بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چیست؟

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چیست؟ این موضوع اخیرا پرسش خیلی از افراد بوده است؛ خرید طلا در وضعیت اقتصادی پر ریسک کشور ما یک راه مطمئن برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید که در مقایسه با بورس و بازار ارز نوسانات کمتر و قابل پیشبینی‌تری را تجربه می‌کند و به همین دلیل از حاشیه امنیت بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. سوال کلیدی این است که چه نوع طلایی را برای سرمایه‌گذاری باید بخریم و مزایا و معایب هرکدام از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا چیست و چطور می‌توانیم در این بازار به شیوه‌ای پایدار به کسب سود بپردازیم؟ برای پاسخ به این سوالات و سوالات دیگر تا انتهای این مقاله همراه آکادمی پارسیان بورس باشید.

چرا طلا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

پیش از اینکه در بین بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف(مانند طلا، خودرو و بورس) گزینه مورد نظر خود را انتخاب نمایید باید به دو سوال کلیدی پاسخ دهید. یک، هدف شما از سرمایه‌گذاری چیست؟ و دو، آیا شما شخصیتی ریسک پذیر به حساب می‌آیید یا خیر؟

در حالت کلی انواع اهداف در سرمایه‌گذاری به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قابل تقسیم‌بندی هستند. طلا به واسطه قابلیت نقدشوندگی بالا و نوسانات قیمتی کمتر برای هر سه این اهداف گزینه مناسبی به شمار می‌آید(علل خصوص برای اهداف میان مدت و بلند مدت.) به عنوان مثال؛ در مقایسه با بازاری مثل ارزهای دیجیتال(که اکثر سوددهی‌شان کوتاه مدت است) شما می‌توانید با انتخاب بهترین نوع طلا برای سرمایه‌گذاری، در میان مدت و بلند مدت نیز به سودهای قابل توجهی برسید.

در خصوص ریسک پذیری، افراد به سه دسته‌ با ریسک پذیری پایین، بالا و افرادی که به دنبال حاشیه امن هستند تقسیم می‌شوند. دوباره و در مقایسه با بازار ارزهای دیجیتال، طلا انتخاب مناسب برای افرادی ست که ریسک‌پذیری پایینی دارند و همینطور در قیاس با سرمایه‌گذاری در بانک، طلا انتخاب ریسک پذیرانه‌تر و البته پر بازده‌تری نیز می‌باشد.

طلا، همواره به عنوان پشتوانه کلیدی در بازار سرمایه حضوری پررنگ داشته‌است. پشتوانه امن، قدرت نقدشوندگی بالا و ارزش بالاتر نسبت به پول ملی تنها بخشی از دلایلی هستند که طلا را به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری امن در دسترس شما قرار می‌دهد. ما در مقاله بهترین روش سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ به طور مفصل در مورد مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار و عوامل موثر بر قیمت آن صحبت کرده‌ایم و در اینجا قصد داریم یکی از عوامل موثر بر قیمت طلا را مورد بررسی قرار دهیم که قطعا ذهن شما را به خود مشغول کرده‌است؛ رابطه میان طلا و تورم.

اصولا در زمان افزایش تورم، افراد به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مناسب برای حفظ ارزش دارایی خود در برابر تورم هستند و به همین دلیل، با افزایش تقاضا در بازار طلا، اغلب شاهد افزایش قیمت طلا در زمان تورم هستیم.(نمونه این مورد در بازار ایران کامل قابل مشاهده است.) اما باید بدانید که رابطه طلا و تورم همواره به این سادگی نخواهد بود و متغیرهای زیادی می‌تواند بر این رابطه تاثیر گذار باشد. در واقعیت به سادگی نمی‌توان رابطه میان نوسانات قیمت طلا و نرخ تورم را ارزیابی کرد ولی برای دانش پایه‌ای یک سرمایه‌گذار در ورود به بازار سرمایه‌، همان قاعده‌ای که در ابتدای پاراگراف گفتیم کافی خواهدبود.

انواع سرمایه گذاری در طلا

انواع سرمایه‌گذاری در طلا چیست؟

یکی از مزایای بازار طلا، تنوع گزینه‌هایی ست که شما می‌توانید در آن اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید. در یک تقسیم‌بندی کلی روش‌های سرمایه‌گذاری بر طلا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • خرید فیزیکی سکه و طلا
  • گواهی سپرده سکه در بورس کالا
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا

روش اول؛ خرید فیزیکی سکه و طلا

خرید فیزیکی آشناترین روش برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا می‌باشد. پیش از انتخاب این روش شما باید دو نکته مهم را در نظر داشته‌باشید. نکته اول، چالش نگهداری از طلا و سکه خریداری شده‌است. در واقع سرمایه‌گذاری فیزیکی در بازار طلا نیازمند مراقبت زیادی در برابر دزدیده شدن است که همین مسئله ریسک نگهداری آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. واگذاری طلا به صندوق امانات بانک تا حد زیادی می‌تواند این مشکل را برای شما رفع کند. و نکته دوم که باید به آن توجه داشته‌باشید، میزان مالیات و اجرتی است که شما در هنگام خرید طلا می‌پردازید.

شما باید بدانید نرخ مالیات اعلام شده بر بازار طلا که ۹ درصد می‌باشد بر سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد و اصل طلا از پرداخت مالیات معاف است. اما در خصوص میزان اجرت قاعده مشخصی وجود ندارد و بستگی به میزان ظرافت طلا، دست‌ساز یا ماشین‌ساز بودن آن و یا وجود سنگ‌های زینتی در آن دارد.

چون بحث ما سرمایه‌گذاری است میزان هزینه‌ای که شما می‌کنید بسیار مهم است و باید برای ریال به ریال هزینه‌ای که می‌کنید برنامه‌ریزی داشته‌باشید. مبلغ مالیات و اجرت که بر طلاهای زینتی اعمال می‌شود، هزینه سرمایه‌گذاری در آنها را افزایش می‌دهد و اگر قصد خرید طلا به صورت فیزیکی را دارید بهتر است از بین طلای آب شده و طلای دست دوم یک گزینه را به عنوان سرمایه‌گذاری در بازار طلا انتخاب نمایید.

طلای آب شده یا دست دوم

بین طلای آب شده و دست دوم کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

در خرید طلای آب شده شما اجرت و مالیاتی پرداخت نمی‌کنید و به همین ترتیب حاشیه سوددهی شما نسبت به سایر روش‌های خرید طلای فیزیکی، افزایش پیدا می‌کند. صرفا نکته‌ای که باید به آن توجه داشته‌باشید، بررسی عیار طلای آب شده است. چرا که ممکن است این نوع طلا دارای ناخالصی باشد و به تبع ارزش کمتری داشته‌باشد. لازم است پیش از خرید از عیار طلای خود اطمینان کسب کنید.

مزایای خرید طلای آب شده

در بخش قبلی گفتیم که طلای آب شده به دلیل معافیت از مالیات و اجرت، حاشیه سوددهی بالایی برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌آورد. در اینجا قصد داریم به دلیل دیگری را برشماریم که ارزش سرمایه‌گذاری در بازار طلای آب شده را افزایش می‌دهد؛ تقاضای بالای بازار برای خرید طلای آب شده. امروزه بسیاری از افراد در پاسخ به این سوال که برای سرمایه‌گذاری چه نوع طلایی را بخریم، به سراغ طلای آب شده می‌روند که منجر به افزایش تقاضا در این بازار و به تبع افزایش قیمت طلای آب شده گردیده‌است. قدرت نقدشوندگی بسیاربالا و نگهداری آسان از جمله دیگر مواردی ست که سرمایه‌گذاری در بازار طلای آب شده را توجیه‌پذیر می‌کند.

طلا در بورس کالا

روش دوم؛ گواهی سپرده سکه در بورس کالا

سکه برای نخستین بار در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ وارد بازار بورس کالا شد به طوری که متقاضیان می‌توانستند با خرید ۱۰۰ گواهی سپرده به ازای هر ربع سکه، اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. سقف سرمایه‌گذاری در این بازار پنج ربع سکه اعلام شده‌بود و در آخرین اعلان قیمتی، هر ربع سکه در بازار بورس کالا حدود یک میلیون و هفتصدهزار تومان ارزان‌تر از بازار خرید و فروش شد.

شما می‌توانید بعد از ثبت‌نام در سایت و دریافت کد بورسی، اقدام به خرید گواهی سپرده مورد نظر خود کنید(برای این منظور شما احتیاج دارید حداقل گواهی سپرده، معادل یک ربع سکه، خرید نمایید) و بعد از پنج روز کاری با مراجعه به شعب بانک رفاه کارگردان اقدام به دریافت ربع سکه خود نمایید. اگر شما هم تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سکه از طریق بورس کالا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله آکادمی پارسیان بورس در خصوص خرید گواهی سپرده سکه در بورس کالا مراجعه نمایید.

روش سوم؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا

اگر نمی‌خواهید ریسک خرید و نگهداری فیزیکی طلا را متحمل شوید و یا زمان و دانش کافی برای مدیریت و پیشبینی نوسانات بازار طلا را ندارید، شما احتیاج به بستری دارید که به صورت غیرفیزیکی و توسط تیمی حرفه‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار طلا نمایید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا پاسخ اصلی نیاز شما هستند. برای فعالیت در این صندوق درست مانند روش قبل نیاز به دریافت کد بورسی دارید و پس از آن می‌توانید حتی با مبلغ‌های بسیار پایین هم اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید.

در واقع مزیت عمده این روش در کنار امکان سرمایه‌گذاری با رقم‌های بسیار پایین، حاشیه امنیت بالایی ست که برای شما فراهم می‌آورد و با خیال راحت نسبت به تاثیرات منفی نوسانات بازار طلا می‌توانید اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید.

برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم

در نهایت برای سرمایه‌گذاری چه نوع طلایی بخریم؟

در واقع پاسخ به این سوال با توجه به شرایط شما تعریف می‌شود. در ادامه به صورت خلاصه مزایا و معایب هرکدام از روش‌های سرمایه‌گذاری گفته شده را برای شما فهرست می‌کنیم تا بتوانید بهترین جمع‌بندی ممکن برسید:

خرید فیزیکی طلا

اگر قصد خرید فیزیکی طلا را دارید و نمی‌خواهید از طریق بورس بر روی طلا سرمایه‌گذاری کنید، بهترین راه برای شما خرید طلای آب شده‌است. در این روش شما هزینه‌ی اضافه‌ برای مالیات و اجرت پرداخت نمی‌کنید و نگهداری آن نیز بسیار آسان‌تر از طلای فیزیکی است.

سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سپرده و بورس کالا

در میان دو روش تفاوت چشم‌گیری وجود ندارد. صرفا اگر قصد دارید با مبالغ پایین وارد بازار سرمایه شوید، صندوق‌های سپرده گزینه بهتری برای شما هستند و اگر تمایل به خرید ربع سکه دارید، بهترین گزینه برای شما بازار بورس کالاست.

سخن آخر

در این مطلب در مورد اینکه بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چیست صحبت کردیم؛ امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و پاسخ سوال خود، یعنی “برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم؟” را یافته باشید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی