صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت: صندوق های با درآمد ثابت اكثر وجوه خود را صرف خريد اوراق با درآمد ثابت نظیراوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق بهادار رهنی و یا سپرده های بانکی و گواهی سپرده های بانکی مي كنند.

اما این صندوق ها هم مثل سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری با ریسک‌هایی مواجه هستند، ريسك كاهش ارزش دارايي‌هاي صندوق ناشی از نوسانات قیمتیِ اوراق بهادارِ موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق، ريسك نكول اوراق مشاركت یعنی عمل نکردن ناشر و ضامن اوراق مشارکت موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق به تعهدات خود در پرداخت به موقع سود و اصل اوراق مشاركت مذكور، ريسك نوسان بازده بدون ريسك، که معمولا منجر به کاهش ارزش دارایی‌ها در بازارهای مالی می‌شود و ریسک نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری صندوق درصورتیکه صندوق رکن ضامن نقدشوندگی نداشته باشد، ازجمله ریسک هایی است که در هنگام سرمایه‌گذاری باید به آن توجه داشت.

صندوق های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در مقاطع زمانی مشخص، مثلا ماهانه یا سه ماهه سودهای دوره ای حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را میان دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری توزیع می کنند. برای محاسبه سود تقسیمی، تفاوت میان NAV هر واحد صندوق در مقطع پرداخت سود و ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق (معمولا معادل 1 میلیون ریال) درنظر گرفته می شود و بلافاصله بعد از انجام تقسیم سود قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری مجددا به قیمت مبنای خود بر می‌گردد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

شاید یک مثال بهتر بتواند این موضوع را روشن کند. فرض کنید فردی در تاریخ 23 تیرماه اقدام به صدور یک واحد سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت گنجینه زرین شهر کرده‌باشد. قیمت صدور هر واحد سرمایه‌گذاری در این روز 1،012،403 ریال بوده است. اولین مقطع توزیع سود در این صندوق 31 تیرماه خواهد بود که NAV یا همان قیمت ابطال هر واحد سرمایه گذاری در این روز معادل 1،017،202 ریال است که اختلاف آن با قیمت مبنای هر واحد 17،202 ریال می‌باشد.

بنابر این فرد در قبال یک واحد سرمایه‌گذاری خود 17،202 ریال دریافت نموده و بلافاصله پس از آن قیمت واحد سرمایه‌گذاری وی به 1،000،000 ریال کاهش می‌یابد. بنابراین وی از لحظه‌ی سرمایه‌گذاری خود تا دریافت سود به طور خالص 4،799 ریال سود کسب کرده است. نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری از قیمت مبنای خود پس از هر مقطع تقسیم سود افزایش پیدا می‌کند و بلافاصله پس از توزیع سود به ارزش مبنای خود باز می‌گردد.

صندوق‌های با درآمد ثابت اكثر وجوه خود را صرف خريد اوراق با درآمد ثابت نظیر اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق بهادار رهنی و یا سپرده های بانکی و گواهی سپرده های بانکی مي‌كنند.

پارسیان بورس

اما این صندوق‌ها هم مثل سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری با ریسک‌هایی مواجه هستند، ريسك كاهش ارزش دارايي هاي صندوق ناشی از نوسانات قیمتیِ اوراق بهادارِ موجود در سبد سرمایه گذاری صندوق، ريسك نكول اوراق مشاركت یعنی عمل نکردن ناشر و ضامن اوراق مشارکت موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق به تعهدات خود در پرداخت به موقع سود و اصل اوراق مشاركت مذكور، ريسك نوسان بازده بدون ريسك، که معمولا منجر به کاهش ارزش دارایی ها در بازارهای مالی می شود و ریسک نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری صندوق درصورتیکه صندوق رکن ضامن نقدشوندگی نداشته باشد، ازجمله ریسک هایی است که در هنگام سرمایه‌گذاری باید به آن توجه داشت.

همچنین بخوانید: 

ساخت چارچوب ذهنی صحیح در معامله گری

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در مقاطع زمانی مشخص، مثلا ماهانه یا سه ماهه سودهای دوره ای حاصل از سرمایه گذاری های خود را میان دارندگان واحدهای سرمایه گذاری توزیع می کنند. برای محاسبه سود تقسیمی، تفاوت میان NAV هر واحد صندوق در مقطع پرداخت سود و ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری صندوق (معمولا معادل 1 میلیون ریال) درنظر گرفته می شود و بلافاصله بعد از انجام تقسیم سود قیمت هر واحد سرمایه گذاری مجددا به قیمت مبنای خود بر می گردد.

شاید یک مثال بهتر بتواند این موضوع را روشن کند. فرض کنید فردی در تاریخ 23 تیرماه اقدام به صدور یک واحد سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت گنجینه زرین شهر کرده باشد. قیمت صدور هر واحد سرمایه گذاری در این روز 1،012،403 ریال بوده است. اولین مقطع توزیع سود در این صندوق 31 تیرماه خواهد بود که NAV یا همان قیمت ابطال هر واحد سرمایه‌گذاری در این روز معادل 1،017،202 ریال است که اختلاف آن با قیمت مبنای هر واحد 17،202 ریال می‌باشد.

بنابر این فرد در قبال یک واحد سرمایه‌گذاری خود 17،202 ریال دریافت نموده و بلافاصله پس از آن قیمت واحد سرمایه‌گذاری وی به 1،000،000 ریال کاهش می‌یابد. بنابراین وی از لحظه‌ی سرمایه‌گذاری خود تا دریافت سود به طور خالص 4،799 ریال سود کسب کرده است. نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری از قیمت مبنای خود پس از هر مقطع تقسیم سود افزایش پیدا می‌کند و بلافاصله پس از توزیع سود به ارزش مبنای خود باز می‌گردد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تنها به پیش بینی مقدار سودی که می‌توانند در هر مقاطع توزیع سود بپردازند اکتفا می‌کنند اما شماری از صندوق‌ها نیز هستند که برای آن یک رکن ضامن سود در نظر گرفته شده است که پرداخت سودهای دوره‌ای را در زمانی که عواید صندوق برای این کار کافی نباشد برای دارندگان واحدهای سرمایه گذاری تضمین می‌نماید.

برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تنها به پیش بینی مقدار سودی که می توانند در هر مقاطع توزیع سود بپردازند اکتفا می کنند اما شماری از صندوق ها نیز هستند که برای آن یک رکن ضامن سود در نظر گرفته شده است که پرداخت سودهای دوره ای را در زمانی که عواید صندوق برای این کار کافی نباشد برای دارندگان واحدهای سرمایه گذاری تضمین می‌نماید. 

 

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در ورکشاپ‌های رایگان  آشنایی با بورس، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت نام دوره‌های جامع حضوری به صفحه آموزش بورس مشهد مراجعه کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
4/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی