آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

مجمع عمومی شرکت های بورسی چیست ؟

مجمع عمومی شرکت های بورسی چیست ؟ – همیشه مجامع شرکت های بورسی برای سرمایه گذاران تازه وارد به بورس ابهاماتی را به همراه دارد و تازه واردان بورس باید برای به دست آوردن اطلاعات درباره مجامع شرکت ها این اطلاعات را به صورت جسته و گریخته از منابع مختلف پیدا کنند. سهامداران تازه وارد به بورس که تجربه شرکت در مجامع را ندارند زمانی که فصل مجامع شرکتها فرا می رسد با پرسش هایی مواجه می شوند مثل وضعیت نماد در هنگام مجمع، وضعیت قیمت سهم قبل و بعد از مجمع، اتفاقاتی که درمجامع می افتد، و یا تفاوت مجمع عمومی عادی و فوق العاده و مجمع عمومی موسس برای بسیاری از عزیزان جای ابهام دارد . در این مقاله آموزشی که توسط تیم تولید محتوای آکادمی پارسیان بورس تهیه شده به بررسی کامل این موضوعات میپردازیم.

مجمع عمومی شرکت چیست ؟

مجمع عمومی شرکت سهامی، از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می‌شود. مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات، در اساسنامه شرکت معین خواهد شد، مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاصی برای آن مقرر شده باشد ، به عبارت دیگر به تجمع صاحبان سهام شرکت‌ها به منظور اتخاذ تصمیماتی که معمولا منجر به ایجاد منافعی برای آنها و شرکت می شود مجمع گفته می شود.

مجامع شرکت‌ها معمولا باید سالی یک‌بار، یا آن‌طور که در اساسنامه پیش‌بینی‌شده است، برای رسیدگی به ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات شرکت و صورتحساب دوره عملکرد دوره‌ای شرکت و رسیدگی به گزارش مدیران، اعضای هیئت‌مدیره، بازرسان و سایر امور مربوط به حساب‌های سال مالی تشکیل شود.

مجمع عمومی شرکت های بورسی چیست ؟

انواع مجامع

مجمع عمومی عادی

  • مجمع عمومی عادی سالیانه برای رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و تقسیم سود و اندوخته بین صاحبان سهام و … سالی یک‌بار در زمانی که در اساسنامه پیش‌بینی‌ شده، تشکیل می‌شود. مجمع عمومی عادی با حضور حداقل بیش از نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام رسمیت می‌یابد و تصمیمات همواره با اکثریت نصف به‌علاوه یک آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.
  • مهلت قانونی تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه طبق قانون تجارت حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت است. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت رسمی سازمان بورس یا سایت شرکت به عمل آید. فاصله بین نشر آگهی و تاریخ تشکیل مجمع حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز است.

مجمع عمومی فوق العاده

  • به‌جز مجمع سالیانه، هر مجمع دیگری که توسط شرکت برگزار شود، مجمع فوق‌العاده نام دارد. در مجامع فوق‌العاده عمدتاً درباره مواردی مانند افزایش سرمایه شرکت، انحلال شرکت، تغییر در اساسنامه شرکت و… تصمیم‌گیری می‌شود. در مجمع عمومی فوق‌العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رأی دارند، باید حاضر باشند و تصمیمات مجمع همواره با اکثریت دوسوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.
  • گفتنی است به‌ غیر از «مجمع عمومی فوق‌العاده»، «مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده» نیز برگزار می‌شود که در آن انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و… انجام می‌شود.

مجمع عمومی موسس

  • مجمع عمومی مؤسس از مؤسسین و سهامداران اولیه‌ای شرکت‌های سهامی عام تشکیل می‌‌شود که در جریان ایجاد شرکت در شرف تاسیس حاضر بوده‌اند. این مجمع صلاحیت انتخاب اولین مدیران، بازرسان و تصویب طرح اساس‌نامه و انتخاب روزنامه رسمی را دارد.

وظایف مجمع عمومی موسس چیست؟

  • رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن و نیز احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تأدیه مبالغ لازم
  • تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم، اصلاح آن
  • انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد

نحوه اطلاع از برگزاری مجامع عمومی

شرکت‌ها موظف هستند که زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی را در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایت اینترنتی خود درج کنند و مراتب را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع افشا نمایند ، همچنین آگهی مجمع شرکت های بورسی در سایت کدال و سایت سازمان بورس درج می شود.

نکات مهمی که در رابطه با مجامع شرکت ها باید بدانیم

  • معمولا ۲ روز (روز کاری) قبل از برگزاری مجمع شرکت نماد معاملاتی آن شرکت در تابلوی بورس متوقف خواهد  و دیگر قابل معامله نخواهد بود، پس اگر قصد شرکت در مجمع را ندارید باید سهام خود را قبل از آن بفروشید.
  • تصمیماتی که در مجامع شرکت های بورسی گرفته خواهد شد (از قبیل تقسیم سود نقدی و یا افزایش سرمایه) مشمول تمام افرادی که در این تاریخ سهامدار شرکت هستند خواهد شد.
  • ۲ روز بعد از برگزاری مجمع شرکت،نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی خواهد شد. همانطور که گفته شد تصمیماتی که در مجمع گرفته می شود مشمول افرادی خواهد شد که در تاریخ برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده اند. پس اگر شما بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را بفروشید همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده. مثلا شما در مجمع شرکتی سهامدار آن شرکت هستید و شرکت در مجمع خود ۱۰۰ تومان سود نقدی تصویب می کند و شما نیز روز بعد از بازگشایی نماد،سهام خود را به فرد دیگری می فروشید. این ۱۰۰ تومان سود در هر زمانی که پرداخت شود متعلق به شما خواهد بود نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریداری کرده است.

مجمع عمومی شرکت های بورسی چیست ؟

  • در صورتی که در مجامع شرکت های بورسی سود نقدی تصویب شود، معمولا در روز بازگشایی نماد پس از مجمع این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کسر می شود و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی برابر خواهد بود با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع.حال ممکن است این قیمت به دلیل عرضه و تقاضا ، در زمان بازگشایی متفاوت با فرمولی که گفته شد باشد.
  • طبق قانون تجارت شرکت ها تا ۸ ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهامداران توزیع کنند. برخی شرکت ها خیلی زود سود نقدی را بین سهامداران تقسیم می کنند و برخی دیگر تا آخرین مهلتی که دارند این سود را پرداخت نمی کنند. پس باید دقت داشته باشید که قبل از برگزاری مجمع آگهی زمانبندی پرداخت سود را مطالعه کنید تا با توجه به اینکه قیمت تئوریک سهم شما هم در روز بعد از بازگشایی سهم طبق مثال قبلی محاسبه می شود، بهتر بتوانید در مورد شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری کنید.
  • اگر سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکت های بورسی شامل شما شود و در تاریخ معین شده آن را از شرکت دریافت نکنید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار هستید و حتی اگر چند سال بعد به شرکت مراجعه کنید می توانید آن سود را دریافت کنید.

مجمع عمومی شرکت های بورسی چیست؟

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد میکنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس ، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید ، در صورت تمایل می توانید برای ثبت نام دوره های جامع حضوری به صفحه آموزش بورس مشهد مراجعه کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
3/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی