اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)

اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging) در واقع دو دسته کلی از اندیکاتور ها هستند. هر فردی که می خواهد آموزش ارز دیجیتال یا آموزش بورس را آغاز کند، طبیعتا باید در طول آموزش به تعدادی اندیکاتور کاربردی هم مسلط شود. اندیکاتورها به طور کلی ابزارهای کمکی و کاربردی برای تحلیل هر چه دقیق‌تر یک ارز یا نماد هستند. البته که هر کدام از آن‌ها متفاوت عمل می‌کنند.

معامله‌گران همیشه به انواع خاصی از اندیکاتورها نیاز دارند؛ این که شما از چه نوع اندیکاتور استفاده کنید، کاملا به شرایط بازار و همچنین روش تحلیلتان بستگی دارد. به طور مثال اندیکاتورهای متقدم به شما کمک می‌کنند تا قبل از به وجود آمدن یک روند یا تمام شدن، از آن مطلع شوید؛ اما در مقابل نوع متغیر پس از شروع شدن به شما سیگنال لازم را می دهد.

شاید شما بسته به روش معاملاتی و تحلیلی که دارید، تنها یک اندیکاتور نیازتان را برطرف کند. برای شناخت بیشتر اندیکاتورهای متقدم و متاخر در ادامه همراه آکادمی پارسیان بورس باشید.

آشنایی با اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)

آشنایی با اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)

قبل از این که بخواهیم به آموزش اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging) بپردازیم، اجازه دهید تا نگاه کاملی را به چیستی اندیکاتورها داشته باشیم. اندیکاتور در تحلیل تکنیکال، یک ابزار است که با استفاده از فرمول‌های ریاضی و تحلیل داده‌های قیمتی، به معامله‌گران کمک می‌کند تا بهترین زمان برای ورود و خروج از بازار را پیدا کنند. این ابزارها عموماً در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال مانند MT4 و TradingView قابل دسترسی هستند.

برای استفاده از اندیکاتورها، معامله گران معمولاً داده‌های قیمتی را به طور کامل بررسی می کنند تا الگوها و روندهای موجود در بازار را شناسایی کنند. با توجه به شرایط موجود، معامله‌گران می‌توانند به سیگنال‌هایی که به طور خودکار به آن‌ها ارائه می‌شوند، توجه کنند.

سیگنال‌های این اندیکاتورها ممکن است شامل تغییر جهت قیمت، افزایش یا کاهش حجم معاملات و یا افزایش یا کاهش نرخ رشد باشند.

برخی از اندیکاتورهای معروف شامل میانگین متحرک و RSI هستند. هر یک از آن ها برای تحلیل بازار و تعیین سیگنال‌های ورود و خروج به طور مختصر و دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging) چگونه است؟

عملکرد اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging) چگونه است؟

حال که به چیستی اندیکاتورها به صورت شفاف و کامل آشنا شدید، بهتر است سراغ نحوه عملکرد اندیکاتورهای متقدم و متاخر برویم. هر کدام از این دو دسته، شامل تعداد زیادی اندیکاتور هستند. همان طور که در اول مطلب هم گفتیم، انتخاب اندیکاتورها در معامله گری، بستگی به شرایط شما و بازار دارد. در ادامه به معرفی هر دو این دو اندیکاتور می‌پردازیم.

اندیکاتورهای متقدم (Leading)

اندیکاتورهای پیشرو یا Leading Indicators، از ابزارهای حیاتی برای تحلیل بازار سهام، بورس و فارکس هستند که به سرمایه‌گذاران و تریدرها کمک می کند تا اطلاعاتی در مورد روند قیمتی در آینده به دست آورند. سود و زیان زیاد، درصد ریسک بالا و تشخیص وضعیت یک سهم در آینده از ویژگی‌های اصلی این نوع می‌باشد.

البته می‌توان گفت که اندیکاتورهای متقدم و متاخر هیچ کدام بدون ریسک نیستند. این ابزار به صورت کمکی در تحلیل کوتاه مدت و میان مدت کاربرد داشته و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهند. برخی از معروف‌ترین اندیکاتورهای پیشرو عبارتند از:

  • میانگین متحرک (Moving Average): این اندیکاتور به عنوان یک ابزار پایه در تحلیل تکنیکال به شمار رفته و از میانگین قیمت‌های قبلی برای پیش بینی قیمت‌های بعدی استفاده می‌کند.
  • شاخص قیمت و حجم (Price and Volume Trend Indicator): به قیمت و حجم معاملات توجه کرده و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا وضعیت بازار را درک کنند. این اندیکاتور سرمایه‌گذاران را از از تحرکات قیمتی در آینده آگاه می‌نماید.
  • شاخص قیمت نسبی (Relative Strength Index): RSI برای پیش بینی تغییرات در قیمت استفاده شده و با توجه به حرکت‌های مثبت و منفی در بازار، سرمایه‌گذاران را در مورد ورود و خروج از بازار راهنمایی می‌کند.

اندیکاتورهای متاخیر (Lagging)

اندیکاتورهای متاخر یا Lagging ابزارهایی هستند که برای تحلیل روند قیمت فعلی با استفاده از داده‌های گذشته، به کار می‌روند. این اندیکاتورها توانایی شناسایی روند موجود قیمت سهم را داشته و معمولا برای تعیین نقاط ورود و خروج از بازار استفاده می‌شوند.

یکی از اندیکاتورهای متاخر معروف، میانگین متحرک ساده یا SMA است که میانگین قیمت‌های قبلی را برای دوره‌های مختلف محاسبه می‌کند. به عنوان مثال، در یک SMA 50 روزه، میانگین قیمت‌های 50 روز گذشته محاسبه خواهد شد. این اندیکاتور به عنوان یک معیار تاخیری عمل می‌کند، زیرا برای محاسبه از داده‌های گذشته استفاده می‌کند.

یکی دیگر از اندیکاتورهای متاخر، میانگین متحرک انحراف معیار یا Bollinger Bands است که محاسبه میانگین متحرک ساده را با انحراف معیار قیمت‌ها ترکیب می‌کند. این اندیکاتور به تعیین نواحی بالایی و پایینی قیمت‌ها برای دوره‌های مشخص کمک می‌کند. در محاسبه Bollinger Bands، انحراف معیار قیمت‌ها به صورت معمول به عنوان یک پارامتر ورودی در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)

تفاوت اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)

حتما تا به این جای کار از تفاوت اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging) مطلع شده‌اید. با توجه به تفاوت بین این دو نوع اندیکاتور، معمولاً اندیکاتورهای متقدم برای پیش بینی روند بازار استفاده شده و به عنوان شاخص‌هایی برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند.

این در حالی است که اندیکاتورهای متاخر برای تأیید روند بازار و تحلیل عملکرد گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت تفاوت بین اندیکاتورها، به شما در نحوه انتخاب آن‌ها برای استفاده در تحلیل‌های مختلف، کمک زیادی می‌کند.

کاربردهای اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)

در بازارهای مالی، اندیکاتورها به عنوان ابزاری برای تحلیل و پیش‌بینی روند بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندیکاتورهای متقدم (leading indicators) با توجه به تغییرات و روندهای بازار در آینده، پیش‌بینی روند بازار را انجام می‌دهند. این اندیکاتورها در به کارگیری برای تصمیم‌گیری‌های مالی در حوزه خرید و فروش اوراق بهادار و همچنین تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیریت ریسک بسیار مفید هستند.

 به عنوان مثال، شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) یکی از مشهورترین اندیکاتورهای متقدم است که با بررسی سری زمانی قیمتی، تحلیلی درباره وضعیت خرید یا فروش اوراق بهادار در آینده ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، اندیکاتورهای متاخر (lagging indicators) با توجه به تغییراتی که در گذشته و در حال حاضر در بازار رخ داده‌اند، پیش‌بینی روند بازار در آینده را انجام می‌دهند.

این اندیکاتورها معمولاً برای تأیید تحلیل‌های اولیه و همچنین شناسایی نقاط ورود و خروج از بازار استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، میانگین حرکتی ساده 200 روزه (Simple Moving Average) یکی از مشهورترین اندیکاتورهای متاخر است که با توجه به قیمت‌های گذشته، محاسبه شده و می‌تواند به عنوان یک نقطه ورود یا خروج موثر در بازار مورد استفاده قرار گیرد. در کل، استفاده همزمان از اندیکاتورهای متقدم و متاخر، می‌تواند به تحلیل و پیش‌بینی دقیق‌تر روند بازار کمک کند.

روش کار با اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)

روش کار با اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging)

در بخش‌های قبلی به طور کامل با کاربردهای اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging) آشنا شدید. حال باید با روش کار با این اندیکاتورها آشنا شوید. در آموزش فارکس و آموزش ارز دیجیتال، به طور کامل این اندیکاتور ها آموزش داده می شوند؛ اما قبل از آن باید دیدگاه کلی را از روش استفاده از این دو نوع اندیکاتور داشته باشید.

بسته به شرایط بازار و نوع تحلیل خود، باید اندیکاتور مناسب را انتخاب کنید. برای مثال، اگر شما در حال تحلیل بازار فارکس هستید، ممکن است از اندیکاتورهای متفاوتی نظیر Bollinger Bands، MACD، RSI و … استفاده کنید. بعد از انتخاب اندیکاتور مناسب، باید در تحلیل خود از آن کمک بگیرید. اما نباید به سیگنال اندیکاتور 100% اطمینان کرد؛ زیرا بازار همیشه پویا بوده و ممکن است شرایط تغییر کند.

بهترین روش برای تحلیل بازار، جمع بندی استفاده از تکنیک‌ها، دانش و اندیکاتورهای مختلف است. نتیجه تحلیل شما باید جمع بندی دقیقی از شرایط بازار باشد و نباید کاملا مطابق با سیگنال اندیکاتور باشد. بنابراین، در تحلیل بازار، بهتر است از اندیکاتورها به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کرده و تحلیل خود را بر اساس دانش و تجربه خود و شرایط بازار انجام دهید.

جمع بندی

همان طور که در شرایط مختلف بازار، اندیکاتورهای متقدم و متاخر (leading & lagging) می‌توانند به شما کمک کنند، همان طور هم می‌توانند خطاهای مختلفی را در تصمیم‌گیری داشته باشند؛ لذا تنها باید دیدگاهی به عنوان ابزار کمکی را به آن‌ها داشته باشید. شما باید از ابزارها و دانش زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار استفاده نمایید.

در آخر اگر در رابطه با این نوع از اندیکاتور یا هر اندیکاتور دیگری سوال دارید می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های این صفحه با ما در میان گذاشته و در اسرع وقت پاسخ کارشناسی شده خود را دریافت کنید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی