حرکت شارپی در بورس چیست و چه تاثیری بر خرید و فروش سهام می گذارد؟ | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

حرکت شارپی در بورس چیست؟

حرکت شارپی در بورس چیست و چه تاثیری بر خرید و فروش سهام می گذارد؟ حرکت شارپی یا «spike» مجموعه‌ای از حرکت‌های صعودی یا نزولی قیمت در بازار است که با مقیاسی تقریبا بزرگ و در یک بازه زمانی کوتاه صورت می‌گیرد.

اگر بخواهیم یک نمونه خوب از حرکت شارپی منفی یا نزولی در بازارهای مالی را برایتان مثال بزنیم به شاخص «داو جونز» یا «Dowjones» با نام اختصاری «DJIA» اشاره می‌کنیم که در ۱۹ اکتبر سال ۱۹۸۷ تنها در یک روز به اندازه ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد. شاخص میانگین صنعتی داو جونز یک شاخص بورس است که ارزش ۳۰ شرکت بزرگ مستقر در ایالات متحده و نحوه تجارت آن‌ها در دوره‌های مختلف بازار سهام را نشان می‌دهد. ارزش داو نمایانگر سرمایه بازار شرکت‌های جزو آن نیست، بلکه جمع قیمت یک سهم از سهام برای هر شرکت مؤلفه را دربرمی‌گیرد.

این شاخص را چارلز داو (Charles dow) و شریک تجاری‌اش ادوارد جونز (Edward jones) در سال ۱۸۹۶ ایجاد کردند. اسپایک‌ها – یا همان حرکت‌های شارپی – نشان دهنده‌ یک سری اطلاعات از قیمت سهام در بازار بورس هستند. با استفاده از اطلاعاتی که حرکت‌های شارپی در اختیار ما قرار می‌دهند می‌توانیم به چگونگی روند قیمت و بالا یا پایین آمدن سهام پی ببریم.

حرکت شارپی در بورس چیست و چه تاثیری بر خرید و فروش سهام می‌گذارد؟

نکته‌های کلیدی حرکت شارپی

حرکت شارپی یک حرکت به نسبت بزرگ و ناگهانی – به‌ صورت نزولی یا صعودی – است که در مدت زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد.

رخ دادن حرکت شارپی می‌تواند در بسیاری از تصمیم‌های خرید و فروش سهام، کمک حال تحلیل‌گران فنی باشد. مثلا اگر حجم معاملاتی یا «volume» کاهش یا افزایش پیدا کند حرکت شارپی رخ می‌دهد.

تنها هنگامی زمینه ایجاد حرکت‌های شارپی مهیا می‌شود که خبر جدیدی بازار را دستخوش تغییر کند. مثلا وقتی یک کمپانی، درآمد زیادی به دست می‌آورد و بالاتر از سطح توقع تحلیل‌گران عمل می‌کند.

تحلیل‌گران بورس، چگونه از حرکت شارپی استفاده می‌کنند؟

مفهوم اسپایک یا حرکت شارپی در تحلیل بورس بسیار کارآمد است. در واقع کار تحلیل‌گران تکنیکال پیدا کردن رنج قیمت یک سهام در بازار بورس است. فرض کنیم قیمت یک سهم در ۱۲ ماه گذشته بین ۳۵ تا ۴۵ دلار بوده است. تحلیل‌گران تکنیکال علاوه بر تعیین آن رِنج از قیمت، با تحلیل و بررسی به دنبال تغییرات آینده قیمت این سهم در دراز مدت می‌گردند. در مثال بالا اگر رنج قیمت خیلی سریع به پایین‌تر از ۳۰ دلار یا بالاتر از ۴۵ دلار رود، این رویداد می‌تواند در نظر تحلیل‌گر تکنیکال نشانه‌ای برای خرید یا فروش سهم باشد.

فرض کنیم که یک حرکت به سمت پایین و به قیمت ۲۷ دلار داشته باشیم. اگر این حرکت شارپی همچنان سیر نزولی داشته باشد، می‌توان آن را نشانه‌ا‌ی از وجود خبرهای جدید درباره آن شرکت در نظر گرفت که باعث شده نظر سرمایه گذارها در مورد بازار بورس آن تغییر کند. یک تحلیل‌گر تکنیکال ممکن است از این روند استفاده کند و به همین دلیل سهام را بفروشد.

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد میکنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت نام دوره های جامع حضوری به صفحه آموزش بورس در مشهد مراجعه کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی