آموزش متامسک
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش نصب و کار با کیف پول متامسک از صفر تا صد

همواره زمانی‌که صحبت خرید می‌شود، نام کیف پول به میان می‌آید. شما هیچوقت بدون کیف پول خود به خرید نمی‌روید، مگر نه؟ به‌طور مشابه، برای انجام ترانش در یک بلاک‌چین، به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. یکی از کیف پول‌های معروف، که به کمک آن می‌توان با شبکه اتریوم ارتباط برقرار کرد، متامسک است. کیف پول متامسک دروازه ورود به اکوسیستم دیفای اتریوم، nftها، توکن‌های erc-20، و هر چیز دیگری است که به اتریوم ارتباط دارد. ما هم امروز در این مقاله به آموزش کیف پول متامسک خواهیم پرداخت و از نصب آن گرفته تا بخش‌های مختلف آن به‌طور کامل به شما آموزش داده خواهد شد.

پیش از شروع مقاله، ذکر این نکته را لازم می‌دانیم که در دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال پارسیان بورس، شما صفر تا صد مباحث رمزارزها از جمله کار کردن با انواع صرافی‌ها و کیف پول‌ها را آموزش می‌بینید. پس اگر قصد دارید بر کل بازار کریپتو مسلط شوید، پیشنهاد ما به شما شرکت در این دوره است. همچنین اگر ساکن مشهد هستید، می‌توانید به‌ شکل حضوری در دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد پارسیان بورس نیز شرکت کنید.

کیف پول متامسک چیست؟

کیف پول متامسک به وسیله‌ی Consensus در سال  2016 طراحی شده است. این کیف پول دیجیتالی برای ذخیره‌ی توکن‌های شبکه‌ی اتریوم استفاده می‌شود، و به عنوان یک پل ارتباطی بین کاربر و بلاک چین اتریوم و شبکه میزبان برای بسیاری از dApp ها می‌باشد.

معامله گران می‌توانند با استفاده از کیف پول متامسک اقدام به ذخیره‌سازی اتر و یا هر توکن ERC-20 دیگر کنند و بعد از آن اقدام به استفاده از رمز ارز با dApp انتخابی خود نمایند. بعد از نشر این کیف پول به عنوان یکی از افزونه‌های مرورگر در دسترس بوده و به راحتی می‌توان بر روی انواع مرورگرها مانند کروم و فایرفاکس و Brave نصب کرد. علاوه بر این، نسخه‌ی برنامه تلفن هوشمند این مرورگر برای سیستم عامل های اندروید و آیفون نیز وجود دارد.

تنها نقطه‌ی تمایز این کیف پول از سایر کیف پول های دیجیتالی در قابلیت رمزگذاری آن می‌باشد. به این صورت که گذرواژه ها و کلیدهای خصوصی با امنیت بسیار بالا در این کیف پول ها ذخیره می شوند و کاربر می‌تواند به صورت مستقل با عبارت بازیابی اقدام به مدیریت آن کند.  این کیف پول با وجود این که برای شبکه‌ی اتریوم طراحی و ایجاد شده است امکان دسترسی به سایر شبکه ها مانند بایننس اسمارت چین و دیگر شبکه ها را نیز به کاربران خود ایجاد می‌کند. کیف پول متامسک برای سوئیچ بین شبکه های مختلف اصلی با چندین کیف پول به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد.

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

به خاطر این که این کیف پول از همان مراحل اولیه‌ی طراحی، خود  را با هدف نگهداری و مبادله‌ی توکن های ERC-20 توسعه داده است، رمز ارزهایی را که پشتیبانی می‌کند منحصر به بلاک چین اتریوم می‌باشند. ولی با این حال امکان اتصال آن با بایننس اسمارت چین نیز وجود دارد تا در این راستا بتوان توکن های BEP-20 را نیز به لیست اضافه کرد. تعداد ارزهای دیجیتال مبتنی بر استاندارد ERC-20 بسیار زیاد است، ما در این جا سعی داریم تا مهمترین موارد را برای شما ذکر کنیم که به صورت زیر هستند:

  • اتریوم (ETH – Ethereum)
  • تتر – (USDT – Tether)
  • یو اس دی کوین (USDC – USD Coin)
  • یونی سواپ (UNI – Uniswap)
  • شیبا اینو (SHIB – Shiba Inu)
  • چین لینک (LINK – Chainlink)
  • اکسی اینفینیتی (AXS – Axie Infinity)
  • دای (DAI – Dai)
  • دیسنترالند (MANA – Decentraland)
  • سندباکس (SAND – Sandbox)
  • گراف (GRT – Graph)
  • میکر (MKR – Maker)
  • کوآنت (QNT – Quant)
  • چیلیز (CHZ – Chiliz)
  • انجین کوین (ENJ – Enjin Coin)
  • هولو (HOT – Holo)
  • لوپرینگ (LRC – Loopring)
  • تل کوبن (TEL – Telcoin)
  • دنت (DENT – Dent)

آموزش کار با متامسک

کیف پول MetaMask از کدام پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کند؟

این کیف پول برای مرورگرهای کروم و اج و فایرفاکس و بریو طراحی شده است ولی از آن می‌توان بر روی سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس هم نیز استفاده کرد.

قابلیت‌های کیف پول متامسک

  • زبان های متفاوت: متامسک یک پلتفرم غیرمتمرکز و جهانی می باشد و برای همین خاطر به صورت چند زبانه توسعه پیدا کرده است. برای سهولت تعامل و کار کاربران، کیف پول متامسک با 18 زبان مختلف عرضه شده است.
  • نگهداری ان اف تی: کیف پول متامسک قابلیت نگهداری توکن های غیر مثلثی را دارد و به همین خاطر کاربرد آن تنها به نگهداری کلیدهای خصوصی رمز ارزها محدود نمی‌شود.
  • پشتیبانی و بک آپ گیری: کیف پول MetaMask به خاطر این که یک کیف پول HD است، موجب ایجاد بک آپ گیری و بازیابی اطلاعات شده است. در مواردی که مشکلی برای برنامه‌ی شما پیش بیاید و یا دستگاه حاوی این والت خراب شود و یا به سرقت برود، امکان دسترسی به دارایی ها وجود دارد.
  • کارمزد سفارشی: یکی از ویژگی های مورد نیاز برای هر والت حرفه ای، قابلیت تعیین کارمزد به صورت دستی می‌باشد.
  • صرافی داخل برنامه: این کیف پول با همکاری صرافی های کوین بیس و شیپ شیف، موجب فراهم آمدن امکان خرید و فروش توکن های ERC-20 و تبادل ETH شده است.
  • ارتباط با کیف پول سخت افزاری: این کیف پول می‌تواند با والت های فیزیکی شرکت های ترزور و لجر هماهنگ شود. برای این کار می‌توانید یکی از والت ها را به کامپیوتر وصل کرده و گزینه‌ی Connect Hardware Wallet را از منوی متامسک انتخاب نمایید.
  • مرورگر Dapp: این کیف پول فراتر از یک کیف پول ساده می‌باشد. به این صورت که با استفاده از مرورگر Dapp آن می‌تواند با تمامی صرافی های غیر متمرکز، بازارهای خرید و فروش توکن های غیر مثلثی تعامل داشت.

امنیت کیف پول متامسک

کیف پول متامسک یک کیف پول دیجیتالی بسیار امن می‌باشد و به خاطر فناوری رمزگذاری که دارد، در میان معامله گران از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. تا به امروز این کیف پول هیچ گونه هک دیجیتالی نداشته و یکی از امن ترین گزینه‌های مورد استفاده برای استفاده از بلاک چین اتریوم می‌باشد. ولی خب تمامی شبکه‌هایی که به اینترنت وصل می‌شوند، همیشه خطرات ناشی از هک شدن و … را دارند. برای همین خاطر باید به هنگام استفاده مراقب باشید و این کیف پول را برای تعامل با dApp ها استفاده نمایید.

پیشنهاد ویژه: دوره تخصصی آموزش ارز دیجیتال

مزایا و معایب کیف پول متامسک

مزایا

  • رابط کاربر پسند: این محصول در کنار پیچیدگی تعاملی که با بلاک چین اتریوم دارد، دارای رابط کاربری ساده و قابل درک می باشد.
  • پشتیبان گیری از حساب: به خاطر بک آپی که این پلتفرم به کاربران خود ارائه داده است، به راحتی می‌توان تمامی اطلاعات حساب کاربران را به صورت اتوماتیک بازیابی کرد.
  • خرید ارزهای دیجیتال: با استفاده از کیف پول متامسک می‌توان توکن های ERC-20 را مستقیماً به وسیله‌ی برنامه خریداری نمود.
  • قابلیت اتصال: به خاطر استفاده‌ی گسترده از این کیف پول، متامسک می‌تواند با بیشتر dApp ها ارتباط برقرار کند.
  • کنترل کلیدهای خصوصی: تمامی کلیدهای عمومی و خصوصی در مرورگر وب به صورت محلی ذخیره می‌شوند. ولی بر روی سرورهای متامسک ذخیره نمی‌شوند، این کار به کاربران قدرت کنترل بیشتری را می‌دهد.

معایب

  • جمع آوری داده ها به وسیله ی مرورگرها: با وجود این که متامسک اقدام به جمع آوری هیچ گونه اطلاعاتی از شما نمی‌کند ولی به خاطر این که تمامی برنامه ها به وسیله‌ی مرورگر وب شما میزبانی می‌شود، امکان انجام این کار به وسیله‌ی مرورگر وب شما وجود دارد. هرچند که مرورگر به کلیدهای خصوصی شما نمی‌تواند دسترسی داشته باشد، ولی خب امکان جمع آوری اطلاعاتی که به میزان تعامل شما با افزونه مرورگر مربوط می شود، وجود دارد.
  • خطرات آنلاین: خب خطر هک شدن حساب ها در تمامی کیف پول های دیجیتالی وجود دارد حتی اگر در کیف پول متامسک چنین سابقه‌ای تا به امروز وجود نداشته است.
  • عدم پشتیبانی از بلاک چین های دیگر به صورت پیش فرض: متامسک به صورت پیش فرض از تمامی توکن های شبکه‌ی اتریوم پشتیبانی می‌کند ولی در صورت استفاده از سایر شبکه ها، کاربران باید این شبکه ها را لیست خود اضافه نمایند.

آموزش ساخت کیف پول متامسک

آموزش نصب کیف پول متامسک

در ادامه به آموزش ساخت کیف پول متامسک می‌پردازیم. برای نصب افزونه‌ی متامسک باید در ابتدا وارد سایت Metamask.io شده و بر روی گزینه‌ی دانلود کلیک نمایید. بعد بر روی گزینه‌ی Install Metamask for Chrome کلیک کنید و بعد بر روی گزینه‌ی Add to chrome بزنید. از پنجره که باز می‌شود گزینه‌ی Add Extension را انتخاب کنید. بر روی Get Started بزنید.

ایجاد حساب کاربری و کیف پول

پس از نصب کیف پول، برای شما دو گزینه می آورد، گزینه‌ی سمت چپ برای زمانی است که از قبل یک کیف پول دارید و حالا قصد دارید به آن وصل شوید. گزینه‌ی سمت راست هم برای ساخت کیف پول جدید و دریافت رمز 12 کلمه است.

در صفحه‌ی بعدی که برای شما می‌آید، برخی اطلاعات و هشدارهایی در اختیار شما قرار داده می‌شود که بعد از مطالعه‌ی آن و در صورت موافقت می‌توانید بر روی دکمه‌ی I Agree کلیک نمایید. در صفحه‌ی بعدی می‌توانید رمز عبورتان را تعیین کنید و بعد از تایید رمز عبور شما، گزینه‌ی Create برای شما فعال می‌شود. بعد از آن به صفحه‌ی عبارت رمز پشتیبان هدایت می‌شوید و در این صفحه 12 کلمه برای شما نشان داده می‌شوند که ترتیب آن ها خیلی مهم است.

این کلمه ها رمز دسترسی شما به کیف پول است و با استفاده از آن ها می‌توانید رمز عبور را تغییر داده و یا حسابتان را بازیابی کنید. در صفحه‌ی بعدی باید تمامی کلمات به ترتیب وارد شوند و بعد از تایید بر روی دکمه‌ی Confirm کلیک نمایید. حالا افزونه‌ی متامسک به مرورگر کروم شما اضافه می‌شود.

 آموزش کار با کیف پول متامسک

نحوه‌ی اطلاع از موجودی حساب و توکن‌ها

برای این کار در قسمت بالای گوشه‌ی سمت راست، بر روی سه نقطه کلیک نمایید. از پنجره‌ی باز شده بر روی گزینه‌ی View on Etherscan کلیک کنید. بعد از کلیک بر روی این گزینه شما به سایت اتراسکن منتقل می‌شوید و می‌توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز را از موجودی حساب و توکن های خود را مشاهده نمایید.

 تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان

زمانی که کلمات امنیتی را فراموش کردید و قصد دسترسی به آن ها را دارید بایستی بر روی قسمت اکانت کلیک کنید و به بخش Setting بروید. از منویی که برای شما باز می‌شود بر روی Security and privacy کلیک کنید و گزینه‌ی Reveal Seed Phrase را بزنید. پسورد والت خود را وارد کرده و با زدن دکمه Next به مرحله‌ی بعد بروید. کلمات به ترتیب برای شما به نمایش داده می شود.

بازیابی حساب متامسک

افزونه‌ی متامسک خود را باز کرده و بر روی Get Started کلیک کنید. برای بازیابی حساب خود می‌توانید بر روی گزینه‌ی Import Wallet کلیک کنید. بعد از مطالعه‌ی شرایط و قبول آن ها می‌توانید بر روی I Agree کلیک کنید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود تمامی کلماتی که در زمان ساخت اکانت یادداشت کرده اید را باید به ترتیب وارد کنید و در دو کادر پایین رمز عبور جدید را وارد کنید. بعد تیک پذیرش شرایط را فعال کرده و بر روی Import کلیک کنید.

نحوه‌ی مشاهده‌ی کلید خصوصی در متامسک

برای این کار باید ابتدا وارد کیف پول متامسک شوید. در گوشه‌ی بالای سمت راست سه نقطه وجود دارد که باید بر روی آن کلیک کنید. بعد از صفحه‌ی باز شده Account details را انتخاب کنید. بعد در پنجره ی باز شده آدرس والت شما و QR Code به نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی Export Private Key صفحه‌ی بعد برای شما باز می‌شود. در این پنجره کلید خصوصی کیف پول خود را می‌توانید مشاهده کنید.

 اضافه کردن توکن جدید

در صفحه‌ی اصلی کیف پول متامسک، گزینه ای به نام ADD Token وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید هر توکنی را که دوست دارید به کیف پول خود اضافه کنید.

مبادله ی ارزهای دیجیتال در متامسک

بعد از وارد شدن به کیف پول متامسک در صفحه‌ی اصلی بر روی گزینه‌ی Receive کلیک کنید. بعد از انتخاب گزینه‌ی دریافت یک صفحه، حاوی آدرس کیف پول شما نشان داده می‌شود که می‌توانید با اسکن کد QR و یا از طریق اشتراک گذاری اقدام به مبادلات رمز ارزها نمایید. و آدرس کیف پول خود را برای دریافت ارز دیجیتال در اختیار دیگران بگذارید. نحوه‌ی خرید رمز ارز هم به این صورت است که بعد از وارد شدن به کیف پول متامسک، می‌توانید از طریق گزینه‌ی BUY اقدام کنید.

آموزش کار با کیف پول متامسک

آموزش وصل کردن متامسک به بایننس اسمارت چین

برای افزودن شبکه‌ی بایننس اسمارت چین بایستی در ابتدا بعد از وارد شدن به کیف پول، در قسمت بالای صفحه بر روی Ethereum mainnet کلیک نمایید و بعد بر روی آخرین گزینه که Custom RPC می‌باشد کلیک کنید. در این قسمت برخی تنظیماتی از کاربران خواسته می شود که آن ها را باید پر کنند.

Network Name: Smart Chain

New RPC URL: https://bsc-dataseed.binance.org/

Chain ID: 56

Currency Symbol: BNB

Block Explorer URL: https://bscscan.com

و در آخر بر روی گزینه‌ی Save کلیک کنند تا شبکه‌ی اسمارت چین نیز به لیست شبکه های متامسک اضافه شود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم بخش‌های مختلف متامسک را به‌طورکامل بررسی کنیم و یک آموزش کیف پول متامسک از صفر تا صد برای شما بنویسیم. فراموش نکنید که برای موفقیت در بازار رمزارز باید حتماً از قبل آموزش ببینید، اما تنها با مطالعه چند مقاله در اینترنت نمی‌توان به این امر دست یافت. شما باید در دوره‌های آموزشی باکیفیت شرکت کرده و تریدینگ ارزهای دیجیتال را به‌طور عملی یادبگیرید.

اگر علاقه به شرکت در یک دوره باکیفیت دارید، حتما می‌توانید در دوره‌های پارسیان بورس شرکت کنید. این دوره‌ها برای شهرهای مختلف طراحی شده و از سرتاسر ایران می‌توانند آن‌ها شرکت کنند. دوره‌هایی از جمله آموزش ارز دیجیتال در شیراز، آموزش ارز دیجیتال در اصفهان، آموزش ارز دیجیتال در تهران و… . این دوره‌ها کاملا استاندارد بوده و مباحث از صفر تا صد توسط اساتید حرفه‌ای به شما آموزش داده خواهد شد.

5/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی