آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بورس چیست؟ بورس به زبان ساده از صفر تا 100

بازارهای سرمایه‌گذاری همگی به منظور رشد و توسعه اقتصاد ایجاد شده‌اند و سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند با استفاده از بازارهای مالی تا حد ممکن از ضرر در معاملات خود جلوگیری کنند، یکی از بازارهای مالی که به منظور رشد اقتصاد و سرمایه کشورها ایجاد شده است، بازار بورس می‌باشد. بورس یک نوع بازار سرمایه‌گذاری می‌باشد که خرید و فروش و قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها و کالا‌ها در آن انجام می‌شود، معاملات بازار بورس بر روی برگه اوراق بهادار که برگه سهام شرکت‌ها می‌باشد، انجام می‌شود و به همین دلیل به آن بازار بورس اوراق بهادار گفته می‌شود. شما برای اینکه بتوانید در این بازار به سود مناسبی دست پیدا کنید نیاز به آموزش بورس خواهید داشت. به این صورت با داشتن اطلاعات کافی و مهارت مناسب، می‌توانید در این بازار مالی موفق شوید.

اجزای تشکیل دهنده این بازار افراد حقیقی یا شرکت‌ها می‌باشند، بازار بورس این امکان را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است که سرمایه‌ خود را در بازار بورس قرار دهند و از آن کسب سود کنند. سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیاز به مبلغ زیادی ندارد و شما با هر میزان سرمایه می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را در بازار آغاز کنید. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به معرفی بورس و پردازش سوال بورس چیست می‌پردازیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند آشنایی بهتری نسبت به این بازار پیدا کنند.  سپس تلاش می‌کنیم اهمیت ابزارهای مالی بورس در ایران به‌ویژه نقش آنها در گسترش بازارهای پول و سرمایه، مورد بررسی قرار دهیم. ولی قبل از اینکه به بیان این تعاریف بپردازیم به شما تبریک می‌گوییم که بورس را انتخاب کرده اید. انتخاب بازار پرهیجان و پرریسکی مثل بورس برای هر فردی که به دنبال سرمایه‌گذاری می‌باشد، لازم است.

تبریک دوم را بابت این باید به شما بگوییم که شما جزو معدود افراد (بهتر است بگوییم 1%) افرادی هستید که بورس را به صورت اصولی و با آموزش می‌خواهید شروع کنید. متأسفانه یا خوشبختانه باید این خبر را به شما بدهم که 99% افرادی که وارد بورس می‌شوند، روش سرمایه‌گذاری اصولی در بورس را آموزش ندیده‌اند. این عدم آموزش بهای سنگینی دارد و این بهای سنگین شاید به پودر شدن سرمایه مالی این افراد منجر شود.

البته این موضوع قسمت خوشبختانه‌ای هم دارد! افرادی که آموزش بورس در مشهد را از پایه و اصولی می‌بینند سریع‌تر به سود می‌رسند و سودهای بزرگتری نصیبشان می‌شود.

بورس چیست؟
بورس چیست؟
آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

بورس چیست؟

بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری می‌باشد که خرید و فروش کالا و سهام شرکت در آن صورت می‌گیرد به این بازار، بورس اوراق بهادار نیز گفته می‌شود زیرا در آن برگه اوراق بهادار یا سهام شرکت‌ها نیز خرید و فروش می‌شود. بازار بورس تشکیل شده از سرمایه‌گذاران خرد و کلان که با میزان سرمایه‌های متفاوت در این بازار فعالیت می‌کنند.

بازار بورس محدودیتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند و شما با هر میزان سرمایه قادر خواهید بود تا در بازار بورس شرکت کنید. بازار بورس وسیله‌ای برای جمع‌آوری سرمایه و رشد اقتصاد کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر افراد زیادی در کشور ایران دارای کد بورسی فعال هستند که نشان می‌دهد این بازار سرمایه‌ زیادی را از سمت مردم به خود جذب کرده است.

بازار بورس و فعالیت آن محدود به یک کشور نیست و دارای یک فلسفه شکل‌گیری خاص می‌باشد اما موضوع ایجا. بورس ایران برای اولین بار در سال ۱۳۱۵ شمسی مطرح شد و اقدامات مربوط به شکل‌گیری این بازار از جمله اساسنامه آن توسط فرد بلژیکی به نام ران لوترفلد به دولت ایران ارائه داده شد اما به دلیل موضوعات خاص، شرایط کشور و وقوع جنگ جهانی دوم این شکل‌گیری بورس ایران تا ۲۵ سال بعد از این تاریخ به سرانجام نرسید. بازار بورس اولین فعالیت خود را در سال ۱۳۴۶ آغاز کرد.

این بازار رفته رفته طی یکسری اقدامات و قوانین خاص اصلاح شد و در سال ۱۳۸۴ یک قانون تحت عنوان اوراق بهادار ایجاد شد. بازار بورس در حالت کلی به چهار دسته اصلی به نام فرابورس، بورس اوراق بهادار، بورس کالا و بورس انرژی تقسیم‌بندی می‌شود. بازار بورس و سرمایه‌گذاری در آن یک نوع کسب درآمد محسوب می‌شود و در سراسر دنیا پذیرفته شده می‌باشد، در حال حاضر ۶۰ شرکت معتبر بورسی در جهان وجود دارد که سرمایه آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است.

تعریف بورس به زبان ساده

بورس اوراق بهادار، بازار متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران و یا معامله‌گران طبق مقررات قانون بازار بورس اوراق بهادار، مورد داد و ستد قرار می‌گیرد و به صورت شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می شود. 

بورس چیست؟
بورس چیست؟

فلسفه شکل‌گیری بورس چیست؟ 

کلمه بورس یک واژه فرانسوی می‌باشد و تاریخچه پیدایش آن به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد. در مرحله اول بازار بورس دارای یک فلسفه شکل‌گیری می‌باشد، این بازار در ابتدا توسط یکسری بازرگانان اروپایی ایجاد شد، بازار بورس به این منظور ایجاد شد که بازرگانان اروپایی از فعالیت‌های تجاری خود دچار ضرر می‌شدند و به منظور جلوگیری از این ضرر به فکر ایجاد یک بازار منسجم و قانونمند افتادند.

به منظور جلوگیری از ضرر در معاملات بازرگانان تلاش کردند معاملات خود را با سایر بازرگانان شریک شوند تا در نهایت در سود و ضرر آن نیز به صورت شراکتی عمل کنند. با انجام این روش به مرور زمان ضرر در بازارهای مالی کاهش پیدا کرد و بازرگانان سعی کردند فعالیت‌های مالی خود را براساس همین راه ادامه دهند. بعد از رشد اینگونه‌ فعالیت‌ها خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار بورس مطرح شد، اولین بازار بورس جهان در شهر آمستردام هلند تشکیل شد.

بازار بورس مبتنی بر شراکت و تقسیم سود و ضرر در معاملات می‌باشد. با ایجاد بازار بورس افراد موفق شدند دارایی‌های کوچک خود در معاملات بزرگ سرمایه‌گذاری کنند و در سود این پروژه‌ها شریک شوند. بازارهای بورس در ابتدا دارای انسجام خاصی نبودند و با پیشرفت اقتصاد هر کشور این بازارها نیز از قوانین خاصی برخوردار شدند. در حالت کلی فلسفه شکل‌گیری بورس در جهان به منظور ایجاد یک بازار منسجم، قانونمند و شفاف می‌باشد که سرمایه افراد را جمع‌آوری کند تا این سرمایه‌های خرد و کلان را در تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها مورد استفاده قرار دهد.

بازار بورس به منظور شراکت اصولی و تقسیم سود ایجاد شد، در این صورت سرمایه‌گذاران اگر در سهام یک شرکت سهیم شوند به میزان سهم خود از سود معاملات مبلغی تعیین شده دریافت می‌کند و در صورت ضرر، این خسارت مالی شامل آن‌ها نیز می‌شود.

تاریخچه پیدایش بورس در جهان و ایران

برای درک بهتر بازار بورس شما باید از فلسفه شکل‌گیری و تاریخچه آن اطلاعاتی در دست داشته باشید. کلمه بورس در واقع یک کلمه فرانسوی می‌باشد که به معنای کیف پول است و این کلمه ابتدا در قرن ۱۵ میلادی در شهر بلژیک مورد استفاده قرار گرفت، در این زمان صاحبان سرمایه و کسبه در محلی برای خرید و فروش جمع می‌شدند. این مکان اولین بار در مقابل خانه فردی ثروتمند به نام واندر بورس ایجاد شد و سپس هرمکانی که به این صورت برای خرید و فروش و گردهمایی ایجاد می‌شد نام بورس به آن تعلق می‌گرفت.

بازارهای بورس در ابتدا مکان‌هایی بودند که مردم در آن جمع می‌شدند و به خرید و فروش می‌پرداختند، در این بازار در ابتدا نظم و قانون خاصی وجود نداشت اما رفته رفته روند این بازار تغییر کرد و قوانین خاصی برای شکل‌گیری این بازارها مطرح شد. همچنین مکان برگزاری این بازارها به یکسری تالارها انتقال داده شد که تجار و سرمایه‌گذاران امکان حضور در این بازارها را داشتند و مردم عادی نمی‌توانستند در این مکان‌ها حاضر باشند. بازرگانان به منظور ایجاد یک شراکت سالم و تقسیم سود و ضرر بازار بورس را ایجاد کردند، در هنگامی که سود و ضرر در بین افراد تقسیم می‌شد ریسک انجام معاملات کاهش پیدا می‌کرد و همین موضوع باعث شد در مرور زمان این بازار رشد کند و زمینه برای شکل‌گیری شرکت‌های سهامی ایجاد شود.

اولین شرکت سهامی در روسیه با نام ماسکووی ایجاد شد و این شرکت مبتنی بر سهام بود و افراد با توجه به سهمی که در شرکت داشتند در سود و زیان پروژه‌های آن نیز شریک می‌شدند.

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد ایده شکل‌گیری بازار بورس در ایران مطرح شد اما از زمان مطرح شدن این ایده تا شکل‌گیری آن مدت زمان زیادی گذشت. اولین بار موضوع شکل‌گیری بورس در ایران در سال ۱۳۱۵ مطرح شد که فردی به نام ران لوترفلد تمامی ایده‌های آن را پردازش کرد اما ایران به دلیل شرایط خاص و همچنین وقوع جنگ جهانی دوم نتوانست این ایده را در همان زمان پیاده‌سازی کند و سرانجام در سال ۱۳۴۱ موافقت نامه اولیه تاسیس و ایجاد بازار بورس تصویب شد و بعد از گذشت چهار سال ایده ایجاد بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب شد و جهت اجرا به بانک مرکزی ابلاغ شد.

بورس ایران فعالیت رسمی خود را در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۴۶ آغاز کرد و اولین خرید و فروش و فعالیت این بازار مربوط به بانک توسعه صنعتی و مدنی می‌باشد بعد از گذشت مدتی در سال ۱۳۸۴ یکسری قانون به منظور اصلاح بازار تحت عنوان قانون بازار اوراق بهادار تصویب شد و این قانون باعث پیشرفت بازار بورس ایران شد که عملکرد بازار شاهد پیشرفت زیادی بود. به منظور بررسی این بازار نهادی به اسم سازمان نظارتی بورس و اوراق بهادار در ایران تاسیس شد.

پیدایش بورس جهانی

با جهانی شدن بازارهای مالی در سراسر دنیا، واحدهای اقتصادی که در هر کشور در جستجوی سرمایه و تأمین مالی می‌باشند، دیگر ناچار نیستند خود را به بازار داخلی محدود کنند. پیشرفت وسایل و ابزارهای ارتباطی، مشارکت‌کنندگان در بازار را در سراسر جهان به هم پیوند می‌زند و در نتیجه می‌توان سفارش‌ها را در طول چند دقیقه به انجام رساند. 

پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر، همراه با پیشرفت شبکه ارتباطات، انتقال اطلاعات لحظه به لحظه درباره بهای اوراق بهادار و دیگر اطلاعات ضروری را به سرمایه‌گذاران، در اغلب نقاط جهان میسر کرده است. بنابراین، بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌توانند به بازار جهانی نظارت داشته باشند. در عین حال تجزیه و تحلیل کنند که این اطلاعات چه تأثیری بر وضع خطرساز و بازده مجموعه ابزارهای مالی آنها دارد.

بورس به زبان ساده چیست؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
بازار بورس جهانی

تاریخچه مختصری از بورس در جهان

واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام واندر بورس گرفته شده است. این شخص در اوایل سده پانزدهم در شهر بروژ بلژیک زندگی می‌کرد. صرافان شهر در برابر خانه او گرد هم می‌آمدند و به دادوستد کالا و پول می‌پرداختند. بعدها نام او به مکان‌هایی اطلاق شد که محل داد و ستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری بوده است.

نخستین مرکز بورس اوراق بهادار جهان، سال 1460 میلادی در شهر انورس کشور بلژیک تاسیس شد. اما باید توجه داشت که اگر شرکت‌های سهامی متولد نمی‌شدند، بورس هرگز قابلیت تولد نمی‌یافت، در این مورد باید منشأ نخستین شرکت‌های سهامی را در روسیه تزاری که در سال 1553 و همچنین کمپانی هند شرقی انگلستان در سال 1602 میلادی شکل گرفتند، جستجو کنیم. 

به هنگام جهش معاملات بورس و تحقق آن، دولت‌های اروپایی، مانند: انگلستان، آلمان و سوئیس، قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت این نهاد را وضع کردند. پیش از اینکه امنیت سرمایه‌گذاری به خطر افتد، ضمانت اجرای قانون وضع شد تا از هرگونه تقلب و تزویر و پایمال شدن حقوق صاحبان سهام جلوگیری شود. 

پیدایش بازار سرمایه در ایران

بازار متشکل سرمایه در ایران کاملاً نو و با سرعت فوق العاده ای در حال دگرگونی و تکامل است. بازار سرمایه به معنای بازاری است که در آن تقاضای وجوه بلندمدت تأمین می‌شود. بازار سرمایه با تأسیس بانک برنامه در سال 1325 که بعدها بانک اعتبارات صنعتی نامیده شد، بوجود آمد. بیش از آن اعتبارات بلندمدت که مقدار آن قابل توجه نبود به طور عمده از راه وام‌های بانک ملی ایران تأمین مالی می‌شد.

تنظیم نخستین برنامه عمرانی هفت ساله و اجرای آن از سال 1328 لزوم ایجاد بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی را برای تأمین منابع مالی بلندمدت نمایان ساخت.

در سال 1338 بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران با مشارکت بخش خصوصی و مؤسسات خارجی به عنوان نخستین بانک تخصصی تأسیس شد که هدف از ایجاد آن کمک به گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت و معدن بود. 

تحولات سریع اقتصادی- اجتماعی دهه 1320 اهمیت روزافزون بازار پول و سرمایه در کشور، تدوین قوانین جامعی را که ناظر بر فعالیت‌های پولی و مالی باشد، اجتناب ناپذیر ساخت. در این مورد توسعه منابع بازار پول و سرمایه بیش از همه در شبکه بانکی کشور گسترش یافت.

تاریخچه بورس به زبان ساده در ایران

در ارتباط با تأسیس و شکل گیری بورس اوراق بهادار تهران نخستین بار در سال 1315 شمسی وان لوترفلد بلژیکی مطالعاتی درباره تأسیس بورس اوراق بهادار در تهران انجام داد و طرح و اساسنامه و نظامنامه داخلی آن را نیز تهیه کرد.

لیکن بروز جنگ جهانی دوم در شهریور 1320 و عدم ثبات سیاسی و اقتصادی سالهای اولیه سلطنت پهلوی دوم، تأسیس بورس را در ایران به تأخیر انداخت. قوانین تجاری ایران نیز در مورد بورس ساکت بود و نخستین بار ضمن ماده 20 قانون تأسیس اتاق بازرگانی مصوب 7 دیماه 1333 به موضوع بورس اشاره شد و طی آن از وزارت اقتصاد خواسته شد نظرات اتاق بازرگانی را درباره مسائل مربوط به بورس، مورد توجه قرار دهد.

بالاخره در اردیبهشت 1345 قانون تشکیل بورس اوراق بهادار به تصویب رسید و بوسیله وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد و از بانک مرکزی درخواست شد که نسبت به اجرای مفاد آن قانون اقدام کند.

بورس تهران در بهمن 1346 با انجام معاملات روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1347 سهام چند شرکت جدید تولیدی به بورس راه یافت و اسناد خزانه و قبوض اصلاحات اراضی عباس آباد نیز در بورس قابل معامله شد. 

از سال 1368 در چارچوب برنامه نیمسال اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تجدید فعالیت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان زمینه‌ای برای اجرای سیاست خصوصی سازی مورد توجه قرار گرفت.

بورس چیست؟
بورس چیست؟

زمان رونق بورس به زبان ساده

در واقع سیاست‌گذاران اقتصادی در نظر داشتند که بورس اوراق بهادار، با انتقال پاره‌ای از وظایف تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی، جذب نقدینگی و گردآوری منابع پس انداز پراکنده و هدایت آن به سوی مصارف سرمایه‌گذاری، در تجهیز منابع توسعه اقتصادی و انگیزش مؤثر بخش خصوصی برای مشارکت فعالانه در فعالیت‌های اقتصادی، نقش مهم و اساسی داشته باشد.

در سال‌های 1367 تا 1376، تعداد بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس تهران از 56 به 263 شرکت افزایش یافت. در همین دوره، میانگین ارزش معاملات سالانه، حدود 180 درصد افزایش یافت که در مجموع، به فراهم آوردن 391/5 میلیارد ریال برای تامین منابع مالی مورد نیاز فعالیت‌های مولد اقتصادی در اقتصاد ایران انجامیده است.

همچنین در سال‌های 1376 تا 1385 تعداد بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس تهران از 263 شرکت به بیش از 420 شرکت افزایش یافت که رشد کمی مناسبی را نشان می‌دهد. با این حال، عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد که بازار متشکل سرمایه، در عمل جایگاه واقعی و شایسته خود را در اقتصاد ملی به دست نیاورده است؛ به گونه‌ای که میانگین سهم منابع تامین شده توسط این نهاد در مقایسه با تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی، از مرز 6/1 درصد فراتر نرفته است. 

اگر بخواهیم بازار سرمایه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و در دراز مدت به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد باید بتواند به عنوان یک وسیله مؤثر و کارا برای بسیج منابع و پس‌انداز مورد استفاده دولت و بخش خصوصی قرار گیرد.

بورس چیست؟
بورس چیست؟

مزایای بازار بورس چیست؟

بازار بورس دارای مزایای زیادی می‌باشد که از دیدگاه خرد و کلان مورد بررسی قرار می‌گیرند:

در دیدگاه خرد بازار بورس براساس میزان بازدهی، نقدشوندگی، تنوع و قابلیت سرمایه‌گذاری با پول کم مورد بررسی قرار می‌گیرد. بازار بورس ایران دارای بازدهی ۱،۷۱۴ درصدی می‌باشد که این رقم نشان می‌دهد بازار بورس موفق‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در میان سایر بازارها در ۵ سال اخیر بوده است.

از لحاظ میزان تنوع در حال حاضر ۷۰۰ نماد بورسی در این بازار وجود دارد که شما با میزان سرمایه متفاوت می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. این نمادها از نظر میزان بازدهی و ریسک بایکدیگر متفاوت هستند که شما می‌توانید تمامی این نمادها را به طور دقیق بررسی کنید و سپس به خرید و فروش اقدام کنید.

بازار سرمایه‌گذاری در حالت ایده‌آل باید دارای نقدشوندگی بالایی باشد تا سرمایه‌گذار در صورت نیاز قابلیت نقد کردن دارایی خود را داشته باشد. در بازار بورس سرعت نقدشوندگی بسیار بالا می‌باشد به این صورت که اگر شما قصد داشته باشید دارایی خود را نقد کنید این کار را تنها در چند دقیقه می‌توانید انجام دهید، در صورتی که این امکان برای نقد کردن دارایی‌هایی مانند ملک و خودرو وجود ندارد. بازار سرمایه‌گذاری باید اجازه ورود افراد با هر میزان سرمایه را بدهد تا افراد بتوانند حتی با سرمایه کم در سود شریک شوند. بازار بورس دارای این قابلیت می‌باشد و معامله‌گران می‌توانند حتی با سرمایه‌ کم وارد این بازار شوند و خرید و فروش خود را آغاز کنند.

بازار بورس از دیدگاه کلان می‌تواند نیز دارای مزایایی باشد، بورس قابلیت این را دارد که سرمایه‌های جزئی و راکد افراد را جمع‌آوری کند و این سرمایه‌ها را در امور تولید و تامین مالی موسسه‌ها به کار گیرد، با انجام این کار سرمایه افراد کنترل می‌شود و همچنین به رشد اقتصادی کشور کمک فراوانی می‌شود. بازار بورس همچنین با جمع‌آوری سرمایه‌ افراد می‌تواند حجم پول را کنترل کند و از تورم در بازار جلوگیری کند.

در دیدگاه کلی سرمایه‌گذاری در بورس برای افراد مزایای زیادی دارد زیرا با سرمایه‌گذاری در این بازار شما قادر به کسب سود خواهید بود و می‌توانید سرمایه خود را در برابر تورم کنترل کنید.

با سرمایه‌گذاری در بازار بورس میزان نقدشونگی دارایی شما افزایش پیدا می‌کند و شما قادر خواهید بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارایی خود را نقد کنید. با سرمایه‌گذاری در بازار بورس شما دارای یک معافیت مالی می‌باشید زیرا به سود بدست آمده از این طریق مالیات تعلق نخواهد گرفت، در بازار بورس سرمایه‌گذاری در بازه‌های متفاوت برای سرمایه‌گذاران امکان پذیر می‌باشد، همچنین این بازار به صورت شفاف عمل می‌کند و کلیه فعالیت‌ها در آن تحت نظارت قانون می‌باشد. این بازار دارای یک رابط کاربری آسان می‌باشد و سرمایه‌گذاری در آن کار دشواری نمی‌باشد.

بورس چیست؟

مزایای شرکت‌ها در بازار بورس به زبان ساده

یکی از ارکان اصلی محیط عملیاتی شرکت‌ها، بازار مالی است که از بازارهای پولی و بازارهای سرمایه بوجود می آید. بازارهای سرمایه از بازارهای اوراق بهادار دست اول (بازار اولیه) و بازارهای اوراق بهادار دست دوم (بازار ثانویه) تشکیل می‌شوند. (ریموند پی، 1380) به لحاظ اقتصادی، یکی از وظایف مهم بازارهای مالی، تسهیل تشکیل سرمایه است. شرکت‌هایی که درصدد تأمین مالی برمی‌آیند، اوراق بهادار (دارایی‌های مالی) خود را در برابر پولی که واسطه‌های مالی یا خود پس اندازکنندگان می‌پردازند، مبادله می‌کنند. سپس شرکت‌ها آن وجوه را به صورت سرمایه واقعی (دارایی‌های واقعی، مانند: ساختمان، زمین…) تبدیل می‌کنند. فراگرد شکل گیری سرمایه به روش مستقیم و غیرمستقم به قرار زیر است:

بطور کلی بازار دست اول دو ویژگی عمده دارد:

  • اول: بازاری است که در آن تشکیل سرمایه صورت می‌گیرد. 
  • دوم: سهام و اوراق قرضه منتشر شده شرکت‌ها، برای نخستین بار در این بازار عرضه می‌شوند و مورد معامله قرار می‌گیرند. 

در برابر دادوستدهای بعدی، اوراق بهادار (دارایی‌های مالی) در بازارهای دست دوم (ثانویه) انجام می‌شود.

بنابراین بورس اوراق بهادار یک بازار ثانویه سهام است که در این بازار، سهامی که پیشتر منتشر شده است خرید و فروش می‌شود.

مزایای حضور شرکت‌ها در بازار ثانویه به قرار زیر است:

  1.  استفاده از معافیت‌های مالیاتی: شرکت‌هایی که در بورس مورد پذیرش قرار می‌گیرند تا مادامی که از لیست سازمان بورس و اوراق بهادار خارج نشده باشند، می‌توانند نسبت به نرخ مقطوع مالیات از 10 درصد معافیت بهره مند شوند.
  2.  امکان افزایش سرمایه از راه بازار و امکان توسعه فعالیت: در بورس به جهت تمرکز سرمایه و تشکیل بازار هدفمند، امکان افزایش سرمایه بسیار ساده تر از زمانی است که شرکت‌ها در این بازار حضور نداشته باشند و در چنین حالت هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند.
  3. انتشار اوراق قرضه: براساس قانون تجارت این امکان برای شرکت‌های سهامی عام امکان پذیر است.
  4. افزایش رقابت: بازار بورس برای شرکت‌های پذیرفته شده این امکان را فراهم می‌آورد که سهام آنها مورد معامله قرار گرفته، در برابر رقبای خود ارزش واقعی آنها تعیین شود.
  5. کسب وجهه و اعتبار: ورود به بورس و عبور از فیلترهای نظارتی و کنترلی آن موجب افزایش اعتبار آنها شده، موجبات منافعی را برای شرکت فراهم می‌سازد.
  6. امکان افزایش دریافت تسهیلات از سیستم بانکی.
  7. استفاده از ارزیابی عملکرد مدیران و کارشناسان بازار.
  8. تعیین ارزش روزانه کل شرکت توسط بازار.
  9. ارائه عملکرد تصمیم‌گیری مدیران با توجه به تغییرات قیمت سهام.
  10. ایجاد تغییرات اساسی و شفاف سازی در سیستم های گزارش دهی مالی و برنامه ریزی شرکت. 

انواع بازار بورس در ایران

بازار بورس ایران به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند. به صورت کلی اقلام مختلفی در بورس معامله می‌شوند که بسته به نوع آن، در دسته بندی و بازار مشخصی قرار می‌گیرند. برای آشنایی کامل با این موارد می‌توانید مقاله انواع بازار بورس را مطالعه نمایید.

در ادامه به صورت مختصر بازارهای بورس را توضیح خواهیم داد.

بورس اوراق بهادار

اولین نوع بازار بورس، بورس اوراق بهادار می‌باشد، در این بازار سهام شرکت‌ها و اوراق مشارکت خرید و فروش می‌شود و اکثر فعالان بازار بورس این بخش مشغول به سرمایه‌گذاری هستند. بورس اوراق بهادار دارای قدمت بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد و به همین جهت از اعتبار بیشتری نیز برخوردار می‌باشد. بورس اوراق بهادار دارای ۸۳ سال فعالیت می‌باشد. سایت بورس اوراق بهادار تهران tsetmc.com می‌باشد.

بازار بورس اوراق بهادار در ابتدا دارای یک فعالیت محدود بود و فقط در ساعات خاصی از روز معامله صورت می‌گرفت اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، نحوه معامله در این بازار تغییر کرد و امکان انجام معاملات بورسی از طریق رایانه و تلفن همراه برای سرمایه‌گذاران فراهم شد. با این قابلیت شما می‌توانید تنها از طریق رایانه یا تلفن همراه در بورس اوراق بهادار تهران شرکت کنید. برای ثبت نام و انجام معاملات در این بازار شما باید به دریافت کد بورسی خود اقدام کنید و از طریق کارگزاری خرید و فروش در این بازار را آغاز کنید. بازار بورس در حال حاضر از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۲/۳۰ فعال می‌باشد و دامنه نوسان آن ۵٪ می‌باشد.

در همین روزهای ذکر شده از ساعت ۸/۳۰ تا ۹ پیش گشایش بازار می‌باشد که ثبت سفارش در این زمان انجام می‌شود. بازار بورس اوراق بهادار تهران به دو بازار اول و دوم تقسیم می‌شود که این بازار‌ها بر اساس قوانین نظارتی با یکدیگر متفاوت می‌باشند و بازار اول دارای قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به بازار دوم می‌باشد.

فرابورس

فرابورس ایران مربوط به یکسری شرکت‌هایی می‌باشد که امکان شرکت در بورس اوراق بهادار را نداشته‌اند و به همین منظور در فرابورس شرکت‌ کرده‌اند. قوانین ثبت شرکت در فرابورس به مراتب راحت‌تر از بورس اوراق بهادار می‌باشد.

فرابورس در بازار بورسی کشورهای مختلف دارای کاربرد یکسانی نمی‌باشد، برای مثال در کشورهای دیگر فرابورس به منظور خرید و فروش سهام شرکت‌هایی می‌باشد که از شفافیت کافی برخوردار نمی‌باشند و سودآوری آن‌ها کمتر از شرکت‌های ثبت شده در بورس اوراق بهادار می‌باشد. این بازار در ایران از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد و هدف آن ساماندهی شرکت‌هایی می‌باشد که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند و هنوز شرایط شرکت در بورس اوراق بهادار را ندارند.

فرابورس خود به بازار اول، دوم سوم و پایه تقسیم می‌شود و شرکت‌ها بر اساس ریسک، میزان بدهی و … در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. دسته بندی بازارها در فرابورس به شرح زیر می‌باشد:

  • بازار اول یا الف دارای بیشتر سهم‌ها می‌باشد و در دامنه نوسان ۵٪ قرار دارد.
  • بازار دوم مربوط به شرکت‌های سهامی عام می‌باشد، سهام یکسری شرکت‌ها مانند شرکت‌های زیان‌ده، تازه تاسیس و دارای شرایط خاص که قصد دارند سرمایه خود را از خاص به عام تبدیل کنند در این بازار قرار می‌گیرند.
  • بازار پایه خود به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود، بازار زرد دارای دارای نوسانات مثبت و منفی سه درصد می‌باشد و بازار نارنجی دامنه نوسانات مثبت و منفی دو درصد دارد. و بازار قرمز دارای معاملات مثبت و منفی ۱ درصد می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت بورس، فرابورس و بازار پایه چیست؟

بورس کالا

شما در بورس کالا قادر خواهید بود سهام کالاهای مختلف را خریداری کنید، در بازار بورس کالا عرضه‌کنندگان کلاهای خود را برای خرید در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. بازار بورس کالا یک بازار منسجم می‌باشد که کارشناسان قیمت یک کالا را تعیین می‌کنند و سپس در بازار برای خرید و فروش در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. در بازار کالا معمولا کالاهای خام و فرآوری نشده از جمله فلزات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. در بازار بورس کالا یکسری قوانین ‌و نهادهای نظارتی وجود دارند که تمامی تولید‌کنندگان و مصرف کنندگان باید از این قوانین پیروی کنند.

در بورس کالا نوسان کاذب در بازار ‌‌وجود ندارد و افرادی که قصد دارند از نوسانات غیر کاذب بهره ببرند می‌توانند از این بازار استفاده کنند و سرمایه‌گذاری خود را در آن آغاز کنند. اواراق و قراردادهای قابل معامله مختلفی در بورس کالا وجود دارد که عبارتند از: قرارداد نقدی، قرارداد سلف، قرارداد نسیه، قرارداد آتی و …. می‌باشد.

بورس کالا چیست؟
بورس کالا چیست؟

بورس انرژی

بورس انرژی نیز مانند بورس کالا می‌باشد و در این بازار  شما قادر خواهید بود معاملات حامل‌های انرژی و کالاهای مبتنی بر اوراق بهادار را در آن خرید و فروش کنید. حامل‌های انرژی همان نفت، برق، گاز و سایر انرژی‌ها می‌باشد. بورس انرژی ایران در سال ۹۱ به منظور ایجاد بازاری شفاف و کارآمد با نقدشوندگی بالا در حوزه انرژی به وجود آمد.

بورس انرژی چهارمین بخش بورس کشور محسوب می‌شود و مربوط به خرید و فروش محصولات نفتی، برق، گاز طبیعی و سایر حامل‌های انرژی می‌باشد. بورس انرژی به دو بازار تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها بازار فیزیکی می‌باشد و دیگری بازار مشتقه، این دو بازار از نظر یکسری ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

در بازار فیزکی بورس انرژی کالا مورد معامله قرار می‌گیرد و در بخش بازار مشتقه اوراق بهادار مبتنی بر کالا خرید و فروش می‌شود. برای خرید اوراق مشتریان نمی‌توانند به بازار فیزیکی مراجعه کنند و فقط خرید این اوراق از طریق بازار مشتقه امکان‌پذیر می‌باشد. در معاملات این بازار ۱۰ الی ۲۰ درصد معامله به صورت پیش پرداخت از مشتری دریافت می‌شود و مابقی آن در زمان مشخص دریافت می‌شود. مشتریان حقیقی در بازار فیزیکی امکان خرید ندارند و بورس انرژی یکسری شرایط خاص را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهد، شما برای ثبت نام در این بخش نیاز به انجام یکسری مراحل خاص هستید که فرآیند آن با ثبت نام در بورس اوراق بهادار و سایر بورس‌ها متفاوت‌تر می‌باشد.

ابزارهایی نیز در این بازار جود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش اطلاعات خود استفاده نمایید. برای مثال سایت codal یکی از همین موارد است. در این سایت شما می‌توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با شرکت‌های مختلف به دست آورده و با توجه به آن‌ها تصمیم به سرمایه گذاری بگیرید. برای آشنایی بیشتر با این سامانه می‌توانید به مقاله سایت codal مراجعه نمایید.

بورس انرژی چیست؟
بورس انرژی چیست؟

چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در بورس بدون محدودیت می‌باشد و همه افراد می‌توانند فعالیت سرمایه‌گذاری خود را در بورس آغاز کنند. امروزه به دلیل بازدهی بازار بورس افراد زیادی به سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه‌مند هستند، برای ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در آن شما باید به دریافت کد بورسی اقدام کنید، برای دریافت کد بورسی ابتدا یک کارگزاری را انتخاب کنید و سپس از طریق کارگزاری به دریافت کد بورسی اقدام کنید.

بعد از دریافت کد بورسی شما باید مراحل ثبت نام خود را در بورس تکمیل کنید، شما پس از ثبت نام می‌توانید فعالیت خود را در بازار بورس آغاز کنید. سرمایه‌گذاری در بازار بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر می‌باشد، در روش مستقیم شما خود بازار را تحت نظر می‌گیرید و معاملات را انجام می‌دهید اما در روش غیرمستقیم یکسری نهاد و افراد وجود دارند که در مقابل دریافت مبلغی معاملات شما را در بازار بورس انجام می‌دهند.

سرمایه‌گذاری و ثبت نام در بازار بورس فرآیند سختی نیست و همه قادر به انجام آن خواهند بود اما شرکت در بازار بورس و سرمایه‌گذاری صدرصد با سود همراه نیست و موفقیت شما در این بازار تضمین شده نمی‌باشد. به همین دلیل برای ورود به بازار بورس شما در ابتدا باید یکسری اقدامات را انجام دهید و سپس فرآیند ثبت نام در بازار بورس را تکمیل کنید.

در مرحله اول شما باید اطلاعات کافی از بازار بورس بدست آورید. دقت داشته باشید که ورود به هر حوزه جدید و کسب موفقیت در آن نیازمند آشنایی با فضای آن حوزه می‌باشد. بازارهای سرمایه‌گذاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حتی نیاز به دقت بیشتری دارند زیرا بازارهای مالی با دارایی شما سروکار دارند و در صورت غفلت ممکن است در کسری از ثانیه دچار ضرر جبران‌نا‌پذیری بشوید. به همین دلیل در ابتدا از فضای بازار اطلاعات کسب کنید و مهارت و دانش کافی در این زمینه را بدست آورید.

برای آشنایی با فضای بازار و نحوه معامله در آن شما می‌توانید در کلاس‌های آموزشی و دوره‌های معتبر شرکت کنید تا تحت تدریس مدرسین مجرب تمامی نکات مربوط به بازار بورس را فرابگیرید. در مرحله بعدی زمانی که شما اطلاعات کافی از بازار بدست آوردید باید یک استراتژی مناسب برای معاملات خود پیدا کنید، با یک استراتژی مناسب شما معاملات خود را می‌توانید به صورت اصولی انجام دهید و قوانین خاصی برای معاملات خود مشخص کنید که از ضرر جلوگیری کنید.

استراتژی درست و انواع تحلیل‌های مربوط به بازار در دوره‌های آموزشی آکادمی پارسیان بورس به بهترین نحو به شما آموزش داده می‌شود و شما قادر خواهید بود به صورت اصولی سرمایه‌گذاری خود را در این بازار آغاز کنید. بعد از آشنایی با بازار و یادگیری دانش و مهارت مربوط به آن شما می‌توانید به دریافت کد بورسی اقدام کنید و سرمایه‌گذاری خود را در بازار آغاز کنید.

همچنین باید بتوانید سرمایه خود را به خوبی مدیریت کرده و بدانید از چه میزان در چه بخشی از بازار استفاده کنید. رفتارهای هیجانی در بازار مالی می‌تواند باعث ضرر 100 درصدی شده و این موضوعی است که با مدیریت سرمایه حل خواهد شد. در این حوزه شما خواهید آموخت چگونه و در چند مرحله سرمایه خود را به بازار تزریق کنید تا بهترین سودآوری را داشته باشید. برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید می‌توانید مقاله مدیریت سرمایه را بررسی نمایید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

آموزش بورس را از کجا شروع کنیم؟

همانطور که گفته شد موفقیت شما در بازار بورس یک امر تضمین شده نمی‌باشد و شما با انجام یکسری اقدامات می‌توانید از ضرر‌های احتمالی در بازار بورس جلوگیری کنید. برای موفقیت در بازار بورس شما باید یک آشنایی کلی از بازار و شرایط آن بدست آورید و سپس برای خود یک هدف معاملاتی تعیین کنید که از طریق یک استراتژی درست به هدف خود دست پیدا کنید.

برای انجام تمامی این گام‌ها شما می‌توانید در یک دوره آموزشی شرکت کنید تا تمامی مباحث از صفر تا صد به صورت اصولی به شما آموزش داده شود. در حال حاضر به دلیل محبوبیت بازار بورس افراد زیادی به فکر کسب درآمد از طریق آموزش سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستند و اطلاعاتی در مورد سرمایه‌گذاری در اینترنت ‌ شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند اما بیشتر این اطلاعات دارای یک منبع موثق نیستند و پیروی از آن‌ها در نهایت موجب ضرر سرمایه‌گذاران می‌شود. برای تضمین موفقیت و جلوگیری از ضرر احتمالی شما باید در یک دوره معتبر آموزشی شرکت کنید. آکادمی پارسیان بورس برگزار کننده‌ دوره‌ آموزش بازار بورس می‌باشد که تمامی مبانی از صفر تا صد به صورت اصولی به شما آموزش داده می‌شود و مدرسین مجرب که خود دارای سابقه درخشانی در بازارهای مالی هستند این مبانی را به شما آموزش می‌دهند.

در دوره آموزشی آکادمی پارسیان بورس شما می‌توانید در مورد انواع تحلیل در بازار و چگونگی آن اطلاعات بسیار مهمی کسب کنید و همچنین از یک پشتیبانی مادام‌‌العمر برخوردار شوید. با این پشتیبانی پس از اتمام دوره در صورت وجود ابهامات شما می‌توانید از تیم مجرب آکادمی پارسیان بورس راهنمایی دریافت کنید.

همچنین اشاره به این نکته ضروری است که شما می‌توانید در دوره آموزش آنلاین بورس شرکت نمایید. در واقع اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که زمان شرکت در دوره حضوری را نداشته ولی علاقه‌مند به یادگیری مبانی این بازار هستید، می‌توانید از آموزش غیر حضوری استفاده نمایید تا بتوانید مدیریت زمان را در دست گرفته و در اوقات فراغت خود به آموزش بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنم؟

بورس چیست؟
بورس چیست؟

اصطلاحات رایج در بورس

برای اینکه بتوانید در بازار بورس موفقیت کسب کنید و از ضررات احتمالی خودداری کنید شما باید با فضای این بازار و اصطلاحات آن آشنایی داشته باشید. در این قسمت به بررسی برخی از اصطلاحات رایج در بورس می‌پردازیم.

شاخص کل

یک شاخصی که همیشه در اخبار و رسانه‌ها از آن گفته می‌شود شاخص بازدهی یا همان شاخص قیمت می‌باشد که از آن به عنوان شاخص بورس تهران یاد می‌شود.شاخص کل کاربرد زیادی دارد و نشان دهنده سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می‌باشد. شاخص کل نشان‌ دهنده میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس می‌باشد و آشنایی با آن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

عرضه اولیه

عرضه اولیه یا IPO به زمانی گفته می‌شود که سهام یک شرکت خصوصی برای اولین بار به عموم مردم عرضه می‌شود، عرضه اولیه به منظور گسترش سرمایه ایجاد می‌شود تا شرکت‌ها نوظهور از طرف مردم حمایت شوند. عرضه اولیه دارای شفافیت می‌باشد و همچنین نسبت به سایر سهام‌ها از قیمت معقول‌تری برخوردار می‌باشد، همچنین امکان افزایش سرمایه در عرضه اولیه بیشتر وجود دارد.

تحلیل تکنیکال و بنیادی

این دو نوع تحلیل فقط محدود به بازار بورس نمی‌شوند و شما با این دو نوع تحلیل در سایر بازارهای مالی از جمله فارکس و ارز دیجیتال سروکار دارید، برای بررسی وضعیت بازار و درک آن شما باید قادر به انجام تحلیل بنیادی و تکنیکال باشید.

تحلیل بنیادی ارزش ذاتی هر سهم را بررسی می‌کند و از داده‌هایی مانند وضعیت اقتصادی، وضعیت صنعت و … اطلاعات کلی استفاده می‌کند تا به ارزش ذاتی یک سهام دست پیدا کند اما در تحلیل تکنیکال آمار بازار مانند قیمت و حجم معاملات مورد بررسی قرار می‌گیرد تا الگوی حرکتی یک سهم در آینده پیش‌بینی شود. برای کسب موفقیت در بازار بورس شما باید با تحلیل تکنیکال یا بنیادی آشنایی پیدا کنید و بتوانید برای شناسایی بازار از آن‌ها استفاده کنید.

سبدگردانی

سبدگردانی به معنی چیدمان درست دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص می‌باشد و مالکیت این دارایی‌ها متعلق به سرمایه‌گذار می‌باشد. میزان هر یک از دارایی‌ها  و اطلاعاتی از قبیل زمان خرید و فروش آن‌ها توسط سبدگردان پردازش می‌شود.

همانطور که در قسمت قبلی توضیح داده شد سبدگردانی مربوط به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌باشد که سرمایه‌گذار در آن دارایی و سهام‌های خود را به یک فرد خبره در امور سرمایه‌گذاری واگذار می‌کند تا امور سرمایه‌گذاری توسط یک سرمایه‌گذار موفق اداره شود. با انجام سبدگردانی شما مبلغی از سود خود را به سبدگردان پرداخت می‌کنید. در حال حاضر سبدگردانی در بازار بورس بسیار رایج می‌باشد و سرمایه‌گذاران زیادی دارایی خود را در بورس به افرادی خبره و با تجربه واگذار می‌کنند تا بازدهی بالاتری در سرمایه‌گذاری داشته باشند.

نماد

نماد بورسی همان نام اختصاری یک شرکت در بازار بورس می‌باشد که به منظور سهولت شناسایی توسط سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها از یک نام اختصاری استفاده می‌کنند. برای مثال شبندر نام اختصاری پالایشگاه نفت بندرعبارس می‌باشد که با این نام اختصاری در بازار بورس فعالیت می‌کند.

آربیتراژ

آربیتراژ در بازارهای مالی به معنی سود بردن از تفاوت قیمت میان دو یا چند بازار می‌باشد. سود آربیراژ زمانی ایجاد می‌شود که یک کالای مشابه در دو یا چند بازار مختلف عرضه می‌شود که دارای یک قیمت یکسان نمی‌باشد.

کارگزاری چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که در بورس کارگزاری‌ها چه‌کاری انجام می‌دهند. از این رو در این بخش قصد داریم راجع به این موضوع که کارگزاری چیست و چه کاربردی دارد صحبت کنیم. در بخش‌های قبل به طور مفصل درباره این موضوع که بورس چیست صحبت کردیم. به بیان ساده می‌توان گفت که کارگزاری‌ها به عنوان شخص سوم واسط میان خریدار و فروشنده هستند که این دو را به هم مربوط کرده و معامله را در یک قیمت مشخص جوش می‌دهند.

کارگزاری‌هایی که در ایران فعالیت دارند تحت نظارت سازمان بورس هستند. به این صورت که کارگزاری‌ها از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت کرده درنتیجه به فعالیت می‌پردازد. کارگزاری‌ها علاوه بر این که واسط میان خریدار و فروشنده در بورس اوراق بهادار هستند؛ در بورس کالا هم نقش مهمی ایفا کرده و واسط میان خریداران و فروشندگان هستند.

EPS و DPS چیست؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که EPS و DPS در بورس چیست و چه کاربردی دارد. کلمه EPS مخفف عبارت Earnings Per Share، به بیان ساده نشان دهنده درآمد و سود حاصل از هر سهم، به دست می‌آید. درواقع ESP از حاصل تقسیم سود کل بر تعداد سهام شرکت به دست می‌آید.

کلمه DPS مخفف کلمه Dividend Per Share به معنی سود تقسیمی است. جنس DPS نیز همانند EPS، از سود است. اما باید در نظر داشت که DPS بخشی از EPS است. درواقع شرکت بخشی از سود سالیانه خود را بین سهام‌داران خود تقسیم می‌کند که به آن سود تقسیمی می‌گویند.

حال سوال اینجاست که شرکت چه میزان از سود خود را بین سهام‌داران تقسیم می‌کند. در این خصوص باید گفت که میزان آن در بین شرکت‌های مختلف متفاوت است و به سیاست‌های شرکت مربوط است. بیشتر شرکت‌ها تمامی سود خود را بین سهام‌دار تقسیم نمی‌کنند و زمان تقسیم سود نیز در شرکت‌های مختلف متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تفاوت eps و dps را مطالعه نمایید.

معرفی بهترین سایت های بورس

قبل از یادگیری این موضوع که سرمایه‌گذاری در بورس چیست و چگونه انجام می‌شود بهتر است که از قبل دانش کافی در زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشید. آموزش‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که می‌توانید از سایت‌های آموزشی برای یادگیری استفاده کنید. در سایت پارسیان بورس نیز علاوه بر آموزش‌های حضوری و آنلاین، مقالات آموزشی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید دانش خود را در زمینه تحلیل تکنیکال، الگوهای مهم و… افزایش دهید. برای آشنایی بیشتر، می‌توانید مقاله بهترین سایت های بورس را مطالعه کنید.

کلام نهایی

بازارهای سرمایه‌گذاری امروزه محل خوبی برای کسب درآمد می‌باشند. سرمایه‌گذاران با استفاده از بازارهای مالی در تلاش هستند تا راهی جدید برای کسب سود ایجاد کنند و در عین حال به رشد و اقتصاد کشور نیز کمک فراوانی کرده باشند. بازار بورس یکی از بازارهای مالی می‌باشد که در تمامی جهان شناخته شده است و هر کشور دارای بازار بورس مخصوص به خود می‌باشد که در آن سرمایه خرد ‌و کلان مردم را جذب می‌کند و در تامین مالی شرکت‌ها و توسعه اقتصاد شریک می‌شود.

بازار بورس دارای یک پیشینه طولانی در جهان و ایران می‌باشد و اکنون تقریبا تمامی مردم با این بازار آشنایی دارند. بازار بورس دارای ویژگی‌های متعددی می‌باشد زیرا از طرفی به اقتصاد یک کشور کمک می‌کند و از تورم کاذب در بازار جلوگیری می‌کنند و از طرفی دیگر مردم قادر به حفظ ارزش دارایی خود و کسب سود می‌باشند. سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیازمند دانش و مهارت کافی می‌باشد زیرا سودآوری در این بازار امر تضمین شده‌ای نمی‌باشد. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به معرفی بازار بورس و تعریف بورس چیست پرداختیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند با این بازار و چگونگی فعالیت در آن آشنایی پیدا کنند.

مقالات مرتبط:

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس‌های آموزش بورس در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با بورس، اولین گام‌های ورود به بازار بورس را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام اینجا کلیک کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع آنلاین و حضوری از آموزش بورس در مشهد اقدام کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد »

سوالات متداول

  • بورس چیست؟

بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری می‌باشد که خرید و فروش کالا و سهام شرکت در آن صورت می‌گیرد به این بازار، بورس اوراق بهادار نیز گفته می‌شود زیرا در آن برگه اوراق بهادار یا سهام شرکت‌ها نیز خرید و فروش می‌شود.

  • فلسفه شکل‌گیری بورس چیست؟
فلسفه کلیدی شکل‌گیری بورس در جهان، ایجاد بازاری منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف برای تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان سرمایه‌گذاران به منظور تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها است.
5/5 - (6 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی