پیپ در فارکس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

پیپ (pip) در فارکس چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

لازمه‌ی سرمایه‌گذاری و ترید در هر بازار مالی، آشنایی با قوانین عام بازار، نحوه تغییر قیمت‌ها و تحلیل های فاندامنتال و تکنیکال می‌باشد. پس شما نیاز دارید برای این که در فارکس سرمایه‌گذاری کنید، یک سری اصول پایه و بدوی را یاد بگیرید. در بازار فارکس اصطلاحاتی وجود دارند که لازم است حتماً با آن‌ها آشنا شوید. پیپ (pip) یکی از این وازگان است که ما امروز در این مقاله به بررسی پیپ در فارکس خواهیم پرداخت تا به‌خوبی درک کنید که پیپ در فارکس چیست؛ پس تا انتهای این مقاله همراه پارسیان بورس باشید.

معنی پیپ در فارکس چیست ؟

کلمه پیپ در بازار فارکس که مخفف آن به انگلیسی Price Interest Point می‌شود و کوچک ترین واحد ارزش نرخ ارز است. این کلمه در بین تمامی معامله گران بازارهای بین الملل مورد استفاده قرار می‌گیرد و معیار اندازه‌گیری میزان تغییر قیمت در جفت ارزها می‌باشد.

حالا می‌خواهیم مفهوم پیپ را با یک مثال برای شما توضیح دهیم، فرض کنید قیمت سهمی در بازار بورس تهران هزار تومان می‌باشد؛ هنگامی که قیمت سهم دو هزار تومان افزایش پیدا کند می‌گوییم که ما بر روی هر سهم هزار تومان سود کرده‌ایم یا همان ۱۰۰ درصد. پس اینجا معیار تغییرات قیمت ما تومان یا همان درصد می‌باشد اما در بازارهای بین‌المللی معیار سود و زیان ما واحدی به نام پیپ است.

پس پیپ معادلی برای همان تغییرات قیمت به تومان در بورس تهران می‌باشد که در بازار فارکس از آن استفاده می‌شود. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که پیپ را در تابلوی یک جفت ارز چگونه تشخیص بدهیم و هر پیپ معادل چه مقدار از قیمت یک جفت ارز می‌باشد. در ادامه به‌طورکامل مبحث پیپ در فارکس را برای شما توضیح خواهیم داد. البته پرواضح است که برای حرفه‌ای شدن در فارکس باید حتماً در یک دوره خوب مثل دوره آموزش فارکس در مشهد شرکت کنید.

پیپ (pip) در فارکس

مفهوم پیپ (pip) در فارکس

قیمت هر جفت ارز در بازار فارکس به صورت یک یا دو رقم صحیح و چند رقم اعشار نمایش داده می‌شود، که اگر یک طرف جفت ارز ما ین ژاپن (JPY) قرار گرفته باشد، از دو رقم اعشار و در جفت ارزهایی که در آنها ین ژاپن (JPY) وجود ندارد، از چهار رقم اعشار تشکیل شده است. البته گفته فوق در مورد بروکرهایی می‌باشد که قیمت ارزها را با چهار رقم اعشار بیان می‌کنند.

امروزه برخی از بروکرها در مورد ارزهایی که ین ژاپن در آن‌ها وجود ندارد ۵ رقم اعشار و در جفت ارزهایی که یک طرف آن ها ین ژاپن است، سه رقم اعشار را برای ما بیان می‌کند که در مورد رقم اضافه در ادامه مقاله صحبت خواهیم کرد. فرض کنید اگر قیمت EURUSD ، 1/1950 باشد و به 1/1955 تغییر کند، می‌گوییم پنج پیپ تغییر داشته است. به نوعی به عدد چهارم بعد از ممیز PIP می‌گویند ولی در این بین استثنایی هم وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مثال: فرض کنید در جفت ارز EUR / CAD قیمت حال حاضر 1/2541 است ولی در یک ساعت بعد قیمت به 1/2549 تغییر می‌کند. با توجه به عدد چهارم بعد ممیز که از عدد 1 به عدد 9 تغییر پیدا کرده است، قیمت 8 پیپ افزایش یافته است. برعکس این قضیه نیز ثابت می‌باشد و اگر رقم چهارم بعد از اعشار کاهش داشته باشد به همان میزان پیپ از ارزش جفت ارز ما کاسته می شود.

اصطلاح پیپ در فارکس

همان‌طور که توضیح دادیم اصطلاح پیپ در بازار فارکس به یک واحد اندازه‌گیری یعنی کوچک‌ترین تغییر در نرخ تبادل ارزها اطلاق می‌شود. این مفهوم بسیار اساسی است و در ترید، مخصوصاً در تحلیل نرخ‌ها و تصمیم‌گیری درباره ورود یا خروج از معاملات، اهمیت دارد. هر ارز در هر جفت ارز ارزش نسبی دارد، و پیپ به عنوان واحد استاندارد، ارزش پولی این تغییرات را به شکل یک عدد کوچک نشان می‌دهد.

برای مثال، اگر نرخ جفت‌ارز یورودلار برابر با 1.2500 باشد، تغییر این نرخ از 1.2500 به 1.2501 نشان‌دهنده یک پیپ تغییر است. این تغییرات کوچک در نرخ تبادل، می‌توانند به تصمیمات مهم در معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها منجر شود.

حالا که اصطلاح پیپ را توضیح دادیم، به تفسیر محاسبات و ارزیابی ارزش یک پیپ در جفت ارزهای مختلف می‌پردازیم. از آنجایی که هر ارز ارزش نسبی خاص خود را دارد، لازم است ارزش یک پیپ برای آن جفت ارز خاص محاسبه شود. در مثال زیر، از قیمت با 4 رقم اعشار استفاده خواهیم کرد.

برای توضیح بهتر محاسبات، نرخ‌های تبادل به صورت فرضی بیان خواهند شد (به عنوان مثال، نرخ EUR/USD با 1.2500 به شکل زیر  نوشته می‌شود:)

1

مثال اول: USD/CAD = 1.0200

که به معنای 1 دلار برابر با 1.0200 دلار کانادا می‌باشد.

تغییر ارزش در ارز متقابل یا ثانویه  نسبت نرخ ارز = ارزش یک پیپ بر حسب ارز پایه

2

استفاده از این مثال نشان می‌دهد که اگر 10،000 واحد از USD/CAD معامله کنیم، تغییر یک پیپ در نرخ تبادل تقریباً به تغییر حدود 0.98 دلار در ارزش موقعیت منجر خواهد شد.

3

می گوییم «تقریبا» زیرا با تغییر نرخ ارز، ارزش هر پیپ نیز تغییر می کند.

مثال دوم: GBP/JPY = 123.00

در اینجا مثال دیگری با استفاده از یک جفت ارز با ین ژاپن به عنوان ارز متقابل آورده شده است.

توجه داشته باشید که این جفت ارز تنها به دو رقم اعشار می رود تا یک پیپ تغییر در ارزش را اندازه گیری کند (بیشتر ارزهای دیگر دارای چهار رقم اعشار هستند). در این مورد، حرکت یک پیپ 0.01 ین خواهد بود. خب طبق فرمول داشتیم:

تغییر ارزش در ارز متقابل یا ثانویه  نسبت نرخ ارز = ارزش یک پیپ بر حسب ارز پایه

4

بنابراین، هنگام معامله 10000 واحد GBP/JPY، هر پیپ تغییر در این نرخ تقریباً 0.813 GBP ارزش دارد.

چگونه ارزش پیپ را در ارز حساب تجاری فارکس خود پیدا کنید؟

آخرین سوالی که هنگام تعیین ارزش پیپ پوزیشن خود باید بپرسید این است که «ارزش پیپ از نظر ارز حساب تجاری من چقدر است؟»  به هر حال، این یک بازار جهانی است و همه حساب خود را به یک ارز واحد ندارند. این بدان معناست که ارزش پیپ باید به هر ارزی که حساب ما با آن معامله می‌شود معادل‌سازی شود. در ایران معمولا افراد حساب دلاری دارند و مبنای واریز و برداشت و سود و زیان در بروکرها بر حسب دلار است. البته می‌توان این ارز پایه را تغییر داد و برای کسانی که خارج از کشور هستند ارز پایه می‌تواند یورو یا هر ارز دیگری باشد!

این محاسبه احتمالاً خیلی ساده است؛ فقط کافی است ارزش پیپ محاسبه شده را در نرخ تبادل ارز حساب خود و ارز مورد نظر تقسیم یا ضرب کنید.

اگر ارزش پیپ محاسبه شده همان ارز پایه در نرخ تبادل باشد:

با استفاده از مثال GBP/JPY در بالا، بیایید ارزش پیپ پیدا شده 0.813 GBP را با استفاده از GBP/USD در 1.5590 به عنوان نسبت نرخ مبادله به ارزش پیپ به دلار تبدیل کنیم.

اگر ارزی که به آن تبدیل می‌کنید، ارز متقابل نرخ مبادله است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که «ارزش پیپ محاسبه شده» را بر نسبت نرخ مبادله مربوطه تقسیم کنید:

5

بنابراین، برای هر حرکت 0.01 در نرخ GBP/JPY، ارزش یک موقعیت 10،000 واحدی حدوداً 1.27 دلار تغییر می‌کند. اگر ارزی که به آن تبدیل می‌کنید، ارز پایه نسبت نرخ تبدیل است، «ارزش پیپ محاسبه شده» را در نسبت نرخ تبدیل ضرب کنید. با استفاده از مثال USD/CAD در بالا، می‌خواهیم ارزش پیپ 0.98 USD را به دلار نیوزلند پیدا کنیم. ما از 0.7900 به عنوان نسبت نرخ تبدیل خود استفاده خواهیم کرد:

6

بنابراین به ازای هر حرکت 0.0001 پیدر نرخ ارز USD/CAD از مثال بالا، موقعیت 10،000 واحد شما تقریباً 1.24 NZD تغییر می‌کند.

الان لابد به این فکر می‌کنید که باید برای یک ترید در فارکس همه این محاسبات را انجام دهید؟ قطعا پاسخ «خیر» است و اصلا نیازی به انجام این محاسبات نیست چرا که بروکر یا همان کارگزار بورس بین‌الملل که شما در آن حساب معاملاتی دارید همه این کارها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و این تبدیل نرخ‌ها و سود و زیان شما را در لحظه به شما نشان می‌دهد، اما همیشه خوب است که بدانید چگونه این محاسبات انجام می‌شوند.

واحد پیپ در فارکس

“Point in Percentage” یا PIP کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری تغییر ارزش بین دو ارز در forex است. در معاملات فارکس، از آنجایی که قیمت ارز معمولاً با افزایش های کوچک حرکت می کند، در یک واحد استاندارد به نام پیپ قیمت‌گذاری می شود. در ادامه برای جمع‌بندی و سادگی مطلب به صورت فهرست‌وار نکات کلیدی در مورد پیپ ارائه ‌شود:

  1. تعریف: پیپ، کوچک‌ترین واحد ارزش در نرخ ارز است.
  2. استانداردسازی: چون قیمت‌های فارکس معمولاً به اندازه کوچک حرکت می‌کنند، در واحد استانداردی به نام پیپ بیان می‌شوند. صد پیپ یک رقم بزرگ است.
  3. واحد اساسی: همانطور که یک واحد اندازه گیری برای مایعات «لیتر» است، واحد اندازه گیری برای مظنه ارز «پیپ» است.
  4. اعشارهای قیمت: پیپ معمولاً آخرین رقم اعشار مظنه قیمت است. اکثر جفت‌ارزها تا 4 رقم اعشار نماش داده می‌شوند، اما استثناهایی مانند جفت ین ژاپن وجود دارد (آن‌ها تا دو رقم اعشار محاسبه می‌شوند).
  5. پیپت یا پوینت: برخی بروکرها اعداد را فراتر از حالت استاندارد نقل می‌کنند یعنی این کارگزاران فارکس هستند که جفت ارز را فراتر از اعشار استاندارد «4 و 2» تا اعشار «5 و 3» نشان می‌دهند. این کوتاه‌نویسی به نام «پیپت» یا «پوینت»، “pipette” ،”point” معروف است و ده پیپت یا ده پوینت یک پیپ را تشکیل می‌دهند.
  6. تأثیر اهرم مالی یا لوریج: با وجود اینکه پیپ یک واحد بسیار کوچک است، معامله‌گران فارکس معمولاً از اهرم مالی بالا یا همان لوریج “Leverage” استفاده می‌کنند، به این معنا که حتی یک حرکت یک پیپ در قیمت می‌تواند به معنای سود یا زیان زیادی باشد.

ویژگی پیپ چیست؟

پیپ زبان مشترک در بین تمام تریدرها در بازارهای مالی جهانی می باشد. شاید در ابتدا مفهوم پیپ (pip) و میزان تأثیر آن بر روی پول دلاری برای شما غیر قابل فهم باشد اما همانطور که گفته شد مفهومی بسیار ساده دارد. شما می‌توانید در بازارهای مالی جهانی با مقدار کمی سود، حجم پول بسیار زیادی بدست آورید یا بالعکس. با میزان زیادی که از پیپ سود کرده‌اید حجم کمی از پول را به دست بیاورید.

حالت فوق، معامله در بازارهای جهانی را از بازار کشور ما کمی متمایز می‌کند. به همین دلیل است که فهم مفهوم پیپ و نحوه معامله در بازار فارکس اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع به بیان ساده تر در بازار فارکس شما می‎‌توانید با حجم معاملات بالاتر هر پیپ سود خود را از نظر دلاری با ارزش‌تر کنید. برای مثال شما وقتی یک معامله با حجم یک لات کامل (معادل 100 هزار واحد پولی) باز می‌کنید، هر پیپ سود شما معادل ۱۰ دلار و اگر شما یک معامله با حجم یک مینی لات باز کنید هر سود شما برابر یک دلار می‌باشد که در ادامه به صورت مفصل درباره آن توضیح خواهیم داد.

پیپ (pip)

محاسبه پیپ در فارکس

همان‌طور که در مفاهیم قبلی نیز یادآور شدیم، نحوه محاسبه پیپ در فارکس به این صورت است که در بروکرها قیمت هر جفت ارز که در یک طرف آن ین ژاپن وجود ندارد، یک رقم صحیح و چهار رقم اعشار بیان می‌شود که رقم چهارم بیانگر پیپ می‌باشد و اگر فرضاً رقم چهارم از ۱ به ۹ تغییر کند به این معنی است که ما در آن معامله ۸ پیپ سود کرده‌ایم.

در مورد جفت ارزهایی که یک طرف آن ها ین ژاپن (JPY) می‌باشد عدد دوم بعد از اعشار مشخص کننده پیپ است؛ یعنی اگر عدد بعد از اعشار ۵۰ باشد و چند دقیقه بعد به ۶۰ تغییر پیدا کند ما در آن معامله ده پیپ (pip) سود کرده ایم.

پیشنهاد: آموزش فارکس در مشهد

ماشین حساب فارکس

منظور از ماشین حساب فارکس مجموعه‌ای از برنامه‌ها می‌باشد که به شما برای محاسبه میزان سود دلاری که به دست آورده‌اید بر حسب میزان پیپ سود یا ضرر کمک می‌کند و شما می‌توانید به جای استفاده از محاسباتی که در مطالب بالاتر گفته شد از این برنامه‌ها و از این ماشین حساب برای محاسبه سود و زیان خود به راحتی استفاده کنید.

علاوه بر موارد فوق، ماشین حساب فارکس در موارد دیگر نیز به کمک ما می‌آید. برای مثال شما می‌توانید از ماشین حساب حاشیه فارکس برای محاسبه میزان مارجین مورد نیاز در هر معامله خود آگاهی پیدا کنید و یا می‌توانید با وارد کردن حجم معامله‌ای که می‌خواهید انجام دهید و میزان اهرم خود در ماشین حساب، میزان مارجین مورد نیاز برای معامله خود را به دست بیاورید .

یکی دیگر از کاربردهای ماشین حساب فارکس این است که می‌تواند به شما در تعیین کردن حد ضرر کمک کند و با توجه به حجم معامله‌ای که باز می‌کنید و میزان پول شما و اهرم مد نظر برای شما تعیین می‌کند تا چند پیپ مجاز به تعیین حد ضرر می باشید .

علاوه بر تعیین حد ضرر ماشین حساب فارکس به شما در تعیین اندازه و حجم معاملاتی که با میزان پولی که در حساب خود دارید می‌توانید استفاده کنید کمک می‌کند. پس بطور خلاصه ماشین حساب فارکس ابزاری قدرتمند است که به شما در تعیین حجم معاملات، حد سود، حد ضرر، مارجین و موارد دیگر کمک می‌کند. سایت xm.com یکی از انواع ماشین حساب های فارکس می‌باشد که شما می‌توانید در معاملات خود از آن استفاده کنید.

محاسبه پیپ

وجود یک استثنا در پیپ

پیپ های USD / JPY ـ معامله گران هنگام خرید ارزهای اصلی علیه ین ژاپن باید بدانند که در هر جفت ارزی که یک طرف آن JPY باشد، یک پیپ، عدد دوم بعد اعشار محاسبه می‌شود یا به عبارتی یک صدم نرخ جفت ارز است.

برای مثال فرض کنید قیمت جفت ارز USD / JPY در حال حاضر 102/62 است ولی در نیم ساعت آینده قیمت به 102/55 تغییر می کند؛ در واقع 7 پیپ قیمت نزول پیدا کرده است.

مورد دیگری که باید در مورد جفت ارز هایی که یک طرف آن ها ین ژاپن است یادآوری کنیم، این است که در هنگام محاسبه ارزش هر پیپ بر حسب دلار به جای تقسیم حجم معاملات بر ۱۰ هزار، حجم معاملات را بر صد تقسیم می‌کنیم.

استثنایی دیگر که در بازار فارکس وجود دارد، هنگامی است که شما می‌خواهید اونس طلا را معامله کنید. به دلیل ورود و خروج پول‌های قدرتمند در اونس طلای جهانی میزان نوسانات این سهم در بازار فارکس خیلی زیاد می‌باشد و در عرض چند دقیقه می‌تواند بین ۵۰ تا ۴۰۰ پیپ جابجایی صورت بگیرد.

محاسبه ارزش هر پیپ در اونس طلا تفاوتی با جفت ارزها دارد. به این صورت که در جفت ارزها یک ده هزارم قیمت جفت ارز را به عنوان یک پیپ در نظر می‌گیریم اما در اونس طلا یک صدم قیمت آن را (یعنی رقم دوم پس از اعشار) به عنوان یک پیپ در نظر می‌گیریم. و همچنین در حجم معاملاتی به اندازه یک لات، ارزش هر پیپ در معاملات اونس طلا، 1 دلار می‌باشد و شما با صد پیپ سود کردن ۱۰۰ دلار به دست می‌آورید.

پس به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم در معاملات اونس طلا با حجم یک لات، هر پیپ معادل یک دلار و در معاملات با حجم یک مینی لات هر پیپ برابر با ۱۰ سنت و در معاملات با حجم یک میکرو لات هر پیپ برابر با یک سنت می‌باشد.(هر دلار از ۱۰۰ سنت تشکیل شده است.)

برای محاسبه ارزش هر پیپ و مقدار پولی که شما به ازای هر پیپ سود یا ضرر کردن به دست می‌آورید یا از دست می‌دهید ابتدا باید آگاهی دقیق از مفاهیم حجم‌های معاملاتی در بازار فارکس داشته باشید.

پیپ فارکس

انواع حالت های حجم استاندارد

  • لات: هنگامی که شما ۱ لات کامل با معادل ۱۰۰۰۰۰ واحد از یک جفت ارز معامله می‌کنید.
  •  مینی لات: هنگامی که شما 0/1 لات معادل ۱۰۰۰۰ واحد از یک جفت ارز خریداری می‌کنید.
  •  میکرو لات: زمانی که شما 0/01 لات معادل ۱۰۰۰ واحد از یک جفت ارز را خریداری می‌کنید.

حال چگونه میزان سود یا ضرر هر پیپ را محاسبه کنیم؟

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم سود یا ضرر در فارکس فقط به میزان پیپ بستگی ندارد و بر خلاف بازارهای مالی که در کشور ما وجود دارد، اندازه و حجم جفت ارزی که معامله می‌کنیم نیز در درصد و میزان سود ما موثر است. پس ابتدا باید درک درستی از حجم‌های معاملاتی که در موضوع قبل گفته شد داشته باشیم  و باید این موضوع را بدانیم که ارزش هر پیپ در هر حجم معاملاتی که ما انتخاب می‌کنیم متفاوت می‌باشد.

  •  اندازه حجم معامله ( لات ) تقسیم بر 10000 (تمامی جفت ارز ها بجز جفت ارز هایی که یک طرف آنها JPY دارد.)
  •  اندازه حجم معامله ( لات ) تقسیم بر 100 (برای جفت ارز هایی که شامل JPY می‌شود.)

حال که مفاهیم فوق در مورد حجم معامله و تصمیمات لازم برای محاسبه ارزش هر پیپ را متوجه شدیم به مثال‌های زیر توجه کنید.

زمانی که ما جفت ارز هایی را معامله می‌کنیم که در آنها ین ژاپن وجود ندارد، اگر ما با حجم یک لات کامل معامله کنیم یا همان ۱۰۰ هزار واحد، برای محاسبه ارزش هر پیپ صد هزار را تقسیم بر ۱۰ هزار کرده که حاصل آن ۱۰ می‌شود. این به این معنی است که به ازای یک پیپ سود کردن، ما ۱۰ دلار ارزش دارایی مان افزوده شده است و یا بلعکس هرپیپ ضرر معادل ۱۰ دلار ضرر می‌باشد.

هنگامی که ما یک میلی لات یا معادل ده هزار واحد از یک ارز را معامله می‌کنیم، برای محاسبه ارزش هر پیپ باید ۱۰ هزار واحد را تقسیم بر ۱۰ هزار کرده که حاصل آن یک می‌شود. یعنی یک پیپ معادل یک دلار است و با یک پیپ سود یا ضرر به ترتیب یک دلار از دارایی ما کم یا زیاد می‌شود و اگر ما با حجم یک میکرو لات معادل هزار واحد از یک جفت ارز معامله کنیم، برای محاسبه ارزش هر پیپ هزار واحد را بر ۱۰ هزار تقسیم کرده که حاصل آن یک دهم می‌شود. به این معنا است که ما به ازای هر ۱۰ پیپ سود یا ضرر یک دلار از دارایی مان کم یا زیاد می‌شود.

پس به طور خلاصه هنگامی که حجم معاملات ما یک لات کامل باشد هر یک پیپ سود ما معادل ۱۰ دلار و هنگامی که حجم معاملات ما یک میلی لات باشد، هر پیپ سود ما معادل یک دلار و هنگامی که حجم معاملات ما یک میکرو لات باشد هر پیپ سود ما معادل یک دهم دلار محاسبه می‌شود.

محاسبه پیپ در فارکس

کپی پیپ در فارکس

حتماً تاکنون اسم کپی پیپ به گوش شما خورده است، اما با مفهوم آن آشنایی کافی را نداشتید. در ادامه ما می‌خواهیم در مورد مفهوم و نحوه استفاده از کپی پیپ برای شما توضیحاتی را ارائه دهیم.

معمولاً افرادی که به تازگی وارد بازارهای معاملاتی می‌شوند، علاقه دارند مانند تریدرهای بزرگ و با تجربه معاملاتی را انجام دهد که سود بسیار زیادی را به دست بیاورند، و به همین خاطر بسیاری از بروکر ها شرایطی را برای تریدر های جدید فراهم کردند که می‌توانند معاملاتی که افراد بزرگ و باتجربه در بازارهای مالی انجام می‌دهند را کپی کنند تا بتوانند سودی مانند سود آنها را به دست بیاورند.

البته روش بالا برای تریدرهایی که از آن‌ها کپی می‌شود نیز مفید و سودمند است. به این صورت که تریدرهایی که روش‌های معاملاتی آنها توسط تریدرهای تازه و نوپا مورد استفاده قرار می‌گیرد به ازای هر استفاده و کپی مبلغی به آنها تعلق می‌گیرد و آن‌ها نیز از این روش سود می‌برند.

فرق پیپ و پیپت چیست؟

همان‌طور که در مطالب پیشین گفتیم در جفت ارزهایی که در یک طرف آنها ین ژاپن وجود ندارد، رقم چهارم بعد از اعشار بیانگر پیپ و در جفت ارزهایی که در یک طرف آن‌ها ین ژاپن معامله می‌شود، رقم دوم نشان دهنده یک پیپ می‌باشد. بعضی از بروکرها به جای چهار رقم اعشار، ۵ رقم اعشار را به ما نشان می‌دهند و پنجمین رقم پس از اعشار به عنوان پیپت شناخته می‌شود یا در جفت ارزهایی که در یک طرف آن‌ها ین ژاپن قرار گرفته است، رقم سوم بعد از اعشار به عنوان پیپت شناخته می‌شود. در واقع پیپت کوچکترین واحد تغییرات در یک پیپ می‌باشد.

تفاوت پیپ و پیپت

هر پیپ چند پوینت است؟

سفارشات با قیمتی که معامله گر تعیین می‌کند باز می‌شود “Order price”. این‌ها اصطلاحاتی هستند که برای توصیف بخش‌هایی از قیمت سفارش استفاده می شوند:

  • قیمت یک سفارش: معمولاً به‌صورت یک عدد با حداکثر 5 اعشار نمایش داده می‌شود؛ به عنوان مثال: 12.12345، 1.12345 .
  • پیپ: چهارمین رقم اعشار یک قیمت؛ به عنوان مثال: 12.12345، 1.12345 .
  • پوینت: پنجمین رقم اعشار یک قیمت؛ به عنوان مثال: 12.12345، 1.12345 .

تغییرات قیمت به واحد پیپ و/یا پوینت اندازه‌گیری می‌شوند، بنابرین تغییر قیمت از 1.11115 به 1.11135 به معنای 2 پیپ یا 20 پوینت است.

نکته: برخی از نمادها به شیوه‌های خاصی بر اساس قالب قیمت آن ابزار معاملاتی به پیپ و پوینت نگاه می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

  ارزهای استاندارد طلا، نقره، JPY رمزارزها
قالب قیمت مثال EURUSD: 1.21568 USDJPY: 113.115 BTCUSD: 6845.25
پیپ چهارمین رقم اعشار دومین رقم اعشار اولین رقم اعشار
پوینت پنجمین رقم اعشار سومین رقم اعشار دومین رقم اعشار
اندازه پیپ 0.0001 0.01 0.1

چگونه می‌توان به مقدار پیپ بیشتری در فارکس دست پیدا کرد؟

پاسخ به این سوال در واقع پاسخ به این سوال است که شما چقدر از تحلیل جفت ارزها و یا سهام آگاهی دارید، هر مقدار که شما توانایی تحلیل بیشتری داشته باشید و با ابزارهای بیشتری برای تحلیل و اندیکاتورهای بیشتری آشنایی داشته باشید، احتمال اینکه تحلیل شما درست‌تر باشد، بیشتر است. پس برای اینکه در یک معامله سود بیشتر یا میزان پیپ بیشتری بدست آورید باید اطلاعات خود را در مورد نحوه تحلیل ارز، تحلیل روند بازار، روانشناسی بازار و عوامل تکنیکال و فاندامنتال بالا ببرید.

پس به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که این یک امر ثابت شده است که هر وقت شما با آگاهی و تحلیلی محکم تر و دقیق تر وارد یک معامله شوید، احتمال اینکه شما بتوانید سود بیشتری از آن معامله به دست بیاورید، بیشتر است و به دست آوردن سود بیشتر یا کمتر یا همان پیپ بیشتر یا کمتر به تحلیل و اطلاعات شما از بازارهای مالی بستگی دارد.

رابطه اسپرد ولوم با پیپ

پیپ یکی از اصطلاحات رایج بازار فارکس محسوب می‌شود که کاربرد زیادی در معاملات شما دارد. پیپ در فارکس تنها به عنوان یک شاخص مجزا محسوب نمی‌شود و گاهی روی دیگر ابزارهای معاملاتی نیز تاثیر دارد. اسپرد و پیپ دو بخش به هم وابسته هستند که معامله‌گران در معاملات روزانه خود با این دو شاخص معاملاتی روبه رو هستند. برای درک بهتر رابطه اسپرد ولوم و پیپ ابتدا اصطلاح اسپرد را در بازار فارکس معرفی می‌کنیم.

اسپرد ولوم

اسپرد به تفاوت قیمت پیشنهادی برای فروش و قیمت درخواست برای خرید گفته می‌شود. در بازارهای مالی اسپرد به معنای تفاوت قیمت عرضه شده و تقاضا شده می‌باشد که دارای یک واحد اندازه‌گیری یکسان می‌باشد. به طور خلاصه اسپرد به معنای تفاوت دو کمیت مرتبط به یکدیگر می‌باشد. کلمه اسپرد در امور مالی زیاد استفاده می‌شود، برای مثال بعد از بررسی امور مالی ماهانه خود به کلمه اسپرد برمی‌خورید که به منظور تفاوت بین درآمد و هزینه شما می‌باشد.

مفهوم اسپرد در بازارهای مالی متفاوت یکسان نیست. در بازار ارزهای خارجی مانند فارکس کارگزاران برای انجام معاملات هزینه‌ای به عنوان کارمزد دریافت نمی‌کنند اما به جای دریافت کارمزد، توسط اسپرد و دریافت آن از معامله‌گران هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند. نحوه دریافت اسپرد توسط بروکرها به این صورت می‌باشد که آن‌ها ارزی را که خریداری کرده‌اند با قیمت بالاتر به شما می‌فروشند و با قیمتی پایین‌تر از قیمتی که فروخته‌اند از شما می‌خرند و از طریق این تفاوت سود کسب می‌کنند.

اسپرد دارای دو نوع ثابت و شناور می‌باشد که هرکدام از آن‌ها به یک روش عمل می‌کنند. معامله با اسپرد ثابت برای معامله‌گران ارزان‌تر محسوب می‌شود و مبلغ آن ثابت می‌باشد اما اسپرد شناور در زمان‌های متفاوت متغیر است و مبلغ متفاوتی از معامله‌گر دریافت می‌شود.

اسپرد ولوم با پیپ رابطه نزدیکی دارد و بعد از آشنایی با مفهوم اسپرد و پیپ می‌توانید رابطه آن‌ها را به راحتی درک کنید. همانطور که گفته شد اختلاف بین قیمت خرید و قیمت فروش اسپرد ولوم گفته می‌شود و برای محاسبه میزان اسپرد ولوم باید از پیپ استفاده کرد. به عبارتی پیپ واحدی برای اندازه‌گیری اسپرد ولوم محسوب می‌شود. برای درک بهتر رابطه اسپرد و پیپ به مثال زیر توجه کنید:

برای جفت ارز EUR/USD اگر قیمت‌های پیشنهادی فروش  و درخواست خرید به ترتیب ۱.۱۰۵۱ و ۱.۱۰۵۳ باشد، اسپرد ۲ پیپ خواهد بود.

انواع بروکر براساس نمایش پیپ و پیپت در فارکس

در بازار مالی فارکس دو نوع کارگزاری یا همان بروکر وجود دارد که به عنوان 4 رقمی‌ها و 5 رقمی‌ها شناخته می‌شوند. اسم این بروکر ها نشان‌دهنده تغییرات قیمت براساس پیپ و پیپت می‌باشد. اکثر بروکرها امروزه نرخ ارز را تا 5 رقم اعشار پشتیبانی می‌کنند.

بروکرهای 4 رقمی

امروزه اکثر بروکرها تا 5 رقم اعشار را در نرخ ارزها پشتیبانی می‌کنند، اما قبل از آن بروکرهایی وجود داشتند که تنها تا 4 رقم اعشار را پشتیبانی می‌کردند. چهار رقمی‌ها بروکرهای قدیمی هستند که تغییر ارزش نرخ ارز را برای معاملات تا 4 رقم اعشار یا همان پیپ نشان می‌دهند به جز ین ژاپن.

در جفت یورو و  دلار نرخ جفت ارز 1.5362 است. در این نرخ نشان داده شده آخرین عدد سمت راست نشان دهند pip است و همانطور که می‌بینید تا 4 رقم اعشار نشان داده شده است.

بروکرهای 5 رقمی

همانطور که گفته شد امروزه بیشتر بروکرها 5 رقم اعشار را در نرخ ارز نشان می‌دهند. در این حالت پنجمین رقم اعشار پیپت گفته می‌شود. در یورو دلار قیمت 1.25698 است و عدد اعشاری 8 همان پیپت و 9پیپ  است.

هر پوینت چند پیپ است؟

هر پوینت (point) در فارکس برابر با پیپت (pipet) است و هر پیپت یک دهم پیپ pip است.

جدول محاسبه جدول ارزش هر پیپ در فارکس با توجه به ولوم

ارزش هر پیپ در جدول زیر نسبت به ولوم های استاندارد معاملاتی در جفت هایی که دلار یک سمت آن باشد مشخص شده است.

pip value volume
0.1$ 1,000 (0.01 لات)
1$ 10,000 (0.1 لات)
10$ 100,000 (یک لات)

پیپ مبنای سود و زیان تریدرها

در محیط معاملاتی فارکس، برای مدیریت ریسک و تعیین هدف‌ها، معمولاً مبنای سود و زیان بر حسب پیپ در نظر گرفته می‌شود، نه مبلغ دلاری. تریدرها با تعیین تعداد پیپ‌های حد ضرر و تارگت برای انجام معاملات خود، از این ادبیات استفاده می‌کنند.

برای مثال، یک تریدر وقتی می‌خواهد در رابطه با تریدش و اعلام حد ضرر و سود صحبت کند نمی‌گوید: «10 دلار دلار حد ضرر گذاشتم یا تارگتم 50 دلار است»! بلکه می‌گوید: «حد ضرر من در این معامله 5 پیپ است و من تصمیم دارم ریوارد 5 کسب کنم بنابراین تارگت من 25 پیپ است». این رویکرد به این دلیل است که مبلغ دلاری سود یا زیان وابسته به حجم معامله و موجودی حساب است و ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. اما همه تریدرها می‌توانند با استفاده از تعداد پیپ‌ها به صورت یکسان و قابل مقایسه به عملکرد خود نگاه کنند.

وقتی کسی اعلام می‌کند که «100 پیپ سود کردم»، برای ارزیابی صحیح عملکردش، مهم است که بدانیم استاپ (حد ضرر) او چند پیپ بوده است. به عنوان مثال، اگر استاپ یا حد ضرر یک تریدر 50 پیپ بوده و شخص دیگر با استاپ 2 پیپی ریوارد 10 پیپی کسب کرده باشد، این نشان‌دهنده‌ی کارآیی بهتر از نظر پیپ‌ها است. این تحلیل بر اساس تعداد پیپ‌ها به عنوان یک واحد قابل مقایسه، تریدرها را قادر می‌سازد تا مستقل از اندازه حساب و حجم معامله، به منصفانه‌ترین شیوه ممکن به عملکرد خود نگاه کنند.

در کل، مبنای Pip در Forex برای تریدرها یک معیار مشترک و قابل مقایسه فراهم می‌کند تا عملکرد خود را در بورس بین‌الملل به‌طور صحیح ارزیابی کنند و از متغیرهای دلاری که به حجم معاملات و موجودی حساب ارتباط دارد، چشم‌پوشی کنند.

سخن آخر

در این مقاله تقریباً تمامی پرسش‌هایی که در مورد پیپ در فارکس وجود داشت را پاسخ داده و به‌طورکامل تشریح کردیم. البته پرواضح است که شما برای این‌که در بازار فارکس تبدیل به فردی حرفه‌ای شوید، لازم است حتما در یک دوره آموزش فارکس شرکت کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و به‌خوبی متوجه شده باشید که پیپ چیست. برای مطالعه بیشتر در مورد فارکس می‌توانید دسته مقالات آموزش رایگان فارکس را از بلاگ سایت مشاهده نمایید.

4.1/5 - (17 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • رضا شارژی
    26 آذر 1401 10:55

    هر پیپ چند دلار است ؟

    پاسخ
    • مهدی ظریفیان
      26 آذر 1401 11:09

      سلام، یک پیپ همیشه 1 دلار در هر 10 هزار دلار معامله و 10 دلار در هر 100 هزار دلار معامله می شود. به عبارتی دیگر ارزش pip برابر با تقسیم یک پیپ (0.0001) بر نرخ لحظه ای بازار است.

      پاسخ
  • عالی و آموزنده بود متشکرم

    مهاباد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی