آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش کانسلیم ( فصل 5 کتاب کانسلیم )

آموزش کانسلیم ( فصل 5 کتاب کانسلیم ): در این مقاله آموزشی که به صورت اختصاصی توسط تیم تولید محتوای آکادمی پارسیان بورس تهیه و تنظیم شده است، به بررسی خلاصه وار فصل پنجم کتاب کانسلیم نوشته ویلیام جی اونیل می پردازیم . کانسلیم (CANSLIM) کوتاه شده یک روش درآمدزا در بازار سهام است که ویلیام اونیل آن را ابداع کرده است. فصل پنجم این کتاب به بررسی پارامتر “پیشرو یا پسرو” { یا همان حرف L در عبارت کانسلیم } پرداخته است.

 

حتما بخوانید:

Leader or Laggard | پیشرو یا پسرو

آموزش کانسلیم ( فصل 5 کتاب کانسلیم )

  • سهام شما در کدام دسته است؟

بیشتر مواقع مردم سهمی را می خرند که آن را دوست دارند، یا حس خوبی در مورد آن دارند و یا با آن احساس راحتی می کنند مانند دوست، کفش یا سگ قدیمی. این سهام معمولا احساساتی بوده و به جای حرکتی پایدار و پیشرو در بازار، نوسان های غیر عادی و هیجانی دارند.

  • از بین دو تا سه سهم برتر در گروه، سهم مناسب را انتخاب کنید.

معمولا در یک گروه صنعتی در حال رشد، دو تا سه سهم از رشد خوب و قابل قبولی برخوردارند و بقیه سهام موجود در گروه تعریفی ندارند.آیا تا به حال به چنین چیزی برخورد کرده‌اید؟

  • از سهام پیرو پرهیز کنید.

سهام پیرو در یک گروه سهامی هستند که در همان گروه سهام پیشتاز قرار دارند و از عملکرد و سابقه ضعیفی برخوردارند. آن ها در نهایت تلاش می‌کنند تا افزایش یابند و بتوانند تغییرات قوی پیشروی گروه را دنبال کنند.

در سال ۱۹۷۰ لویتز فرنیچر به یکی از پیشگامان بازار تبدیل شد. شرکت ویکس همان محصول را کپی کرد و وارد تجارت لوازم خانگی شد. بسیاری از مردم بجای لویتز، ویکس را خریدند، زیرا از قیمت کمتری برخوردار بود. ویکس افزایشی نیافت. در نهایت نیز ویکس با مشکلات مالی مواجه شد ولی لویتز ۹۰۰ درصد رشد کرد.همانطور که آندره کارنیگه یکی از پیشگامان صنعت فولاد می گوید: انسان اول، هسته را می سازد و انسان دوم پوسته.

  • آیا قدرت قیمت نسبی(RSI) سهم زیر ۷۰ است؟

در اینجا مقیاسی بسیار ساده و قابل حفظ وجود دارد که نشان می دهد سهم انتخابی پیشگام است یا پسرو.

اگر قدرت قیمت نسبی سهم در مقیاس  ۱ تا ۹۹، زیر ۷۰ باشد نشان دهنده آن است که سهم مورد نظر از سهام بهتر گروه عقب است. این بدان معنا نیست که قیمت سهم مورد نظر بالا نمی رود بلکه بدین معنا است که اگر بالا برود به اندازه سهام پیشگام افزایش نخواهد داشت.

قدرت قیمت نسبی  معمولا عملکرد سهم را نسبت به تغییرات میانگین کل بازار (شاخص کل) یا در برخی موارد تمام سهم های دیگر اندازه گیری می کند. RSI، ۷۰ بدین معناست که از نظر عملکرد، سهم مورد بررسی طی دوره ای مشخص از ۷۰ درصد سهام مورد مقایسه بهتر عمل کرده است.

  • در نتیجه قاعده این است: از شرکت های پیرو و با تاخیر پرهیز کنید. به دنبال سهام پیشرو و برتر باشید.
  • سهام باقدرت نسبی ۸۰ و ۹۰ را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید انتخاب سهام خود را بهتر کرده و بر روی پیشگامان بازار تمرکز نمایید، سهامی را بخرید که از قدرت نسبی ۸۰ یا بیشتر برخوردارند.

برای خود قوانین و قواعد مشخص و واضحی قرار دهید. پس از این کار مطمئن شوید که سهام انتخابی در دوره تقویت و تصحیح مناسبی قرار دارد و قیمت سهم بیش از ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از محدوده فوق افزایش نیافته است. با این روش شما از تعقیب سهامی که قیمت آن‌ها به سرعت از محدوده تقویتی بالاتر می‌رود پرهیز می‌کنید.

  • نکته:

اگر قدرت نسبی (RSI) برای هفت ماه یا بیشتر افت کرد و یا برای چهار ماه یا بیشتر با افت شدیدی همراه بود، عملکرد سهم مشکوک بوده و باید بررسی بیشتری شود.

سهام برنده در بازار همواره قبل از آغاز رشد خود از قدرت نسبی ۹۰به بالا برخوردار بوده‌اند. قدرت نسبی سهامی که انتخاب می شود باید مانند سایر سهام موفق و پیشروی بازار باشد. من سهمی را که قدرت نسبی آن زیر هشتاد است و یا نمودار قدرت نسبی آن کاهشی است نمی خرم.

  • در ارزیابی اقتصاد نیز سرمایه‌گذاران باید به دنبال پیشگامان جدید بوده و از سرمایه‌گذاری‌های احساسی اجتناب نمایند.
  • همیشه بدترین سهم خود را اول بفروشید.
  • نکته:

اگر سبدی از سهام را در اختیار داریدباید همواره بدترین سهم خود را قبل از بقیه فروخته و بهترین سهم خود را کمی بیشتر نگه دارید. به عبارت دیگر، سهم بازنده خود را سریعا فروخته و انتخاب های بهتر خود را نگه دارید.

تصحیح عمومی بازار یا افت قیمت‌ها، به شما کمک می‌کند تا اگر می دانید که به دنبال چه هستید، پیشگامان جدید بازار را بشناسید.

سهامی که از رشد بهتری برخوردارند معمولا بین ۱/۵ تا ۲ برابر میانگین بازار خود را تصحیح می‌کنند. با این وجود به عنوان قاعده‌ای کلی، سهام رو به رشدی که در یک بازار افزایشی کمتر خود را تصحیح می‌کنند گزینه‌های بهتری نسبت به سهامی با تصحیح زیاد هستند.

برای مثال اگر کل بازار با افت موقتی ۱۰ درصد مواجه شود و سه سهم رو به رشد به ترتیب ۱۵، ۲۰ و ۳۰ درصد افت کنند، سهامی که ۱۵ و ۲۰ درصد افت کرده‌اند سهام بهتری هستند. اگر بازار با افت موقتی ۱۰ درصد مواجه شود و سهامی ۳۵ تا ۴۰ درصد افت کند، مطمئنا این سهام با مشکلی مواجه شده و بهتر است هر چه زودتر از دست آن خلاص شوید.

  • طرفدارن سهم بیشتر اشتباه می کنند

بسیاری از مدیران سرمایه گذاری حرفه ای با خرید سهامی که به تازگی با افت های بزرگ و غیر عادی مواجه شده‌اند، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند. هیچ یک از آنان فرق بین تصحیح عادی قیمت سهم با افت غیر عادی آن را که نشانه بروز مشکل در سهم است را نمی‌دانند.

  • به عنوان نمونه چند مدیر پولی ارشد درنیویورک در سپتامبر ۱۹۸۱، سهام دام پترولیوم را که از ۱۶ دلار به ۱۲ دلار رسیده بود خریدند زیرا قیمت سهم بنظر مناسب می آمد و داستان های جالبی از آن در وال استریت شنیده می شد. چند ماه بعد قیمت سهم به ۱ دلار رسید و صحبت از مشکلات مالی آن شد.

پس از اینکه دوره افت عمومی بازار تمام شد، سهامی که قبل از بقیه به قیمت های بالا بر می‌گرند گزینه های مناسب و پیشرو هستند. این فرایند هفته به هفته برای سه ماه تکرار می شود و هر هفته سهام جدیدی روند صعودی خود را دوباره از سر می گیرند. برای اینکه سرمایه گذار حرفه ای باشید بین رفتار عادی سهم با تغییرات غیر عادی آن تفاوت قائل شوید. هر وقت این موضوع را فراگرفتید مردم خواهند گفت شما حس خوبی از بازار دارید.

  • کنترل دیتا- قدرت غیر عادی در بازار ضعیف

  • در اوریل ۱۹۸۰، پس از آغاز بازار کاهشی ۱۹۸۱ شرکت ام سی آی که در واشنگتن در زمینه مخابرات فعالیت می‌کرد، در بازار خارج از بورس به قیمت ۱۵ دلار معامله می‌شد و به تازگی منظقه تقویتی را رد کرده بود. طی ۲۱ماه بعدی قیمت سهم فوق به ۹۰ دلار رسید.

ام سی آی در بازار کاهشی سه برابر شد و مثال بسیار خوبی از قدرت غیر عادی در بازار کاهشی است.

  • نتیجه گیری:

به ندرت سرمایه گذاری درسهام پیرو و با تاخیر سودده خواهد بود (حتی اگر به نظر ارزان بیایند). به دنبال پیشگامان بازار باشید.

آموزش بورس در مشهد – آکادمی تخصصی پارسیان بورس

 

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس، اولین گام‌های ورود به بورس را بردارید‌.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت نام دوره های جامع حضوری به صفحه آموزش بورس در مشهد مراجعه کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی