معاملات کد به کد در بازار سرمایه چیست؟ | آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

معاملات کد به کد در بازار سرمایه چیست؟

در بازار سرمایه ایران هر سهم ممکن است چندین سهامدار حقوقی داشته باشد؛ این سهامداران سرمایه زیادی را معمولاً سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌توانند میزان عرضه و تقاضا سهم را تعیین کنند و یا تغییر دهند.

هر سهامدار حقوقی چندین کد حقیقی هم دارد که خرید و فروش با این کدها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

معاملات کد به کد چگونه است؟

سهامداران حقوقی می‌توانند در شرایط مختلف بازار اقدام به خرید و فروش سهام خود کنند و جو بازار را مطابق میل خود پیش ببرند؛ به‌طور مثال در زمانی که سهم شرایط مناسبی برای رشد دارد سهامدار حقوقی با کد حقوقی خود می‌فروشد و با کد حقیقی خود خرید می‌کند، در این حالت اردرگذاری‌های زیاد توجه و تقاضای بازار برای خرید سهم را افزایش می‌دهد (که در واقع سیگنال خرید صادر می‌کند) تا جایی که قیمت سهم در بازار افزایش می‌یابد و بعد از رشد قیمت با کد حقیقی اقدام به فروش سهم می‌کند و به‌این‌ترتیب سود خوبی نصیب کدهای حقیقی خریدار می‌شود. این معاملات می‌تواند در شرایط عکس هم وجود داشته باشد؛ یعنی سهامدار حقوقی با کد حقیقی خود بفروشد و بعد از پایین آمدن قیمت (سیگنال فروش) اقدام به خرید کند.

بیشتر معاملات کد به کد در شرکت‌های کوچک اتفاق می‌افتد زیرا اشخاص حقیقی توانایی جابه‌جایی سهام‌های خیلی بزرگ را ندارند.

بیشتر با یک مثال به شرح می‌پردازیم:

انواع معاملات کد به کد

معاملات کد به کد می‌تواند به چندین صورت شکل بگیرد:

  • معاملات کد به کد از حقوقی به حقیقی
  • معاملات کد به کد از حقیقی به حقوقی
  • معاملات کد به کد از حقوقی به حقوقی
  • معاملات کد به کد از حقیقی به حقیقی

خب در معرفی انواع معاملات کد به کد شما خیلی راحت متوجه نقل و انتقال چیزی بین اشخاص شده‌اید. در بازار بورس، بین افراد سهام رد و بدل می‌شود پس در هر 4 مورد کد به کد سهام بین این نوع از اشخاص (حقیقی، حقوقی) صورت می‌پذیرد.

این نوع انتقال در یک زمان یکسان، قیمت یکسان و حجم یکسان صورت می‌پذیرد.

مثلاً من به‌عنوان یک شخص حقوقی با شما که یک شخص حقیقی هستید قرار گذاشته‌ام تا در ساعت 10 صبح و در قیمت 1000 ریال و با حجم 1 میلیون سهم، سفارش فروش ارسال کنم و شما هم می‌بایست با همین مشخصات سفارش خرید ارسال کنید تا این 1 میلیون سهم طبق توافق بین من و شما رد و بدل شود.

به چه دلایلی معاملات کد به کد انجام می‌شود؟

این نقل و انتقال سهام دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. مثلاً:

طلب و بدهی: ممکن است من به شما بدهکار باشم و به‌جای پرداخت بدهی با شما به توافق رسیده‌ام تا مقداری از سهام شرکتی را که دارم به شما در قالب پرداخت بدهی منتقل کنم.

بازیگری در سهم: شما به‌عنوان یک بازیگر با من تماس می‌گیرید و طی توافقات فی مابین من مقداری سهم را به شما واگذار می‌کنم تا شما با بازیگردانی سهم حداقل کم بیش از 50% قیمت سهم را افزایش دهید.

ورود به سهم یا خروج به سهم: ممکن است من به‌عنوان یک سهامدار قدیمی می‌خواهم از سهم خارج شوم اما نمی‌توان تمام دارایی خود را به بازار جهت فروش و خروج تحمیل کنم پس طی توافقات فی مابین من سهامم را به شما می‌فروشم و جای خودم را به شما که تازه نفس هستید می‌سپارم.

شناسایی سود در یک سهم: تبانی جهت در چشم بازار قرار دادن سهم و کلی دلیل متعدد دیگر که تفاسیر بسیار زیادی برای عملیات کد به کد وجود دارد که از حوصله این مقاله آموزشی خارج است. اما برای ما شناسایی سود و یا ورود بازیگر پولدار تازه نفس بسیار مهم و حائز اهمیت است. یعنی از 4 حالت بالا مهم‌ترین حالت برای ما شماره 2 می‌باشد (کد به کد حقوقی به حقیقی).

چون جنس ما حقیقی هست و همه ما به کسب سودهای زیاد در زمان کوتاه فکر می‌کنیم، پس وقتی حقیقی پولداری به یک سهم توجه می‌کند و میلیاردی وارد آن می‌شود نمی‌توانیم بگوییم که بدون هیچ تحلیلی به سهم وارد شده است!!

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش بورس در مشهد

یکی از راه‌های ورود بدون دردسر به سهم همین روش کد به کد از حقوقی به حقیقی هست.

اگر این فرد حقیقی به‌صورت پیش فرض بخواهد خرید میلیاردی خود را از تابلوی روز سهم داشته باشد باعث قفل‌شدن سهم در صف خرید می‌شود و توازن سهم از هم می‌پاشد و حتی شاید نتواند با سرمایه مدنظر وارد سهم شود چون تمام معامله‌گران متوجه میزان خرید و خواسته او می‌شوند و ترجیح می‌دهند سهام خود را در قیمت‌های بالاتر بفروشند پس ترجیحاً این شخص حقیقی با سهامدار حقوقی رایزنی کرده و طبق توافق خرید و فروش فی مابین به‌ واسطه کد به کد می‌تواند به سهم وارد شود.

شایان ذکر است که خیلی وقت‌ها هم خود شرکت‌های حقوقی در سهام شرکت شناسایی سود می‌کنند و ترجیح می‌دهند سهام شرکت را فروخته و به روش کد به کد با کد حقیقی خود یا اعضای خانواده خود وارد سهم شوند تا مقداری از سود عایده در آینده را صاحب شوند.

یکی مهم‌ترین نوع این‌گونه معاملات، کد به کد از حقوقی به حقیقی است که می‌توند دلایل زیر را داشته باشد:

1- سیگنال خرید: فروش با کد حقوقی و خرید با کد حقیقی در محدوده‌های حمایتی (شروع حرکت مثبت و ارزنده بودن سهم دلیل این معاملات می‌تواند باشد).

2- سیگنال فروش: فروش با کد حقیقی و خرید با کد حقوقی در محدوده‌های مقاومتی (حرکت منفی در سهم).

  • جابه‌جایی سهم از حقیقی به حقیقی هم می‌تواند یک معامله مهم باشد، که معمولاً به دلیل جابه‌جایی بازیگردان‌ها و اتفاقات دیگری‌ست که تحلیل آن مشکل می‌باشد.
  • نکته‌ای که وجود دارد این است که گاهی‌اوقات این جابه‌جایی سهام به منظور فریب و گمراهی سهامداران در تابلوخوانی است.
معاملات کد به کد در بازار سرمایه چیست؟ | آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد
آموزش تابلو خوانی بورس – آکادمی پارسیان بورس
پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس‌های تابلو خوانی بورس در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با تابلوخوانی بورس، اولین گام‌های تابلو خوانی پیشرفته را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه آموزش تابلو خوانی بورس مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع آنلاین و حضوری از این لینک اقدام کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری تابلو خوانی بورس در مشهد »
5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی