ساختار اندازه‌گیری کنیم و سپس فاصله نقطه شکست را از نقطه پایین پیش‌بینی کنیم. علت این تکنیک آن است که سطحی را فراهم می‌کند که در آن ما می‌توانیم انتظار ادامه روند شکست داشته باشیم. به‌این‌ترتیب، نشان‌دهنده یک سطح سود عالی و خروج از معامله است.

الگوی الماس صعودی

حال بیایید به حالت معکوس الگوی الماس نزولی که الگوی الماس صعودی است نگاهی بیندازیم. الگوی الماس صعودی که به آن کف الماس نیز گفته می‌شود، در یک‌روند نزولی رخ می‌دهد. به‌طورمعمول شاهد یک حرکت قوی قیمت به سمت پایین خواهیم بود و سپس یک مرحله تثبیت که نقاط نوسان بالا و پایین الماس را حک می‌کند. در این حالت ظاهر شبیه به شکل‌گیری سر و شانه معکوس خواهد بود. ما قله‌ها و فرورفتگی‌های درون الگو را به روشی مشابه که قبلاً توضیح داده شد به هم وصل می‌کنیم. هنگامی‌که چهار خط روند را در اطراف ساختار ترسیم کردیم، می‌توانیم تأیید کنیم که این چهار خط ساختاری شبیه به الگوی الماس صعودی خواهند داشت.

الگوی الماس صعودی

با نگاهی به تصویر بالا، می‌توانیم ببینیم که الگو با حرکت نزولی قیمت شکل‌گرفته است. سپس می‌توانیم دنباله رو به پایین را در ساختار الماس ببینیم که با دو خط روند بالایی که به سمت پایین و دو خط روند پایینی که به سمت بالا هستند مشخص شده است. سیگنال لانگ در هنگام شکست و بسته شدن در بالای خط سمت راست بالا که به سمت پایین شیب‌دار است فعال می‌شود. مجدداً، روش ارجح این است که منتظر هرگونه رخداد غیرقابل‌پیش‌بینی باشید تا از تصمیم‌گیری بر اساس وقوع سیگنال‌های کاذب جلوگیری کنید.

ما تارگت پرایس بالایی را با استفاده از اندازه‌گیری مقدار از نقطه بالا به پایین الگو محاسبه می‌کنیم. هنگامی‌که این فاصله را محاسبه و روی نمودار ترسیم کردیم، همان فاصله را از نقطه شکست پیش‌بینی‌شده به سمت بالا گسترش می‌دهیم تا به سطح هدف ترجیحی برسیم. هنگامی‌که قیمت به این سطح رسید، باید از کل موقعیت یا حداقل بخش بزرگی از آن خارج شویم. در این حالت توصیه می‌کنیم در صورت تمایل، بخش کوچک‌تری را باز بگذاریم.

استراتژی معاملاتی الگوی الماس

الگوی الماس هم در یک روند صعودی و هم در یک روند نزولی رخ می‌دهد. هنگامی‌که یک حرکت صعودی قیمت قبل از الگوی الماس باشد، به آن الگوی صعودی گفته می‌شود که یک مفهوم نزولی دارد. زمانی که یک حرکت نزولی قیمت قبل از الگوی الماس باشد، الگوی نزولی نامیده می‌شود که مفهومی صعودی دارد. در این قسمت چند استراتژی کاربردی برای تجارت با استفاده از الگوی الماس گردآوری‌شده است:

استراتژی معاملاتی در الگوی صعودی الماس

قبل از تشخیص صعودی بودن الگوی الماس باید یک روند صعودی واضح را مشاهده کرده باشید. ساختار صعودی بودن الگوی الماس باید با چهار خط روند که به یکدیگر متصل می‌شوند و ازنظر طول نسبتاً نزدیک به یکدیگر هستند به‌وضوح مشخص شود. به‌محض مشاهده اولین مکث در نمودار، سفارش فروش را در بازار وارد کنید. حد ضرر باید در آخرین نوسان قبل از نقطه شکست قرار گیرد. سطح هدف بر اساس یک محاسبه حرکت اندازه‌گیری شده محاسبه می‌شود.

ما فاصله بین بالاترین بالا و پایین‌ترین نقطه را در ساختار اندازه‌گیری می‌کنیم و آن را از نقطه شکست به سمت پایین پیش می‌بریم. این سطح پیش‌بینی‌شده به‌عنوان نقطه خروج عمل خواهد کرد. معمولاً یک توقف زمانی کوچکی در معامله وجود خواهد داشت. به‌طورکلی، اگر پس از گذشت 50 کندل، قیمت باعث کاهش ضرر یا سطح هدف ما نشده باشد، بلافاصله از معامله در بازار خارج خواهیم شد.

استراتژی معاملاتی در الگوی نزولی الماس

قبل از شکل‌گیری الگوی نزولی الماس باید یک روند نزولی مشخص وجود داشته باشد. در الگوی نزولی الماس باید به‌وضوح با چهار خط روند که به یکدیگر متصل می‌شوند و ازنظر طول نسبتاً نزدیک به یکدیگر هستند، مشخص شود. به‌محض وقفه، یک سفارش خرید در بازار وارد کنید و در نزدیکی بالای خط روند شیب‌دار نزولی معامله را ببندید. حد ضرر باید در آخرین نوسان پایین قبل از نقطه شکست قرار گیرد. سطح هدف بر اساس یک محاسبه حرکت اندازه‌گیری شده محاسبه می‌شود. ما فاصله بین بالاترین و پایین‌ترین نقطه را در ساختار و پروژه‌ای که از نقطه شکست به سمت بالا می‌رود اندازه‌گیری می‌کنیم. این سطح پیش‌بینی‌شده به‌عنوان نقطه خروج از سود عمل خواهد کرد.

نمونه معامله با الگوی الماس در EURCAD

اکنون به نمونه‌ای از الگوی الماس نگاه خواهیم کرد

در زیر نمودار قیمت جفت ارز EURAD را بر اساس بازه زمانی معاملاتی هشت‌ساعته مشاهده خواهید کرد.

نمونه معامله با الگوی الماس در EURCAD

همان‌طور که ما به‌خوبی می‌دانیم، استراتژی الماس بر اساس تحلیل حرکت قیمت خالص است. به‌این‌ترتیب، ما باید قیمت را از نزدیک برای درک نشانه‌های احتمالی الگوی الماسی بررسی کنیم. اگر دوباره به نمودار قیمت EURCAD نگاه کنیم، می‌توانیم الگوی بالای الماس را مشاهده کنیم. می‌بینید که چگونه الگوی الماس با نوسان پایین شروع می‌شود و سپس یک نوسان به سمت بالا، به دنبال آن نوسان دیگر به پایین، و مجدداً نوسان دیگری به اوج و درنهایت آخرین نوسان پایین قبل از شکست شروع می‌شود. توجه کنید که چگونه دو خطی که ارتفاعات نوسان را به هم متصل می‌کنند، طول‌های نسبتاً مشابهی دارند. این نکته به ما این را نشان می‌دهد که این الگو درواقع یک الگوی صعودی الماس متقارن است که ارزش بیشتری برای بررسی دارد.

اکنون‌که این ساختار را به‌عنوان الگو الماس نام‌گذاری کرده‌ایم، باید اطمینان حاصل کنیم که یک روند صعودی واضح قبل از این الگو الماس وجود دارد. همان‌طور که از روند قیمت منتهی به بالای الماس می‌بینیم، یک روند صعودی قوی و ثابت در بازار وجود داشت. این مورد نظر ما را درباره استراتژی مشخص شده، تأیید می‌کند؛ بنابراین بر اساس آن می‌توانیم برای یک تجارت شورت بالقوه آماده شویم.

اگر به نمودار قیمت دقت کنید، می‌توانید ببینید که این شکست و بسته شدن از کدام نقطه به سمت نزول حرکت می‌کند. این مورد نیز با فلش قرمز که با عنوان Sell مشخص شده است. هنگامی‌که این دستور ورود به فروش اجرا شد، ما توجه خود را به حد ضرر معطوف می‌کنیم و سطح سود را در نظر می‌گیریم. استاپ ضرر در نوسان اخیر قبل از نقطه شکست قرار می‌گیرد. می‌توانید آن را در نمودار قیمت در بالای محرک فروش مشاهده کنید.

سطح هدف target level با استفاده از تکنیک حرکت اندازه‌گیری شده محاسبه می‌شود. به این معنی که حرکت قیمت پس از شکست از این ساختار باید حداقل طول کل اندازه‌گیری ساختاریافته از قله به دره باشد. این فاصله با براکت عمودی نارنجی در سمت چپ الگوی الماس نشان داده می‌شود. براکت دوم نشان‌دهنده طول برابر با براکت اول است که از نقطه شکست اندازه‌گیری می‌شود. می‌توانید ببینید که سطح هدف بر اساس این تکنیک هدف حرکتی اندازه‌گیری شده کجا قرار دارد. توجه داشته باشید که پس از شکست، مقداری دنباله نزول وجود خواهد داشت، بااین‌حال، حرکت نزولی متوقف خواهد شد درنتیجه می‌توان شروع به معامله کرد و یک ساختار تثبیت افقی طولانی را در نمودار شکل داد.

سیگنال الگوی الماس در USD/JPY

اکنون نمونه‌ای از الگوی نزولی الماس را نشان می‌دهیم. به‌عنوان‌مثال، نمودار جفت ارز دلار آمریکا با ین ژاپن را بررسی خواهیم کرد.

سیگنال الگوی الماس در USD/JPY

اگر به قسمت پایین این نمودار قیمت نگاه کنیم، می‌توانیم الگوی الماس فارکس را ببینیم که توسط چهار خط روند مشخص شده است. توجه کنید که چگونه مرکز این نمودار بیشترین طول را در داخل نمودار دارد. ما می‌توانیم دونقطه بلند نوسانی را ببینیم که هر یک‌دو بخش فوقانی نمودار را به پایین‌ترین نقطه الگو را به هم متصل می‌کنند. به‌طور مشابه می‌توانیم دونقطه پایین نوسانی را ببینیم که هر یک از دو بخش پایینی الگو الماس را به هم متصل می‌کنند.

این ساختار کلی شبیه یک ظاهر الماس است و هر یک از چهار خط روند که شامل عملکرد قیمت در الگو هستند، طول نسبتاً مشابهی دارند. اکنون‌که ما آن را به‌درستی به‌عنوان الگو الماس طبقه‌بندی کرده‌ایم، اجازه دهید جنبه‌های دیگر این فرصت تجاری بالقوه را تشریح کنیم. ما می‌دانیم که بر اساس قوانین استراتژی ما، الگوی نزولی الماس باید با یک روند نزولی واضح پیش از آن باشد. با مراجعه مجدد به نمودار قیمت می‌توان دریافت که این شرط رعایت شده است.

اگر به خط روندی که به‌عنوان خط سیگنال ما عمل می‌کند دقت کنید، متوجه خواهید شد که در ابتدا یک شکست کاذب به سمت بالا وجود داشت. سپس این اقدام منجر به شکست موقت خط روند پایین سمت راست توسط قیمت شد، اما پس‌ازآن قیمت‌ها بهبود یافتند و دومین فرصت شکست برای ما یک ورود خرید دیگر را فراهم کرد. به‌محض اینکه این دستور خرید اجرا شد، ما یک توقف ضرر را در آخرین نوسان پایین قبل از این شکست قرار می‌دادیم. هدف قیمت با استفاده از روش حرکت اندازه‌گیری شده اندازه‌گیری می‌شود. م

ا طول قله تا دره را در این الگو محاسبه می‌کنیم. براکت عمودی سمت چپ نمایانگر پایین‌ترین سطح شکل‌گیری الگوی الماس نزولی است و براکت عمودی سمت راست آن برآمدگی را از نقطه شکست نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینیم، هدف به‌راحتی به دست آمد و قبل از خروج 50 شمع زمان توقف ما رخ داد. به‌این‌ترتیب می‌تواند کل حرکت قیمت را از ورود به سطح هدف ثبت کند.

سخن آخر

در این مقاله ما آموخته‌ایم که الگوی الماس می‌تواند به شکل صعودی و نزولی باشد. الگوهای معکوس الماس در انواع مختلف بازارهای مالی ازجمله بازار سهام، بازار فارکس، بازار ارز دیجیتال و بازارهای آتی دیده می‌شود. الگوی الماس به اندازه بسیاری دیگر از الگوهای نمودار کلاسیک دیده نمی‌شود. بااین‌حال، مهم است که الگو را درک کنید و بتوانید آن را تشخیص دهید، زیرا زمانی که اتفاق می‌افتد، می‌تواند یک فرصت معاملاتی عالی را فراهم کند.

مجموعه آکادمی پارسیان بورس با سال‌ها تجربه درزمینهٔ آموزش فارکس و کشف بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بهترین همراه شما در مسیر بازارهای مالی باشد. همین امروز با ما تماس بگیرید.

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی