نود در ارز دیجیتال چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

نود در ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع گره ارز دیجیتال

ارز دیجیتال امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین سرمایه‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شود که بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند. ارزهای دیجیتال یک نوع پول دیجیتال رمزنگاری شده می‌باشند که دارای ماهیت مجازی می‌باشند. ارزهای دیجیتال به واسطه شبکه بلاک‌چین گسترش پیدا کرده‌اند و می‌توان گفت فناوری بلاک‌چین نقش بسیار مهمی در توسعه ارز دیجیتال ایفا کرده است. فناوری بلاک‌چین کاملا غیرمتمرکز می‌باشد و غیرمتمرکز بودن به معنای این می‌باشد که هیچ نهاد خاصی از این شبکه و معاملات آن پشتیبانی نمی‌کند، با وجود اینکه نهادهای نظارتی دولتی در اداره بلاک‌چین و ارز دیجیتال نقشی ندارند اما بلاک‌چین از امنیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و سرقت از این شبکه تقریبا غیرممکن محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد در مورد تامین امنیت این فناوری دارای ابهاماتی هستند. امنیت فناوری بلاک‌چین از طریق نود یا گره تامین می‌شود. نود یک نوع مشارکت کننده در شبکه بلاک‌چین می‌باشد و این نودها غیرمتمرکز بودن و امنیت شبکه بلاک‌چین را تامین می‌کنند. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به موضوع نود ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند می‌پردازیم تا شما بیشتر با اقدامات امنیتی ارز دیجیتال و بلاک‌چین آشنا شوید.

نود در ارز دیجیتال چیست؟

نود ارز دیجیتال نیز بخشی از سیستم غیرمتمرکز بلاک‌چین می‌باشد که نگهدارنده این سیستم مالی محسوب می‌شود. نود‌ها مانند بخش‌های ارتباطی در شبکه بلاک‌چین می‌باشند که یکسری وظایف خاص را برعهده دارند، هدف اصلی نود شبکه بلاک‌چین تایید تراکنش‌ها و نظارت بر اعتبار آن‌ها می‌باشد، نودهای متعددی در شبکه بلاک‌چین وجود دارند که هرکدام از آن‌ها دارای یک شناسه هویتی خاص می‌باشد تا با سایر نودهای شبکه اشتباه گرفته نشوند. شبکه بلاک‌چین در حال حاضر از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و محبوبیت زیادی در میان سرمایه‌گذاران دارد.

برای اینکه با نحوه عملکرد نود شبکه بلاک‌چین و ارز دیجیتال بهتر آشنا شویم باید در ابتدا سیستم بانکداری سنتی را با سیستم مالی شبکه بلاک‌چین مقایسه کنیم. در سیستم بانکداری سنتی متمرکز بودن یک مشکل جدی محسوب می‌شود زیرا دارایی شما در اختیار بانک قرار دارد و سرمایه‌گذاران کنترلی بر دارایی خود ندارد این موضوع به این معنا می‌باشد که ممکن است دارایی شما به هر دلیلی از جمله مسدودیت حساب از دسترس شما خارج شود و همچنین در سیستم بانکداری سنتی همیشه میان سرمایه‌گذاران و دارایی آن‌ها یک واسطه وجود دارد به همین دلیل سرمایه‌گذاران نظارتی بر دارایی خود ندارند.

به دلیل ضعف امنیتی در بانکداری سنتی امکان رخ دادن فساد مالی نیز وجود دارد تمامی این دلایل باعث شد که در سال ۲۰۰۸ فردی به اسم ساتوشی ناکاماتو یک ارز مستقل را بر بستر شبکه بلاک‌چین ایجاد کند تا تمرکززدایی ایجاد شود و مشکلات رایج سرمایه‌گذاری از بین برود. هدف ایجاد بیت کوین حذف اعتماد به شخص ثالث و از بین بردن مشکل دوباره خرج کردن پول بود.

نود در ارز دیجیتال چیست
نود در ارز دیجیتال

با ایجاد بیت کوین و استفاده از فناوری بلاک‌ چین سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون وابستگی به نهادهای مالی و دولتی دارایی خود را کنترل کنند. ارزهای دیجیتال در فناوری بلاک‌چین با دو الگوریتم در اختیار سرمایه‌گذاران می‌باشد یکی الگوریتم اثبات کار و دیگری الگوریتم اثبات سهام می‌باشد. نود‌ها در الگوریتم اثبات کار در شبکه فعالیت می‌کنند و به تایید تراکنش‌ها و استخراج ارز دیجیتال می‌پردازند که همزمان امنیت شبکه را نیز تامین می‌کنند. در روش اثبات کار نودهای ارز دیجیتال به واسطه مقدار ارزی که در شبکه استیک می‌کنند امنیت شبکه را برای کاربران فراهم می‌کنند.

نودها نقش بسیار مهمی در تسهیل روند معاملاتی دارند و همچنین امنیت شبکه را نیز تامین می‌کنند. نودهای ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین انواع آن؛ فول نود، لایتنینگ نود، نود استخراج‌ کننده و سوپر نود می‌باشد که در این قسمت به معرفی هر کدام از آن‌ها و نحوه عملکرد هر یک می‌پردازیم.

انواع نود در ارز دیجیتال

فول نود full node

فول نود به نودی گفته می‌شود که به صورت مستقیم به شبکه بلاک‌چین متصل باشد و تمامی قوانین و مقررات شبکه را پذیرفته باشد. فول نود‌ها نقش بسیار مهمی در تامین امنیت شبکه دارند و حضور فول نود‌های بیشتر در شبکه به معنی تامین امنیت بهتر می‌باشد، فول نودها تمامی اطلاعات را شبکه ذخیره‌سازی می‌کنند و بر روی تراکنش‌های شبکه نظارت دارند. فول نودها تمامی تراکنشات را با نسخه اصلی آن‌ها تطبیق می‌دهند تا خطایی در شبکه ایجاد نشود. شرکت‌های ارز دیجیتال به منظور تامین امنیت شبکه از فول نودها استفاده می‌کنند و این نودها به دو صورت عمومی و پنهان در شبکه وجود دارند.

شبکه بیت کوین به منظور تامین امنیت از فول نودهای زیادی استفاده می‌کند، همچنین از سال ۲۰۱۸ تا به الان بیش از ۱۰۰۰۰ فول نود عمومی در شبکه بیت کوین ایجاد شده است که امنیت شبکه را تامین می‌کنند در کنار نودهای عمومی یکسری نودهای پنهان نیز در شبکه فعالیت می‌کنند که به دلیل پنهان بودن تعداد آن‌ها مشخص نمی‌باشد. فول نودها تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین تایید می‌کنند و همچنین سرعت پردازش شبکه را افزایش می‌دهند.
فول نودها همانطور که گفته شد در شبکه بلاک‌چین از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشند زیرا اگر بخواهد تغییری در شبکه ایجاد شود باید ۵۱ درصد فول نودها با این تغییر موافقت کنند. اگر به دلایلی فول نودهای موجود در شبکه با یکدیگر موافقت نکنند مسیر خود را از هم جدا می‌کنند و در این صورت هارد فورک رخ می‌دهد.

نود در ارز دیجیتال
نود در ارز دیجیتال

لایتنینگ نود lightning node

لایتنینگ نودها به منظور ارتباط کاربران خارج از شبکه ایجاد شده‌اند و با انجام این کار سرعت پردازش شبکه را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند. نودهای لایتنینگ برای کاهش تراکنش‌های داخل شبکه یک بستر پرداختی خارجی برای کاربران ایجاد می‌کنند تا حجم تراکنشات شبکه را کاهش دهند و سرعت شبکه افزایش پیدا کند. کارمزد این نودها بسیار پایین می‌باشد.

لایتنینگ نودها به منظور افزایش سرعت شبکه ایجاد شده‌اند تا تراکنش‌ها را با سرعت بیشتر خارج از شبکه انجام دهند و در عین حال کارمزد بسیار پایینی برای آن دریافت کنند.

نود استخراج کننده

در شبکه‌های بلاک‌چین تراکنش‌های شناوری وجود دارند که تایید آن‌ها به عهده نودهای استخراج کننده می‌باشد. این نودها استخراج بلاک‌ها را انجام می‌دهند و برای استخراج بلاک نیاز به دسترسی کل اطلاعات شبکه ندارند و فقط با دانستن اطلاعات بلاک قبلی به تایید تراکنش‌ها می‌پردازند و با تایید تراکنش‌های شناور یک بلاک جدید ایجاد می‌کنند. اگر سرمایه‌گذاران قصد داشته باشند بلاک را به صورت انفرادی استخراج کنند باید فول نود را ایجاد کنند و از نسخه کامل بلاک‌چین استفاده کنند. برای افرادی که به صورت گروهی به استخراج می‌پردازند نیازی به انجام این کار نمی‌باشد.

نود در ارز دیجیتال
نود در ارز دیجیتال

سوپر نود

در تمامی شبکه بلاک‌چین یکسری راه‌های ارتباطی و توزیعی با سایر نودها وجود دارد که مربوط به سوپر نودها می‌باشد. در واقع سوپر نودها یکسری فول نود محسوب می‌شوند که همه افراد می‌توانند آن‌ها مشاهده کنند و آن‌ها مانند یک پل ارتباطی برای ارتباط با سایر نودها محسوب می‌شوند به این صورت که ایجاد اطلاعات و برقراری ارتباط یک نود با نود دیگر بر عهده سوپر نودها می‌باشد.

سوپر نودها به دلیل اینکه یک پل ارتباطی محسوب می‌شوند باید به صورت شبانه روزی در دسترس باشند و به خاطر همین موضوع مصرف اینترنت بالایی دارند، سوپر نودها دائما در حال کار و انتقال داده‌های نودهای دیگر در سراسر جهان می‌باشند که این موضوع نشان می‌دهند این سوپر نودها به صورت شبانه روزی اطلاعات زیادی را پردازش می‌کنند و به همین دلیل نقش حیاتی در شبکه بلاک‌چین ایفا می‌کنند.

نحوه کار نود ارز دیجیتال

همانطور که گفته شد سیستم بانکداری سنتی به دلیل متمرکز بودن از مشکلات زیادی برخوردار می‌باشند زیرا افراد نظارتی بر دارایی خود ندارند و تمامی امور به واسطه شخص ثالث صورت می‌گیرد. اما در شبکه بلاک‌چین نودها به منظور تمرکززدایی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و با انجام فعالیت‌های مختلف تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و از معتبر بودن تراکنش‌ها اطمینان حاصل می‌کنند تا قابلیت دوبار خرج کردن پول و تقلب در شبکه وجود نداشته باشد.

به منظور تایید تراکنش‌ها و تایید اعتبار هر تراکنش‌ نودها باید به توافق برسند که آیا اعتبار  تراکنش‌ها تایید شده می‌باشد یا خیر، نودها به وسیله اجماع به توافق در زمینه تایید اعتبار تراکنش‌ها می‌رسند زیرا اجماع به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که نودها بر اساس آن اعتبار تراکنش‌ها را ارزیابی می‌کنند. بسیاری از شبکه‌های بلاک‌چین بسیار گسترده می‌باشند و حجم زیادی از داده را در بر می‌گیرند، در این شبکه‌ها نودها به منظور رسیدن به اجماع از یکسری الگوریتم برنامه نویسی شده بهره می‌گیرند.

دو الگوریتم معروف در رسیدن به اجماع مورد استفاده قرار می‌گیرد که اولین الگوریتم اثبات کار می‌باشد که با ظهور بیت کوین به بازار غیرمتمرکز معرفی شد. اثبات سهام نیز یک نوع الگوریتم اجماع دیگر می‌باشد که در سایر ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سایر مقاله‌های آموزشی آکادمی پارسیان بورس ما این دو الگوریتم معروف را به همراه مزایا و معایب به شما معرفی کرده‌ایم. دو الگوریتم اجماعی که ذکر شد برای تایید تراکنش و انجام فعالیت‌های خود به فول نودها وابسته می‌باشند.

نود در ارز دیجیتال
نود در ارز دیجیتال

وظایف اصلی نود در بلاک‌چین چیست؟

همانطور که گفته شد نودها در شبکه بلاک‌چین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشند و در حالت کلی در شبکه بلاک‌چین دارای دو وظیفه مهم می‌باشند این وظایف عبارتند از:

انجام الگوریتم اجماع در بلاک‌چین

یکی از وظایف اصلی نودها در شبکه بلاک‌چین انجام الگوریتم اجماع می‌باشد، به فرآیند تایید تراکنش‌ها در شبکه الگوریتم اجماع گفته می‌شود. زمانی که شما قصد دارید مقداری بیت کوین را به حساب فردی دیگر در شبکه انتقال دهید یک تراکنش را ایجاد کرده‌اید و برای انجام این تراکنش شما باید یک تاییدیه از سوی نودهای شبکه دریافت کنید. فرآیند گرفتن تاییدیه از سوی نودهای شبکه را الگوریتم اجماع در شبکه بلاک‌چین می‌گویند. الگوریتم اجماع مراحل اعتبار سنجی و تایید تراکنش‌ها را بر عهده می‌گیرد و در نهایت با استفاده از این الگوریتم اجماع امنیت شبکه تامین می‌شود و معامله‌گران بدون نیاز به واسطه می‌توانند به معامله بپردازند.

همانطور که گفته شد الگوریتم اجماع به دو شکل در بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند، اولین بار از الگوریتم اثبات کار در شبکه بلاک‌چین استفاده شد که نودها وظیفه ایجاد بلاک و تایید تراکنش‌ها را بر عهده داشتند. در هر دو روش الگوریتم اجماع نودها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. در الگوریتم اثبات کار نودها با دانلود یک نسخه کامل از شبکه وارد آن می‌شوند و تایید تراکنش‌ و اعتبارسنجی آن‌ها می‌پردازند. در روش اثبات سهام این اعتبار سنجی و تایید تراکنش‌ها از طریق استیک کردن دارایی در شبکه صورت می‌گیرد و هر نود با میزان ارزی که در شبکه استیک کند می‌تواند به تایید تراکنش‌ها بپردازد.

محافظت از بلاک‌چین در مقابل حملات ۵۱٪

در کنار انجام الگوریتم اجماع نودهای وظیفه تامین امنیت شبکه بلاک‌چین را بر عهده دارند و در واقع وجود نودها ضامن امنیت یک شبکه بلاک‌چین محسوب می‌شود. نودها می‌توانند از بلاک‌چین در مقابل حملات سایبری محافظت کنند، حملات ۵۱٪  یک نوع از خطرناک‌ترین حملات به شبکه بلاک‌چین محسوب می‌شود و این حملات قابلیت این را دارند که بیش از ۵۰ درصد پردازش شبکه در تحت کنترل خود بگیرند و در روند طبیعی فعالیت شبکه اختلال ایجاد کنند.

شبکه بلاک‌چین دارای یک سرور مرکزی نمی‌باشد و گروه‌های سایبری به منظور دسترسی به شبکه باید به نودها  و سیستم شخصی آن‌ها دسترسی پیدا کنند به همین دلیل هرچقدر میزان نودهای شبکه بالاتر باشد امکان دسترسی به نودها کمتر است و حملات سایبری ۵۱ درصد شانسی برای کنترل شبکه بلاک‌چین ندارند. برای مثال شبکه بلاک‌چین به دلیل تعداد نودهای بالایی که دارد از این نوع حمالات سایبری در امان می‌باشد.

نحوه راه اندازی یک نود ارز دیجیتال

در سال‌های اول ظهور فناوری بلاک‌چین این سیستم در میان مردم شناخته شده نبود و به همین دلیل با استفاده از سیستم‌های معمولی قابلیت ایجاد نودها در شبکه وجود داشت. اما در حال حاضر به دلیل محبوبیت این فناوری در میان مردم برای ایجاد نود در شبکه بلاک‌چین افراد نیازمند دستگا‌های قوی‌تری جهت پردازش می‌باشند. برای راه اندازی یک نود سرمایه‌گذاران نیاز به یکسری نرم‌افزار و دستگاه‌های مخصوص دارند اما شما در ابتدا باید بدانید این نودها برای چه نوع ارز دیجیتال می‌خواهید راه اندازی کنید زیرا پیش نیاز ارزهای دیجیتال در جهت ایجاد نود با یکدیگر متفاوت می‌باشد. در این قسمت به بررسی پیش نیازها برای راه اندازی نود در بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها می‌پردازیم.

نود در ارز دیجیتال
نود در ارز دیجیتال

راه اندازی نود در ارز دیجیتال اتریوم

در شبکه اتریوم افراد می‌توانند سه نوع نود فول، لایت و آرشیو ایجاد کنند که هرکدام از آن‌ها کاربر خاص خود را دارند. این نودها از نظر سرعت و پردازش با یکدیگر متفاوت هستند. برای ایجاد نود در شبکه اتریوم روش‌های مختلفی وجود دارد برای مثال شما می‌توانید از دو سخت افزار دپ نود DApNodeو آوادو Avado به منظور ایجاد نود در اتریوم استفاده کنید شما برای ایجاد نود در اتریوم تقریبا پیش نیاز یکسان با شبکه بیت کوین نیاز دارید که در بخش بررسی بیت کوین به این پیش نیازها می‌پردازیم. برای ایجاد نود در اتریوم شما نیاز به قدرت پردازش کمتری نسبت به بیت کوین دارید، به یکسری پیش نیازهای لازم برای ایجاد نود در اتریوم دقت کنید؛

  • دسترسی به نرم‌افزار مخصوص اجرای نود اتریوم Client
  • دسترسی به حداقل ۵۰۰ گیگابایت حافظه برای پردازش
  • مجهز بودن به CPU چند هسته‌ای در دستگا خود
  • حداقل ۸ گیگابایت رم
  • مجهز بودن به اینترنت با یک سرعت مناسب
  • در Etherscan عملکرد و مختصات هر نود در اختیار شما می‌باشد.

راه اندازی نود ارز دیجیتال بیت کوین

برای ایجاد نود در ارز دیجیتال بیت کوین شما نیازمند یک توان محاسباتی بالا و همچنین پهنای باند گسترده می‌باشید. برای ایجاد یک فول نود در بیت کوین شما در ابتدا باید به وبسایت رسمی بیت کوین مراجعه کنید و پس از آن نرم‌افزار مخصوص ایجاد نود در بیت کوین را دریافت کنید. برای راه اندازی یک فول نود در شبکه بیت کوین شما با مراجعه به وبسایت رسمی این رمزارز می‌توانید با پیش نیازهای اصلی آشنایی پیدا کنید.

فول نودهای بیت کوین در زمان گذشته باید به اندازه فضای بلاک‌ چین شبکه بیت کوین حافظه می‌داشتند که تقریبا ۳۵۰ گیگابایت محاسبه می‌شد اما امروزه به دلیل فول نودهای خلاصه شده دیگر نیازی به این میزان حافظه نمی‌باشد و هر فرد با داشتن ۷ گیگابایت فضای خالی می‌تواند نود بیت کوین را اجرا کند.

برای ایجاد فول نودهای بیت کوین شما باید از سیستمی برخوردار باشید که قابلیت اجرای آخرین نسخه ویندوز، مک یا … را داشته باشد، دستگاه شما باید دارای ۲ گیگابایت حافظه رم باشد و همچنین در کنار آن دارای یک حافظه ۷ گیگابایتی برای ذخیره سازی باشد که سرعت خوانش آن حداقل ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه باشد. دقت داشته باشید فول نودها باید در روز حداقل ۶ ساعت فعال باشند به همین دلیل سیستم شما باید توانایی این میزان فعالیت را داشته باشد. سرعت بارگذاری اینترنت شما حداقل باید ۵۰ کیلوبایت در ثانیه باشد.

دقت داشته باشید که ایجاد نود در شبکه ارزهای دیجیتال دارای یکسری پیش نیاز یکسان نمی‌باشد و شما ابتدا باید وبسایت رسمی ارز دیجیتال مدنظر خود را بررسی کنید تا با پیش نیازهای آن آشنایی پیدا کنید.

پیشنهاد ویژه: دوره‌های تخصصی آموزش ارز دیجیتال

مشکلات راه اندازی نود ارز دیجیتال

شما با بررسی وبسایت هر ارز دیجیتال می‌توانید به پیش نیازهای آن در خصوص ایجاد نود پی ببرید، باید در نظر داشته باشید ایجاد نود در شبکه ارز دیجیتال بدون مشکل نمی‌باشد و شما همواره با محدودیت‌هایی مواجه هستید. یکی از اصلی‌ترین مشکلات در زمینه ایجاد نود ارز دیجیتال دسترسی به اینترنت می‌باشد زیرا اختلال در شبکه‌های اینترنتی باعث می‌شود شما نتوانید نود ارز دیجیتال را راه اندازی کنید. در ایجاد نود برای ارز دیجیتال شما باید از اتصال اینترنت خود مطمن شوید زیرا بسیاری از سرویس‌ها اینترنت را با اختلال در اختیار کاربران قرار می‌دهند یا هزینه زیادی دریافت می‌کنند.

مقالات مرتبط

کلام نهایی

فناوری بلاک‌چین امروزه به یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها در حوزه مالی شناخته می‌شود و هدف اصلی آن تمرکززادیی می‌باشد. فناوری بلاک‌چین وابسته به نهاد دولتی خاصی نمی‌باشد و به همین دلیل شما با استفاده از این فناوری می‌توانید نظارت صدرصد بر دارایی خود داشته باشید و دیگر نگران اعتماد به شخص ثالث و وجود واسطه در معاملات خود نباشید. شبکه بلاک‌چین از امنیت و سرعت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد که این ویژگی‌ها را مدیون وجود نودها در شبکه هستیم.

نودها بخشی از شبکه بلاک‌چین هستند که مسولیت تایید تراکنش و تامین امنیت شبکه را دارند، نودها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ، برگزارکننده دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد به معرفی موضوع نود ارز دیجیتال چیست پرداختیم تا شما اطلاعات بیشتری درباره عملکرد شبکه بلاک‌چین پیدا کنید.

سوالات متداول

  • نود در بلاک چین چیست؟

نود ارز دیجیتال نیز بخشی از سیستم غیرمتمرکز بلاک‌چین می‌باشد که نگهدارنده این سیستم مالی محسوب می‌شود.

  • وظیفه نود در بلاک چین چیست؟

نودهای بلاک چینی وظایف مختلفی مانند شرکت در فرآیند استخراج، رسیدن به اجماع و تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی