آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

شیوه انجام معاملات در بورس و فرابورس

شیوه انجام معاملات در بورس و فرابورس – در این مطلب از پارسیان بورس قصد داریم مراحل کامل ورود به بورس و انجام معاملات را آموزش دهیم.

برای ورود به بورس به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای ورود به بازار بورس و انجام معاملات، شما به یک کد بورسی و حداقل یک حساب کارگزاری نیازمند هستید، که به‌صورت معمول، ابتدا باید به‌صورت آنلاین در سایت کارگزاری موردنظر ثبت‌نام کنید و پس از گذراندن مراحل احرازهویت حضوری یا غیرحضوری، از طرف کارگزاری، کد دریافت خواهید کرد.

توجه داشته باشید که هر فرد، فقط یک کد بورسی دارد ولی می‌تواند چند کد کارگزاری داشته‌باشد و از طریق کارگزاری‌های مختلف به انجام معامله و ثبت سفارش خرید و فروش در سامانه‌ی معاملات بپردازد.

همچنین ذکر این نکته لازم است که معامله‌گرانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا هستند، می‌توانند با دریافت کد معاملاتی آنلاین، به‌صورت آنلاین (برخط) به انجام معامله بپردازند.

معاملات اوراق بهادار، طی یک جلسه معاملاتی در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته به استثنای ایّام تعطیل رسمی از ساعت 9 تا 12/30 و از طریق سامانه معاملات انجام می‌شود.

در سفارشات برخط (آنلاین)، خود مشتری از طریق دسترسی ایجاد شده توسط کارگزاری، مستقیماً به سامانه‌ی معاملات بورس و فرابورس متصل شده و سفارشات خود را وارد سامانه می‌نماید.

حتما بازدید کنید: دوره آموزش تابلو خوانی بورس

مراحل خرید و فروش سهام بازار بورس و فرابورس

1) مراحل انجام معاملات

پیش گشایش: این مرحله 15 دقیقه قبل از شروع معاملات است (8:45 تا 9 صبح) که در آن امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش وجود دارد. شما می‌توانید، در این مرحله سفارشات پیشنهادی خود را در صف قرار دهید و به‌ ترتیب زمان سفارش و قیمت پیشنهادی، در صف قرار خواهید گرفت.

ضمناً طبق قوانین جدید سازمان بورس سفارشات ثبت شده در مرحله پیش گشایش در 5 دقیقه آخر ( 8:55 تا 9 ) امکان حذف ندارند.

مرحله گشایش: این مرحله بلافاصله پس از مرحله پیش گشایش است (رأس ساعت 9 صبح). در این مرحله، سفارش‌های موجود در سامانه‌ی معاملات در دامنه‌ی نوسان روزانه‌ی قیمت، انجام می‌شود.

مرحله حراج پیوسته: این مرحله پس از انجام مرحله گشایش شروع و در آن معاملات براساس حراج پیوسته انجام می شود. (9 تا 12:30 ظهر)

2)انواع معاملات

معاملات خرد: به معاملاتی که در آن‌ها دامنه نوسان روزانه قیمت و محدودیت حجمی اعمال می‌شود، معاملات خرد می‌گویند.

معاملات عمده: به معاملاتی که در آن‌ها دامنه نوسان روزانه قیمت و محدودیت حجمی اعمال نمی‌شود، معاملات عمده می‌گویند. این معاملات در نمادی مجزا که به همین منظور در سامانه معاملاتی ایجاد شده به صورت یکجا و از یک کد معاملاتی انجام می‌شوند.

معاملات بلوک: معامله‌ای است که حجم سهام آن سفارش، بیش از سقف مجاز در سفارشات عادی و کمتر از تعداد سهام معاملات عمده می‌باشد. این سفارشات با هماهنگی ناظر بازار برای باز نمودن امکان ورود حجم بالای سهم در سفارش خرید یا فروش انجام می‌شود.

شیوه انجام معاملات در بورس و فرابورس

3) انواع سفارش‌ها در سامانه معاملاتی

سفارش محدود: سفارش خرید یا فروشی است که در قیمت تعیین شده توسط مشتری، یا بهتر از آن انجام می‌شود.

سفارش با قیمت باز: سفارشی است که بدون تعیین قیمت وارد سامانه معاملاتی شده و با قیمت بهترین سفارش طرف مقابل اجرا می شود. در صورت اجرا نشدن بخشی از سفارش باقیمانده به صورت یک سفارش با قیمت باز در سامانه باقی خواهد ماند.

اولویت سفارش‌ها در سامانه معاملات بر حسب نوع سفارش، به ترتیب به شرح زیر می‌باشد:

الف) سفارش با قیمت باز

ب) سفارش محدود

اعتبار زمانی سفارش‌ها

سفارش روز: سفارشی است که اعتبار آن در پایان روز معاملاتی به اتمام می‌رسد و به‌صورت خودکار از سامانه معاملات حذف می‌شود.

سفارش جلسه: سفارشی است که اعتبار آن در پایان جلسه رسمی معاملاتی به اتمام می رسد و به صورت خودکار از سامانه معاملاتی حذف می‌شود.

سفارش بدون محدودیت زمانی: این سفارش تا زمانی که توسط کارگزار حذف نشود در سامانه معاملاتی باقی مانده و معتبر می‌باشد.

سفارش مدت دار: سفارشی است که اعتبار آن در پایان تاریخی که در زمان ورود سفارش مشخص شده به اتمام می‌رسد و پس از آن به صورت خودکار ازسامانه معاملات حذف می‌شود.

سفارش زمانی: کارگزار در زمان ورود سفارش، تعداد روزهای مشخصی را جهت اعتبار سفارش مشخص می‌کند. این سفارش تا تاریخی که معادل تاریخ ورود سفارش به علاوه تعداد روزهای تعیین شده است، معتبر بوده و سپس به صورت خودکار از سامانه معاملات حذف می‌شود.

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در ورکشاپ‌های رایگان  آشنایی با بورس، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت نام دوره‌های جامع آنلاین و حضوری از آموزش بورس در مشهد اقدام کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی