تفاوت کارگزاری و صرافی
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

تفاوت کارگزاری و صرافی

صرافی و کارگزاری، دو مورد از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مفاهیمی است که در بازارهای مالی با آن سروکار دارید و به همین دلیل درک تفاوت کارگزاری و صرافی اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای معامله در هر بازار مالی، نیاز به یک بستر معاملاتی می باشد که خریداران و فروشندگان بتوانند در آن مکان به خرید و فروش دارایی‌های مختلف بپردازند. در معاملات ارزهای دیجیتال به واسطه غیر رسمی بودن و غیرمتمرکز بودن آنها  هر صرافی خودش به تنهایی بستری را برای معامله فراهم نموده‌است در حالیکه برای خرید و فروش در بازارهای دیگر همانند فارکس و بورس دولت ها این بستر را فراهم نموده‌اند.

در این مقاله ما تصمیم داریم به بررسی تفاوت کارگزاری و صرافی ارز‌های دیجیتال بپردازیم. در ابتدا، به تعریف کارگزاری و صرافی خواهیم پرداخت و سپس تفاوت‌های اصلی این دو نوع نهاد مالی را بررسی خواهیم کرد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی چیست؟

صرافی یک بازار آنلاین است که در آن خریداران و فروشندگان می‌توانند ارز‌های دیجیتال را با یکدیگر معامله کنند. صرافی‌ها معمولاً از طریق دفترچه سفارشات کار می‌کنند. لازم به ذکر است بدانید در دفترچه سفارشات، خریداران سفارشات خرید و فروشندگان سفارشات فروش خود را ثبت می‌نمایند. در این میان صرافی‌ها نقش واسطه را دارند و معاملات بین خریداران و فروشندگان را مدیریت می‌کنند.

استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال مزایایی همچون دسترسی به طیف گسترده‌ای از ارز‌های دیجیتال، امکان خرید و فروش ارز‌های دیجیتال به صورت سریع و آسان و امکان استفاده از ابزار‌های تحلیل تکنیکال و معاملاتی را برای خریداران و فروشندگان به همراه دارد.

صرافی یکی از مبتدی‌ترین مفاهیمی است که برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به آن خواهید داشت. باید این را بدانید که این بازار مالی نوظهور، سختی‌های خاص خود را دارد و شما نمی‌توانید بدون دانش کافی و داشتن تجربه در این بازار فعالیت کنید و انتظار سود داشته باشید. دوره‌های آموزشی مختلف زیادی در رابطه با یادگیری این بازار مالی وجود دارد ولی شما باید بتوانید بهترین دوره را انتخاب کنید تا بعد از اتمام دوره به تریدری حرفه‌ای تبدیل شوید.

یکی از ویژگی‌های دوره‌های آموزشی مناسب در حوزه بازارهای مالی این است که حتماً تمامی مفاهیم را به صورت عملی بیاموزید. در دوره آموزش ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس شما به همراه اساتید خود معامله کرده و به صورت کارگاهی پیش خواهید رفت.

کارگزاری (Broker) چیست؟

کارگزاری چیست؟

کارگزاری یک نهاد مالی است که به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می‌کند. کارگزاری‌ها بیشتر در بازارهای مالی رسمی مانند بازار بورس اوراق بهادار و بازار‌های کالایی و … فعالیت می‌کنند. در بازار بورس، کارگزاری‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا سهام مختلف را با استفاده از ارز‌های فیات خریداری کنند و به فروش برسانند. در واقع کارگزاری بستری است که خریدار و فروشنده را به بازار بورس متصل کرده و امکان خرید و فروش را به وجود می‌آورد.

تفاوت کارگزاری و صرافی

کارگزاری و صرافی دو نوع نهاد مالی هستند که مزایا و معایب خاص خود را دارند. اینکه شما بخواهید از کدام مورد استفاده نمایید، دقیقاً به بازاری ارتباط دارد که قصد فعالیت در آن را داشته باشید.

همانطور که می‌دانید در بازار ارزهای دیجیتال، هیچ نهاد دولتی وجود نداشته و این صرافی است که بازار را به وجود خواهد آورد. تا آنجایی که ممکن است قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در صرافی بایننس با قیمت آن در صرافی کوکوین متفاوت باشد.

این در حالی است که در بورس ایران یا بورس بین الملل، دولت ها متولی اجرایی هستند و بازار به صورت رسمی تشکیل شده است. این کارگزاری است که شما را به این نهاد متصل کرده و امکان خرید و فروش در بورس را به شما می‌دهد. در واقع کارگزاری همان شرکت واسطه ای است که میان شما و بازار بورس وجود دارد.

صرافی بهتر است یا کارگزاری؟

شاید تا قبل از مطالعه این محتوا اطلاعات دقیقی در مورد تفاوت کارگزاری و صرافی در اختیار نداشتید اما در حال حاضر می‌دانید این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به همین دلیل این سوال برای شما نیز معنا نخواهد داشت.

کارگزاری و صرافی هیچ برتری نسبت به یکدیگر نداشته و از هر کدام در بازار مالی متفاوتی استفاده می‌شود. اگر شما تصمیم دارید در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید باید از صرافی‌های ارز دیجیتال برای خرید و فروش استفاده کنید و این در حالی است که برای معامله در بازار بورس باید از طریق کارگزاری ها ابتدا اقدام به دریافت کد بورسی و سپس خرید و فروش نمایید.

سوالات متداول

  • بین کارگزاری و صرافی، کدام یک امنیت بالاتری دارد؟
    معمولاً کارگزاری‌ها امنیت بالاتری نسبت به صرافی‌ها دارند. و این به این دلیل است که کارگزاری‌ها معمولاً دارای مجوزات رسمی هستند و زیر نظر ارگان های دولتی فعالیت می‌کنند.
  • کارگزاری و صرافی کدام برای کاربران تازه‌کار مناسب‌تر است؟
    این سوال به این وابسته است که این فرد به تازگی کار خود را در کدام بازار (ارز دیجیتال یا بورس) شروع کرده باشد. هر فرد تازه کاری در بورس باید با کارگزاری آشنا باشد و هر تریدر مبتدی در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به این دارد که صرافی‌ها را به خوبی بشناسد.
4/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی