کانسیلم چیست؟

در این مطلب از وب‌سایت پارسیان بورس قصد داریم ببینیم که کانسلیم چیست و چه کاربردی دارد؟ کانسلیم (CANSLIM) کوتاه شده یک روش درآمدزا در بازار سهام است که ویلیام اونیل آن را ابداع کرده است. اونیل پایه گذار و رییس روزنامه ملی بازرگانی اینوسترز بیزنس دیلی می باشد. همچنین یک موسسه تحقیقاتی در امور تجاری را، به نام شرکت ویلیام اونیل و شرکا رهبری می‌کند.

اونیل، زاده اوکلاهاما و بزرگ‌شده تگزاس است. نخستین سرمایه گذاری او مبلغی در حدود ۳۰۰ دلار، با خرید سهام پروکتر و گمبل (بزرگترین شرکت سازنده مواد شوینده در آمریکا) بود.
او سپس به عنوان دلال سهام به شرکت هایدن استون پیوست و بررسی سهام برنده‌شده در بازار سهام را همان زمان آغاز کرد. وی پس از آنکه موجودی حساب خود را طی۲۶ماه بیست برابر (!!!) کرد، توانست یکی از صندلی‌های بازار سهام نیویورک را در سی سالگی بخرد.

از تحلیل CANSLIM در واقع جهت شناساندن سهم در مدت زمان کوتاه به طور مختصر و مفید استفاده می‌شود. به طور کلی مهمترین قسمت در تحلیل CANSLIM برای شناخت سریع یک شرکت، مطالعه و بررسی روند عایدی کل شرکت و نیز وضعیت سود هر سهم و روند قیمتی سهم می‌باشد.

کانسلیم چیست و چه کاربردی دارد؟

کانسلیم برگرفته از هفت حرف لاتین “C.A.N.S.L.I.M” است که هر حرف، معرف و مخفف یک عبارت است که در زیر توضیحات مربوط به هر عبارت را مشاهده خواهید کرد.

C :Current Quarterly Earning Per Share {سودهای جاری (سودهای سه ماهه و فصلی هر سهم)}

در این قسمت تاکید بر آن است که EPS فصلی شرکت بررسی گردد و چنانچه این EPS نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل بطور متوسط از 25 تا 50 درصد رشد برخوردار باشد آنگاه سیگنال مناسب در تحلیل CANSLIM دریافت می‌گردد.

A :Annual Earning Per Share {سودهای سالانه}

کانسلیم چیست و چه کاربردی دارد؟ توضیح آنکه این بخش مربوط به بررسی EPS سالانه شرکت نسبت به 5 سال قبل می‌باشد، چنانچه دارای رشدی معقولانه باشد و نرخ رشد مرکب سالانه درآمد بین 25 تا 50 درصد باشد سیگنال مطلوب CANSLIM دریافت می‌گردد.

N :NEW Products, New Management, New high {محصولات جدید، مدیریت نو، خدمات جدید}

الف) بر طبق تحقیقات به عمل آمده توسط ویلیام اونیل و سایر تحلیل‌گران این نکته استنباط گردیده که بیش از 95% از شرکت‌هایی که جزو پربازده‌ترین شرکت‌ها طی یک دوره تحلیلی و تحقیقی 38 سال بوده‌اند آن‌دسته از شرکت‌هایی هستند که از محصولات جدید یا ارائه خدمات جدید بهره گرفته‌اند.

ب) همچنین در این تحقیق نشان داده شده که شرکت‌هایی که از مدیریت مناسب و قوی و هیات مدیره منسجمی برخوردار بوده‌اند در بین موفق‌ترین شرکت‌ها قلمداد شده‌اند.

ج) شایان ذکر است که شرکتهایی که قیمت‌های بالای جدیدی را در نمودارهای قیمتی ایجاد کرده‌اند نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که سیگنال مطلوبی را در تحلیل CANSLIM ایجاد می‌نماید.

S :Supply And Demand {عرضه و تقاضا}

همان‌طور که می‌دانیم قانون عرضه و تقاضا تقریباً تعیین‌کننده قیمت همه‌چیز در زندگی روزمره و انواع بازارهایی است که در آن‌ها دادوستد انجام می‌گیرد، و جزو نخستین مسائلی است که در آموزش بورس مطرح می‌شود. بازار سهام نیز از این قاعده مستثنا نیست و قانون عرضه و تقاضا در این بازار، از اهمیت زیادی برخوردار است.

به‌راحتی می‌توان دریافت که قیمت سهام شرکتی که ۴۰۰ میلیون برگه سهم دارد به‌سختی افزایش می‌یابد، زیرا تعداد عرضه‌کنندگان سهام زیاد بوده و در نتیجه متقابلاً باید تعداد تقاضا برای خرید این سهم زیاد باشد تا قیمت آن با افزایش همراه باشد. اما قیمت سهام شرکتی با ۵۰ میلیون برگه سهم با حجم خرید معقولی، افزایش خواهد یافت چون سهام کمتری برای عرضه وجود خواهد داشت.

در شرایط فوق اگر تصمیم به خرید سهم با شرایط یکسان دارید و تنها تفاوت، بین کوچک و بزرگ بودن میزان سهام شرکت است، شرکت کوچک‌تر گزینه بهتری خواهد بود.

حتما بخوانید :

در اینجا به سهام شناور شرکت نیز باید توجه شود. زیرا سهام شناور شامل سهام در اختیار مدیران شرکت و همچنین سهام قابل عرضه به سرمایه‌گذاران بازار است. هر چه میزان سهام شناور آزاد شرکتی کمتر باشد یعنی سهام آن شرکت در اختیار عده‌ایی خاص قرار داشته باشد آن سهم از چشم‌انداز رشد مناسبی برخوردار خواهد بود. با توجه به تحقیقات ویلیام اونیل اکثر سهم‌های در حال رشد کمتر از 25 میلیون سهم شناور داشته‌اند. از این‌رو هر چه تعداد سهام شناور کمتر باشد، شرایط عرضه و تقاضا برای افزایش قیمت بهتر خواهد بود و از طرف دیگر سهام شرکتی که درصد بالایی از مالکیت آن در اختیار مدیران ارشد شرکت است، معمولاً از آینده بهتری برخوردار خواهد بود.

L :Leader or laggard {پیش‌رو یا پس‌رو}

مردم اغلب سهامی را خریداری می‌نمایند که اولـاً با صنعت مرتبط با آن آشنایی داشته باشند و شرکت مزبور را بشناسند ثانیاً صنعت فوق‌الذکر جزو صنایع پیشرو باشد گفتنی است که سهام مناسب در تحقیقات ویلیام اونیل از قدرت نسبی 87 در صنعت خود برخوردار بوده‌اند.

I :Institutional Sponsorship {نهاد پشتیبان}

مردم تمایل به خرید سهامی دارند که از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و یا شخصیتهای حقوقی خریداری می‌شود و مورد نظر مساعد آنها و حمایت این ارگان‌ها قراردارد لذا چنانچه سهمی در شرایط فوق قرار داشته باشد از سیگنال CANSLIM برخوردار خواهد شد.

M :Market Direction {جهت بازار}

این بخش، مهمترین بخش روش کانسلیم است . اگر کل بازار رو به زوال برود، حتی بهترین سهام هم می توانند ضرر ده باشند. تقریبا ۷۵ درصد سهام با کل بازار هم جهت هستند. یعنی اینکه شما می‌توانید سهامی را که همه شرایط دیگر را به طور کامل دارا هستند، بخرید اما اگر نتوانید جهت کل بازار را تشخیص بدهید، ممکن است که سهام شما بازده خوبی نداشته باشند.

نشانگرهایی برای مشخص کردن شرایط کلی بازار ساخته شده اند. اونیل می گوید: ” یاد بگیرید که نرخ‌های بازار و نمودار حجم میانگین های بازار را درک کنید. اگر بتوانید این کار را بکنید، از مسیر منحرف نخواهید شد. اگر نخواهید که با روند موجود در بازار بجنگید، واقعا نیاز به چیز دیگری دارید. “

حتما بخوانید:

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس‌های آموزشی بورس به شما پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در ورکشاپ‌های رایگان  آشنایی با بورس، اولین گام‌های ورود به بورس را بردارید. همچنین می‌توانید دوره آموزش ارز دیجیتال را نیز در این آکادمی به صورت حضوری و غیرحضوری بگذرانید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت نام دوره‌های جامع حضوری از طریق صفحه آموزش بورس در مشهد اقدام کنید.
4/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی