میکر و تیکر چیست؟ همه چیز درباره فرق Maker و Taker در معاملات ارز دیجیتال!
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

میکر و تیکر چیست؟ همه چیز درباره فرق Maker و Taker در معاملات ارز دیجیتال!

در تمامی بازارهایی مثل فارکس، ارز دیجیتال و یا بورس ایران برای ایجاد معامله باید خریداران با فروشندگان تطبیق داده شوند. به این معنی است که یکی سری از معامله‌گران سفارش گذار هستند و یک سری دیگر سفارش‌ها را تکمیل می‌کنند. از آنجایی که ثبت سفارش باعث بلوکه شدن پول می‌شود در نتیجه این کار باعث می‌شود که نقدینگی در بازار زیاد شود. پس این دو نقش اساسی در بازار ایفا می‌کنند.

به کسانی که سفارش را ثبت می‌کنند میکر یا سازنده یا سفارش گذار گفته می‌شود و به کسانی که سفارش‌های میکرها را پر می‌کنند سفارش بردار یا تیکر می‌گویند. در تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال برای خریدوفروش یا در نقش میکر هستید یا تیکر که بود یا نبود (میزان تیکر و میکرهای صرافی) این دو قوی بودن یا ضعیف بودن صرافی را مشخص می‌کند. در این مقاله که بخشی از دوره آموزش ارز دیجیتال توسط پارسیان بورس است، قصد داریم این موضوع که میکر و تیکر چیست و همه چیز درباره فرق Maker و Taker در معاملات ارز دیجیتال، صحبت کنیم!

لیکوییدیتی یا نقدشوندگی و ارتباط آن با مفهوم میکر و تیکر  چیست

در این بخش قصد داریم اندکی راجع به این موضوع که لیکوییدیتی یا نقدشوندگی چیست صحبت کنیم. درواقع به‌سهولت نقدشوندگی یک اوراق بهادار و یا یک دارایی به وجه نقد، لیکوییدیتی می‌گویند. بیشترین قدرت نقدشوندگی خود پول نقد دارد زیرا به‌سرعت به هر چیزی که بخواهیم تبدیل می‌شود.

دارایی‌ها به دو دسته دارایی‌های نقدی یا و غیرنقدی تقسیم می‌شوند. همه دارایی‌های مشهود مثل کلکسیون‌ها، املاک، زمین، تابلو و هنرهای زیبا و… جز دارایی‌های نقدی است و معمولاً قدرت نقدشوندگی کمی دارند. اما پول، دارایی‌های مالی مثل سهام جز دارایی‌های نقدی به‌حساب می‌آید و قابلیت نقدشوندگی بالاتری دارند.

نقدشوندگی یا لیکوییدیتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

برای این که قدرت نقدشوندگی یا لیکوییدیتی را بیشتر درک کنید به مثالی که در ادامه آمده توجه کنید. مثلاً شما قصد دارید لپ‌تاپی به ارزش 30 میلیون خریداری کنید. مسلماً زمانی که 30 میلیون پول نقد داشته باشید هرجایی می‌توانید لپ‌تاپ موردعلاقه خودتان را خریداری کنید. این نکته قدرت نقدشوندگی بالای پول نقد را نشان می‌دهد.

اما اگر به جای 30 میلیون پول نقد یک کلکسیون کتاب قدیمی به ارزش 30 میلیون داشته باشید بعید است کسی کلکسیون شما را با لپ‌تاپ تعویض کند بنابراین مجبورید ابتدا کتاب‌ها را بفروشید تا بتوانید لپ‌تاپ موردعلاقه خود را خریداری کنید که این کار ممکن است ماه‌ها طول بکشد. به‌اندازه کافی راجع به لیکوییدیتی صحبت کردیم حال بهتر است راجع  این که میکر و تیکر چیست و ارتباط آن با لیکوییدیتی را بیان کنیم.

مفهوم نقدینگی و اهمیت آن در وجود میکر و تیکر در بازار 

میزان نقدینگی در بازار نیز تقریباً به همین موضوع اشاره دارد. بازاری که قدرت نقدشوندگی بالایی دارد بازاری است که به‌راحتی می‌توانید هر چیزی را که بخواهید به‌راحتی به قیمت منصفانه خرید و فروش کنید. ولی بازاری که قدرت نقدشوندگی کمی دارد زمان فروش، خریدار پیدا نمی‌شود و شما مجبورید آن‌ را به قیمتی کمتر از قیمت پیشنهادی بفروشید. در واقع در این بازارها میکر و یا تیکر کمی دارد که همین باعث می‌شود بازار حرکت نکند.

در بازارهایی که نقدشوندگی بالایی دارند معمولاً لیستی از خریداران و فروشندگان وجود دارد که قیمت‌های پیشنهادی را در آن ثبت شده است. معمولاً پایین‌ترین قیمت فروش در این لیست با بالاترین قیمت خرید تقریباً برابر خواهد بود یعنی شما می‌توانید به قیمت منصفانه خرید کنید. درواقع در این بازارها تفاوت بین بالاترین قیمت فروش و پایین‌ترین قیمت خرید خیلی زیاد نیست که نشان‌دهنده نقدشوندگی بازار است ولی در بازارهایی که نقدشونده نیستند این تفاوت خیلی زیاد است.

میکر (Maker) یا سفارش گذار  در بازار ارز دیجیتال کیست؟

در بخش قبلی راجع به لیکوییدیتی صحبت کردیم حال در این بخش و بخش بعد قصد داریم بگوییم میکر و تیکر چیست؟ همه چیز درباره فرق Maker و Taker در معاملات ارز دیجیتال! وقتی شما قصد خرید یک ارز دیجیتال خاص (مثل بیت‌کوین) از صرافی دارید باید سفارش‌های خود را در دفتر سفارش‌های صرافی ثبت کنید. پس ارزش دارایی‌ها از دفتر سفارش‌ها صرافی مشخص می‌شود.

زمانی که شما قصد فروش دارایی‌تان را دارید باید قیمتی برای آن ثبت کنید. اگر هنوز آن ارز به آن قیمت نرسیده باشد باید سفارش را از قبل ثبت کنید و منتظر بمانید تا سفارش شما با یک سفارش دیگر یکی شده و تکمیل شود. پس شما با قراردادن پول و ثبت سفارش‌هایتان سازنده بازار هستید و در تأمین نقدینگی به صرافی کمک کردید به همین خاطر به شما میکر یا سفارش گذار می‌گویند

میکر ارز دیجیتال یعنی چه؟

حال قصد داریم بحث کنیم نقش میکر و تیکر چیست و تمایل سرمایه‌داران به کدام نقش بیشتر است. بیشتر سرمایه‌داران بزرگ در نقش Maker یا سفارش گذار در بازار دست به عمل می‌زنند و سفارش خود را از قبل ثبت می‌کند تا با رسیدن بازار با آن قیمت خرید انجام شود. به بیان دیگر در نقش بازارساز قرار می‌گیرند. البته سرمایه‌داران خرد نیز می‌توانند با این روش تبدیل به میکر شوند. درواقع میکرها تأمین نقدینگی بازار را انجام می‌دهند و خریدوفروش را برای آن دارایی تسهیل می‌کنند.

میکرها اغلب امیدوارند از تفاوت قیمت پیشنهادی و سفارش خودشان سود ببرند یعنی با بازارسازی سعی می‌کنند نوسان ایجاد کرده و از این نوسان سود ببرند. اغلب صرافی‌ها با استفاده از نقدینگی که دارند خودشان بازارسازی می‌کنند. به‌نحوی‌که با ایجاد عمق در بازار سعی می‌کنند تیکرها را به بازار جذب کنند.

تیکر  (Taker) یا سفارش ‌‌‌بردار  در بازار کیست؟

در این بخش علاوه بر این که قصد داریم بیان کنیم که تیکر یا سفارش بردار کیست همچنین قصد داریم با بیان مثالی اشاره کنیم که تفاوت میکر و تیکر چیست .

Taker بخشی یا کل نقدینگی که Maker دفتر سفارش‌ها قرار داده است را پر می‌کند. اگر شما در بخش مارکت صرافی‌ها کارکرده باشید قطعاً در نقش سفارش دهنده ظاهر شدید زیرا سفارش‌های شخص دیگری را پر می‌کنید. این موضوع در مورد خریدوفروش صادق است و فرقی نمی‌کند که شما در حال خرید ارز یا فروش آن باشید.

به طور خلاصه اگر شما سفارش در دفتر سفارش‌ها قرار دهید و منتظر پرشدن سفارش باشید شما در نقش میکر یا بازارساز هستید ولی اگر از دفتر سفارش‌ها، سفارش‌های شخص دیگری را کامل کنید و سریعاً خرید و یا فروش انجام شود شما در نقش تیکر (Taker) قرار دارید.

میکر (Maker) و تیکر (Taker) در بازار چه کسانی هستند؟

اگر برای مثال صرافی را به یک فروشگاه فروش مواد غذایی تشبیه کنیم میکرها با دادن کارمزد محصولات خود را در قفسه‌های آن فروشگاه قرار می‌دهند و منتظر می‌شوند مشتری برای خریدن آن‌ها بیاید. پس از مدتی تیکر  یا سفارش بردار با خرید این محصولات بخشی از دارایی‌های سفارش دهنده را خریداری می‌کنند اما برخلاف مثال به جای این که محصول بخرند؛ دارایی‌های Maker ها را خریداری می‌کنند.

تفاوت بین کارمزد میکر (maker) و تیکر (taker) در صرافی ها ارز دیجیتال چیست؟

در این بخش قصد داریم راجع به تفاوت کارمزدهای میکر و تیکر چیست ؟ و همه چیز درباره فرق Maker و Taker در معاملات ارز دیجیتال! توسط صرافی‌ها برای این دو نقش صحبت کنیم.

پیشنهاد ویژه: دوره تخصصی آموزش ارز دیجیتال

کارمزد میکر یا سفارش دهنده

وقتی شما سفارشی را ثبت می‌کنید بخشی از مبلغ خرید را صرف کارمزد معاملات می‌کنید که اکثر درآمد صرافی‌ها از این موضوع است. لیمیت اوردها یا سفارش‌های محدود و مارکت اوردرها یا سفارش‌های بازار نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

وقتی یک لیمیت اورد در صرافی ثبت می‌شود به‌سرعت پر نمی‌شود و این سفارش به دفتر سفارش‌ها افزوده شده و منتظر پرشدن می‌ماند همان‌طور که گفته شد صرافی برای جذب نقدینگی به مشوق نیاز دارد بنابراین ممکن است میزان کارمزد میکرها با کارمزد تیکرها متفاوت باشد که این تفاوت و میزان آن به نوع صرافی بستگی دارد.

اگر قیمت سفارش شما با قیمت سفارش‌ها در دفتر سفارش مطابقت نداشته باشد درواقع شما Maker خواهید بود به همین خاطر برخی با انجام این کار برای پرداخت کارمزد کمتر خود را در نقش میکر جا می‌زنند که البته برای پرشدن سفارش اندکی زمان نیاز است.

حال این سؤال پیش می‌آید که در صرافی بایننس کارمزد میکر و تیکر چیست و چگونه محاسبه می‌شود. کارمزد میکر و تیکر در صرافی بایننس بستگی به میزان پولی که معامله می‌کنید دارد در مبالغ کم کارمزد این دو نقش برابر است.

فرق میکر و تیکر در معاملات ارز دیجیتال چیست؟ چرا کارمزد آن‌ها تفاوت دارد؟

کارمزد تیکر یا سفارش بردار

سفارش‌های Taker ها بلافاصله اجرا می‌شوند و دلیل آن استفاده از نقدینگی در بازار است. این کار برای صرافی‌ها خیلی مطلوب نیست زیرا تریدرها در حال حذف نقدینگی در بازار هستند بنابراین کارمزد بیشتری برای تیکرها در نظر می‌گیرد. ممکن است یک معامله‌گر دوست داشته باشد معامله‌اش بلافاصله اجرا شود و دوست ندارد صبر کند. یا این که مبلغ معاملة او بسیار کم است و این اختلاف کارمزد، زیاد تأثیری برای او ندارد به همین خاطر برای انجام سریع‌تر معامله حاضر است کارمزد بیشتری بپردازد.

تاریخچه میکر و تیکر

حال این سؤال پیش می‌آید که تاریخچه میکر و تیکر چیست ؟خالق شبکه ارتباطات جزیره الکترونیک، جاشوا لوین (Joshua Levine) بود. او در سال 1997 میلادی یک بازار تجارت و ترید به وجود آورد و برای جذب نقدینگی از این موضوع استفاده کرد. او اولین بار با بیان این موضوع که میکر و تیکر چیست و قراردادن کارمزد کمتر برای میکرها باعث شد نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کند. بعدها صرافی‌های ارز دیجیتال هم از همین موضوع برای جذب سرمایه استفاده کردند.

تاریخچه مفهوم میکر و تیکر چیست؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس راجع به این موضوع که میکر و تیکر چیست ؟ همه چیز درباره فرق Maker و Taker در معاملات ارز دیجیتال! صحبت کردیم. درواقع Maker ها سازنده بازار هستند و با قراردادن پول خود و ایجاد نقدینگی به صرافی کمک می‌کنند و تیکرها از این نقدینگی استفاده کرده و سفارش‌های آن‌ها را پر می‌کنند. نکته اینجاست که فقط میکرها باعث ایجاد نقدینگی هستند. صرافی‌هایی که از شیوة میکر و تیکر استفاده می‌کنند به سازنده‌ها برای حیات و ایجاد نقدینگی نیاز دارد. به همین خاطر صرافی برای تشویق میکرها کارمزد کمتری برای آن‌ها در نظر می‌گیرد که این کارمزد در مبالغ بالا بسیار محسوس است.

5/5 - (6 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی