آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش کانسلیم ( فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم )

آموزش کانسلیم (فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم): در این مقاله آموزشی که به صورت اختصاصی توسط تیم تولید محتوای آکادمی پارسیان بورس تهیه و تنظیم شده است، به بررسی خلاصه وار فصل اول و چهارم کتاب کانسلیم نوشته ویلیام جی اونیل می پردازیم. کانسلیم (CANSLIM) کوتاه شده یک روش درآمدزا در بازار سهام است که ویلیام اونیل آن را ابداع کرده است. فصل اول این کتاب به بررسی پارامتر “درآمد سه ماهه هر سهم” { یا همان حرف C در عبارت کانسلیم } می‌پردازد و فصل چهارم به پارامتر “عرضه و تقاضا” {یا همان حرف S در عبارت کانسلیم} پرداخته است.

 

حتما بخوانید :

Current Quarterly Earnings | درآمد سه ماهه هر سهم

آموزش کانسلیم ( فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم ) : یکی از عوامل بنیادی مهم در انتخاب سهام شرکت ها، نرخ رشد سودآوری آنهاست هر چه شرکت سود آورتر باشد بهتر است. برای این منظور از اصل درآمد سه ماهه استفاده می کنیم.

نکات:

  • آخرین سود سه ماهه سهامی که شما برای خرید انتخاب می‌کنید باید در مقایسه با سه ماهه مشابه سال قبل از رشد چشمگیری برخوردار باشد.
    به عنوان مثال سود سه ماهه اول سال ۹۶ در مقایسه با سود سه ماهه اول ۹۷ باید دارای رشد باشد.
  • وقتی صحبت از رشد سودآوری می شود بایستی ببینیم سودی که در دوره سال قبل ساخته است در مقایسه با دوره خود در سال جدید ارزش مقایسه را دارد؟ آیا درصد رشد واقعی است؟ بنابراین:
    ۱- فریب درصدهای بزرگ را نخوریم ۲-اگر سودآوری تغییری نداشته و یا منفی باشد ، هیچ دلیلی برای رشد بیشتر آن وجود ندارد

آموزش کانسلیم ( فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم )

چطور از مولفه C استفاده کنیم؟

گام اول:

  • یکی از ویژگی های شرکت های سودآور این است که قبل از آغاز رشد سریع خود به طور متوسط سودی به میزان ۷۰ ٪ بیشتر از سال قبل اعلام کرده اند.

گام دوم:

  • بسیاری از سهامدارن تحت تاثیر گزارش‌های مالی هیجان زده می شوند و شرکت ها سعی می‌کنند خود را به بهترین وجه نشان دهند (راز بین بازگو کردن واقیعت و حقیقت را همیشه به یاد داشته باشید) یعنی گزارشی ممکن است واقعیت را بیان کرده است ولی حقیقت را نگفته است. بنابراین اگر شرکت رکورد بیشترین فروش را ثبت کرده باشد به معنای عملکرد خوب شرکت نیست.

گام سوم:

  •   افزایش درآمد شرکت در سه ماهه اخیر نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل چشمگیر باشد.

آموزش کانسلیم ( فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم )

گام چهارم:

  • بررسی EPS ها جهت برآورد سودهی به سهامداران بجای تمرکز به کل سود ناخالص شرکت و افزایش درآمد، آیتم به مراتب مهمتری است، چون شما که مالک تمام شرکت نیستید و تنها بخشی از سهام آن را در اختیار دارید. پس بالا رفتن کل فروش و سود شرکت دلیلی برای موفق بودن آن نیست.

گام پنجم:

  • تفکیک درآمدهای ۶ و ۹ ماهه به دوره های سه ماهه

صورت‌های مالی ۶ و ۹ ماهه هیچ چیز را مشخص نمی‌کند و سبب گمراهی بیشتر شما خواهد شد. همواره با تقسیم کردن به دوره‌های سه ماهه می‌توانید تصویری کاملا متفاوت از روندها و ارقام را مشاهده کنید.

گام ششم:

  • بایستی درآمد عملیاتی شرکت را مورد بررسی قرار دهیم.

به منظور استفاده درست از مولفه C نباید درآمدهای حاصل از فروش دارایی‌های شرکت را در آن دوره خاص لحاظ کرد، از آنها صرف نظر کنید.

گام هفتم:

  • منظور از رشد چشمگیر سود چقدر است؟ ( گزینه های بهتر را انتخاب کنید)

به عنوان یک قاعده کلی به دنبال سهام هایی باشید که حداقل سوددهی ۲۵ تا ۳۰ درصد را ساخته باشند. در بازارهای گاوی حتی برای محکم کاری سود دو تا سه ماهه آخر را نسبت به سال گذشته مقایسه کنید و به دنبال افزایش های چشمگیر باشید، اگر می‌خواهید دامنه تصمیم‌گیری خود را محدودتر کنید قبل از خرید، ارقام سود سه ماهه بعدی یا دو سه ماهه بعدی را نیز با مقادیر سال گذشته مقایسه کنید، ببینید شرکت در مقایسه با سودهای غیر عادی خیلی زیاد یا کم سال گذشته چه چیزی را ارائه خواهد کرد.

گام هشتم:

  • سودهای جاری بجای سود اصل سرمایه

آموزش کانسلیم (فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم): سهام‌هایی را بخرید که سود سه ماهه اخیر آن از رشد قابل قبولی برخوردار بوده این روشی هوشمندانه در انتخاب سهام مناسب و کاهش اشتباهات است. روی سود شرکت‌هایی متمرکز شوید که سود جاری را بجای سود اصل سرمایه قرار داده‌اند. این شرکت‌ها بدلیل سودآور بودن در هر دوره می توانند به طور منظم سودهای جاری قابل قبولی را به ارمغان آورند.

گام نهم:

  • بدنبال روند صعودی در سود سه ماهه باشید

الف) سودهای سه ماهه بایستی علاوه بر رشد، بایستی به صورت صعودی نیز افزایش رشد داشته باشد.
ب) بطور مشابه اگر سرعت افزایش سود شرکتی منفی شده به عنوان مثال برای دو سه ماهه متوالی از ۵۰ ٪ به ۱۵ ٪ برسد احتمالا اتفاق بدی رخ داده‌است.

آموزش کانسلیم (فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم)

نکات مهم:

  • برای اثبات آغاز روند منفی سهام شرکت به دنبال کاهش نرخ رشد سودآوری در دو سه ماهه متوالی باشید، چون بهترین شرکت ها نیز در طول سال از یک دوره منفی برخوردار هستند.
  • درک مفهوم شتاب گرفتن یا کاهش سرعتِ افزایش سود شرکت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • اینکه گفته می شود سهامی بدلیل اینکه نسبت P/E آن از حد خاصی پایین تر نرفته و یا P/E آن در پایین بازه تاریخی خود قرار گرفته، دلیل نمی‌شود تا فکر کنیم سهام فوق ارزان بوده و موقیعت خوبی برای خرید آن است. چیزی که در ابتدا باید روی آن تمرکز کرد نرخ رشد سود شرکت و سرعت گرفتن یا توقف آن است.
  • مقادیر سود آوری شرکت‌ها را روی نمودار لگاریتمی ترسیم کنید و وضعیت رشد آن را از لحاظ شرایط بررسی کنید.

گام دهم:

آموزش کانسلیم (فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم) : برای تائید و افزایش امنیت کار، بهتر است گروه صنعت شرکت را نیز بررسی کنیم. ببینید که آیا شرکت دیگری از آن گروه سود خوبی را ثبت کرده است؟ اگر شرکت دیگری در گروه مورد نظر را پیدا نکردید، خطر اشتباه بودن شرکت انتخابی شما افزایش می‌یابد.
به افزایش یا کاهش غیر معمول قیمت‌ها در زمان نزدیک بودن گزارشات جدید دقت کنید و این نوسانات را با سایر شرکت‌های موجود در آن گروه مقایسه کنید. این مسئله می‌تواند سرنخی از احتمال خوب یا بد بودن گزارش آتی را به شما بدهد.

اخطار:
به سهامی که چند هفته از موعد انتشار گزارش آنها گذشته ولی هنوز چیزی اعلام نشده است مظنون باشید.

نتیجه گیری:
– در بررسی صورت های مالی، سود سه ماهه را چک کنید. این آیتم باید نسبت به سود سه ماهه مشابه سال قبل دو ویژگی برای قابل قبول بودن داشته باشد:
۱- دارای رشد حداقل ۲۰ تا ۵۰ درصدی ساخته باشد
۲- دو دوره به صورت صعودی رشد نشان داده باشد
– بهترین شرکت‌ها از رشد ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصدی برخوردار هستند و شرکت‌های متوسط رشدی بین ۸ تا ۱۰ درصدی داشته که این کافی نیست.
– در انتخاب سهم مناسب همواره سود نهایی است که حرف آخر را می‌زند.

Supply & Demand | عرضه و تقاضا

سرمایه کوچک با تقاضای بالا

*بزرگ بودن همیشه خوب نیست

  • قیمت سهمی که ۳۰۰ میلیون سهم دارد به سختی افزایش می یابد زیرا تعداد سهم زیادی برای عرضه وجود دارد و به حجم بالایی از خرید (تقاضا) برای بالا بردن قیمت سهم فوق نیاز است.
  • اگر شما بین خرید دو سهم بخواهید تصمیم گیری کنید که یکی از ۱۰ میلیون سهم و دیگری از ۶۰ میلیون سهم برخوردار باشد، در صورت برابر بودن سایر شرایط، شرکت کوچک گزینه بهتری است.
  • کل تعداد سهام در ساختار سرمایه شرکت نشان دهنده تعداد سهام بالقوه ای است که برای خرید وجود دارد.
  • مفهوم عرضه شناور به معنای تعداد سهامی است که پس از کسر سهام در اختیار مدیران شرکت برای خرید وجود دارد.

نکته:
سهامی که درصد بالایی از مالکیت آن ها در اختیار مدیران ارشد شرکت است معمولا از آینده بهتری برخوردارند.

*به دنبال مدیریت کارآفرین باشید نه مدیریت محافظ کار

  • اندازه بزرگ شرکت می تواند سبب افزایش قدرت و تاثیر آن شود ولی این اندازه می تواند از سویی سبب کاهش قدرت خطرپذیری و نوآوری از سوی مدیران قدیمی و محافظه کاری شود که خواهان حفظ وضعیت موجود بوده و به دنبال به روز شدن و نظریات جدید نیستند.
  • شرکتی که بامحصولات جدید و پرطرفدار وارد بازار می شود اگر نتواند به عرضه محصولات جدید خود ادامه دهد ظرف مدت سه سال با کاهش فروش مواجه خواهد شد. بیشتر محصولات جدید و نوآوری های کنونی توسط شرکت های کوچک و متوسطی انجام می شوند که از اشتها و انگیزه کافی برخوردار بوده و مدیریت آنها نوآور است.
  • اگر شرکتی بزرگ محصولی جدید و نوین عرضه کند احتمالا سهام آن رشد زیادی نخوادهد کرد زیرا محصول فوق بخش کوچکی از فروش و درآمد هنگفت شرکت را به خود اختصاص خواهد داد. عرضه محصول جدید در شرکت‌های بزرگ مانند افتادن قطره‌ی در سطلی بزرگ است.

* اشتباه بزرگ سرمایه گذارن نهادی

  • بسیاری از سرمایه گذارن نهادی اشباه بزرگی انجام می دهند و فکر می کنند به دلیل بالا بودن میزان سرمایه‌گذاری، باید فقط در سهام شرکت های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه آن‌ها بسیاری از شرکت‌های با رشد واقعی را در نظر نمی‌گیرند. نظریه فوق در عمل سبب عملکرد ضعیف سرمایه گذارن نهادی می‌شود، زیرا آن‌ها انتخاب خود را به شرکت‌های با رشد کند، ناکارآمد، اشباع شده و یا حتی در حال افت محدود می‌کنند.

* مواظب تقسیم سهام باشید

  • تقسیم سهام باید با نسبت ۲به ۱ یا ۳به ۲ انجام شود و نه ۳ به ۱ یا ۵ به ۱ (تقسیم سهام به نسبت ۲ به ۱ یعنی به ازای هر سهم دو سهم خواهید داشت ولی قیمت سهم نصف می شود)
  • با تقسیم زیاد سهام، میزان سهامی که برای عرضه وجود دارد افزایش یافته و در نتیجه شرکت از اینرسی بیشتری برای حرکت برخوردار می‌شود. همچنین تقسیم کردن سهام شرکتی که برای یک تا دو سال افزایش یافته و در انتهای بازار افزایش و اوایل بازار کاهشی قرار دارد، کار عاقلانه‌ای است.

آموزش کانسلیم ( فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم ): البته بیشتر شرکت ها چنین کاری را انجام می دهند. آن ها فکر می کنند با تقسیم سهام به دلیل کاهش قیمت، افراد بیشتری علاقمند به خرید سهام می شوند. این نظر ممکن است درست باشد ولی اگر تقسیم در اواخر دوره رشد رخ دهد، نتیجه عکس خواهد داشت. در چنین حالتی معامله گران حرفه ای و تعداد کمی از سرمایه گذارن هوشمند از فرصت ایجاد شده بهره مند شده و در میان جو ایجاد شده از تقسیم، سهام خود را فروخته و سود کسب می کنند.

نکات :

  • به دنبال شرکت‌هایی باشید که در بازار آزاد سهام خود را می‌خرند. یکی از نشانه‌های مثبت برای شرکت‌ها، خصوصا شرکت‌های کوچک تا متوسط آن است که سهام خود را طی دوره زمانی مشخصی در بازار آزاد خریداری کنند. این کار تعداد سهام موجود در ساختار سرمایه را کاهش داده و بدین معناست که شرکت منتظر افزایش درآمد و سود در آینده است. در نتیجه کل درآمد شرکت بین تعداد سهام کمتری تقسیم شده و سود هر سهم افزایش می یابد؛ و این به معنای افزایش قیمت سهام در آینده به شمار می رود.
  • پایین بودن نسبت بدهی شرکت به سرمایه آن معمولا نکته مثبتی است. پس از اینکه سهام شرکتی را که تعداد سهام کمی دارد را انتخاب کردید درصد بدهی‌های بلند مدت آن را نسبت به کل سرمایه بررسی کنید. معمولا هر چقدر این نسبت کمتر باشد، شرکت بهتر و امن‌تر است.
  • شرکتی که نسبت بدهی به سرمایه خود را طی دو یا سه سال اخیر کاهش داده است، ارزش بررسی بیشتری دارد. اگر مسئله دیگری در میان نباشد، کاهش بدهی سبب کاهش هزینه بهره شرکت شده و سود هر سهم را بالا می‌برد.
آموزش کانسلیم (فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم)

* میزان سرمایه و نقدشوندگی

  • باید به یاد داشته باشید که سهام شرکت هایی که سرمایه کوچکی دارند معمولا از نقد شوندگی کمتر، نوسان بیشتر و تغییرات سریع تر برخوردارند. در نتیجه به همان اندازه که این سهام برای سرمایه گذاری موقیعت بهتری دارند از خطرات بیشتری نیز برخوردارند.
  • از سهامی ارزانی که سرمایه کمی دارند و مالک عمده نهادی و حقوقی ندارند، پرهیز کنید زیرا چنین سهامی معمولا از نقدشوندگی ضعیفی برخوردار بوده و خطر زیادی دارند.
  • حجم معاملات روزانه یک سهم بهترین سنجش عرضه و تقاضای آن است. حجم معاملات باید در دوره های اصلاح کاهش یافته و در صعودها و نزول ها افزایش یابد.

آموزش کانسلیم (فصل 1 و 4 کتاب کانسلیم): وقتی سهامی از دوره تقویت یا تصحیح خارج شده و صعود خود را شروع می‌کند حجم معاملات باید حداقل ۵۰ درصد بیشتر از حالت عادی باشد.

نتیجه گیری:
سهام هایی که از سرمایه کوچک تری برخوردارند در صورت مساوی بودن سایر شرایط از عملکرد بهتری نسبت به شرکت های قدیمی تر و با سرمایه زیاد برخوردارند.

متن مقاله بالا که در واقع خلاصه فصل اول و چهارم کتاب کانسلیم هستند از طریق لینک های زیر قابل دانلود هستند:

دانلود فصل اول

دانلود فصل چهارم

 

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد میکنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید ، در صورت تمایل می توانید برای ثبت نام دوره‌ی جامع حضوری به صفحه آموزش بورس در مشهد مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری پارسیان بورس شرکت نمایید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ابراهیم خرم نژاد
    3 دی 1399 18:47

    با سلام . لطفا فیلم های کامل آموزش کانسلیم را به ایمیل بنده ارسال فرمائید .
    اگر هم به صورت سی دی برام بفرستید بسیارسپاسگزارم
    هرینه اش را دستور بفرمائید به دیده منت پرداخت میکنم . باتشکر خرم‌نژتد ۰۹۱۸۸۴۲۷۸۷۴

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی