خرید اتوماتیک عرضه اولیه چگونه انجام می شود؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

خرید اتوماتیک عرضه اولیه چگونه انجام می شود؟

شرکت‌های حاضر در بورس که برای بار اول در این بازار مالی به فعالیت می‌پردازند، چشم به ورود سرمایه از طرف سرمایه‌گذاران جدید دارند. عرضه اولیه همیشه یکی از بازی‌های دو سر برد برای سرمایه‌گذارها و شرکت‌ها است چون سودآوری را برای هر دو به دنبال دارد. با این حال، خرید عرضه اولیه گاهی فرآیند سختی برای سرمایه‌گذارها بوده و امکان خرید اتوماتیک عرضه اولیه می‌تواند فرآیند سودآوری را برای شما بیشتر کند.

چه سرمایه‌گذار کلان باشید و چه قصد داشته باشید از پس انداز کم خود سودآوری کنید، یادگیری روش خرید اتوماتیک عرضه اولیه می‌تواند در زمان عدم دسترسی به بازار سهام برای شما بسیار مفید باشد. در این مقاله همراه آکادمی پارسیان بورس باشید تا این فرآیند را با هم یاد بگیریم.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه به چه معناست؟

همانطور که می‌دانید عرضه اولیه به سهامی گفته می‌شود که شرکت‌های تازه وارد به بازار بورس ارائه می‌کنند. از آن جایی که در اکثر مواقع این سهام پایین‌تر از ارزش واقعی خود هستند، خرید عرضه اولیه معمولا با سودآوری برای سرمایه‌گذاران همراه است. کارگزاری‌ها نیز فرآیندهای خرید را برای کاربران خود تسهیل کرده و امکانات خاصی برای سرمایه‌گذاران در این زمینه فراهم آورده‌اند.

با این حال، با توجه به محدودیت زمانی در بازار بورس، امکان خرید عرضه اولیه فقط در یک بازه کوتاه وجود دارد و این مسئله باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران امکان خرید را از دست بدهند. سرمایه‌گذاران ممکن است که در آن بازه زمانی دسترسی به کارگزاری نداشته باشند یا وجه نقد کافی برای خرید نداشته باشند.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه امکانی است که کارگزاری‌ها برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند تا بتوانند در هر زمان و شرایطی امکان خرید عرضه اولیه را داشته باشند. از آن جایی که سیستم‌های دسترسی به کارگزاری، آنلاین هستند، خرید شما ثبت می‌شود و در ساعت باز شدن بازار به صورت خودکار به هسته معاملات بورس ارسال می‌شود.

آموزش خرید اتوماتیک عرضه اولیه

پیش از آغاز بحث در مورد خرید عرضه اولیه اتوماتیک این نکته را در نظر داشته باشید که حتما باید کد بورسی داشته و در سامانه سجام ثبت نام کرده باشید. برای آموزش این موضوع می‌توانید به مقاله نحوه دریافت کد بورسی به صورت رایگان و غیرحضوری مراجعه کنید.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه در بازار بورس ایران عموماً به دو روش انجام می‌شود. برخی از کارگزاری‌ها در بازه‌های زمانی چند روز قبل از عرضه اولیه، گزینه‌ای به نرم افزارهای خود اضافه می‌کنند تا امکان خرید به آسانی یک کلیک فراهم شود. حالا اگر یک کارگزاری چنین امکانی برای شما فراهم نکرد، باید به صورت دستی این کار را انجام بدهید. در ادامه مروری بر روش خرید خودکار عرضه اولیه در سه کارگزاری محبوب ایران، یعنی مفید، آگاه و فارابی را خواهیم داشت:

1. خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری مفید

کارگزاری مفید که یکی از بهترین خدمات را بین کارگزاری‌های موجود داشته و امکان خرید عرضه اولیه را از چند طریق برای شما فراهم کرده است. این کارگزاری برای خرید و فروش سهام، یک اپلیکیشن موبایل با نام ایزی تریدر فراهم کرده که خریداران می‌توانند آن را به صورت رایگان دانلود و نصب کنند. زمانی که عرضه اولیه توسط سازمان بورس تایید شده باشد، کارگزاری مفید به صورت خودکار در منوی بالای این اپلیکیشن، یک دکمه زرد رنگ با نام عرضه اولیه قرار می‌دهد که با زدن روی این دکمه امکان خرید حداکثر سهام با حداکثر قیمت برای شما فراهم می‌شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که حتما برای استفاده از این قابلیت باید اپلکیشن ایزی تریدر را آپدیت کرده و از نسخه اربیس آن استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است که این گزینه پیش از عرضه اولیه برای شما دیده نشود. از آن جایی که این فرآیند تایید استفاده شما از اوربیس توسط کارگزاری، ممکن است بیشتر از یک روز کاری طول بکشد، بهتر است که از چند روز قبل این کار را انجام بدهید.

اگر قصد خرید عرضه اولیه از طریق وبسایت کارگزاری را داشته باشید، کافی است که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده و مشخصات شما تایید شده باشد. پیش از انجام هر کاری، باید به بخش گزینه‌ها بروید و گزینه توافق نامه‌ها را انتخاب کنید.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری مفید

در منوی باز شده، باید تیک گزینه “توافق نامه ارسال سفارش عرضه اولیه” را فعال کنید. توافق را خوانده و تیک تایید را بزنید.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری مفید

حالا شما باید برای خرید عرضه اولیه اقدام کنید. برای خرید اتوماتیک عرضه اولیه کافی است که صفحه اصلی مفید آنلاین یا ایزی تریدر را باز کرده و در بالای صفحه گزینه خرید عرضه اولیه را بزنید.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری مفید

سپس صفحه‌ای باز می‌شود که برای تکمیل فرآیند خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری مفید، می‌توانید روی گزینه “درخواست خرید در سقف قیمت و با حداکثر سهم” بزنید و برای تکمیل، گزینه ارسال را بزنید.

اگر قصد دارید مبلغی کمتر از حداکثر سهم خریداری کنید، باید روی گزینه انتخاب تعداد و قیمت دلخواه زده و تعداد سهم مورد نظر (سمت راست در تصویر) را کم کنید ولی مبلغ حداکثر سهم را ثابت نگه دارید. کمتر کردن ارزش سهم منجر به عدم خرید سهم خواهد شد.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری مفید

2. خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه نیز یک اپلیکیشن برای خرید سهم با نام “ایزی تریدر” در اختیار کاربران قرار داده است که امکان خرید اتوماتیک عرضه اولیه را برای شما فراهم خواهد کرد. اگر قصد خرید عرضه اولیه به صورت اتوماتیک در وبسایت این کارگزاری را دارید، باید در وبسایت آگاه آنلاین ثبت نام کنید. کارگزاری عموما چند روز قبل از عرضه اولیه در منوی بالای صفحه، دکمه‌ای برای خرید عرضه اولیه ارائه خواهد کرد.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری آگاه

پس از کلیک روی این گزینه منویی برای شما باز خواهد شد که امکان ثبت قیمت و میزان سهام مورد نظر را به شما می‌دهد. در این منو باید قیمت را روی حداکثر اعلام شده و سهام را نیز روی بیشترین سهم ممکن قرار بدهید و سپس گزینه ثبت درخواست آقلاین را بزنید. پس از باز شدن بازار بورس به صورت خودکار سهام شما به هسته معاملاتی فرستاده خواهد شد و اگر میزان سهم کمتری به شما تعلق بگیرد، ما به ازای ریالی آن به حساب شما برمی‌گردد.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری آگاه

3. خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری فارابی

کارگزاری فارابی نرم افزاری اختصاصی با نام فارابیسکو دارد که برای خرید عرضه اولیه باید حتما در آن ثبت نام کرده و حساب تایید شده داشته باشید. پس از این که توانستید در این کارگزاری ثبت نام کنید و وارد شوید، در منوی بالای صفحه اصلی، گزینه‌ای با عنوان “درخواست‌ها” خواهید دید که باید روی آن کلیک کنید.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری فارابی

پس از بردن موس روی این قسمت، در منوی باز شده باید روی گزینه درخواست عرضه اولیه کلیک کنید.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری فارابی

پس از کلیک روی این گزینه، صفحه کوچکی برای شما باز می‌شود که در بالای آن یک نوار جستجو قرار دارد. نام نماد مورد نظر خود را باید در این بخش تایپ کرده و وقتی که سیستم عرضه اولیه مورد نظر را تشخیص داد، باید آن را انتخاب کنید. سپس باید روی گزینه “ثبت” کلیک کنید تا درخواست شما ثبت شود.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه از کارگزاری فارابی

بعد از این که روی این گزینه کلیک کردید، توافق نامه خرید عرضه اولیه برای شما باز می‌شود. فقط کافی است که این توافق نامه را مطالعه کرده و آن را تایید کنید. در صورت داشتن موجودی روی حساب کارگزاری (که به آن قدرت خرید می‌گویند) درخواست شما خارج از ساعت فعالیت بورس ثبت شده و پس از باز شدن بورس به صورت خودکار توسط سازمان بورس تایید خواهد شد.

در این روش از خرید اتوماتیک عرضه اولیه، برای شما حداکثر سهام با حداکثر قیمت قابل خرید خواهد بود. این مقدار حداکثری باعث خواهد شد که شما حداکثر خرید و حداکثر سود را داشته باشید.

مزایای خرید اتوماتیک عرضه اولیه

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با مزایای خرید اتوماتیک عرضه اولیه صحبت کنیم بهتر است این نکته را ذکر کنیم که بازار بورس، بازاری است که شما می‌توانید با تحلیل و رفتار هوشمندانه، سود خوبی به دست آورید. ولی باید این را نیز بدانید که اگر بدون دانش کافی وارد این بازار شوید، تنها چیزی که نصیبتان خواهد شد، ضرر است. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که حتما قبل از فعالیت در این بازار، آموزش بورس در مشهد را در نظر داشته باشید.

مزایای خرید عرضه اولیه خودکار در بازار سهام ایران به قدری زیاد است که هم سرمایه‌گذاری را برای معامله‌گران باتجربه و هم برای تازه واردان آسان می‌کند.

اولین دلیل و مهم‌ترین عامل این است که اتوماسیون، محدودیت‌های اعمال شده توسط مداخله دستی را از بین می‌برد. سرمایه‌گذاران دیگر نیازی به انتظار برای رسیدن زمان باز شدن عرضه اولیه یا نگرانی در مورد از دست دادن فرصت‌های حساس به زمان ندارند. این روش تضمین می‌کند که همه سرمایه‌گذاران واجد شرایط شانس یکسانی برای مشارکت داشته و فضای سرمایه‌گذاری را فراگیرتر و منصفانه‌تر می‌کند.

علاوه بر این، حذف تصمیم‌گیری احساسی و خطای انسانی مزیت قابل توجه دیگر خرید اتوماتیک عرضه اولیه است. سیستم‌های خودکار، سفارش‌های خرید را بر اساس معیارهای از پیش تعریف‌شده اجرا کرده و خطاهای ناشی از نوسانات بازار را حذف می‌کنند. این کار منجر به سرمایه‌گذاری منطقی و حساب شده‌تر می‌شود و پتانسیل سودآوری بلندمدت را افزایش می‌دهد.

مزیت کلیدی بعدی، کارایی این فرآیند است. سرمایه‌گذاران می‌توانند ترجیحات خود را از قبل ارائه دهند و زمان خود را برای تمرکز بر سایر جنبه‌های سبد سرمایه‌گذاری بگذارند. این رویه ساده همچنین بار اداری و کاغذبازی را برای کارگزاری‌ها کاهش می‌دهد و امکان انجام معاملات سریع‌تر را فراهم می‌کند.

نتیجه گیری

در این مطلب در رابطه با خرید اتوماتیک عرضه اولیه به صورت کامل صحبت کردیم و شما را با روش‌های انجام این فرآیند در سه کارگزاری مهم آشنا نمودیم.

با توجه به مزایای خرید اتوماتیک عرضه اولیه که در این مقاله به صورت کامل به آن پرداختیم، شما با استفاده از این روش می‌توانید راحتی بیشتری در معاملات خود داشته و صرفه‌جویی مناسبی در زمان و انرژی داشته باشید. به این صورت می‌توانید این انرژی را روی تحلیل‌های خود از بازار گذاشته و دقت عمل بهتری در این بخش داشته باشید.

نهایتاً اگر سوالی در رابطه با این موضوع یا هر بخش دیگری از بازار بورس دارید، می‌توانید سوال خود را از طریق بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و مطمئن باشید کارشناسان پارسیان بورس در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ شما را خواهند داد.

سوالات متداول

  1. خرید عرضه اولیه اتوماتیک چیست؟
    خرید عرضه اولیه به صورت اتوماتیک، روش خرید عرضه اولیه پیش از باز شدن بازار بورس و در زمان تعطیلی آن است. این امکان به شما اجازه می‌دهد با خیال راحت خرید انجام بدهید.
  2. چه کارگزاری‌هایی این امکان را فراهم کرده‌اند؟
    کارگزاری‌های مفید، آگاه و فارابی سه کارگزاری بزرگ ایران هستند که این امکان را فراهم کرده‌اند. برخی از دیگر کارگزاری‌ها نیز چنین امکانی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند.
  3. مزایای خرید عرضه اولیه اتوماتیک چیست؟
    امکان خرید بدون استرس، کاهش خطاها و بدون محدودیت زمانی از جمله مزایای آن هستند.
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی