سرانه خرید و فروش حقیقی

سرانه خرید حقیقی چیست ؟ خرید اشخاص حقیقی مهم است یا اشخاص حقوقی؟

سرانه خرید و فروش: ما به‌خوبی به این مهم واقف هستیم که منافع ما همسو و هم‌جهت با اشخاص حقیقی است نه حقوقی!! چرا که اشخاص حقیقی به نیّت خرید در کف و فروش در سقف و نهایتاً گرفتن سود زیاد در بازه زمانی کوتاه وارد یک سهم می‌شوند. امّا اشخاص حقوقی برای گرفتن سود تقسیمی سالیانه یا برای دراختیار گرفتن مدیریت یک شرکت سهام آن را می‌خرند و کلی دلایل دیگر امّا نکته مهم این است که اشخاص حقوقی با دیدگاه بلندمدت سهام یک شرکت را خریداری می‌کنند و به آن وارد می‌شوند.

پس ما باید پیرو رفتار اشخاص حقیقی باشیم و این برای ما مهم باشد که اشخاص حقیقی با چه توان خرید یا فروش در سهم رفتار می‌کنند و کلاً نسبت قدرت خریدار به فروشنده در این اشخاص به چه میزان است؟!؟ قبل از این‌که به ادامه مقاله بپردازیم، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که فردی علاقه‌مند به بازار بورس هستید، حتما به دوره آموزش تابلو خوانی پیشرفته پارسیان بورس و همچنین دوره آموزش آنلاین بورس ما نگاهی بیاندازید، زیرا اگر قصد حضور حرفه‌ای در این بازار را دارید، تابلو خوانی قطعا به کمک شما خواهد آمد.

سرانه خرید و فروش حقیقی‌ها | نحوه تشخیص پول هوشمند | آموزش بورس در مشهد | آموزش تابلوخوانی بازار
سرانه خرید و فروش حقیقی‌ها

چگونه سرانه خرید و فروش حقیقی را محاسبه کنیم؟

فهمیدن این مهم اصلاً کار سختی نیست و کافیست به ترتیب زیر عمل کنیم:

  1. حجم خرید، خریداران حقیقی را تقسیم بر تعداد خریداران حقیقی کنیم. به‌این واسطه می‌توانیم بفهمیم هر فرد حقیقی به‌طور میانگین چه میزان حجم سهم خریداری‌ کرده‌ است. (به این سرانه خرید حجمی می‌گویند)
  2. میانگین حجم خرید بدست‌ آمده را در قیمت پایانی ضرب کنیم. به‌ این واسطه می‌توانیم ارزش ریالی خرید هر فرد حقیقی را به‌طور میانگین بدست آوریم. (به این سرانه خرید ریالی می‌گویند)
  3. حجم فروش، فروشندگان حقیقی را تقسیم بر تعداد فروشندگان حقیقی کنیم. به این واسطه می‌توانیم بفهمیم هر فرد حقیقی به‌طور میانگین چه میزان حجم سهم فروخته است. (به این سرانه فروش حجمی می‌گویند)
  4. میانگین حجم فروش بدست‌آمده را در قیمت پایانی ضرب کنیم. به‌این واسطه می‌توانیم ارزش ریالی فروش هر فرد حقیقی را به‌طور میانگین بدست آوریم. (به این سرانه فروش ریالی می‌گویند)
  5. کافیست سرانه خرید (چه حجم و چه ریال) را تقسیم بر سرانه فروش کنیم تا قدرت (نسبت خرید به فروش) بدست آید.

حواستان باشد اگر سرانه حجمی خرید را مدنظر قرار دادید باید بر سرانه حجمی فروش تقسیم کنید و یا اگر سرانه ریالی خرید را مد نظر قرار دادید، آن را فقط بر سرانه ریالی فروش تقسیم کنید.

زمانی که شما عدد قدرت یا همان نسبت خرید به فروش را بدست می‌آورید کافیست آن را براساس یکی از حالت‌های زیر تشخیص دهید:

  1. اگر این عدد زیر 1 باشد نشانه ضعیف بودن قدرت خریداران حقیقی است.
  2. اگر این عدد بین 1 تا 2 باشد نشانه متوسط بودن قدرت خریداران حقیقی است.
  3. اگر این عدد بیشتر از 2 باشد نشانه قوی بودن قدرت خریداران حقیقی است.

پس برای ما محاسبه این سرانه‌ها و شناسایی میزان قدرت خریداران حقیقی بسیار حائز اهمیت است. چون این مهم به ما نشان می‌دهد که آیا پول درشتی به سهم به‌واسطه سرمایه‌گذاران حقیقی وارد شده است یا نه؟

یادتان باشد که ورود پول محرک روند صعود یک سهم است و هرگز هیچ سرمایه‌گذاری پول‌های کلانی را بدون تحلیل وارد یک سهم نمی‌کند.

یک نکته مهم را هم می‌بایست در انتهای این مطلب آموزشی اضافه کنم و آن اینکه برای محاسبه سرانه خرید و یا قدرت خریدار به فروشنده ما نباید صرفاً بر اساس یک روز معاملاتی تصمیم بگیریم بلکه حداقل می‌بایست 10 روز معاملاتی اخیر سهم را مورد محاسبه قرار دهیم و تغییرات این 10 روز را نسبت به هم بسنجیم و به این نتیجه برسیم که آیا سرانه خرید و قدرت خریدار طی این 10 روز اخیر در حال افزایش و تقویت بوده یا که نه ؟!؟

آکادمی پارسیان بورس، برگزارکننده دوره جامع آموزش بورس در مشهد

مقالات مرتبط:

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی